Усі уроки курсу «Основи здоров’я» 8 клас - 2016

РОЗДІЛ 4. СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я (16 годин)

Тема 2. Безпека в побуті й навколишньому середовищі

УРОК 25 БЕЗПЕКА НА ДОРОЗІ. ОРГАНІЗАЦІЯ ДОРОЖНЬОГО РУХУ. МОДЕЛЬ БЕЗПЕЧНОГО ДОРОЖНЬОГО СЕРЕДОВИЩА («ТРИКУТНИК БЕЗПЕКИ»). ПРАВИЛА ДОРОЖНЬОГО РУХУ. РЕГУЛЮВАННЯ ДОРОЖНЬОГО РУХУ. ПРІОРИТЕТИ В ДОРОЖНЬОМУ РУСІ. ВИЗНАЧЕННЯ ПРІОРИТЕТІВ У ДОРОЖНЬОМУ РУСІ

Мета: поглиблювати знання учнів про безпеку на дорогах, систематизувати знання про організацію дорожнього руху, пріоритети в русі; ознайомити з моделлю безпечного дорожнього середовища («трикутником безпеки»); розвивати здоров'язбережувальні компетенції; виховувати свідому потребу в дотриманні принципів безпечної життєдіяльності.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, таблиця-діаграма «Основні причини автопригод з постраждалими», картки із запитаннями для роботи в групах, музичний супровід («Полет шмеля» у викон. П. Дранги, акордеон).

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання, створення позитивного настрою

(Музичний супровід. Рекомендована музична композиція: «Полет шмеля» у вик. П. Дранги, акордеон.)

— Що ви уявили, слухаючи музику? (Динаміку, рух, транспорт, гул вулиць тощо.)

2. Повторення правил роботи групи

ІІ. АКТИВІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ, ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Вступне слово

Одним із видів надзвичайних ситуацій є аварії. Найчастіше цей термін ми асоціюємо з дорожно-транспортними пригодами (ДТП), тобто з транспортними аваріями. Транспортні засоби дають змогу нам швидко і з комфортом пересуватися, але щороку в результаті ДТП гинуть мільйони людей у світі.

2. «Топ-10» безпеки транспорту. Аналіз статистичних даних

10. Мопед і мотоцикл. Мопеди і мотоцикли посідають 10-ту позицію в рейтингу найбезпечніших видів транспорту. Багато років поспіль цей вид транспорту вважають найнебезпечнішим. 20 % смертей у ДТП припадають саме на нього. Смертність водіїв і пасажирів автомобілів у 28 разів менша, ніж смертність водіїв і пасажирів мотоциклів.

9. Велосипед. «Молодший брат» мопеда постійно потрапляє в ДТП, особливо під час зіткнення з іншими видами транспорту. Число аварій за участю велосипедистів щороку зростає, частіше гинуть у них підлітки.

8. Метро. Цей вид транспорту в разі аварій губить життя багатьох людей одразу.

7. Паром. Пароми не такі безпечні, як вважають поціновувачі водного транспорту. Слід зазначити, що не кожна жертва є результатом аварії. Відомі випадки, коли за борт падають самі пасажири.

6. Космічний корабель. 18 ракет, відправлених у космос, починаючи з першого польоту 1961 року, не змогли повернутися назад. Усього їх було 530. Слід зауважити, що люди гинули не в самому космосі. Трагедії траплялися при злетах або в моменти приземлення.

5. Мікроавтобус. У середині рейтингу перебувають мікроавтобуси. Нерідко люди гинуть під час аварій на такому виді транспорту через низький рівень кваліфікації водіїв.

4. Автомобіль. Раніше машини вважали дуже небезпечним видом транспорту. Та за останні роки конструкція автомобілів істотно змінилася, що знизило кількість аварій. Однак це не означає, що можна сміливо забути про заходи безпеки, ставати прихильниками швидкої їзди.

3. Автобус. У Європі цей вид громадського транспорту входить до числа найбезпечніших.

2. Літак. На другому місці — авіатранспорт. Однак не слід забувати те, що у разі авіакатастрофи майже нікому із числа пасажирів та екіпажу не вдається врятуватися. Але парадоксальним є той факт, що люди більше бояться літати на авіатранспорті, ніж їздити на мотоциклах.

1. Потяг. Залізничний транспорт у світі вважається найбезпечнішим, тому він посідає найвищу сходинку рейтингу.

— Висловіть свої міркування щодо почутої інформації. (Відповіді учнів.)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Інтерактивна бесіда «А чи знаєте ви...»

Починаючи словами «А чи знаєте ви...», педагог знайомить учнів із цікавими інформаційними фактами про учасників дорожнього руху, статистичними матеріалами про ДТП та їхні наслідки, надає відомості про небезпечні ситуації на дорозі та можливість їх запобігання.

Інформаційні матеріали

□ На дорогах України майже кожні 2 години гине людина.

□ У середньому за добу в ДТП гинуть 14 і дістають травми понад 100 осіб.

□ Кожні 16 хвилин у країні відбувається дорожньо-транспортна пригода (ДТП).

□ Лише за минулий рік їх сталося майже 50 тисяч, загинули понад 7,5 тисяч людей — пішоходів, водіїв та пасажирів. Це удвічі більше, ніж за навмисних убивств.

□ Також зростає кількість травмованих людей у дорожніх аваріях — щороку понад 60 тисяч українців дістають травми різного ступеня тяжкості.

□ Кожні два роки в Україні в дорожніх транспортних пригодах гине українських громадян більше, ніж за всю афганську війну загинуло громадян усього СРСР.

□ Порівняно із країнами Європи, в Україні незадовільний стан безпеки руху, високий рівень смертності через аварії та дорожньо-транспортний травматизм, низька транспортна дисципліна учасників дорожнього руху.

□ Україна входить до групи країн найвищого ризику для пішоходів. Щодня, виходячи з будинку, ми навіть не здогадуємося, наскільки в Україні небезпечно ходити пішки. Близько половини потерпілих на дорогах у ДТП — це власне пішоходи. Для порівняння: в Росії на 100 потерпілих у ДТП 44 пішоходи, у Європі — від 4 до 10, в США — тільки 2. Ми випереджаємо розвинуті країни як за числом подій, так і за серйозністю їхніх наслідків.

Основні причини автопригод з постраждалими

* До яких роздумів спонукають вас озвучені факти?

* Чому учасникам дорожньо-транспортного руху важливо їх знати?

* Хто з вас може сказати, що ніколи не доведеться застосовувати життєві навички, необхідні для учасника безпечного дорожнього середовища?

* Хто з вас уважає, що знання правил дорожнього руху неважливі для сучасної людини?

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

— Сьогодні на уроці говоритимемо про безпеку на дорогах, регулювання дорожнього руху та пріоритети в ньому.

V. ОСМИСЛЕННЯ УЧНЯМИ ЗНАНЬ

1. Вправа «Мозковий штурм». Безпека на дорозі

Після відповідей учнів учитель робить висновок: безпека на дорозі — це коли усім учасникам дорожнього руху нічого не загрожує.

2. Поняття організації дорожнього руху

Слід розуміти, що організація дорожнього руху — це створення умов за допомогою інженерно-технічних засобів і організаційних заходів для достатньо швидкого, безпечного та зручного руху транспортних засобів і пішоходів. Сюди входить: планування перехресть і доріг, спорудження острівців безпеки, обладнання зупинок громадського транспорту, установка дорожніх знаків, світлофорів, розробка графіків руху громадського транспорту, різні обмеження в русі тощо.

Одним із перших засобів організації дорожнього руху було обмеження швидкості транспортних засобів та розділення проїзної частини на дві смуги для відокремлення зустрічних потоків. В Україні, як і в більшості країн світу, прийнято правосторонній рух, для якого пристосовані облаштування доріг і конструкція автомобілів.

3. Робота за таблицею «Модель безпечного дорожнього середовища»

Безпека пішоходів, водіїв та пасажирів залежить від знання і дотримання ними правил дорожнього руху, які встановлюють та регулюють взаємостосунки та взаємозалежності між трьома складниками дорожнього середовища — людиною, транспортним засобом і дорогою.

Майже всі фактори ризику, що спричиняють дорожню аварійність, можна об’єднати у три основні групи: «дорога», «транспортний засіб» та «людина як учасник дорожнього руху».

Дорожнє середовище стає безпечним, якщо стає можливим уникнути всіх факторів ризику дорожньої аварійності, що належать до груп: «дорога», «транспортний засіб» та «людина як учасник дорожнього руху».

Існують певні принципи й інструменти для зниження факторів ризику, що спричиняють дорожню аварійність. Вони різняться залежно від груп факторів.

Принципи й інструменти для зниження факторів ризику «ЛЮДИНА»:

□ навчання дітей;

□ навчання водіїв;

□ організація інформаційних кампаній;

□ законодавство і контроль;

□ формування соціального середовища.

Принципи й інструменти для зниження факторів ризику «ТРАНСПОРТНИЙ ЗАСІБ»:

□ регулювання придбання й експлуатації транспортних засобів;

□ контроль експлуатаційного стану парку транспортних засобів;

□ пасивне й активне устаткування транспортних засобів. Принципи й інструменти для зниження факторів ризику «ДОРОГА»:

□ підвищення плавності руху;

□ виявлення ділянок концентрації і зниження ризиків ДТП;

□ придорожній сервіс;

□ облаштування й сигналізація;

□ служби порятунку.

Основою безпеки на дорозі повинно стати розуміння всіма учасниками дорожнього руху тріади «ЛЮДИНА — ДОРОГА — ТРАНСПОРТНИЙ ЗАСІБ». Особливо це актуально тоді, коли середовище існування людини перенасичене ризиком та небезпеками дорожньо-транспортних пригод. Тому постає нагальна потреба навчання людей ще зі шкільного віку не тільки Правил дорожнього руху, а перш за все формування в них культури поведінки на дорозі.

Усвідомлення власного місця в системі відносин «ЛЮДИНА — ДОРОГА — ТРАНСПОРТНИЙ ЗАСІБ» сприяє формуванню особистого ставлення до себе як учасника дорожнього руху, до власної безпеки та безпеки інших.

4. Вправа «Обговорення-диспут-висновки»

— Змоделюйте суспільство без правил дорожнього руху. Зробіть висновки.

5. Регулювання дорожнього руху (ілюстративний супровід)

Регулювання дорожнього руху здійснюють за допомогою:

□ дорожніх знаків,

□ дорожньої розмітки (вертикальної і горизонтальної),

□ дорожнього обладнання (огорожі, тумби, стовпці, дзеркала тощо),

□ світлофорів,

□ регулювальника.

Дорожні знаки мають перевагу перед дорожньою розміткою і можуть бути постійними і тимчасовими (на жовтому тлі), зі змінною інформацією (таблички). Їх розміщують так, щоб їх було видно усім учасникам дорожнього руху (на відстані не менше 100 м по напрямку руху) в різну пору доби, за різних умов видимості.

ü Регулювальник — це працівник поліції, військової інспекції безпеки дорожнього руху, дорожньо-експлуатаційної служби, черговий на залізничному переїзді, поромній переправі. Виступаючи в ролі регулювальників, вони повинні бути у форменому одязі, мати жезл, а також свисток.

Регулювання дорожнього руху регулювальниками зазвичай застосовують лише як тимчасовий захід за несправності світлофорів, у місцях, де короткочасно утворюються інтенсивні потоки транспортних засобів чи пішоходів, або під час проведення спеціальних заходів. Сигнали регулювальника мають перевагу над сигналами світлофорів і вимогами дорожніх знаків, є обов’язковими для виконання. Сигнали світлофорів, крім жовтого миготливого, мають переваги перед дорожніми знаками пріоритету. Водії і пішоходи повинні виконувати додаткові вимоги регулювальника, навіть якщо вони суперечать сигналам світлофорів, вимогам дорожніх знаків і розмітки.

6. Інформаційне повідомлення «Пріоритети в дорожньому русі» (ілюстративний супровід)

ü Пріоритет у дорожньому русі — право на першочерговий рух щодо інших учасників руху — дають, наприклад, маршрутним транспортним засобам для того, щоб не зменшувати швидкості їхнього пересування на маршруті.

У дорожньому русі за перехрещення (злиття) траєкторій руху транспортних засобів, пішоходів та інших учасників руху виникає питання: хто має право на рух першим? Щоб уникнути можливих конфліктів, у Правилах спеціально обумовлюють порядок черговості руху учасників дорожнього руху. Наприклад:

□ На нерегульованих пішохідних переходах пішоходи мають перевагу в русі перед транспортними засобами з того моменту, коли вони ступили на перехід.

□ У будь-якому місці, навіть поза пішохідним переходом, водій повинен пропустити сліпих пішоходів, які подають сигнал тростиною білого кольору, спрямованою вперед.

□ Водій повинен зупинитися перед пішохідним переходом, якщо така вимога надійшла від членів шкільного патруля, загону юних інспекторів руху, відповідно екіпірованих, або осіб, що супроводжують групи дітей, і дати дорогу дітям, які переходять проїзну частину дороги.

□ Водій транспортного засобу повинен зупинитися, щоб дати дорогу пішоходам, які йдуть із боку відчинених дверей до (або від) трамвая, що стоїть на вулиці, якщо посадку чи висадку проводять з проїзної частини чи посадкового майданчика, розміщеного на ній. Перевага пішоходів перед транспортним засобом настає тільки тоді, коли на позначеній трамвайній зупинці зупинився трамвай.

Отже, питання переваги або пріоритету сприяє виявленню ознаки першочерговості в русі для його учасників, що дає змогу запобігти конфліктній ситуації, яка може спричинити ДТП.

Цьому також сприяють знаки пріоритету, які встановлюють черговість проїзду перехресть і перехрещень окремих проїзних частин, а також вузьких ділянок дороги. Деякі із цих знаків надають перевагу в русі, інші — зобов’язують дати дорогу транспортним засобам, яким надають таку перевагу.

До таких знаків належать «Дати дорогу», «Проїзд без зупинки заборонено», «Головна дорога», «Кінець головної дороги», «Перевага зустрічного руху», «Перевага перед зустрічним рухом». (Показати ці знаки) До знаків пріоритету належать також знаки «Перевага зустрічного руху» і «Перевага перед зустрічним рухом» (продемонструвати). Перший знак застосовують для заборони в’їзду на вузьку ділянку дороги за наявності на ній або на протилежному під’їзді до неї зустрічних транспортних засобів, яким можуть бути створені перешкоди або небезпека в русі. Другий знак застосовується для позначення вузької ділянки дороги, під час руху по якій водій має перевагу стосовно зустрічних транспортних засобів.

7. Оздоровлювальна вправа. Офтальмотренаж (гімнастика для очей)

Виконати рухи очима, не повертаючи голови так, як показано на схемі. Кожну вправу робити 4-5 разів.

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота за підручником (у парах).

Взаємонавчання та взаємоперевірка

— Поставте одне одному три запитання за змістом прочитаного.

2. Робота в групах (3)

Учні об’єднуються у три групи (за принципом «світлофор»), кожна з яких отримує картку із запитанням, на яке учні мають підготувати протягом 5 хвилин ґрунтовну відповідь.

Запитання для груп:

* Якою має бути дорога, щоб її можна було вважати безпечною?

* Яким має бути транспортний засіб, щоб його можна було вважати безпечним?

* Як має діяти людина, щоб почуватися в безпеці на дорозі? Презентація роботи у групах. Обговорення

* Від кого або від чого залежить безпека на дорозі?

* Чому поведінка людини на дорозі має бути відповідальною?

3. Моделювання ситуацій

Мета: навчити визначати пріоритети в дорожньому русі.

Учні у складі утворених груп отримують картку з описаною ситуацією. Необхідно показати її у формі рольової гри, пояснити дії з огляду на правила дорожнього руху та його організацію.

Картка 1

Сліпа людина з білою палицею перебуває не на пішохідному переході й має намір перетнути проїзну частину дороги. По обох смугах дороги рухається транспорт у різних напрямках.

Картка 2

Група пішоходів переходять перехрестя по «зебрі». Перехрестя нерегульоване, дорога двосмугова. До переходу найближче перебуває автомобіль, що швидко рухається, два велосипедисти.

Картка 3

Ділянка дороги регулюється сигналами світлофорів. Регулювальник демонструє водіям транспортних засобів інші сигнали.

4. Узагальнювальна бесіда

* Що ви розумієте під організацією дорожнього руху?

* За допомогою чого (кого) здійснюють регулювання дорожнього руху?

* Які види розмітки вам відомі?

* Для чого використовують дорожнє обладнання?

* Які значення мають основні сигнали світлофора?

* Хто може бути регулювальником і за допомогою чого він може регулювати дорожній рух?

* Які правила пріоритету руху ви знаєте?

* Який вид транспорту є найнебезпечнішим?

* Який транспорт найбільшою мірою забезпечує безпеку учасникам дорожнього руху? Поясніть свою думку.

* Яку нову інформацію ви отримали під час уроку?

* До яких висновків ви дійшли?

* Обговоріть усе почуте на уроці разом із батьками, однокласниками та друзями.

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Вправа «Минуле, теперішнє, майбутнє»

Учні висловлюються про цінність здобутих знань.

* «Я ще вчора ... .

* Я сьогодні ... .

* Я у майбутньому ... .»

2. Самооцінювання

Учні називають бал, що, на їхню думку, відображає об’єктивну оцінку їхньої активності і якість роботи на уроці.

Учитель коментує висловлювання учнів, за потреби коригує процес самооцінювання.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

* Обов’язкове:

- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§____, с.____);

* додаткові (на вибір, за бажанням):

- намалювати плакат на тему «Безпека на дорозі»;

- скласти ситуаційні задачі про організацію дорожнього руху та проблеми, що виникають у разі її порушення.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити