Усі уроки курсу «Основи здоров’я» 8 клас - 2016

РОЗДІЛ 3. ПСИХІЧНА Й ДУХОВНА СКЛАДОВІ ЗДОРОВ'Я (6 годин)

УРОК 16 КРАСА І ЗДОРОВ'Я. ІДЕАЛИ КРАСИ І ЗДОРОВ'Я. ВПЛИВ МОДНИХ ТЕНДЕНЦІЙ НА ЗДОРОВ'Я

Мета: формувати уявлення про ідеал краси, вплив модних тенденцій на здоров'я; розвивати аналітичне мислення, спостережливість, уміння відстоювати свою позицію; виховувати естетичний смак.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, схема «Піраміда потреб», прозора склянка з водою, музичний супровід («За вроду дякую батькам», викон. С. Весна (Канюк)), мультимедійні засоби та презентація «Ідеал краси в різні епохи».

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання, створення позитивного настрою (музичний супровід)

ЗА ВРОДУ ДЯКУЮ БАТЬКАМ

Стежина через гори і плаї

Веде мене від рідного порогу,

Та мої очі нині не сумні,

Бо щастя кличе у дорогу!

Вплету весняні квіти до вінка

І піду я назустріч своїй долі,

Така весела, гарна й молода,

Така вродлива — люди всі говорять!

Приспів:

За вроду дякую батькам,

За вдачу — Богу і родині

І поцілунок, що в зірках,

Що я живу на Україні!

Що маю гени доброти

І серце, сповнене любові,

Що ми разом — і я, і ти

Є українцями по крові!

Піду до вас, щоб радісно було

У ваших душах і у вашім домі,

Щоб дарувати щастя і тепло,

Щоб ви усі завжди були здорові!

Приспів.

ІІ. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Коментування змісту «Піраміди потреб»

2. Вправа «Валіза»

— Відкрийте «валізу» своїх знань, умінь, навичок і ставлень. Що в ній з’явилося після минулого уроку? (Учні називають найважливіші для кожного з них моменти матеріалу минулого уроку)

ІІІ. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ

Тест «Оптиміст чи песиміст?»

Учитель демонструє прозору склянку, до половини наповнену водою.

— Подивіться на склянку з водою: що ви можете сказати про її вміст? (Відповіді учнів.)

— Так, у неї налито води до половини. Уявімо, що об’єм води в цій посудині, — це потенціал людини. Дивлячись на склянку з водою, песиміст скаже, що вона наполовину порожня, а оптиміст — що вона наполовину наповнена.

Так і в житті: ми дуже часто говоримо про недоліки і менше — про успіхи й досягнення.

— Як щойно здобуті вами знання про себе щодо схильності до оптимізму чи песимізму вплинуть на планування вами майбутнього?

— Які висновки зробив кожен із вас?

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

1. Оголошення теми уроку

Пісня «За вроду дякую батькам», що налаштувала нас на урок, перегукується з його темою. Ми поговоримо про ідеал краси різних часів і народів, подискутуємо щодо впливу модних тенденцій на здоров’я.

2. Рольова гра «Дискусія між українськими й англійськими однолітками»

Учитель виступає в ролі англійських підлітків, висуваючи відповідні аргументи проти позиції учнів класу, які висловлюються від свого імені щодо краси і моди (див. табл. 20).

Таблиця 20

Українські підлітки вважають, що...

Англійські підлітки вважають, що...

- ...одяг має бути яскравим, різнокольоровим;

- ...їм личить «дорослий» макіяж

- ...одяг насамперед має бути зручним і натуральним;

- ...макіяж має бути декоративним або зовсім відсутнім

3. Вправа «Шкала актуальності»

— Наскільки актуальною для кожного з вас є тема уроку? Озвучте показник за 5-бальною шкалою: 0 — зовсім не важлива, ..., 5 — саме те, що необхідно знати (вміти, розуміти тощо) на найближчий час.

V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

Слухання та обговорення оповідання

НАВІЩО ПОТРІБНА КРАСА

Олена часто сумувала через веснянки на обличчі.

— Ти мені така подобаєшся, — говорив дівчині молодець Іван, але Олена думала, що він над нею кепкує.

Одного разу Олена ходила по ягоди на болото і побачила, що в баговинні тоне дідок. Витягла дівчина дідка, а той каже:

— За те, що врятувала мене, виконаю одне твоє бажання. Говори, про що мрієш?

— Хочу стати красунею! — вигукнула дівчина.

Дідок плеснув у долоні і зник, а дівчина повернулася додому.

«Ах, Олено, яка ти красива!» — здивувався Іван, зустрівши дівчину.

Кинулася Олена до дзеркала і побачила, що на її щоках замість веснянок рум'янець червоніє.

Тепер у дівчини женихів ціла купа, і Олена вирішила вибрати найбагатшого.

Дізнавшись про це, Іван засмутився:

— Краса недовговічна. Зникне вона — і кине тебе багач.

Довго думала Олена над словами Івана, а потім побігла до болота і покликала дідка. Він з'явився, немов із-під землі, і дівчина попросила:

— Спасибі, що дав мені красу, але зроби так, щоб вона не старіла.

— Вічна тільки внутрішня краса, — пробурмотів дідок. Потім він знову плеснув у долоні і зник.

Повернулася Олена додому, а там женихи її чекають, ошатні і багаті. Подивилася дівчина на женихів і одразу зрозуміла, що люди вони жадібні. Тут Іван у двір зайшов і вигукнув:

— Оленко, радосте моя! Побачивши тебе, сонце сильніше світить і птахи голосніше співають!

Глянула Оленка в його добрі ласкаві очі — і спалахнула в її серці любов. Одружилися вони і жили дружно і щасливо до самої старості.

Питання до учнів:

* Як ви гадаєте, що подарував дідусь Олені, прийшовши до нього вдруге?

* Про що б ви попросили дідка, якби у вас було тільки одне бажання?

* Коли ви зустрічаєте незнайому людину, на що ви насамперед звертаєте увагу?

* Що таке внутрішня краса?

* Якщо вас щось непокоїть у власній зовнішності, як ви з цим можете впоратися?

VI. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Інформаційне повідомлення «Ідеал краси в різні епохи» (мультимедійний або ілюстративний супровід)

2. Поняття «краса», «ідеал краси»

ü Краса — характеристика персони, місця, об’єкта чи ідеї, що приносить відчуття приємності, яка відповідає задоволенню. Краса є невід’ємною складовою сприйняття світу людиною.

Ідеал краси — це взірець, яким захоплюються (чи обожнюють) залежно від особливостей сприймання краси в конкретній культурі.

3. Оздоровлювальна вправа на м'язове розслаблення

1. Рухи тулуба вправо-вліво, вперед-назад, навколо своєї осі.

2. Згинання і розгинання ніг, вставання із сидячого положення і повернення у вихідне положення.

VII. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота за підручником (упарах)

2. Робота у групах (3). Мода і здоров'я

Завдання групам:

I група готує проект «Татуаж і пірсинг у сучасному житті: можливі ризики для здоров’я».

II група готує проект «Високі підбори і здоров’я».

III група влаштовує диспут (або формат «Запитання — відповідь») «У гонитві за ідеалом краси: «за» і «проти»».

Пірсинг і тату — чи є ризик для здоров'я?

Пірсинг і татуювання — наймодніші на сьогодні способи прикрасити тіло та обличчя. Дівчата і хлопці, розмальовуючи себе від п’ят до голови різнокольоровими візерунками і багаторазово проколюючи ніс, вушні раковини, пупок, брови, язик і губи, вважають такі процедури звичайними косметичними маніпуляціями. Але фактично вони являють собою хірургічні операції, оскільки відбувається порушення цілісності шкірних і підшкірних тканин, хрящів. І як будь-яке медичне втручання, проколи можуть загрожувати непередбачуваними наслідками, якщо будуть виконані дилетантом.

Основні серйозні неприємності пов’язані з бажанням зробити недорогі пірсинг чи татуювання. З метою економії підлітки часто намагаються самостійно проколювати і наколювати собі і один одному все, що в їхньому середовищі вважають найбільш престижним. При цьому користуються саморобними підручними засобами і фарбами, проводячи операції в антисанітарних умовах.

Зараження крові, правець, гепатит, туберкульоз та СНІД — часті попутники татуювань і проколів. Досить часто молодь лише спотворює себе страшними шрамами і виразками, що з’явилися в результаті нагноєння ранки через занесену інфекції. Мало хто знає, що для пірсингу і тату існує низка серйозних медичних протипоказань:

□ хвороби крові: гемофілія, цукровий діабет, гепатити B і C;

□ бронхіальна астма;

□ вроджені вади серця, нирок та інших внутрішніх органів;

□ алергія на фарбувальні речовини, застосовувані для створення татуювань, і металеві прикраси, що вставляють у проколи.

Небезпечні наслідки татуювання тіла пов’язані з використанням багаторазових інструментів для їх нанесення, а також низькою якістю, нездоровим складом фарб. Так, багаторічні спостереження показують, що ризик захворювання гепатитом C для людей, які зробили собі тату, в 9 разів вище, ніж у решти населення. Найстрашніші, смертельні захворювання сучасності передаються якраз через кров, яка залишається не тільки на обладнанні тату-салонів, але і в чорнилі, що не зберігаються в стерильних холодильниках.

Компоненти фарбувальних складів, які використовують для створення малюнків на тілі, теж небезпечні. І не тільки тому, що вони спричиняють сильну алергічну реакцію на шкірі, розвиток дерматитів. До складу різнокольорових барвників завжди входять важкі метали: кадмій, хром, свинець, нікель, титан. У синьому чорнилі містяться кобальт і алюміній, у червоному — сульфід ртуті. Усі ці елементи надзвичайно токсичні і можуть спричинити рак шкіри.

Для пірсингу важливі і досвід майстра, і чистота інструменту, і правильний підбір прикрас з гіпоалергенних металів. Завжди існує небезпека потрапляння голкою у великі кровоносні судини, активні точки і нервові закінчення. Справжній професіонал це знає й обов’язково попередить про можливі негативні наслідки проколів на різних органах:

□ сосках — спалахи болю протягом 2-3 тижнів, пошкодження молочних протоків,

□ бровах — сильна кровотеча, гематома, параліч лицьових м’язів, нервових сплетінь,

□ вушній раковині — втрата слуху і деформація,

□ носі — хворобливість, ускладнення процесу дихання через вузькі і маленькі ніздрі,

□ губах — сильний набряк перешкоджає прийому їжі, прикраса руйнує емаль зубів,

□ пупку — запалення, довго загоюється ранка, стягання шкіри,

□ язику — втрата смакових відчуттів, кровотеча, набряк із блокуванням дихальних шляхів, порушення дикції.

Високі підбори і здоров'я

Як показали останні наукові дослідження, носіння високих підборів може спричинити довготривалі пошкодження суглобів.

Звичайно, високі підбори — це дуже модно і стильно, до того ж їх наявність візуально подовжує і робить стрункішими ноги, але чи варто платити таку високу ціну через тимчасовий порив бути на хвилі популярних трендів?

У зону ризику потрапляє насамперед суглоб коліна, на який під час ходьби лягає непомірне навантаження.

Страждає також і хребет, бо зміщується центр маси тіла.

Зупинимося докладніше і розглянемо, якої ж шкоди завдає взуття на високих підборах.

Насамперед через надмірну висоту підборів виникає додатковий тиск на колінчастий суглоб. Це значно підвищує ризик виникнення остеоартриту, який неодмінно настане, але трохи пізніше. Особливо шкідливі в нашому випадку так звані шпильки.

Також високі підбори сприяють зміні структури литкових м’язів і сухожиль. Якщо ви вирішили носити підбори вище п’яти сантиметрів, намагайтеся давати ногам відпочинок, регулярно роззуваючись.

Є медичні показання, що підбори також дестабілізують стан суглобів щиколотки, тому що п’ятка розміщена неприродно високо, завдяки сильному, нехарактерному вигину ступні.

Жінки, на жаль, дуже часто жертвують своїм здоров’ям заради моди, але цей вибір украй небезпечний не тільки для суглобів, а й для жіночого репродуктивного здоров’я.

Отже, заради прагнення бути високою і красивою не варто ризикувати своїм здоров’ям.

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Самоаналіз діяльності

1

На уроці я працював

активно/пасивно

2

Своєю роботою на уроці я

задоволений/не задоволений

3

Урок для мене здався

коротким/довгим

4

За урок я

не втомився/втомився

5

Мій настрій

став краще/став гірше

6

Матеріал уроку мені був

зрозумілий/незрозумілий/ корисний/марний/ цікавий/ нудний

7

Домашнє завдання мені здається

посильним/важким/цікавим/ не цікавим

2. Самооцінювання

Учні називають бал, що, на їхню думку, відображає об’єктивну оцінку їхньої активності і якість роботи на уроці. Учитель коментує, за потреби коригує процес самооцінювання.

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

* Обов’язкове:

- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§_____, с.___);

* додаткові (на вибір, за бажанням):

- підібрати ілюстративний матеріал для виступу з вивченої теми;

- написати твір-роздум «Мій ідеал краси».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити