Усі уроки курсу «Основи здоров’я» 8 клас - 2016

РОЗДІЛ 4. СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я (16 годин)

Тема 1. Соціальне благополуччя (5 годин)

УРОК 20 СОЦІАЛЬНІ АСПЕКТИ СТАТЕВОГО ДОЗРІВАННЯ. СПІЛКУВАННЯ ХЛОПЦІВ І ДІВЧАТ. ПРИНЦИПИ РІВНОПРАВНОГО СПІЛКУВАННЯ

Мета: формувати поняття про соціальні аспекти статевого дозрівання, систематизувати знання про спілкування хлопців і дівчат, ознайомити з принципами рівноправного спілкування; розвивати вміння працювати в команді, навички активного діалогу між учасниками навчально- виховного процесу; виховувати мотивацію щодо вивчення соціальних аспектів статевого дозрівання.

Обладнання: картки для моніторингу рівня знань із теми, стікери у формі смайлів і сердечок, мультимедійні засоби та презентація, плакат «СМС», музичний супровід («Из чего же сделаны наши мальчишки?», муз. Ю. Чічкова, сл. Я. Хелемського).

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання, створення позитивного настрою (музичнийсупровід)

«ИЗ ЧЕГО ЖЕ СДЕЛАНЫ НАШИ МАЛЬЧИШКИ?»

Музика Юрія Чічкова, слова Якова Хелемського

Из чего же, из чего же, из чего же

Сделаны наши мальчишки?

Из веснушек и хлопушек,

Из линеек и батареек

Сделаны наши мальчишки,

Сделаны наши мальчишки!

Из чего же, из чего же, из чего же

Сделаны наши девчонки?

Из цветочков и звоночков,

Из тетрадок и переглядок

Сделаны наши девчонки!

Из чего же, из чего же, из чего же

Сделаны наши мальчишки?

Из пружинок и картинок,

Из стекляшек и промокашек

Сделаны наши мальчишки!

Из чего же, из чего же, из чего же

Сделаны наши девчонки?

Из платочков и клубочков,

Из загадок и мармеладок

Сделаны наши девчонки!

Вот из чего, вот из чего,

Вот из чего!

ІІ. АКТИВІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ, ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Вступне слово

Музика налаштувала вас на урок. Слова пісні перегукуються з його темою. Як ви розумієте зміст тексту пісні?

— Про який вік, на вашу думку, йдеться в ньому?

— Якими були б слова, якщо у пісні йшлося про підлітковий вік? Із чого «зроблені» хлопчики і дівчатка — підлітки?

— Назвіть характерні ознаки підліткового віку. («Я» — концепція, статеве дозрівання.)

2. Вправа «Мозковий штурм»

— Підберіть епітети, образні порівняння до поняття «спілкування хлопців і дівчат у підлітковому віці. (Відповіді учнів.)

3. Робота за картками

Моніторинг рівня знань із теми «Соціальні аспекти статевого дозрівання»

1. Статева зрілість настає:

□ із соціальною зрілістю;

□ раніше соціальної зрілості;

□ після настання соціальної зрілості.

2. Ранні статеві стосунки:

□ ніяк не впливають на здоров’я;

□ завдають шкоди здоров’ю;

□ корисні для здоров’я.

3. Наслідками ранніх статевих стосунків підлітка можуть бути:

□ кохання;

□ порушення здоров’я;

□ ІПСШ;

□ шлюб;

□ вагітність;

□ розчарування в житті.

4. Шляхи поширення ІПСШ:

□ через їжу;

□ через кров;

□ при рукостисканні;

□ при статевих контактах;

□повітряно-крапельний.

5. Найпоширеніші ІПСШ:

□ СНІД;

□ сифіліс;

□ ангіна;

□ сколіоз;

□ гонорея;

□ вугрова висипка;

□ генітальний герпес;

□ кандидоз.

6. Основні принципи спілкування підлітків:

□ прагнення бути почутим;

□ лідерство;

□ дружба;

□ кохання;

□ спільні інтереси.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

1. Вправа «Мікрофон»

Одне з центральних місць у суспільному розвитку посідають проблеми підготовки дітей, підлітків та молоді до повноцінного самостійного життя. Значна частина моделей поведінки формуються в підлітковому віці. Тому дуже важливо знати, які фактори мають визначальний вплив на цей процес.

— Яку думку маєте з приводу почутого?

2. Диспут

— Хто з вас уважає, що знання про соціальні аспекти статевого дозрівання, спілкування хлопців і дівчат у підлітковому віці є неважливими для сучасної людини? Аргументуйте свою позицію.

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

«Шкала актуальності»

— Наскільки актуальною для кожного з вас є тема уроку? Озвучте показник за 5-бальною шкалою: 0 — зовсім не важлива, ..., 5 — саме те, що необхідно знати (вміти, розуміти тощо) на найближчий час.

V. ОСМИСЛЕННЯ УЧНЯМИ ЗНАНЬ

1. Соціальні аспекти статевого дозрівання (мультимедійний супровід)

Зміни в організмі у підлітковий період зачіпають не тільки статеву функцію, а й впливають на фізичний і психічний розвиток.

У період статевого дозрівання виникають певні зміни в стосунках між підлітками: з’являється інтерес до протилежної статі, прагнення сподобатися одне одному.

Підлітки починають дружити, разом проводити вільний час, слухати музику, ходити в кіно тощо. Проводячи разом дозвілля, більше дізнаються одне про одного.

Хлопець чи дівчина відчуває симпатію до когось одного протилежної статі. Якщо ця симпатія взаємна, молоді люди мають схожі погляди та інтереси, між ними виникає емоційна близькість, яка з часом може перерости в глибоке й прекрасне почуття — кохання.

Дівчата починають розуміти, якими вірними друзями можуть бути хлопці. Хлопці вчаться цінувати емоційну підтримку дівчат.

З досягненням біологічної і соціальної зрілості закохані можуть створити родину.

2. Диспут «Спілкування хлопців і дівчат»

— Порівняйте спілкування хлопців і дівчат у різні вікові періоди. Чим вирізняється цей процес у підлітковому віці?

3. Спілкування з однолітками протилежної статі. Інформаційне повідомлення

В отроцтві почуття дорослості штовхає підлітка до того, щоб освоїти нові для себе «дорослі» види взаємодій. Цьому сприяють бурхливий фізіологічний розвиток і, отже, ідентифікація підлітка з дорослими.

Це суттєво впливає на зміну стосунків між хлопчиками і дівчатками: вони починають проявляти інтерес одне до одного як до представника іншої статі. У зв’язку з цим підлітку стає особливо важливо, як ставляться до нього інші. З цим насамперед пов’язана власна зовнішність: якою мірою зачіска, фігура, манера тримати себе особи відповідають статевій ідентифікації «Я як чоловік», «Я як жінка».

Особливе значення в цьому ж зв’язку надається особистій привабливості — це має першорядне значення в очах однолітків. Диспропорції в розвитку між хлопчиками і дівчатками можуть бути джерелом переживань. Так, у фізичному розвитку дівчатка випереджають хлопчиків, вони можуть бути більшими і вищими. Дівчинка, яка випереджає інших у зрості, може переживати це як певну неповноцінність, відхилення від норми. Низький зріст у хлопчиків викликає аналогічні почуття. Особливо важко переживають зріст, повноту, худорлявість тощо.

Інтерес до іншої статі в молодших підлітків проявляється спочатку в неадекватних реакціях. Так, для хлопчиків характерні такі форми звернення на себе уваги, як «задирання», приставання і навіть хворобливі дії. Дівчатка зазвичай усвідомлюють причини таких учинків і серйозно не ображаються, у свою чергу, демонструючи, що не помічають, ігнорують хлопчиків.

Пізніше відносини ускладнюються. Зникає безпосередність у спілкуванні. Часто це виражається або в демонструванні байдужого ставлення до іншої статі, або в сором’язливості під час спілкування. У той же час підлітки відчувають напруження від почуття закоханості до представників протилежної статі. У дівчаток цей інтерес зазвичай виникає раніше, ніж у хлопчиків: про власні симпатії таємниче повідомляється єдиній подрузі, але часто і групі ровесниць. Навіть за взаємних симпатій відкриті дружні стосунки проявляються рідко, оскільки для цього підліткам необхідно не лише подолати власну скутість, а й бути готовим протистояти глузуванням і кпинам з боку однолітків.

У старших підлітків спілкування між хлопчиками і дівчатками стає більш відкритим: у коло спілкування залучаються підлітки обох статей. Прихильність до однолітка протилежної статі може бути інтенсивною, зазвичай їй надають дуже великого значення. Відсутність взаємності іноді стає причиною сильних негативних емоцій.

Романтичні стосунки в спілкуванні хлопців і дівчат можуть виникати під час спільного проведення часу: на прогулянках, відвідуванні музеїв, театрів, танців, кіно тощо. Підлітки нерідко ототожнюють себе з популярними персонажами і прагнуть відповідати зовнішнім формам їхньої поведінки. Прагнення подобатися стає одним зі значимих прагнень. Погляд знаходить особливу ціну: «Він на мене так дивиться! Я йому подобаюся!». Взаємні погляди та посмішки вже багато до чого зобов’язують. Це як би німа обітниця до переваги іншим. Якщо у відповідь подібних поглядів немає, то підліток страждає. У дівчаток переживання прориваються в сльози і відчайдушні вигуки: «Він мене не любить!». Особливої ціни набувають дотики, танці, бо запрошення партнера потребує певної сили волі, упевненості, рішучості, сміливості.

Саме в цей час багато підлітки, прагнучи зберегти свої переживання для самих себе, починають писати щоденник, вірші.

Романтичне ставлення до представника іншої статі спонукає до мрії, фантазій, де здійснюються найнеймовірніші задуми і збуваються надії.

4. Принципи рівноправного спілкування (мультимедійний супровід)

Міжособистісне спілкування підлітка реалізується у спілкуванні з дорослими та з ровесниками, їхня роль у формуванні особистості неоднакова. Якщо у спілкуванні з дорослими підліток засвоює суспільно значущі критерії оцінок, цілі та мотиви поведінки, способи аналізу навколишньої дійсності і способи дій, то спілкування з ровесниками є своєрідним випробуванням себе у сфері особистісної, зокрема специфічної моральної, проблематики.

У спілкуванні з дорослими підліток завжди перебуває в позиції молодшого, певною мірою підкореного, а за таких умов не всі морально-етичні норми можуть бути ним засвоєні та апробовані. І лише в стосунках з ровесниками він рівноправний, виконуючи ролі організатора та виконавця, приятеля і суперника, друга, що зберігає чиюсь таємницю і довіряє свою іншим. Спілкування в підлітковому віці ґрунтується на висловленні почуттів дружби, приязні, кохання.

Якщо люди відчувають потребу у спілкуванні й сумують, коли змушені розлучатися на певний час, можна говорити про те, що між ними склалися здорові (рівноправні стосунки).

Нерівноправні (нездорові) стосунки характеризуються підозрами, егоїзмом, бажанням контролювати і підкорювати.

Якщо прагнете мати рівноправні стосунки з батьками, друзями чи коханою людиною, ви повинні пам’ятати золоте правило моральності — «Стався до інших так, як ти хочеш, щоб вони ставился до тебе».

Принцип рівноправного спілкування можна описати за допомогою формули трьох «К»:

Комунікація + Кооперація + Компроміс.

Комунікація — означає завжди бути відкритим до спілкування, не замикатися в собі, обговорювати з близькими те, що вас непокоїть.

Кооперація — означає діяти як одна команда задля досягнення спільної мети.

Компроміс — означає дбати не лише про власні інтереси, а й про інтереси людей, з якими маєте стосунки.

«Ні» — агресії! Агресивні люди намагаються відстояти власну точку зору, незважаючи на інтереси і почуття інших. Вони нехтують ввічливістю, вдаються до погроз, лайки і фізичної сили. Через це їх не люблять, бояться, стороняться, їхні стосунки з іншими ніколи не бувають рівноправними.

«Ні» — пасивності! Якщо хтось нехтує власними інтересами, за будь-яку ціну намагається уникати конфліктів, він демонструє пасивність. Пасивні люди не можуть захистити себе й не можуть нікому відмовити, навіть якщо це суперечить їхнім інтересам. Така позиція шкідлива для самої людини, адже вона завжди почувається у стосунках нерівноправним партнером.

«Так» — упевненості! Упевнені люди зважають на інтереси інших, здатні відстояти себе, ввічливо відмовитися від того, що їм не підходить, і рішуче — від того, що вважають небезпечним.

Упевнена поведінка є базою для рівноправних стосунків і найкращим вибором у більшості життєвих ситуацій, хоча іноді варто виявити пасивність (наприклад, коли будь-яке загостреня стосунків є небезпечним), а в деяких випадках доводиться раегувати й агресивно (якщо, наприклад, на вас напали або намагаються завдати шкоди вашій безпеці і здоров’ю).

Упевнена поведінка має багато переваг.

Ви зможете:

□ висловлювати свої думки і почуття без звинувачень;

□ без проблем просити когось про послугу чи допомогу;

□ без почуття провини відмовлятися від того, що вам не підходить;

□ краще розуміти почуття і проблеми інших людей;

□ легше знаходити шляхи до порозуміння;

□ заслужити повагу і авторитет.

Важливі характеристики спілкування, без яких неможливі гармонійні стосунки з найближчим оточенням:

□ відкритість,

□ рефлексивність,

□ довіра,

□ здатність відгукуватися на внутрішні стани,

□ конструктивність.

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Розв'язування ситуаційної задачі

Віка давно товаришує з однокласником Євгеном. Вони часто проводять час разом. Він подобається багатьом дівчатам: гарний, дотепний, грає на гітарі. Вчора під час прогулянки хлопець сказав, що закохався в дівчину з протилежного класу. Віка відчула, що не може порадіти за друга. Чому?

Запитання до учнів:

* Назвіть можливі емоції дівчини, які вона переживала в ту мить, їхні причини.

* Які можливі варіанти розвитку подальших подій у стосунках давніх товаришів?

* Чи вдасться їм продовжити спілкування так, як було досі?

* Чи великі шанси на збереження цієї дружби?

* Які проблеми на них чекають?

* Чи готові вони їх вирішувати?

2. Оздоровлювальна вправа. Релаксація «Воскова фігура»

Сядьте у зручній позі. Заплющте очі. Дихайте спокійно, глибоко. Ви прийшли на виставку воскових фігур, повільно рухаєтесь від одного експонату до іншого.

Зупиніться біля одного з них. Це — ваша копія, а точніше, це ви.

Дуже цікаво на якийсь час стати восковою фігурою.

Ваші ноги торкаються підлоги. Підлога дуже тепла, вона стає дедалі теплішою. Ваші ступні відчувають тепло, і віск починає танути... Ви навіть бачите, як краплини воску стікають з ваших ніг...

Вам приємно. Тепло підіймається вище, і поступово починає танути все тіло...

Останні краплини падають із пальців рук. Ви відчуваєте приємне розслаблення, спокій, упевненість у собі.

Але що це?

Ноги. Ваші ноги у воді. Вона дедалі прибуває. Прохолодна, від неї йде свіжість і бадьорість. Вона підіймається дедалі вище. З кожним видихом відчуваємо, як вона піднімається знизу вгору — від ніг до голови.

Ваше тіло занурюється у воду. Ви легко відштовхуєтесь і пливете до берега.

З кожним рухом відчуваєте приплив сил і заряд бадьорості. Це цілюще відчуття свіжості.

Почніть зворотний відлік від 10 до 0. Закінчивши рахувати, ви пливете до берега.

Усміхніться: ось берег — виходьте.

3. Робота за підручником (у парах)

— Поставте запитання з теми уроку одне одному. Відповідь слід знайти в тексті підручника.

4. Вправа «Роздуми на тему»

На стікерах у формі смайлів та сердечок (учні вибирають форму за бажанням) учитель просить учнів написати своє розуміння поняття дружби (на стікерах у формі смайлів) та любові (на стікерах у формі сердечок).

5. Притча про картоплини

Один чоловік прийшов до старця і попросив:

— Ти такий мудрий. Ти завжди в гарному настрої, ніколи не злишся. Допоможи і мені бути таким.

Старець погодився і попросив чоловіка принести картоплю і прозорий пакунок.

— Якщо ти на кого-небудь розлютився чи затаїв образу, — сказав учитель, — то візьми картоплину. Напиши на ній ім'я людини, з якою стався конфлікт, і поклади цю картоплину в пакунок.

— І це все? — здивовано запитав чоловік.

— Ні, — відповів старець. — Ти повинен завжди цей пакунок носити із собою. І щоразу, коли на кого-небудь образишся, додавати до нього картоплю.

Чоловік погодився. Минув якийсь час. Його пакунок поповнився багатьма картоплинами і став досить важким. Його дуже незручно було завжди носити із собою. До того ж, та картопля, що він поклав на самому початку, почала псуватися. Вона покрилася слизьким гидким нальотом, деякі картоплини проросли.

Тоді чоловік прийшов до старця і сказав:

— Це вже неможливо носити із собою. По-перше, пакунок занадто важкий, а, по-друге, картопля зіпсувалася. Запропонуй щось інше.

Але старець відповів:

— Те саме відбувається і в людей у душі. Просто ми це одразу не помічаємо. Вчинки перетворюються на звички, звички — на характер, який народжує смердючі вади. Я дав тобі можливість поспостерігати весь цей процес ізбоку. Щоразу, коли ти вирішиш образитися або, навпаки, образити когось, подумай, чи потрібен тобі цей вантаж...

Висновок. У стосунках слід дотримуватися принципів толерантності, рівноправного спілкування.

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці

2. Рефлексія «СМС»

Мета: отримати від кожного учасника коротку інформацію про враження від проведеного уроку.

Учитель звертається із пропозицією скласти йому СМС-повідомлення із 13 слів, яке б містило відповіді на такі запитання:

* Що ви думаєте про сьогоднішній урок?

* Що було для вас важливим?

* Чого ви навчилися?

* Що вам сподобалося?

* Що не вдалося з’ясувати?

Далі він збирає записи, прикріплює їх на плакат «СМС» і зачитує. Учасники, прослухавши всі повідомлення, обирають те з них, яке їм найбільше сподобалось.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

* Обов’язкове:

- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§___, с._____ );

* додаткові (на вибір, за бажанням):

- підготувати інформаційне повідомлення «Спілкування хлопців і дівчат у підлітковому віці», опрацювавши додаткові інформаційні джерела;

- скласти постер «Підлітки і спілкування за принципом рівноправності».


Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити