Усі уроки курсу «Основи здоров’я» 8 клас - 2016

РОЗДІЛ 3. ПСИХІЧНА Й ДУХОВНА СКЛАДОВІ ЗДОРОВ'Я (6 годин)

УРОК 15 СКЛАДОВІ ДУХОВНОГО РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ. ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ЦІННОСТЕЙ. МОРАЛЬНИЙ РОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ. ПІРАМІДА ПОТРЕБ. ПЛАНУВАННЯ МАЙБУТНЬОГО

Мета: дати уявлення про духовність особистості та шляхи формування системи цінностей, систематизувати знання про моральний розвиток особистості; вчити планувати власне майбутнє; розвивати аналітичне та логічне мислення; виховувати свідому потребу в духовному збагаченні та моральному самовдосконаленні.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, папірці невеликого розміру (по 10 шт. для кожного учня), динамічний малюнок «Брама майбутнього», стікери — цеглинки (за кількістю учнів), склянка з водою, розчинна кава.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

«Малюнкове привітання»

Учитель прикріплює на дошці смайл «Радість» і бажає всім гарного настрою, легкого засвоєння теми.

ІІ. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Запитання до класу

— Які методи постановки й досягнення мети ви знаєте? Опишіть відповідні алгоритми.

2. Бліцопитування

* Дайте визначення поняттям «самовиховання», «самовизначення», «самопізнання», «самооцінка».

* У підлітковому віці послідовно виникають дві особливі форми самосвідомості. Назвіть їх. (Відчуття дорослості і «Я-концепція»)

* Назвіть складові «Я-концепції». («Я»-реальне, «Я»-ідеальне)

ІІІ. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ

Розв'язування ситуаційних задач

А) Людмила вважає, що знати, яка в тебе самооцінка, для підлітка зовсім неважливо: оточення має його сприймати його таким, яким він є, адже підлітковий вік — складний період у житті людини.

Б) Остап уважає себе дорослим, оскільки вже є учнем 8-го класу, на зріст майже такий, як тато, має найгрубіший серед хлопців класу голос. Чому ж батьки думають по-іншому і ставляться до нього, як до дитини?

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Читання та обговорення епіграфів уроку

В усі часи філософів, творчих людей непокоїли проблеми духовності, моралі, цінностей, потреб людини.

За епіграфи уроку взято вислови відомих людей. Прочитайте їх. Слова Леонардо да Вінчі: «Пам’ятай, життя — це подарунок; і той, хто його не цінує, на цей подарунок не заслуговує» — стали життєвим кредо успішних сучасних людей. Вислів Е. Хемінгуея «Кожна людина народжується для якогось діла» спонукає до пошуку сенсу життя. Мудрість Г. С. Сковороди змушує замислитися: «Багатством живиться лише тіло, а душу звеселяє споріднена праця». «Не досить, щоб сяяло світло денного сонця, коли світло голови твоєї затьмарено».

В. Симоненко своїм життям і творчістю хоче переконати нас: «Дуже важливо в житті бути людиною»:

«На світі безліч таких, як я,

Та я, їй-Богу, один.

У кожного «я» є своє ім’я,

На всіх не нагримаєш грізно,

Ми — не безліч стандартних «я»,

А безліч всесвітів різних».

* Як ви розумієте погляди українського поета Василя Симоненка, філософа-гуманіста Григорія Сковороди?

V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

Слухання частини притчі

ДВА ВОВКИ

(Початок)

Колись давно старий індіанець відкрив своєму внуку одну життєву істину:

— У кожній людині точиться боротьба, дуже схожа на двобій двох вовків. Один вовк уособлює зло: заздрість, ревнощі, егоїзм, амбіції, брехню, підступність. Другий вовк уособлює добро: мир, любов, надію, істину, доброту і вірність. Онук, вражений словами діда, замислився, а потім запитав:

— А який вовк, зрештою, перемагає?

Старий посміхнувся і відповів:...

— Про те, що почув у відповідь маленький індіанець, дізнаєтеся в заключній частині нашого уроку. А зараз можете озвучити ваші версії закінчення притчі.

Відповіді учнів.

VI. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Глосарій. Поняття «духовність», «життєві цінності», «моральність»

ü Духовність — це внутрішній світ людини, її стрижень, творча спрямованість. Джерелом духовності є власний внутрішньо-психічний досвід людини. Духовна людина є перш за все моральною людиною, яка думає і діє відповідно до суспільних моральних правил. Саме духовність одухотворяє людину і відрізняє її від світу тварин; є тим ідеалом, до якого прагне людина у власному розвитку, формуючи для себе вищі цінності, які є сенсом її життя.

ü Життєві цінності — це те, що люди вважають важливим для свого життя, що визначає мету й мотиви їхньої діяльності, про що вони мріють і чого прагнуть. У кожного своя ієрархія (розташування від найвищого до найнижчого) цінностей.

ü Моральність — це внутрішня установка індивіда діяти відповідно до своєї совісті і свободи волі.

2. Вправа «Купи найцінніше»

З античних часів людство дотримує правила, сформульованого давньогрецьким філософом Протагором: «Людина є мірилом усіх речей, а цінність людського життя є найвищою суспільною цінністю».

Зараз я пропоную вправу, яка допоможе кожному з вас знайти відповідь на питання: «Що особисто для вас є найбільшими життєвими цінностями?».

Роздають 10 папірців кожному учневі.

Умови вправи: напишіть на кожному папірці своє ім’я. Протягом наступних кількох хвилин ці 10 папірців уособлюватимуть вас і гратимуть роль символічних грошей, тобто засобу, за який можна купити певний товар. Через хвилину перед кожним постане вибір: витратити чи заощадити свої папірці, тобто себе самого, частину себе. На продаж будуть виставлені різноманітні «товари» по парі. Правила гри не дозволяють купити обидва товари одночасно, тільки щось одне або нічого. Зрозуміло, що коли закінчаться ваші папірці, вже нічого не можна буде купити. Усі покупки можна зробити лише тоді, коли «товари» будуть запропоновані на продаж. Не можна повернутися до попередньої пари, якщо на продаж уже виставлено наступну пару.

Пропонують «товар», який написаний на окремих аркушах. Ціну кожного товару вказують у кількості папірців, які покупцю треба віддати за нього.

1) Чудова квартира (1 папірець); новий автомобіль (1 папірець).

2) Повністю оплачена поїздка на канікули (терміном на один місяць) у будь-яку країну світу разом із другом (2 папірці); повна гарантія того, що людина, з якою тобі хотілося б одружитися просто сьогодні, обов’язково одружиться з тобою в недалекому майбутньому (2 папірці).

3) Стати найпопулярнішою людиною серед своїх товаришів терміном на два роки (1 папірець); мати одного справжнього друга (2 папірці).

4) Закінчити престижний університет (2 папірці); заснувати прибуткову компанію (2 папірці).

5) Мати здорову сім’ю (3 папірці); здобути всесвітню славу (3 папірці).

Після завершення вибору з цієї пари оголосити: тим, хто обрав сім’ю, повертають 2 папірці назад як винагороду.

6) Можливість змінити якусь одну рису зовнішності (1 папірець); відчуття задоволення протягом усього життя (2 папірці).

7) П’ять років безмежної фізичної насолоди (2 папірці); любов та повага людей, що є для тебе найдорожчими (2 папірці).

(Ті, хто обрав п’ять років насолоди, повинні додатково сплатити один папірець (за певні речі ми маємо платити більше, ніж здається спочатку)).

8) Чиста совість (2 папірці); здатність досягати успіху в тій сфері, де найбільше цього прагнеш (2 папірці).

9) Створити диво для того, кого любиш (2 папірці); можливість прожити заново або повторити одну дію із власного життя (2 папірці).

10) Сім додаткових років життя (3 папірці); безболісна смерть, коли настане час (3 папірці).

Наші «торги» закінчені, розгляньте ще раз свої покупки і скажіть:

* Яка покупка подобається вам понад усе?

* Чи шкодуєте ви, що не зробили якусь покупку?

* Чи хотілося б вам поміняти деякі правила гри?

Учні відповідають.

Висновок. Правила гри можна змінити, але життя — це не гра. Не можна повторити вже зроблений вибір чи скасувати прийняте в минулому рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною можливістю. Не можна передбачити, які можливості будуть у вас через тиждень або рік. Вам завжди бракуватиме часу, варіантів вибору, грошей, можливостей тощо. Ви маєте платити за кожен свій вибір у житті — і часто ця плата перевищуватиме ваші сподівання.

3. Вправа «Брама майбутнього»

Перед вами «Брама майбутнього», яка поки що зачинена. Вона відчиниться, коли ми із імпровізованих цеглинок збудуємо ліворуч і праворуч міцні й надійні опори для неї.

1. Поміркуємо, яка цеглинка може лягти в основу першої опори. Без чого неможливий не тільки життєвий успіх, а й саме життя? Будь-які спроби досягти професійного визнання, зробити кар’єру приречені на поразку, якщо людина не прагнутиме гарного самопочуття, збереження здоров’я, довголіття. Ви знаєте, що здоров’я — поняття комплексне, яке складається з фізичного, психічного, соціального і духовного компонентів. Той, хто дбає про їх формування й збереження, буде завжди успішним. Адже людина, яка часто хворіє, зле почувається, перебуває у стресовому або депресивному стані, не може продуктивно працювати, своєчасно виконувати завдання й доручення, цілком віддаватися улюбленій справі. У неї зменшуються шанси кар’єрного росту. Навіть тимчасова (а тим більше — періодична) втрата працездатності службовця внаслідок його слабкого здоров’я в умовах конкуренції на ринку праці може призвести до відмови керівництва підприємства продовжувати трудові відносини з ним.

Однією з умов прийому на роботу в деякі фірми є відсутність шкідливих звичок (паління, вживання алкоголю, пристрасть до азартних ігор тощо). Адміністрація навіть підвищує заробітну платню тим, хто не палить. Ці витрати керівникам компенсуються ефективною роботою персоналу. Більше того, зникає потреба в обладнанні кімнат для паління, оплати лікарняних листів. Клієнти не скаржаться на неприємний запах у приміщенні. Тож не за горами ті часи, коли відсутність шкідливих звичок за рейтингами посідатиме перші рядки в умовах кастингів прийому на престижну роботу.

До дошки зліва внизу для побудови першої опори кріплять стікер- «цеглинку» з написом «Збереження і зміцнення здоров’я».

2. Психолог Ганс Сельє, спеціаліст у галузі конфліктології, говорив: «Ми настільки ж прагнемо отримувати заохочення, наскільки боїмося осудження». Всесвітньо відомий учений Беррес Фредерік Скіннер експериментально довів на тваринах, що процес дресирування просувається значно швидше і ефективніше, якщо тварина отримує винагороду за хорошу поведінку, а не карається за погану. Подальші дослідження показали, що цей висновок справедливий і для площини особистісних стосунків.

До дошки кріплять стікер-«цеглинку» з написом «Акцент на позитивне».

3. Джон Вонамейкер, засновник однойменної мережі магазинів в Америці, якось визнав у інтерв’ю: «30 років тому я зрозумів, що сердитись безглуздо. У мене достатньо клопоту з власними недоліками, щоб ще непокоїтися про те, що Бог не потрудився рівномірно розподілити розумові здібності між людьми».

У 99 випадках із 100 люди ні в чому не осуджують себе, незалежно від того, наскільки вони мають рацію. Вони у своїх невдачах звинувачують інших або обставини.

Несправедлива критика не має користі, тому що нав’язує людині роль жертви і зазвичай спонукає її шукати для себе виправдання. Неконструктивна критика небезпечна, тому що ображає почуття власної значимості людини.

«Не суди інших, і тебе не судитимуть» — ця цитата з Біблії може стати життєвим кредо людини, яка визнає право іншого на власний вибір, вчинки, поведінку тощо.

Слід визнати, що критика, наче бумеранг, завжди повертається назад. Той, кого ми збираємося осуджувати, буде напевне виправдовувати себе й осуджувати у відповідь нас. Отже, критикуючи, ми часто засмучуємо людей.

Знаєте, кого б вам хотілося виправити, покарати, осудити, зробити краще? Добре! Чудово! Але чому б не почати із самого себе? Конфуцій говорив: «Не скаржся, що на даху в сусіда лежить сніг, коли в тебе самого ґанок нечищений».

До дошки кріплять стікер-«цеглинку» з написом «Уникати несправедливої критики».

4. Життя багатьох людей перетворюється на існування тільки через те, що вони не знають себе справжніх. Це породжує комплекси, неадекватність у спілкуванні з іншими.

Дуже важливо вміти розпізнати й зрозуміти власний емоційний стан, усвідомити природу й мотиви своїх вчинків. Як результат, — впевнена в собі людина має адекватну самооцінку.

До дошки кріплять стікер-«цеглинку» з написом «Адекватність сприйняття самого себе».

5. Припустимо, що чиста вода в склянці — це наша внутрішня позитивна енергія (бесіда супроводжена наочним демонстрування). Укинемо у воду трохи кави.

— Які зміни відбулися зі вмістом склянки? (Вода змінила колір.) Досвід наочно демонструє, як змінюється наш внутрішній стан під впливом негативних емоцій. Спробуємо долити воду в склянку. (Рідину доливають тонкою цівкою, доки вона не почне переливатися зі склянки до мисочки)

— Як ви гадаєте, це треба довго робити?

— Чи досягнемо ми того, що було спочатку?

Людина здатна керувати своєю внутрішньою енергією, руйнівну силу негативних емоцій спрямовувати в конструктивне русло. Будь-яка емоція керує нашою поведінкою. Той, хто не робить поспішних висновків і необдуманих вчинків, зазвичай відкритий усьому новому і не боїться експериментів. Як наслідок, така людина справляє враження спокійної і вдумливої.

До дошки кріплять стікер-«цеглинку» «Уміння контролювати свій стан».

6. «Цегла» перетвориться на пісок чи повітря, якщо основа будови не матиме потреби бути успішною.

Це розкриє ваш особистісний потенціал, дасть змогу відкривати в собі нові можливості й спрямовувати їх на досягнення успіху.

До дошки праворуч унизу для побудови другої опори кріплять стікер-«цеглинку» з написом «Потреба бути успішним».

7. Мабуть, однією з найсерйозніших і найважливіших перешкод на шляху до успіху в майбутньому є відсутність цілеспрямованості. Виникнення мети, прагнення її досягти спонукає нас до дій. Цілеспрямована людина обов’язково здійснить задумане й отримає від цього задоволення. За таких умов особистість стає здатною максимально реалізувати власний потенціал.

Доля кожному дає шанс, та скористатися ним може тільки цілеспрямована людина. Прислухайтеся до думки засновника німецької класичної літератури, теоретика мистецтва Ґотгольда Ефраїма Лессінга: «Самый медлительный человек, если он только не теряет из виду цели, идёт быстрее, чем тот, кто блуждает бесцельно».

До дошки кріплять стікер-«цеглинку» з написом «Цілеспрямованість».

8. Досягти кар’єрних вершин, матеріального достатку, спортивних рекордів тощо можна, якщо в досягненні наміченого будеш не тільки цілеспрямованим, а й наполегливим.

Тоді результат тішить.

До дошки кріплять стікер-«цеглинку» з написом «Наполегливість у досягненні наміченого».

9. Отже, звертання до співрозмовника на ім’я, увага до нього, вміння слухати і давати за потреби слушні поради, викликатиме у людей інтерес до вашої особи, бажання спілкуватися.

Ніхто з нас не може бути відокремленим від інших людей. Ми живемо, спілкуючись між собою. Часто така взаємодія буває проблемною. Далеко не всі вміють швидко адаптуватися в нових умовах, налагоджувати контакти.

Уміння знаходити спільну мову, бути комунікабельним — це ціле мистецтво. Хотілося б звернути увагу на один з пунктів, що є надзвичайно важливим.

Процитую Дейла Карнегі.

Для того щоб у спілкуванні позбутися непорозумінь, щоб не видаватися нетактовним, називайте знайомих і друзів на ім’я. Саме для цього службовці різних організацій використовують бейджі.

До дошки кріплять стікер-«цеглинку» з написом «Комунікативні здібності».

10. Послухайте свій внутрішній голос і відчуйте, що ще маєте взяти за опору брами вашого майбутнього.

Решта учнів кріпить до дошки стікери-«цеглинки» з написами. Відчиняють «Браму майбутнього», за якою розміщено зображення дороги.

* З чим асоціюються у вас це зображення?

* Що може чекати на життєвому шляху в майбутньому?

* До чого треба готувати себе заздалегідь?

VII. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота за підручником. Піраміда потреб. Взаємонавчання та взаємоперевірка (у парах)

— Поставте одне одному три запитання за змістом прочитаного.

2. Оздоровлювальна вправа. Комплекс «Правильна постава»

1. Вихідне положення — основна стійка.

2. Поставити праву ногу вперед на носок, підняти руки вперед, стискуючи і розпрямляючи пальці.

3. Праву ногу — в бік, руки в сторони, продовжуючи стискувати і розпрямляти пальці.

4. Приставити ногу, опустити руки.

5. Те саме, починаючи з лівої ноги.

6. Рухи тулуба вправо-вліво, вперед-назад, навколо своєї осі.

3. Вправа «Посядь своє місце»

Самовизначення, яке є однією зі складових духовного розвитку, передбачає, що людина може планувати своє майбутнє. Для цього вона повинна розуміти, яке місце в людському суспільстві їй хотілося б посісти.

Посядьте місце у класній кімнаті на свій розсуд. Поясніть, з якою метою ви це зробили, що воно для вас означає. (Наприклад, учень із останньої парти пересідає на першу, хтось посідає місце біля вікна тощо. Усе це учні символічно пояснюють, учитель коментує за потреби.)

4. Слухання притчі «Два вовки» (закінчення)

— ...А який вовк зрештою перемагає?

Старий посміхнувся і відповів:

— Завжди перемагає той вовк, якого ти годуєш.

Висновки

Усі ми дуже різні. І в кожного є свої спонукання (мотиви) змінювати себе. Почати змінюватися ніколи не пізно.

Перша умова будь-якого самовдосконалення — прийняти себе таким, яким ти є насправді, полюбити себе з усіма своїми чеснотами і недоліками, врешті-решт, бути самим собою. Лише за такого ставлення до себе має сенс кропітка робота. Інакше для чого вдосконалювати те, чого не любиш?

Проблема стосунків між людьми існує здавна. Перш за все слід усвідомити головну закономірність. Вона звучить так: «Ми завжди отримуємо те, що даємо». Це правило незмінно справджується й у вашому ставленні до навколишнього світу і до самого себе.

Напевно, ви хоча б раз чули нехитру формулу: «Стався до інших так, як ти хотів би, щоб вони ставилися до тебе». Але чи кожен узяв цю життєву мудрість до уваги, надав значення цим словам, прийняв їх як правило життя?

Ви здогадалися, що позитивне ставлення до інших та навколишнього світу розфарбовує наш внутрішній світ найпрекраснішими кольорами?

VIІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Узагальнювальне слово вчителя

Поводьтеся так, ніби ви вже щасливі, і це приведе вас до щастя. Щоразу, коли виходите з дому, йдіть з бадьорим виглядом, високо підніміть голову, ніби вона увінчана короною, дихайте на повні груди, «пийте» сонячне світло, вітайте посмішкою ваших друзів. Намагайтеся зосередитись на думці про те, що вам хотілося б здійснити.

Посміхайтеся! І люди, зігріті вашою посмішкою, тягнутимуться до вас!

Посміхайтеся! І ваша посмішка створить щастя у вашому домі, атмосферу доброзичливості в спілкуванні. Тільки пам’ятайте: ця посмішка має йти від чистого серця, тоді ви станете багатші з її милості. Посміхайтеся!

У Віктора Гюго є такий вислів: «Ідучи з очима, завжди зверненими до сонця, ти ніколи не побачиш тіні». Тож звертайте завжди свій погляд до сонця!

Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці

Рефлексія

— Оберіть «Смайл уроку» серед запропонованих. Поясніть свій вибір.

Учні можуть смайликом показати свої враження від уроку, чи змінився їхній настрій, чи справдились очікування тощо. Це дасть змогу вчителю проаналізувати можливі помилки, знайти індивідуальний підхід до кожного учня.

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

* Обов’язкове:

- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§_____, с.___);

* додаткові (на вибір, за бажанням):

- написати твір-роздум «Духовний розвиток підлітка»;

- скласти ієрархічний перелік власних життєвих цінностей.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити