Усі уроки курсу «Основи здоров’я» 8 клас - 2016

РОЗДІЛ 4. СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я (16 годин)

Тема 2. Безпека в побуті й навколишньому середовищі

УРОК 26 МОТОЦИКЛ І БЕЗПЕКА. ПРАВИЛА ДЛЯ МОТОЦИКЛІСТІВ ТА ПАСАЖИРІВ МОТОЦИКЛА. НЕБЕЗПЕКА КЕРУВАННЯ ТРАНСПОРТНИМ ЗАСОБОМ У НЕТВЕРЕЗОМУ СТАНІ. ВІДПРАЦЮВАННЯ НАВИЧОК ВІДМОВИ ВІД НЕБЕЗПЕЧНИХ ПРОПОЗИЦІЙ, ПОВ'ЯЗАНИХ ІЗ МОТОЦИКЛАМИ

Мета: ознайомити з правилами для мотоциклістів та пасажирів мотоцикла, формувати поняття про безпеку мотоцикліста й небезпеку керування транспортним засобом у нетверезому стані; розвивати навички відмови від небезпечних пропозицій, пов'язаних із мотоциклами, здоров'язбережувальні компетенції; виховувати ціннісне ставлення до власного здоров'я і дотримання правил безпеки на дорозі.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, таблиця «Активна й пасивна безпека конструкції мотоцикла», схема до вправи «Асоціативний кущ», мультимедійні засоби та презентація.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання, встановлення позитивного настрою

2. Створення атмосфери довіри та доброзичливості

3. Забезпечення нормальної зовнішньої обстановки для роботи

4. Перевірка відвідування, стану робочих місць та зовнішнього вигляду учнів, організації уваги

II. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

1. Вправа «Конкурс ерудитів»

Скласти відповіді на запитання, що записані на дошці (самостійно на окремих аркушах паперу):

а) За допомогою чого (кого) здійснюють регулювання дорожнього руху?

б) Що означає поняття «пріоритет у дорожньому русі? Наведіть приклади.

Поставити на аркуші своє прізвище та здати на перевірку.

2. «Взаємоопитування»

Аркуші роздають у довільному порядку учням на перевірку. Учитель відкриває заздалегідь записані на дошці правильні відповіді. Необхідно оцінити правильність виконання завдання та поставити «+» або «-» навпроти кожного терміна. Потім учні отримують свої аркуші з результатом оцінювання.

3. Обговорення результатів

ІІІ. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ

Фронтальне опитування

* Яке місце в «ТОП-10» безпеки транспорту посідає мотоцикл? (10)

* Сформулюйте причини, які, на вашу думку, зумовлюють останнє місце цього виду транспорту в загальному рейтингу.

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

1. Вправа «Відкритий мікрофон»

* Чи знаєте ви правила для мотоциклістів і пасажирів мотоцикла? Які саме?

* Як ви ставитесь до того, що є водії, які дозволяють керувати транспортним засобом у нетверезому стані? Поясніть свою позицію.

2. Інтерактивне опитування

На автомобільних дорогах будь-якої країни можна побачити різноманітний транспорт, який різниться маневреністю, швидкістю руху, що створює перешкоди і незручності на їхньому шляху, а, отже, й небезпечні ситуації. Обстановку ускладнюють і пішоходи. Усі вони є учасниками дорожнього руху (особа, яка бере безпосередню участь на дорозі як пішохід, водій, пасажир, погонич тварин). Полегшити учасникам руху сприйняття й оцінку обстановки можуть знання правил дорожнього руху в поєднанні з нормальною організацією дорожнього руху.

Причини ДТП з участю мотоцикла:

□ несправність транспортного засобу;

□ порушення правил дорожнього руху;

□ необережність водія або пасажира.

* Хто з вас може сказати, що ніколи не доведеться застосовувати життєві навички та знання з теми «Мотоцикл і безпека»?

* Хто з вас уважає, що знання правил для мотоциклістів та пасажирів мотоцикла є неважливими для сучасної людини?

V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

Вправа «Мозковий штурм» (ілюстративний супровід)

* Що таке мотоцикл? Які особливості цього транспортного засобу? (Мотоцикл — це двоколісний транспортний засіб, з коляскою чи без неї, що має максимальну масу не більше 400 кг і/ або двигун об’ємом більше 50 см3 (двигун внутрішнього згоряння. Особливості мотоцикла: він менший за габаритами, отже, його важче помітити у транспортному потоці; має два колеса, а значить, менш стійкий, що потребує від водія постійного утримання рівноваги; більше залежить від сили вітру і дефектів дорожнього покриття; водій мотоцикла практично не захищений від дощу, вітру, холоду і спеки)

VI. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Інформаційне повідомлення

(ілюстративний або мультимедійний супровід)

Загальна концепція мотоцикла не змінилася з моменту його винаходу Готлібом Даймлером 1885 р.: водій сидить над бензиновим двигуном внутрішнього згоряння і керує переднім колесом.

Залежно від призначення і сукупності конструктивних ознак можна виділити: стандартні (класичні) мотоцикли, круїзери (чоппери, кастоми), спортбайки, туристичні мотоцикли, мотоцикли подвійного призначення (ендуро), мотоцикли спеціального призначення, спортивні, мотовсюдиходи (три- і чотириколісні), моторолери (скутери), мотоцикли з бічним причепом (коляскою), вантажні.

Водії і пасажири мототехніки є найвразливішими учасниками дорожнього руху. Достатньо падіння на швидкості 10-20 км/год, щоб дістати перелом кінцівки, а у випадку відсутності захисного мотошолома — черепно-мозкову травму. Тому мотоциклістам необхідно вкрай уважно ставитися до виконання правил дорожнього руху, не перевищувати швидкості, не здійснювати небезпечних маневрів. Це стосується не тільки водіїв, а й пасажирів.

2. Правила для водіїв мотоцикла

(ілюстративний або мультимедійний супровід)

□ До управління мотоциклом допускаються особи, які досягли 16 років й мають посвідчення про право управління мотоциклом.

□ Особі, яка навчається керувати мотоциклом, повинно виповнитися не менше 14-ти років.

□ Перевозити пасажирів на мотоциклі дозволяється тільки в колясці й на задньому сидінні мотоцикла.

□ Не дозволяється перевозити дітей, які не досягли 12-ти років.

□ Водії мотоциклів, рухаючись групами, повинні їхати один за одним.

□ Водій та пасажири під час їзди на мотоциклі мають бути в застебнутих мотошоломах.

□ Перед виїздом необхідно перевірити справність гальма, звукової та світлової сигналізацій.

□ Світловідбивні деталі конструкції слід тримати в чистоті.

□ Транспортні засоби не дозволено ставити на проїзній частині в два і більше ряди. Мотоцикли (як і велосипеди, мопеди) і без бокового причепа дозволяється ставити на проїзній частині не більше, ніж у два ряди.

□ У темну пору доби та в умовах недостатньої видимості незалежно від ступеня освітлення дороги, а також у тунелях на рухомому транспортному засобі повинні бути ввімкнені фари ближнього (дальнього) світла.

□ Буксирування заборонено мотоциклами без бокового причепа, а також таких мотоциклів, мопедів чи велосипедів.

□ На мотоциклах у передбачених для цього місцях встановлюють номерні знаки відповідного зразка.

□ Заборонено змінювати розміри, форму, позначення, колір і розміщення номерних знаків, наносити на них додаткові позначення або закривати їх, вони повинні бути чистими і достатньо освітленими.

3. Правила для пасажирів мотоцикла

(ілюстративний або мультимедійний супровід)

□ Сідати/вставати з мотоцикла тільки за командою водія.

□ Краще сідати/вставати з мотоцикла тоді, коли він стоїть на підніжці.

□ Перед початком їзди сісти зручно.

□ Ставити ноги виключно на підніжки.

□ Не триматися за руки чи плечі водія.

□ Не переміщуватися по сидінню під час їзди.

□ Не «допомагати» водієві на поворотах нахилами тіла.

□ Не можна давити шоломом на водія, стукатися об його шолом.

□ На ямах і вибоїнах притискати ноги до підніжок.

□ Не виглядати, висуваючись далеко вбік, — це заважає обзору водія.

□ Не можна робити різких рухів, кричати.

4. Вправа «Асоціативний кущ»

— Якими можуть бути наслідки керування мотоциклом у нетверезому стані?

* Назвіть небезпеку перевезення на мотоциклі пасажира в нетверезому стані. (Відповіді учнів.)

VII. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота за підручником (у парах)

— Складіть діалог «Відмова від небезпечних пропозицій, пов’язаних із мотоциклом».

2. Оздоровлювальна вправа. Руханка «Броунівський рух»

Учні рухаються кімнатою в довільних напрямках (можна під музику, під дзвін дзвіночка або просто під слова «Рухаємося»).

За сигналом «стоп» ведучий називає те, що повинні виконувати учасники. Наприклад, «Лікоть до ліктя», або «П’ятка до п’ятки», або «Рукав до рукава». Всі знаходять пари і виконують завдання.

Потім за сигналом рух починається знову доти, поки ведучий не скаже: «Людина до людини — по троє».

Тоді всі об’єднуються в групи по троє і можуть продовжувати працювати в таких групах.

3. Робота у групах (3)

Завдання для груп:

І група («Мотоциклісти») — підготувати міні-лекцію «Активна й пасивна безпека конструкції мотоцикла» (за таблицею, ілюстративним матеріалом).

ІІ група («Пасажири мотоцикла») — підготувати рольову гру «Відмова від небезпечної пропозиції, пов’язаної з мотоциклом» (покататися без шоломів на великій швидкості, вночі без фар, на взятому без дозволу батьків мотоциклі тощо).

ІІІ група («Модельєри») — розробити одяг мотоцикліста та пасажира, який би максимально сприяв їхній безпеці під час їзди на мотоциклі.

Для роботи групи І

Під активною безпекою мають на увазі комплекс конструктивних показників, що перешкоджають виникненню ДТП.

У частині активної безпеки особливу увагу приділяють:

- гальмовим системам мотоциклів;

- динамічним якостям мотоциклів;

- системі освітлення дороги;

- сигналізації про гранично припустиме зношування шин;

- потужності двигуна;

- зручному розташуванню приладів контролю і керування мотоциклом;

- зручності посадки і керування;

- яскравості спеціального одягу водія і самого мотоцикла.

Наприклад, стійкість мотоцикла проти замету значною мірою залежить від ступеня зношування протектора шин. Сигнальні виступи на проекторі показують граничне зношування шини. Оглядовість характеризується межами видимості водія вперед та назад через дзеркало заднього виду. Зниження видимості може відбутися в результаті сліпучої дії світла, відбитого від гладких поверхонь деталей, розташованих на мотоциклі в полі зору водія. Тому блискучі деталі в цих частинах транспортного засобу конструкцією навмисне не передбачені або покриті хромованою оболонкою, що робить їх матовими.

До пасивної безпеки відносять конструктивні показники, які зменшують або виключають зовсім тілесні ушкодження, які можуть дістати люди мотоциклом у разі дорожньо-транспортних випадків.

Пасивна безпека — це властивості конструкції мотоцикла та екіпірування, що запобігають або знижують тяжкість травм водія, пасажира та інших учасників руху після того, як аварія вже сталася.

У мотоциклів арсенал засобів пасивної безпеки менший, ніж у автомобілів. Тут пасивну безпеку підвищує відсутність на зовнішній поверхні гострих виступів, вуглів, наявність енергопоглинальних накладок, надійне закріплення вантажів, здатність дзеркал заднього виду деформуватися й обламуватися без утворення гострих виступів і уламків.

Для роботи групи ІІ

Правило «4-х кроків»

Крок 1. Поясни свої почуття. Якої ти думки стосовно пропозиції?

Крок 2. Попроси про послугу. Сформулюй свою пропозицію або вимогу у ввічливій формі.

Крок 3. Поцікався думкою співрозмовника. Запитай у нього, що він думає з цього приводу. «Не заперечуєш?», «Тебе влаштовує моя позиція?», «Домовились?»...

Крок 4. Продемонструй повагу. Уважно вислухай його відповідь. Якщо він тебе влаштовує, подякуй за розуміння: «От і добре», «Радий, що порозумілися».

Алгоритм відмови від небезпечної пропозиції

1) Робить пропозицію («Хлопче, поїхали кататися на мотоциклі!»).

2) Пояснює, в чому проблема («Ти випив, а мені жити не набридло»).

3) Відволікає, наполягає. («Ти що, злякався?», «Все буде добре!»).

4) Повертається до теми. Висуває вимоги. Питає, про що той думає. («Послухай, це небезпечно. Пішли пройдемося пішки. Що ти про це думаєш?»).

5) Тисне: «Я думаю, що треба поїхати на мотоциклі. Сідай швидше!».

6) Рішуче відмовляється, відмовляє товариша: «Ні, я не сяду, і ти не думай навіть про поїздку на мотоциклі.

7) Або віддаляє вирішення проблеми: «Почекай, поговоримо».

8) Або пропонує альтернативу: «Чому б нам не поїхати на громадському транспорті?»

Для роботи групи ІІІ

Захисний одяг для мотоцикліста, мопедиста та пасажирів

Відповідно до Правил дорожнього руху всі мотоциклісти (водії і пасажири мотоциклів) зобов’язані користуватися захисними шоломами. І це не випадково, тому що кожна друга травма, яку дістав мотоцикліст, є черепно-мозковою.

Мотоцикліст, який цінує своє здоров’я, користується шоломом із легких композитних матеріалів, що закриває обличчя і має високий ступінь захисту. Шолом слід підбирати за розмірами голови. Під час руху на мотоциклі шолом обов’язково повинен бути надійно застебнутий, їздити в незастебнутому шоломі категорично заборонено Правилами, тому що незастебнутий шолом спадає з голови мотоцикліста раніше, ніж людина, яка падає, торкнеться головою дорожнього покриття.

Правилами дорожнього руху, на жаль, не передбачено обов’язкове використання мотоциклістами захисних окулярів і шкіряних рукавичок. Досвід свідчить, що застосування таких речей значною мірою охороняє мотоциклістів від можливості потрапити в дорожньо-транспортну пригоду. Справа в тому, що окуляри не тільки захищають очі від потрапляння в них сторонніх тіл (грудок бруду, які відлітають від коліс автомобіля, що йде попереду, пилу, піску, комах тощо), але й охороняють їх від впливу потоку зустрічного повітря. Остання обставина вже за швидкості 40-50 км/год спричиняє рефлекторне виділення сліз, і як захисна реакція — примружування очей водієм. У результаті цього звужуються поля зору обох очей, що значною мірою підвищує небезпеку виникнення дорожньо-транспортної пригоди.

Шкіряні рукавички (краги), по-перше, допомагають більш надійно утримувати рукоятки керма мотоцикла. По-друге, у холодну пору року рукавички (краги) захищають від переохолодження, яке робить руку водія менш рухливою під час керування мотоциклом. По-третє, у випадку падіння з мотоцикла рукавички (краги) надійно захищають руки від дрібних травм під час тертя їх об дорожнє покриття.

Мотоцикли та мопеди мають менше освітлювальних приладів, до того ж вони менші за розмірами, ніж автомобільні, тому мотоциклісти повинні непокоїтися про те, щоб їхній одяг мав світловідображувальні стрічки або світловідображувальні пластмасові елементи. Такий одяг уночі та за умов недостатньої видимості забезпечить додаткову безпеку мотоциклістам від наїзду автомобілем.

Доцільно вдягати водієві мотоцикла яскраво забарвлену шкіряну або текстильну куртку (яскраві кольори виділяють мотоцикліста серед руху).

4. Презентація результатів роботи в групах

5. Творча колективна робота. Складання таблиці «Переваги і недоліки мотоцикла»

Таблиця 27

Переваги мотоцикла

Недоліки мотоцикла

Висока потужність

Відсутність зовнішньої оболонки (кузова) біля водія і пасажира

Маневреність (здатність легко долати бездоріжжя і автомобільні затори)

Нестійкість

Велика швидкість руху

Необхідність використовувати додаткові захисні засоби

Відносно мала маса

Сезонне використання

Відносно низька вартість

Незахищеність водія і пасажира від погодних умов

6. Фронтальне опитування

* Яким повинен бути одяг мотоцикліста?

* Кого можна перевозити на мотоциклі?

* Які вантажі можна перевозити на мотоциклі?

* Як треба поводитися під час виїзду на дорогу?

* Як повинні рухатися кілька мотоциклістів на дорозі?

VIІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці

2. Вправа «Емоційний ланцюжок»

Мета: закріплення позитивних результатів уроку.

Учні стають у коло, кладуть ліву руку на плече сусіда і по черзі один за одним дякують сусідові зліва за гарну роботу, позитивні емоції, висловлюють побажання тощо. Останнім висловлюється вчитель.

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

* Обов’язкове:

- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§_____, с.____);

* додаткові (на вибір, за бажанням):

- підготувати соціальну рекламу «Мотоцикл і безпека»;

- скласти порадники (або антипорадники) «Водію мотоцикла», «Пасажиру мотоцикла», «Правила користування скутером».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити