Усі уроки курсу «Основи здоров’я» 8 клас - 2016

РОЗДІЛ 4. СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я (16 годин)

Тема 1. Соціальне благополуччя (5 годин)

УРОК 22 ПСИХОЛОГІЧНІ І СОЦІАЛЬНІ НАСЛІДКИ РАННІХ СТАТЕВИХ СТОСУНКІВ, ПІДЛІТКОВОЇ ВАГІТНОСТІ. ВІДПРАЦЮВАННЯ АЛГОРИТМУ ВІДМОВИ ВІД НЕБЕЗПЕЧНИХ ПРОПОЗИЦІЙ В УМОВАХ ТИСКУ

Мета: дати уявлення про психологічні і соціальні наслідки ранніх статевих стосунків, підліткової вагітності; сприяти формуванню в учнів стійких переконань щодо пріоритету здорового способу життя як основної умови реалізації фізичного, психічного, соціального та духовного потенціалу людини з урахуванням її індивідуальних особливостей; розвивати навички відмови від небезпечних пропозицій в умовах тиску, здоров'язбережувальні компетенції; виховувати свідому потребу в дотриманні принципів здорового способу життя.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, таблиця «10 негативних психологічних наслідків ранніх статевих стосунків», схема «Соціальні наслідки ранніх статевих стосунків», картки із зображенням лінійки (за кількістю учнів), схема «Сходинки успіху», мультимедійні засоби та презентація, музичний супровід (спокійна мелодія).

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання, створення позитивного настрою.

Вправа «Самоналаштування»

— Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте: «Я зможу сьогодні добре працювати на уроці. Я — особистість творча. Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці».

II. АКТИВІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ПРАКТИЧНОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

1. Вступне слово

Протягом другої половини ХХ ст. і на початку третього тисячоліття спостерігається стійка тенденція як у Європі, так і в Україні зниження віку сексуального «дебюту» молоді та підлітків. Переважно для періоду початку статевого життя характерна повна непоінформованість або недостатня інформованість партнерів щодо можливих негативних та небезпечних наслідків незахищених сексуальних стосунків. Насамперед це стосується небажаної вагітності, яка часто переривається шляхом медичного аборту, а в гіршому випадку — спробою перервати вагітність застосуванням некоректних народних та інших методів, що може негативно позначитися на репродуктивній функції майбутньої жінки.

Із можливих ризиків найчастіше спостерігається інфікування інфекціями, що передаються статевим шляхом.

Підлітки, безумовно, внаслідок психологічної незрілості не можуть об’єктивно оцінити кожну ситуацію, пов’язану з реалізацією своєї юнацької гіперсексуальності, в її розвитку і наслідках. У різні часи і в різних культурах це цілком компенсувалось моральністю (моральними засадами, притаманними суспільству), високим авторитетом інституту шлюбу, несприйняттям суспільством до- та позашлюбних сексуальних стосунків. Традиційними для нашого народу високоаморальними чеснотами були дівоча цнота та парубоцька гідність. У нинішньому суспільстві такі цінності не домінують, і їхній вплив на молодь не є достатньо значущим.

2. Вправа «Асоціативний кущ»

— Чи можна сказати, що проблеми ранніх сексуальних стосунків не існує? На жаль, ні. А вони призводять до багатьох небажаних наслідків, серед яких (учні колективно створюють схему асоціацій до поняття «Психологічні і соціальні наслідки ранніх статевих стосунків»).

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Дуже багато підлітків рано починають статеве життя. Щороку створюється безліч підліткових сімей через ранню вагітність дівчинки-підлітка, але позашлюбна народжуваність має тенденцію до зростання. В останні роки безладний початок статевого життя став типовим явищем (уважають, що серед підлітків цей показник може бути 40-60 %).

* Хто з вас може сказати, що ніколи не доведеться застосовувати знання з оголошеної теми уроку?

* Хто з вас уважає, що знання про психологічні і соціальні наслідки ранніх статевих стосунків, підліткової вагітності є неважливими для сучасної людини?

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

1. Запитання до класу

* Чи знаєте ви наслідки ранніх абортів?

* Які причини небажаних наслідків?

* Чому підлітки погоджуються на сексуальні стосунки?

* Як можна відмовитися від сексуальних стосунків?

* Що ви знаєте про методи регулювання зачаття та контрацепцію?

* До кого слід звертатися за допомогою в таких ситуаціях?

2. «Шкала актуальності»

— Наскільки актуальною для кожного з вас є тема уроку? Озвучте показник за 5-бальною шкалою: 0 — зовсім не важлива, ..., 5 — це те, що необхідно знати (вміти, розуміти) на найближчий час.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вправа «Мікрофон»

— Спробуйте власними висловлюваннями скласти інформаційне повідомлення щодо психологічних і соціальних наслідків ранніх статевих стосунків, підліткової вагітності.

2. Робота за таблицею. Емоційний ризик як один із психологічних наслідків ранніх статевих стосунків

У дискусіях про підліткові статеві стосунки дуже багато інформації про таку небезпеку, як небажана вагітність та різні інфекційні хвороби, але набагато менше — про емоційний стрес. Чому ж так важко поговорити про статеві стосунки та емоційний стрес, назвати та обговорити психологічні наслідки, які витікають з дострокових статевих зв’язків? Перш за все тому, що багато з нас ніколи не чули, щоб такі аспекти статевих зв’язків коли-небудь обговорювали.

Якими ж є емоційні чи психологічні наслідки ранніх статевих стосунків? Ці наслідки можуть бути різними, залежно від особистості. Деякі емоційні наслідки є короткостроковими, проте серйозними. Деякі з них можуть спостерігатися навіть після того, як людина вступила в шлюб та стала батьком чи матір’ю. Більшість таких наслідків важко уявити, поки не переживеш їх сам. Емоційні наслідки сексуального досвіду не слід сприймати легковажно, вони можуть мати шкідливий, навіть критичний вплив на можливість людини вести щасливе та повноцінне життя. Розгляньмо 10 негативних психологічних наслідків ранніх сексуальних зв’язків.

Таблиця 25

10 негативних психологічних наслідків ранніх сексуальних зв’язків

1

Занепокоєння щодо небажаної вагітності та ВІЛ/ СНІДу

Для багатьох сексуально активних людей страх завагітніти чи захворіти на СНІД є найголовнішим емоційним стресом. Рассел Хенке, координатор оздоровчих програм у державних школах графства Монтгомері (штат Мериленд), каже: «Я бачу, як діти звертаються до медсестер у школах, плачуть наступного дня після свого першого сексуального контакту і хочуть обстежитися на ВІЛ. Вони зробили цей крок — і тепер їм страшно»

2

Жаль та самозвинувачення

Дівчата більше страждають, ніж хлопці тому, що дівчата частіше вважають, що секс є одним зі способів виявлення того, що ти справді маєш якісь почуття до свого партнера. Вони частіше, ніж хлопці, вважають секс знаком прояву відданості у взаємовідносинах. Якщо дівчина очікує, що сексуальні стосунки будуть сповнені любові, то вона може почуватися обманутою і використаною, якщо хлопець не виявить більш романтичної зацікавленості після першої ночі. За словами 15-річної дівчини, яка описує свій сексуальний досвід: «Я не очікувала, що хлопець одружиться зі мною, але я ніколи не думала, що він буде уникати мене в школі»

3

Провина

Провина — особлива форма жалю, сильне відчуття того, що людина скоїла щось «аморальне». Почуття провини — нормальна моральна відповідальність, знак того, що совість людини працює. У своїй книзі для підлітків «Любов, побачення та секс» Джордж Ігр розповідає історію відомого промовця, який виступав перед старшокласниками однієї зі шкіл. Промовця спитали: «Про що ви найбільше шкодуєте, коли згадуєте свої шкільні роки»? На що він відповів: «Найбільше я шкодую про те, що власноруч зруйнував життя однієї дівчини»

4

Втрата самоповаги та почуття власної гідності

Багато людей страждають від втрати почуття власної гідності, коли дізнаються про те, що захворіли на хворобу, що передається статевим шляхом. Але навіть якщо пощастить уникнути хвороби, яка передається статевим шляхом, тимчасові статеві стосунки можуть знизити почуття власної гідності як того, хто постраждав, так і того, хто виступав у ролі ініціатора цих стосунків

5

Моральний занепад характеру та зменшення цінності сексу

Коли люди ставляться до інших, як до речей, що приносять задоволення та насолоду, вони не тільки втрачають самоповагу, але й руйнують свій характер та, як наслідок, занижують свою сексуальність. Цілісний характер складається з таких якостей, як повага, відповідальність, чесність, турбота та само- стриманість. Стосовно сексу така риса характеру, як самостриманість, є надзвичайно важливою. Втрата самоконтролю над сексуальною поведінкою є важливим фактором у багатьох проблемах, які пов’язані із сексом: зґвалтування, розпуста, порнографія, сексуальна залежність, статева невірність у шлюбі тощо

6

Послаблена довіра та страх бути вірним і відданим іншій людині

Молоді люди, які почуваються використаними чи зрадженими через розрив у сексуальних стосунках, можуть відчувати труднощі в майбутніх взаєминах

7

Лють через зраду

Іноді емоційна реакція на розрив стосунків — це не просто втрата довіри чи страх ділитись з кимось. Це також лють і шаленство

8

Депресія та самогубство

Інколи емоційне сум’яття, спричинене розривом у стосунках, призводить до глибокої депресії. Депресія, у свою чергу, може навіювати думки до самогубства. В останні 25 років кількість самогубств серед підлітків зросла втричі

9

Зруйновані стосунки

Секс має ще один емоційний наслідок: він може перетворити добрі взаємостосунки на погані.

Тоді припиняють розвиватись інші сторони цих стосунків і невдовзі негативні емоції виходять на поверхню. Як наслідок, вони отруюють стосунки, і те, що можна було назвати стосунками, сповненими турботи, має плачевний кінець. Коли в сексуальні стосунки вступають у занадто ранньому віці, то це заважатиме іншим проявам кохання та може затримати розвиток стосунків

10

Затримання розвитку особистості

Дострокові сексуальні зв’язки не тільки можуть затримати розвиток стосунків, але й розвиток самої людини та її особистості. Наприклад, дехто з молоді звертається до наркотиків та алкоголю для того, щоб звільнитись від тривог та непотрібних переживань, інші можуть вдаватись до сексуальних контактів. Секс стає втечею. Вони не вчаться того, як протистояти переживанням та тиску, які ставить перед ними життя. Підлітки, які залучаються до постійних сексуальних зв’язків, не беруть участі в житті суспільства — формуючи нові стосунки з новими друзями, приєднуючись до різних клубів та команд, розвиваючи свої вміння та таланти, беручи на себе різні соціальні обов’язки. Усі ці фактори є важливими «поживними речовинами» для розвитку підлітка як особистості. Також цей період життя є особливим тому, що в молоді є і час, і можливість розвивати свої таланти та інтереси. Ті зміни, яких вони зазнають в саме цей період, впливатимуть на них усе життя. Якщо молодь не буде правильно використовувати цей час, то вона ніколи не зможе повністю використати свій потенціал сповна

3. Соціальні наслідки ранніх статевих стосунків.

Колективне складання схеми

Варіанти відповідей: неготовність до материнства, батьківства, недостатньо сформована відповідальність, нездатність матеріально забезпечувати сім’ю, зміни життєвих планів, некомпетентність щодо розв’язання «дорослих» проблем, потреба у відновленні здоров’я, виховання дитини, організація побуту тощо...

4. Підліткова вагітність (ілюстративний або мультимедійний супровід)

— Розгляньте пропонований ілюстративний матеріал і сформулюйте висловлювання щодо підліткової вагітності. Висловіть свою власну позицію стосовно цього питання.

Материнство — одна з найбільших цінностей у житті кожної жінки. З медичної точки зору, найбільш сприятливий вік у жінки

для народження дитини — 18-26 років. Але вважається, що пік розвитку материнських почутів настає у 35 років.

Про вагітність кажуть «рання» або «підліткова», якщо вона настає в дівчини-підлітка в низькій віковій категорії від 13 до 18 років. 70 % вагітності не виношуються, закінчуючись абортами (дуже пізно на гранично допустимих термінах), 15 % — викиднями і тільки 15 % — пологами.

За статистичними даними, з трьох вагітних вирішує народжувати тільки одна, 60 % дівчат-підлітків переривають першу вагітність абортом. Штучні аборти завжди супроводжені низкою ускладнень, як під час операції, так і через роки і навіть протягом решти життя. Під час вагітності, як відомо, в жіночому організмі відбувається низка змін, аборт порушує багато процесів, все це спричиняє негативні наслідки. Крім завданих травм окремим органам і організму загалом (пошкодження матки під час операції, кровотеча, запалення, гормональні порушення, безпліддя), аборт наносить душевну травму, яка залишається з людиною протягом життя.

Учні висловлюють свої позиції щодо почутого і побаченого.

VI. ПЕРВИННЕ ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ (ПРОБНІ ВПРАВИ)

1. Оздоровлювальна вправа. Релаксація «Прекрасна квітка»

(музичний супровід)

Спробуйте уявити, що ви — прекрасна квітка...

Ви — прекрасна квітка і ростете назустріч сонцю...

Ви — прекрасна квітка...

Почувайтесь квіткою: відчуйте своє стебло, листя.

Ви — прекрасна квітка. Ви ростете назустріч сонцю...

Відчуйте, як ваше листя ворушиться під подихом вітру.

Відчуйте, як на ваше листя падають промені сонячного світла.

Відчуйте, як у вашому листі енергія сонця перетворюється на енергію життя.

Відчуйте, як енергія життя розтікається листям, стеблом, потрапляє в коріння.

Відчуйте свої корені. Які у вас корені? Якої глибини сягають ваші корені? На яку ширину вони проростають?

Відчуйте кінчики своїх корінців: якого вони кольору?

Відчуйте, як вони розсувають грудки землі, продовжуючи рости.

Відчуйте, як ваші корені вбирають вологу, мінеральні елементи, поживні речовини.

Відчуйте силу і енергію землі. Відчуйте, як енергія, поживні речовини підіймаються по коренях, по жилах — у стебло, в листя.

Ви — прекрасна квітка...

Відчуйте, як усередині поєдналися енергія землі, повітря, сонця. Відчуйте те місце в тілі, де енергія землі поєднується з енергією неба.

Відчуйте це місце в собі.

Запам’ятайте цей стан — він даватиме вам енергію, силу».

2. Робота за підручником (у парах). Взаємонавчання

— Опрацюйте матеріал підручника і складіть інформаційні повідомлення: «Профілактика ранньої вагітності» (один учень із пари), «Мета просвітницько-профілактичної роботи з підлітками щодо запобігання небажаної вагітності» (другий учень із пари).

3. Моделювання ситуацій відмови від небезпечних пропозицій в умовах тиску. Робота в групах (3)

Об’єднання у три групи за принципом «ранок», «день», «ніч».

Завдання для груп

I група — продемонструвати (у формі сценки) ситуацію можливої поведінки підлітків у разі пропозиції не брати до уваги поради і настанови батьків щодо побудови стосунків із друзями протилежної статі. Наприклад, мама дівчинці говорила про закоханість і романтичні стосунки інші речі, які відрізняються від обговорюваних у компанії однолітків. Можливі варіанти дій дівчинки-підлітка, їхні прогнозовані наслідки.

II група — скласти пам’ятку «способи толерантної відмови від небезпечних пропозицій в умовах тиску.

III група — скласти можливі варіанти діалогу за заданою темою (дівчатка-підлітки познайомилися на дискотеці з компанією хлопців, які їм запропонували провести вихідні разом на дачі в одного з юнаків).

Презентація роботи в групах Колективне обговорення

VII. ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК У СТАНДАРТНИХ СИТУАЦІЯХ (ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ)

Розв'язування ситуаційних задач (колективно)

А) Брайан, студент старшого курсу коледжу. Розповідає, як це сталося з ним: «Вперше я займався сексом, коли мені було 15 років. Я зустрічався з цією дівчиною протягом року і дуже кохав її. Вона була привітною, комунікабельною та могла легко переконати будь-кого в чому завгодно. Ми займалися всім, крім сексу, але одного вечора вона спитала: «Чи могли б ми спробувати все до кінця?». Через кілька днів після інтимних стосунків ми порвали. Це був найболючіший період мого життя. Я відкрив себе перед цією дівчиною більше, ніж перед кимось іншим, навіть моїми батьками. Я був дратівливим, постійно жив у депресії, мій настрій змінювався дуже часто. Мене покинули друзі через те, що я був постійно засмучений. Я почувався невдахою і припинив займатися спортом. Мої оцінки в школі не були найкращими. Я не виходив гуляти аж доти, поки не вступив до коледжу. В останні кілька років у мене не було постійних стосунків з дівчатами, тільки тимчасові, одноденні зв’язки. Я боюся закохатися».

* Поясніть психологічні та соціальні наслідки статевих стосунків, описаних у задачі.

* Висловіть власні думки щодо сюжету.

Б) Світлана, красива та розумна дівчина, прийшла до психолога на індивідуальну консультацію. Вона пояснила, що ніколи не мала раніше хлопця, тому була дуже занепокоєна, коли один зі старшокласників запропонував їй піти на побачення. Після кількох тижнів зустрічей хлопець почав говорити про секс. Вона була проти, але він наполягав. Вона боялася, що хлопець уважатиме її за незрілого підлітка і тому покине її, тому погодилась.

«Чи допомогло це зміцнити стосунки, «запалити» нові почуття?», — спитав делікатно психолог.

На що Світлана відповіла: «Ще тиждень продовжували ми зустрічатися, займалися сексом кілька разів, а потім він залишив мене. Хлопець аргументував це тим, що в мені «не було жодної іскорки».

* Що б ви порадили Світлані, якби були в ролі психолога?

* Якими були б ваші дії, якби з вами трапилася подібна ситуація, описана в задачі? Поясніть свою позицію.

В) Старшокласниця написала листа в рубрику: «Дайте пораду». У ньому йшлося про те, що вона шкодує, що не може покинути хлопця, але відчуває, що потрапила до пастки через їхні сексуальні стосунки. «Мені 16 років, я навчаюся в дев’ятому класі і, як і більшість дівчат мого віку, я вже втратила цноту. Хоча більшість уважають цю тему дуже особистою, я відчуваю потребу поділитися цією частиною мого життя з іншими дівчатами, які розмірковують над тим, розпочинати статеві стосунки чи ні. Секс не відповідає тим яскравим епітетам, якими його описують у фільмах. У ньому не має нічого незвичайного. Насправді це лише розчарування. Я дуже шкодую, що вперше займалася сексом із тим хлопцем, до якого в мене не було особливих почуттів. Я продовжую зустрічатися з ним, хоча відчуваю, що стає дедалі важче. Мені хотілося б порвати наші стосунки і зустрічатися з кимось іншим, але після того, як ми стали близькими одне одному, це дуже важко. Тепер після першої нашої ночі він думає, що ми будемо займатися цим щоразу, ніби ми одружені. Коли ж я не відчуваю бажання, він починає заводити сварку. Виходить так, ніби я йому щось винна.

Я не думаю, що цей хлопець кохає мене, принаймні, він ніколи мені в цьому не зізнавався. Я також знаю, що не кохаю його, — і через це почуваюся кепсько.

Зараз я чудово усвідомлюю, що це дуже важливий крок у житті дівчини. Після того як ви це зробите, все зміниться. Моя порада — ніколи не поспішайте. Це — головний біль та переживання («Чи бува не завагітніла я?»).

Секс — це не розвага. Він повинен бути вираженням відданості іншій людині. Будьте розумні та бережіть себе заради людини, з якою ви хотіли б провести все своє життя. Я шкодую, що не змогла цього зробити, а тепер уже пізно».

* Як ви думаєте, що змусило дівчину написати такого листа?

* Яким може бути вихід для неї? Які поради ви їй дали б?

Г) 33-річна жінка, психіатр, виразила свою стурбованість тими впливами, яким піддається сучасна молодь. Вона хотіла поділитися уроками, які взяла зі свого особистого досвіду. Після закінчення школи вона провела цілий рік за кордоном за програмою обмінів студентами. «Я була незайманою, коли приїхала, і тому почувалася захищеною. Та почала використовувати внутрішньо-матковий протизаплідний засіб для того, щоб мати змогу приймати власні рішення. Я не хотіла постійних зв’язків, не думала про дітей чи одруження. Моєю головною метою була кар’єра. Протягом того року за кордоном, коли мені йшов вісімнадцятий рік, я стала нерозбірливою в статевих стосунках. Але насправді це призвело лише до того, що я стала несхожою на себе: відчула, що віддала найсокровеннішу частину свого серця і душі, і ця рана ще досі не загоїлась. Я ніколи не думала, що заплачу таку дорогу ціну і що на це піде так багато часу».

Ця жінка зараз щаслива і має здорові статеві стосунки зі своїм чоловіком. Але вона все ще відчуває емоційний тягар раннього

статевого досвіду. Вона хоче сказати всім підліткам, що «секс без відданості може принести багато душевного болю».

* Висловіть свої думки щодо сюжету задачі. Назвіть психологічні та соціальні наслідки ранніх статевих стосунків, описані в ньому.

VIII. ТВОРЧІ ВПРАВИ

1. Вправа «Аукціон ідей». Поведінка підлітка в умовах тиску

— Які можете «продати» ідеї щодо толерантної та безконфліктної поведінки підлітка з людьми, що маніпулюють або тиснуть, нав’язуючи небезпечні пропозиції?

2. Вправа «Лінійка ризиків» (за ілюстративними картками)

— Запишіть на відповідних числових показниках поданої шкали-лінійки можливі ризики ранніх статевих стосунків для підлітка: від найменшого до найбільшого.

— Що ви запишете на показнику, рівному нулеві?

(Відповіді учнів.)

ІХ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Вправа «Сходинки успіху»

2. Вправа «Незакінчене речення»

Продовжте: «Я буду...».

X. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

* Обов’язкове:

- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§_____,с.___);

* додаткові (на вибір, за бажанням):

- підготувати презентацію до тему уроку;

- скласти «модель» здорових романтичних стосунків між дівчатками і хлопцями в підлітковому віці.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити