Усі уроки курсу «Основи здоров’я» 8 клас - 2016

РОЗДІЛ 4. СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я (16 годин)

Тема 1. Соціальне благополуччя (5 годин)

УРОК 21 ОСОБЛИВОСТІ ДІЇ ТЮТЮНОВОГО ДИМУ, АЛКОГОЛЮ І НАРКОТИКІВ НА РОЗВИТОК РЕПРОДУКТИВНОЇ СИСТЕМИ ПІДЛІТКІВ

Мета: формувати поняття про особливості дії тютюнового диму, алкоголю і наркотиків на розвиток репродуктивної системи підлітків; вчити здійснювати практичні дії щодо відпрацювання алгоритму відмови від небезпечних пропозицій в умовах тиску; розвивати вміння формулювати висновки, вести діалог, працювати в команді; виховувати свідому потребу в дотриманні принципів здорового способу життя.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, аркуші паперу (за кількістю учнів), схема-таблиця «Способи відмови від шкідливих звичок», мультимедійні засоби та презентація.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання, встановлення позитивного настрою

2. Створення атмосфери довіри та доброзичливості

3. Забезпечення нормальної зовнішньої обстановки для роботи

4. Перевірка відвідування, стану робочих місць та зовнішнього вигляду учнів, організації уваги

II. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. «Конкурс ерудитів»

— Складіть коротке формулювання термінів, що записані на дошці (самостійно на окремих аркушах паперу):

а) дружба;

б) симпатія;

в) рівноправне спілкування.

— Поставте на аркуші своє прізвище та здайте на перевірку.

2. «Взаємоопитування»

Аркуші роздають у довільному порядку учням на перевірку. Необхідно оцінити правильність виконання завдання та поставити «+» або «-» навпроти кожного терміна. Потім учні отримують свої аркуші з результатом оцінювання. За потребою учні, що перевіряли, дають коментарі, пояснення щодо результатів оцінювання робіт.

3. Обговорення результатів

ІІІ. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ

Фронтальне опитування

* Чому підлітки потрапляють у небезпечні соціальні ситуації?

* Чи є у вашому житті соціальні небезпеки? Яка допомога вам потрібна?

* Чи вмієте ви успішно протистояти соціальним небезпекам? Як саме?

* Чи кожна людина стикається із соціальними небезпеками? Що, на твою думку, можуть пригадати твої батьки про соціальні небезпеки?

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Для розгляду на уроці окреслено коло питань, пов’язаних зі здоров’ям та поведінкою молодих людей. Отже, завданнями є:

□ розглянути обставини життя молодих людей, які суттєво впливають на їхню здатність зміцнювати та зберігати своє здоров’я;

□ ознайомитися із соціальними чинниками здоров’я, з особливостями дії тютюнового диму, алкоголю і наркотиків на розвиток репродуктивної системи підлітків;

□ навчитися розпізнавати позитивні й негативні впливи соціального оточення;

□ розвивати навички впевненої поведінки;

□ розвивати вміння формулювати висновки, вести діалог, працювати в команді;

□ виховувати свідому потребу в дотриманні принципів здорового способу життя.

— Наскільки актуальною для кожного з вас є тема уроку? Озвучте показник за 5-бальною шкалою: 0 — зовсім не важлива, ..., 5 — саме те, що необхідно знати (вміти, розуміти тощо) на найближчий час.

V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

Слухання та обговорення притчі про тютюн

Дуже давно, коли тютюн тільки було завезено до України з далеких країн, біля підніжжя Говерли жив один мудрий дід. Він не злюбив цю дурман-рослину і закликав людей не вживати її.

Якось він побачив, що навколо купців, які розклали крам для продажу, зібрався натовп.

Купці викрикували:

— Божественний лист! Засіб від усіх хвороб!

Підійшов старий і сказав:

— Цей «божественний лист» приносить людям і іншу користь: до курія в дім не зайде злодій, його не вкусить собака, він ніколи не постаріє...

Купці з радістю дивилися на нього.

— Ти маєш рацію, о мудрий старче! — сказали вони. — Але звідки ти знаєш про дивовижні властивості «божественного листа»?

Мудрий дід пояснив:

— Злодій не зайде до садиби курія тому, що той усю ніч буде кашляти, а крадій не любить будинки, де вночі не сплять люди. Через декілька років паління людина заслабне і ходитиме з палицею. Отже, його почнуть боятися собаки. Нарешті, він не постаріє, бо помре молодим...

Відійшли селяни від купців і задумались...

Запитання до класу:

* Чиї слова були переконливішими для селян: купців чи старого? Чому?

* Як би ви вчинили на місці діда? Поясніть свої міркування.

* Доберіть влучний заголовок до притчі, який би міг стати слоганом для всіх людей планети.

VI. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вступне слово вчителя

Народження маляти — це найдовгоочікуваніший момент і дуже відповідальний крок у житті будь-якої жінки. Коли ж з’являється бажання планованої вагітності, а вона не настає, — тоді шкодують про помилки юності.

На жаль, не всі юні люди мають зрілий погляд на обставини, що можуть мати вирішальний вплив на планування сім’ї. Чимало підлітків, потрапляючи в тенета алкоголю і наркотиків, тютюну, не замислюються про вплив такого способу життя на власне репродуктивне здоров’я.

Проте ця ситуація не безвихідна. Є 101 і більше спосіб захистити себе самому. Варто лишень навчитися це робити.

Тому сьогодні на уроці, щоб застерегти себе від впливу шкідливих звичок, ми поглибимо наші знання про особливості дії тютюнового диму, алкоголю і наркотиків на статеве дозрівання. Ми зробимо один для одного те найменше, що можна зробити, — дамо поради.

А ви повинні щось вибрати для себе. І найскладніший іспит у вас буде за межами школи, де ви зустрінетеся з реальністю.

2. Інформаційне повідомлення «Особливості дії тютюнового диму, алкоголю і наркотиків на розвиток репродуктивної системи підлітків (ілюстративний або мультимедійний супровід)

— Висловіть свою позицію щодо запропонованих світлин. Поясніть її.

Шкідливі звички (алкоголізм, тютюнопаління, наркоманія та токсикоманія) — явища, які тісно пов’язані між собою. Вони є важливими факторами багатьох захворювань та причиною загибелі мільйонів людей. Ці звички перетворились на смертельних ворогів людства, яких потрібно зупинити, щоб не допустити можливості самознищення людини.

У підлітка відбувається дуже інтенсивний обмін речовин, що сприяє швидкому всмоктуванню й надходженню тютюнової, алкогольної та наркотичної отрути в життєво важливі частини організму, особливо в головний мозок. Мозок починає працювати зі збоями, погіршується пам’ять, знижуються інтелектуальні здібності. Молода людина стає хворою фізично, соціально, психічно, інтелектуально. Навіть невеликі дози наркотику порушують процеси нормального росту, розвитку та статевого дозрівання підлітка.

Поширеними наслідками вживання алкоголю хлопцями є послаблення в них у зрілому віці сексуального потягу та імпотенція, а також алкогольний цироз печінки: вона починає виробляти білок, який зв’язує чоловічий гормон (тестостерон). Патологічно зростає в організмі чоловіка рівень жіночих гормонів.

Вплив тютюну, алкоголю та наркотичних речовин на організм дівчини є ще згубнішим: жінки, які палять, частіше страждають на безпліддя; ризик кровотечі і спонтанного аборту під час вагітності вищий, ніж у жінок, які не палять; менопауза (припинення циклічної діяльності яєчників) швидше настає у жінок, які палять. Відповідно, жінки, які палять, старіють швидше.

Існує дуже багато доказів того, що куріння до настання і під час вагітності шкідливе для дитини, оскільки погіршується транспортування кисню і поживних речовин. Причому немає прямої залежності між кількістю викурених цигарок і їхньою шкідливістю.

Учені з Мюнхенського Університету дослідили, що жінки, які планують вагітність, повинні відмовитись від куріння не тільки з метою профілактики перинатальної патології, недостатньої маси тіла при народженні, синдрому раптової смерті новонароджених, ризику виникнення бронхіальної астми, відставання в розумовому розвитку, але й для зниження ризику розвитку ожиріння у своїх дітей. Діти, матері яких курили під час вагітності, страждали на ожиріння вдвічі частіше. Окрім цього, у них було на 43 % вища ймовірність мати надлишкову вагу, ніж у дітей, матері яких не курили. Ризик ожиріння і надлишкової ваги зростав у міру збільшення кількості цигарок, які випалювали вагітні матері. При цьому ця залежність зберігалась навіть після врахування таких важливих факторів, як освітній рівень батьків і тип вигодовування дитини.

Розгляньте шокуючі світлини, що ілюструють наслідки впливу тютюну, алкоголю, наркотиків на репродуктивну систему підлітка. Ці діти були зачаті й народжені (не народжені) тими, хто вів згубний спосіб життя в підлітковому віці.

Пам’ятайте!

95 % патологій у новонароджених — це наслідки дії тютюнового диму, алкоголю і наркотиків на репродуктивну систему організму.

3. Складання схеми-таблиці «Способи відмови від шкідливих звичок»

Ви вже знайомі зі способами відмови від пропозицій, що шкодять вашому здоров’ю. складемо колективно схему-таблицю «Способи відмови від шкідливих звичок».

Таблиця 24

Фраза, яка має на меті маніпуляцію вами

Ваша фраза-відмова

«Спробуй, усі в нашій компанії вже це зробили»

«Це приємно, ти не пошкодуєш»

«Ти що, боїшся покарання батьків?»

«Ти вже не маленький, ти маєш це робити»

«Частіше всі разом будемо збиратися і курити (випивати, вживати наркотики)»

VІІ. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Взаємонавчання. Робота за підручником (у парах)

Учні, працюючи в парах, виконують по черзі ролі вчителя й учня. «Учитель» повідомляє найважливіші, на його думку, фрагменти матеріалу підручника. Потім ставить запитання «учневі». Після того як той відповість на них, вони міняються ролями.

2. Оздоровлювальна вправа. Самомасаж

3. Вправа «Капустяні пелюстки» (ілюстративний або мультимедійний супровід)

Інколи жартома говорять, що дітей знаходять у капусті. Про що потрібно замислюватися вже в підлітковому віці, щоб мати здорових дітей у майбутньому? Запишіть найголовніше на пелюстках капусти.

Учні дають відповіді, а вчитель робить записи на зображенні, що прикріплене на дошці (або відповідно моделює слайд презентації).

VIІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

4. Самоаналіз діяльності

1

На уроці я працював

активно/пасивно

2

Своєю роботою на уроці я

задоволений/не задоволений

3

Урок для мене здався

коротким/довгим

4

За урок я

не втомився/втомився

5

Мій настрій

став краще /став гірше

6

Матеріал уроку мені був

зрозумілий / не зрозумілий/ ко- рисний/марний цікавий / нудний

7

Домашнє завдання мені

посильним/ важким/ цікавим /

здається

нецікавим

2. Самооцінювання

Учні називають бал, що, на їхню думку, відображає об’єктивну оцінку їхньої активності і якість роботи на уроці. Учитель коментує, за потреби коригує процес самооцінювання.

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

* Обов’язкове:

- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§_____, с.____);

* додаткові (на вибір, за бажанням):

- підготувати слогани, які б закликали сучасних підлітків вести здоровий спосіб життя;

- скласти пам’ятку «Значення здорового способу життя для збереження функцій репродуктивної системи організму».



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити