Усі уроки курсу «Основи здоров’я» 8 клас - 2016

РОЗДІЛ 2. ФІЗИЧНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я (7 годин)

УРОК 11 СИМПТОМИ ХАРЧОВОГО ОТРУЄННЯ. ОТРУЙНІ РОСЛИНИ І ГРИБИ

Мета: ознайомити з поняттям «харчове отруєння» та його симптомами, систематизувати знання про отруйні рослини і гриби; формувати в учнів екологічну грамотність; спонукати до безконфліктного співіснування людини в природі на основі гармонізації відносин із нею; розвивати спостережливість, здоров'язбережувальні життєві навички; виховувати ціннісне ставлення до природи, власного життя і здоров'я.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, картки з описом практичної роботи (1 шт. для 2-х учнів), етикетки харчових продуктів, таблиця «Отруйні та умовно-їстівні гриби», картки для вправи «Який це гриб?», мультимедійні засоби та презентація.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання, створення позитивного настрою.

Вправа «Самоналаштування»

— Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте: «Я зможу сьогодні добре працювати на уроці. Я — особистість творча. Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці».

II. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Взаємоперевірка

Учні з іменем, що починається на букву «В» (будь-яку іншу букву, з прізвищем, що закінчується на «-ко», або за іншими ознаками), ставлять питання за матеріалом попереднього уроку комусь із однокласників на власний вибір.

— У якому темпі виконували домашнє завдання на сьогоднішній урок? (Повільно, ретельно, поверхово, нашвидкуруч тощо.) Зробіть висновки.

ІІІ. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ

Практична робота «Ознайомлення зі змістом етикеток до харчових продуктів» (згідно інструкції, за картками). Робота в парах

Завдання 1

Прочитайте текст етикеток харчових продуктів і з’ясуйте:

а) склад;

б) харчову цінність;

в) використання добавок (якщо вони є, то як називаються, і які Е-числа містять);

г) термін зберігання.

Завдання 2

Скориставшись таблицею «Харчові добавки», укладіть перелік позначень і назв не менше п’яти харчових добавок у складі продуктів, етикетки яких надані для аналізу. З’ясуйте, яку функцію виконує кожна з них, до яких негативних наслідків може призвести надмірне вживання продуктів із такими харчовими добавками.

Результати дослідження оформіть у робочих зошитах у вигляді таблиці (див. табл. 14).

Таблиця 14

Харчовий продукт

Вміст основних продуктів

Харчова цінність

Термін зберігання

Вміст харчових добавок

білків

жирів

вуглеводів

назва

код

функція

Наслідки надмірного споживання

Зробіть висновок щодо придатності досліджених продуктів до використання.

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Вправа «Шкала актуальності»

— Про харчові отруєння не з чуток знає більшість людей. Та й від отруєння рослинами і грибами ніхто не застрахований.

— Наскільки актуальною для кожного з вас є тема уроку? Озвучте показник за 5-бальною шкалою: 0 — зовсім неважлива, ..., 5 — саме те, що необхідно знати (вміти, розуміти тощо) на найближчий час.

V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

Читання та пояснення висловів

«Щось за лихо стало, чи від крупів, чи від сала» (Українське прислів'я).

«Ми вже навчилися літати в повітрі, як птахи, плавати під водою, як риби; нам ще залишилося жити на Землі, як люди!» (Бернард Шоу, англійський драматург і романіст)

* Поясніть зміст прислів’я.

* Як ви розумієте слова англійського драматурга і романіста Бернарда Шоу?

VI. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Міні-лекція «Поняття та симптоми харчового отруєння»

ü Харчове отруєння — це будь-яке захворювання, спричинене вживанням неякісної або отруйної їжі.

ü Харчова токсикоінфекція — гостре харчове отруєння, зумовлене вживанням у їжу продуктів, що містять патогенні мікроорганізми і/або їхні токсини (а іноді це токсини, вироблені не патогенними мікроорганізмами).

Крім мікробних отруєнь, розрізняють отруєння, пов’язані із вживанням у їжу отруйних рослин і тварин, а також отруєння різними хімічними речовинами. Зараження патогенними мікроорганізмами (харчова інфекція) спостерігається частіше, ніж отруєння природними або хімічними токсинами (харчова інтоксикація). Отруєння може бути спричинене продуктами:

□ із простроченим терміном реалізації;

□ ураженими гниллю чи пліснявою;

□ з неприємним запахом і нетоварним виглядом;

□ із пошкодженою упаковкою;

□ купленими на стихійних ринках;

□ тими, що неправильно зберігалися чи оброблялися;

□ вирощеними на забруднених територіях;

□ тими, що містять алкоголь.

Симптоми харчових отруєнь

Основні ознаки харчових отруєнь, які проявляються іноді вже через 20 хвилин після їжі, а деколи і через кілька годин:

□ нудота,

□ головний біль,

□ слабкість,

□ болі в шлунку і кишківнику,

□ підвищена температура,

□ блювання,

□ діарея (пронос).

Усе залежить від загального стану організму і від того, скільки неякісної або зараженої їжі потрапило до шлунку. Крім перерахованих симптомів, у потерпілого може затуманюватися зір, з’являється слиновиділення, а у важких випадках — порушується робота центральної нервової системи.

ü Отруйні рослини (мультимедійний або ілюстративний супровід)

Серед рослинного світу є небезпечні види, які умовно поділяють на: алергени (кульбаба, лобода, амброзія тощо), наркотичні (мак, дурман, конопля тощо), отруйні. Ворогів, хай і мимовільних, треба знати в обличчя.

Демонстрування слайдів мультимедійної презентацій

— Отруйних рослин дуже багато. Можливо, їх усі слід знищити? Навіщо вони, якщо отруйні?

А кращих лікарів, ніж трави, на світі немає. Навіть тварини про це знають. Коли собака або кішка захворіють, вони тікають у ліс, там знаходять потрібну травичку, їдять її та незабаром одужують. Нас оточують рослини. Вони милують око, дають продукти харчування, лікують нас. Але поміж них є такі, що можуть людині зашкодити. Отрута багатьох рослин — це ліки. Лише потрібно знати, коли, як, у якій мірі можна використовувати їх. Деякі отруйні рослини люди використовують для боротьби з комахами та гризунами. Жайворонки, перепілки, дрозди та інші птахи скльовують ягоди отруйних рослин. І це їм не шкодить. Тварини лікуються, поїдаючи трави.

Рослини можуть творити добро і зло. Але не варто боятися шкідливих трав. Їх просто слід знати на вигляд і не торкатися руками, тоді вони не зашкодять.

3. Робота за таблицею «Отруйні та умовно-їстівні гриби»

Таблиця 15

Отруйні гриби

Умовно-їстівни гриби

- Бліда поганка

- Валуй

- Мухомор червоний

- Вовнянка

- Мухомор смердючий

- Валуй звичайний

- Мухомор пантерний

- Рядовка фіолетова

- Жовчний гриб

- Зморшок звичайний

- Ентолома сіра отруйна

- Мухомор сіро-рожевий

- Павутинник коричневий

- Хрящ-молочник

- Сморж

оливково-чорний

- Дощовик

- Хрящ-молочник повстистий

- Печериця несправжня

- Чортів гриб

- Опеньки несправжні цеглово-червоні

- Опеньки несправжні сірчато-жовті

Гриби — одна з найцікавіших і найтаємничіших частин природи, цінний харчовий продукт. Однак серед них багато отруйних, які можуть спричинити смерть. Для інтоксикації досить невеличкого шматочка...

ü Умовно їстівні — гриби, які необхідно перед кулінарною обробкою тривалий час варити або вимочувати у проточній воді. Неправильне приготування може спричинити харчове отруєння.

4. Вправа «Мозковий штурм». Профілактика отруєнь рослинами та грибами

Профілактика отруєнь рослинами

Знання отруйних рослин (насамперед місцевих видів конкретного регіону), їхніх токсичних властивостей і особливостей — запорука успіху в боротьбі з отруєннями ними.

Не можна вживати в їжу невідомі рослини, а також ті, зовнішній вигляд яких викликає щонайменший сумнів. Непоправної шкоди може завдати самолікування травами, а також траволікування, проведене особами без спеціальної медичної освіти.

Профілактика отруєння грибами

1. Збирайте тільки ті гриби, які добре знаєте.

2. Ніколи не вживайте незнайомі гриби.

3. Добре знайте відмінності їстівних та отруйних грибів.

4. Не збирайте гриби близько від залізничних і автомобільних шляхів, атомних і теплових електростанцій, великих промислових зон.

5. Не купуйте на базарах суміші грибів із різних видів, грибну ікру, салати, пироги з грибами та інші виробі з подрібнених грибів.

6. Не робіть домашніх заготовок грибів у герметичній упаковці, що спричиняє захворювання на ботулізм.

7. Будь-яку заготівлю грибів на зберігання робіть тільки у відкритому посуді під марлею або папером.

8. Обов’язково перевіряйте гриби на радіоактивність.

9. Сушіть тільки певні види грибів, такі як білий гриб, підосичник, підберезник, маслюк, моховик, зморшок і трюфель білий, не користуйтеся сумнівними методами перевірки грибів на отруйність

5. Оздоровлювальна вправа на м'язове розслаблення

1. Вихідне положення — сидячи на стільці, руки вздовж тіла розслаблено. 1 — нахил голови назад, 2 — нахил голови вперед. Вправу виконувати повільно, спину тримати рівно, голову нахиляти якомога далі.

2. Вихідне положення — сидячи на стільці, руки до плечей, лопатки з’єднати. 1-2 — нахил вправо, 3-4 — нахил вліво.

VII. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в парах (ілюстративний або мультимедійний супровід)

Учні за ілюстративним матеріалом або слайдами мультимедійної презентації знайомляться з видами отруйних кімнатних рослин. Потім перевіряють рівень засвоєння матеріалу, ставлячи відповідні запитання.

Для ознайомлення рекомендовано 25 надзвичайно отруйних кімнатних рослин: плющ вічнозелений, рододендрон, самшит вічнозелений, гортензія, трихоцереус, цикламен персидський, диффенбахія, диоскорея, алоказія, фікус, адендум повний, кротон, олеандр звичайний, пасифлора, молочай, пахиподіум ламера, амариліс бе- ладонна, глоріоза вишукана, суароматум жилястий, строфа подагрова, бересклет японський, аглаонема мінлива, клівія кіноварна, котиледон овальний, монстера.

2. Робота в групах (3)

Якість їжі пов’язана не лише з її свіжістю, але й з її складом. Так, у їжі можуть міститися речовини, які не є корисними для вашого організму. Приміром, різноманітні консерванти, фарбники, смакові добавки — це зовсім не те, що потрібне вам для росту та розвитку. Їжа може бути дуже жирною, дуже гострою або дуже солоною. Це також слід ураховувати. Безпечне харчування потребує й правильного зберігання продуктів.

Завдання:

I група складає поради щодо зберігання готових страв.

II група складає поради щодо зберігання продуктів у холодильнику.

III група знайомиться зі способами визначення якості продуктів.

Готову їжу можна тримати на плиті не більше ніж 1,5 години. Якщо ви виймаєте страви з холодильника, то рідкі страви слід довести до кипіння, а густі — розігрівати впродовж 3-5 хвилин у гарячій духовці.

У холодильнику продукти можна зберігати лише певний час.

Наприклад: вершкове масло — 6-14 днів у закритому посуді чи фользі, кип’ячене пастеризоване молоко — 1236 годин (закрите, заздалегідь охолоджене), кефір — 36 годин, сметану — 72 години, вершки — 12 годин, сир — 36 годин, твердий сир 5-12 днів (закритий), яйця — 14-21 дні, ковбасу копчену — 2-6 дні, сосиски, сардельки вищого сорту — дві доби, ковбасу варену — 1 день, свіжі овочі — 1-7 днів.

Як визначити, що продукт зіпсований

Молоко

Молоко — сприятливе середовище для розмноження мікробів. Про його зіпсованість свідчать водянистість, зміна кольору, гіркий, кислий, солонуватий смак і кислий або навіть гнильний запах. Якщо молоко викликає сумніви, поставте його на вогонь: несвіже молоко обов’язково збіжиться.

Сир

Про те, що сир зіпсувався, свідчать кислий, гнильний запах, запах плісняви, гіркуватий, гнильний або інший смак, тягуча консистенція, слиз на поверхні.

Масло

У зіпсованого масла жовкне поверхня, з’являється прогірклий або плісеневий запах і смак.

Консерви

Якщо консервні банки здулися (бомбаж), їх слід негайно викинути. Про те, що консерви зіпсувалися, також свідчить пліснява на поверхні, мутний сироп або сік, негерметичність кришок, неприємний запах і смак. Отруєння консервами — одне з найтяжчих і може призвести до смерті.

3. Вправа «Який це гриб?»

Завдання: за картками (або слайдами мультимедійної презентації), що містять лише інформаційний текст, «впізнайте» отруйний гриб.

Картка 1

Поширений по всій Україні. Росте на старих пеньках листяних і хвойних дерев у серпні-листопаді. При вживанні в їжу спричиняє тяжке, іноді смертельне отруєння. Основними токсинами гриба є фасцикулол Е та фасцикулол F.

Іноді цей гриб помилково приймають за опеньок справжній, від якого він відрізняється зеленим кольором пластинок, жовто-коричневою шапкою

Відповідь: опеньок сірчано-жовтий несправжній.

Росте у хвойних і листяних лісах групами. Плодові тіла утворюються з липня по листопад. Поширений по всій території України. Використовують у гомеопатії при атеросклерозі, невралгії та зниженні загального тонусу. Містить отрути: мускарин, мікоатропін.

Відповідь: мухомор червоний.

Картка 3

Отруйний гриб, до деякої міри подібний до дубовика та синяка зернистого, від якого чітко відрізняється світлим капелюхом. Росте в листяних лісах (під дубами, буками, грабами) з червня по вересень. Поширений на Поліссі, у лісостепу.

Відповідь: чортів гриб.

4. Колективна робота. Вправа «Дев'ять "не можна" для шанувальників грибів»

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Саморефлексія

Учні по колу висловлюються одним реченням, обираючи початок фрази з рефлексивного екрана на дошці:

□ Сьогодні я довідався...___________________

□ Було цікаво...__________________________

□ Було важко...___________________________

□ Я виконував завдання...__________________

□ Я зрозумів, що...________________________

□ Тепер я можу..._________________________

□ Я відчув, що...__________________________

□ Я придбав...____________________________

□ Я навчився...___________________________

□ У мене вийшло...________________________

□ Я зміг..._______________________________

□ Я спробую...___________________________

□ Мене здивувало..._______________________

□ Урок дав мені для життя...________________

□ Мені схотілося...________________________

2. Аргументоване виставлення оцінок за роботу на уроці

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

* Обов’язкове:

- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§_____, с.___);

* додаткові (на вибір, за бажанням):

- обговорити з батьками ситуацію «Що робити в разі виникнення симптомів харчового отруєння, якщо не буде мобільного зв’язку (...нікого поруч, ...«швидка» прибуде через певний час);

- скласти казку «Чому деякі рослини і гриби стали отруйними».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити