Усі уроки курсу «Основи здоров’я» 8 клас - 2016

РОЗДІЛ 1. ЗДОРОВ'Я ЛЮДИНИ (6 годин)

УРОК 1 НА ПОРОЗІ ДОРОСЛОГО ЖИТТЯ. ФІЗІОЛОГІЧНА, ПСИХОЛОГІЧНА ТА СОЦІАЛЬНА ЗРІЛІСТЬ. СОЦІАЛЬНІ РОЛІ І ЖИТТЄВІ НАВИЧКИ В СУЧАСНОМУ СВІТІ. САМООЦІНЮВАННЯ РІВНЯ ЗРІЛОСТІ ТА ГОТОВНОСТІ ДО ДОРОСЛОГО ЖИТТЯ

Мета: формувати поняття про фізіологічну, психологічну та соціальну зрілість; дати уявлення про соціальні ролі й життєві навички в сучасному світі; вчити здійснювати самооцінювання рівня зрілості та готовності до дорослого життя; розвивати навички аналізу, систематизації; виховувати активну позицію в навчальній діяльності та повсякденному житті.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, схема «Складові зрілості», папір А4 для роботи в групах, картки для вправи «Мої гідності, мої недоліки» (за кількістю учнів), картки з написами «людина — природа», «людина — техніка», «людина — людина», «людина — знакова система», «людина — художній образ», музичний супровід («Разноцветный мир детства» муз. Олена Сокольська, сл. Поліна Виноградова, викон. Настя Каткова і Філ Фастер; «Доросле життя», викон. Невідомий та Анастасія Чех).

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання, створення позитивного настрою (музичний супровід «Разноцветный мир детства»)

1. Босиком на облаках

К нам приходит ниоткуда

На сиреневых ветрах

Детство — маленькое чудо.

И качает на ладони

Море — синюю прохладу

Детство, детство, ты постой,

Не спеши, взрослеть не надо!

Припев:

Разноцветный мир,

Разноцветный дождь,

Разноцветных снов

Только в детстве ждешь.

И сбываются детские мечты:

Разноцветный мир — Я и ТЫ!

2. Недосказаны слова

Для девчонки у мальчишки.

Детство — первая глава,

Недописанная книжка...

И тепло от школьных стен

Мы припомним у порога.

Так с весёлых перемен

Начинается дорога!

Припев.

3. Разноцветного стекла

Собирается картина,

Как волшебная стрела,

Пролетает детство мимо.

И качает на ладони

Море синюю прохладу.

Детство, детство, ты постой,

Не спеши, взрослеть не надо!

Припев (2 раза)

Пісня, яка налаштувала нас на урок, буде перегукуватися з його темою.

ІІ. АКТИВІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ, ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Запитання до класу

— Як ви гадаєте, про кого й у який час було зроблено таке зауваження: «Коли я був маленьким хлопчиком, нас учили шанувати і поважати старших, але сьогодні молодь думає, що вони найрозумніші, і не терплять жодних обмежень»?

Відповіді учнів, за бажанням.

Понад 3000 років тому, так висловлювався Геосід, античний поет, засновник дидактичного й генеалогічного епосу.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Постановка проблемного запитання

* Як знання про особливості вікових періодів можуть допомогти (або нашкодити) людині?

Відповіді учнів.

У процесі свого індивідуального розвитку кожна людина проходить певні етапи: грудний вік, дитинство, підлітковий період, юність, зрілість, старість, довгожительство. Кожний етап відзначається своїми особливостями й відіграє в нашому житті певну роль. Знання про це допомагають долати труднощі, які виникають у кожному з життєвих періодів людини.

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

1. Слухання уривка притчі «Олівець». Початок

Перш ніж покласти олівець до коробки, майстер відклав його вбік.

— Є п'ять речей, які ти повинен знати, — сказав він олівцю, — перш ніж я відправлю тебе в світ. Завжди пам'ятай про них і ніколи не забувай, і тоді ти станеш кращим олівцем, яким тільки можеш бути...

— Продовження почуєте наприкінці уроку.

2. Вправа «Мозковий штурм»

* Прочитайте тему уроку, що записана на дошці. Спробуйте сформулювати мету і завдання.

* Чому притчу такого змісту обрано для нашого сьогоднішнього уроку?

V. ОСМИСЛЕННЯ УЧНЯМИ ЗНАНЬ

1. Глосарій. Поняття «зрілість людини» та її складові

2. Зрілість через призму підліткового віку

Підлітковий вік характеризується переходом до фізіологічної, психологічної зрілості. Ця «перехідність» і визначає всі особливості даного періоду. Підлітковий вік є першим перехідним періодом від дитинства до зрілості. Якісні зміни, що відбуваються в інтелектуальній та емоційній сферах особистості підлітка (інтенсивний, нерівномірний розвиток і ріст організму тощо), породжують новий рівень його самосвідомості, потреби в самоствердженні, рівноправному і довірливому спілкуванні з ровесниками і дорослими. Інтенсивний статевий розвиток зумовлює виникнення статевого потягу і пов’язані з ним переживання й інтереси.

Організм дозріває фізіологічно, але до повної фізіологічної зрілості йому ще далеко. Триває соціальне дорослішання, проте соціальна зрілість ще не настала: підлітки матеріально залежать від дорослих, не завжди мають достатньо сформовані навички ефективного спілкування тощо.

У 20-30-ті роки XX ст. психологічна наука зосереджувалася на пізнанні залежності деяких особливостей особистості підлітка від його соціального оточення. З цією метою було досліджено життя і психічні особливості підлітків в умовах примітивної цивілізації острова Самоа задля встановлення, що в розвитку людини залежить від природи, а що — від культури (конкретних суспільно-історичних умов). Результати досліджень описані у працях американського етнографа Маргарет Мід (1901-1978). Оскільки в розвитку підлітків острова Самоа симптомів кризи не виявлено, це переконливо доводить необґрунтованість тверджень про біологічне походження підліткової кризи. Вона пов’язана не із дозріванням організму, а з особливостями соціалізації. Однак індивідуальні варіанти її перебігу певною мірою залежать від вроджених особливостей нервової системи.

3. Ознаки фізіологічної зрілості

Ознаками фізіологічної зрілості є соматичне дозрівання всіх систем організму, їхня готовність до виконання функцій зрілого віку.

Для того щоб стати дорослим, слід насамперед сформуватися фізіологічно. До періоду зрілості остаточно формуються всі системи організму: опорно-рухова, кровоносна, дихальна, травна, видільна, нервова, статева та інші системи. Тільки тоді організм може виконувати нові для нього функції, пов’язані зі створенням сім’ї й народженням потомства. Цей стан називають «фізіологічною зрілістю».

Підлітку ще далеко до повної фізіологічної зрілості. Певні стадії розвитку можуть починатися тільки тоді, коли тіло набуде потрібних розмірів. Коли підліток росте, маса його тіла збільшується повільніше, ніж зріст, тому доволі часто він на вигляд незграбний: довгі руки, великі ступні, сутулість, порушена постава. Проте головне — це те, що відбувається всередині тіла. Триває фізіологічне дозрівання систем організму — поступове розкриття його фізичних ознак, що відповідають зрілості. Дозріванню підлягають різні структури: відбуваються зміни в скелеті, м’язах, мозку, легенях, серці, інших органах. Ріст і дозрівання стають основою для розвитку. Підліток розвивається, перетворюючись на дорослу, зрілу людину: чоловіка або жінку.

Приблизно півстоліття тому науковці вперше відзначили певні зрушення у фізіологічному розвитку й статевому дозріванні підлітка — акселерацію (прискорення). Якщо раніше початок такого дозрівання відбувався в 11-13 років у дівчаток і в 13-15 років у хлопчиків, то зараз це відбувається на два-три роки раніше. Але інколи виникає протилежний процес — уповільнення фізіологічного розвитку приблизно на 2-3 роки. І те, й інше — нормальні явища, оскільки процеси росту й розвитку надзвичайно індивідуальні.

Статевий розвиток передбачає своєчасне дозрівання статевої й інших фізіологічних систем, які стосуються репродуктивної функції організму. Слід знати про те, що процес статевого дозрівання супроводжено істотними змінами в роботі всіх фізіологічних систем, включно із центральною нервовою системою.

4. Ознаки психологічної зрілості

Для психологічно зрілої особистості характерний саморозвиток. Саморозвиток виявляється в тому, що людина прагне стати кращою, набути нових якостей, які робитимуть її більш індивідуальною й привабливішою для людей. Тобто її не навчає і не робить кращою хтось «зовні», вона сама розвивається, збагачує свій інтелект, здобуває знання, займається творчістю.

Як показали дослідження, підліток намагається передбачити своє майбутнє, не замислюючись над засобами досягнення бажаного. Його образи майбутнього вирізняються тим, що вони орієнтовані на результат, а не на процес розвитку: підліток може дуже жваво, в деталях, уявляти своє майбутнє становище в суспільстві, не замислюючись над тим, що для цього треба зробити.

Терпимість — важливий компонент психологічної зрілості. Терпима людина розуміє тих, хто її оточує, вона здатна співпереживати й співчувати. Протилежністю терпимості є агресія. Виявом агресії можуть бути як відверто агресивні дії, так і підсвідома радість, яку відчуває людина, коли бачить, як інші люди опинилися у важких ситуаціях. Терпимі люди відзначаються самовладанням, спокійним характером, умінням розв’язувати конфлікти, доброзичливістю, вони довіряють іншим. Тим часом агресивні люди зазвичай дратівливі, недовірливі, не вміють вибачати образ, провокують конфлікти. Вони запальні й швидко втрачають самовладання.

Розумовий розвиток виявляється у становленні й удосконаленні структури та функцій головного мозку. Показниками розумового розвитку є членороздільна мова й розумові процеси: сприйняття, увага, емоції, пам’ять, аналіз і синтез інформації, від яких прямо залежить успіх у навчанні.

5. Ознаки соціальної зрілості

Соціальна зрілість — це результат життя в суспільстві, соціального розвитку та пристосування до спільного життя з іншими людьми. У підлітка формується вміння розуміти інших людей, їхні стосунки, брати на себе відповідальність за свої вчинки. Він вчиться якнайкраще організовувати свою поведінку в соціальному середовищі. Головне, аби його самооцінка та його очікування були узгоджені з його можливостями та навколишньою дійсністю. Для того щоб цього навчитися, підліток повинен уміти аналізувати свій внутрішній досвід.

Є таке поняття — рефлексія (у перекладі з латинської мови — звернення назад). Воно означає міркування, здатність аналізувати власний психологічний стан. Ця здатність залежить від ступеня складності внутрішнього світу людини та від її освіти. Можна зосередитися на змісті своїх думок, подумати про те, що люди, які вас оточують, сприймають вас не так, як сприймаєте себе ви. Дуже важливо збагнути, наскільки добре інші люди знають і розуміють вас, ваші особливості й здібності. Адже вони бачать вас зовсім не такими, якими ви бачите себе. І розуміння цього сприяє розвиткові самосвідомості. Кожен підліток вчиться адекватно (тобто відповідно, правильно) сприймати себе та людей.

Соціально зріла людина вміє самостійно:

□ прогнозувати свою поведінку за будь-яких життєвих ситуацій;

□ здобувати потрібну інформацію й аналізувати її згідно своїх цілей у різних сферах життя;

□ мобілізувати себе на виконання власного рішення всупереч різним обставинам;

□ відстежувати хід виконання власних дій та їхні результати;

□ робити висновки з власної поведінки в різних ситуаціях;

□ обмірковувати наслідки своїх вчинків, учитися відповідати за них;

□ не перекладати на інших відповідальність за свої невдачі;

□ здобувати різноманітні знання, які допомагають прийняти правильні рішення;

□ використовувати набутий досвід під час розв’язання нових завдань;

□ учитися бути терпимими, співчувати людям;

□ бути здатними до співпереживання;

□ прагнути набувати нових позитивних рис;

□ самому ставити перед собою мету й шукати шляхи її досягнення;

□ налагоджувати з ровесниками й старшими людьми довірливі стосунки.

Підлітка вважають «соціально незрілим», якщо він не може прогнозувати та планувати власну поведінку, приймати обдумані рішення, зіставляти їх зі своїми можливостями й нести за них відповідальність перед собою та іншими людьми.

Соціальна зрілість тісно пов’язана з фізіологічною, оскільки перша передбачає другу.

6. Інформаційне повідомлення «Наймолодша мати в медичній історії»

Ліна Ванесса Медіна (1933-2015) — мешканка Перу, яку вважають наймолодшою матір’ю в історії медицини. Вона народила у 5 років, 7 місяців і 17 днів.

Батьки привели Ліну в лікарню через збільшення черевної порожнини у п’ять років. Спочатку була діагностована пухлина, але незабаром лікарі виявили, що дівчинка була на сьомому місяці вагітності. Лікар Херардо Лосада відвіз її до столиці Перу на додаткове обстеження, щоб підтвердити вагітність. Півтора місяці потому, 14 травня 1939 року, Ліна народила хлопчика кесаревим розтином, необхідним через її нерозвинений таз. Операція була виконана лікарями Лосадою і Бусоллеу, анестезію проводив лікар Коларета.

У звіті, опублікованому в La Presse Medicale, було сказано, що статеве дозрівання в дівчинки настало в 2 роки і 8 місяців, до чотирьох років у неї були досить розвинені молочні залози, а в 5 років уже зазначалося характерне розширення тазових кісток.

Син Ліни при народженні важив 2,7 кг і був названий на честь Херардо, лікаря, котрий приймав пологи. Хлопчик уважав Ліну своєю сестрою до десяти років, поки не дізнався правду. Він ріс здоровим, але помер у сорок років від хвороби кісткового мозку.

Не було задокументовано, як завагітніла Ліна Медіна. Вона ніколи не називала ні батька дитини, ні обставин зачаття. Її батька заарештували за підозрою у зґвалтуванні, але відпустили через відсутність доказів.

В одній зі статей вказувалося, що в перуанських індіанців (в селах, подібних до того, де росла Ліна) поширені масові святкування, що зазвичай закінчуються оргіями; передбачалося, що дівчинка якось могла бути залучена до «святкування» і після цього завагітніла, але, оскільки Ліна жодних коментарів щодо цього не давала, це залишається лише припущенням. Від інтерв’ю, запропонованого агентством «Рейтер» 2002 року, наймолодша матір в історії відмовилася.

Ліна вийшла заміж за Рауля Хурадо, від якого вона народила другого сина 1972 року.

7. Глосарій. Поняття «соціальна роль» та «життєві навички»

Соціальна роль — це спосіб поведінки, який відповідає прийнятим у суспільстві нормам і залежить від соціального статусу людини; це модель поведінки, відповідно до якої особистість повинна діяти в певних ситуаціях. Роль може бути розглянута також і як сукупність вимог (норм), висунутих стосовно людини, що посідає ту чи іншу соціальну позицію.

Роль не може існувати поза соціальним інститутом (оскільки соціальний інститут — це і є сукупність ролей і статусів), а отже, передбачає співвідношення з іншими ролями. Так, наприклад, роль «батька» не може існувати поза її ставленням до ролі «дитини», оскільки саме щодо дитини вона переважно й реалізується (батько є вихователем і годувальником дитини).

Соціальні ролі засвоюються в процесі соціалізації (процес формування особистості). Спочатку спостерігаючи за навколишніми, а потім, наслідуючи їх, дитина вчиться діяти так, як прийнято в суспільстві чи тій групі, до якої вона належить. У міру дорослішання кількість ролей, які відомі людині, збільшується.

Спосіб отримання ролі залежить від того, наскільки неминучою є така роль для людини. Так, ролі молодої людини, старого, чоловіка, жінки автоматично визначаються віком і статтю людини і не вимагають особливих зусиль для їх набуття. Тут може бути тільки проблема відповідності до своєї ролі, яка вже існує як даність. Інші ролі досягаються або навіть завойовуються в процесі життя людини в результаті цілеспрямованих зусиль. Наприклад, роль студента, наукового співробітника, професора тощо. Це практично всі ролі, пов’язані з професією і будь-якими досягненнями людини.

ü Життєві навички — це здатність до адаптації, поведінки і подолання труднощів повсякденного життя (визначення ВООЗ).

Таблиця 1

Життєві навички, що сприяють здоровому способу життя

Навички

Різноманітність навичок

Результати навчальної діяльності

Життєві навички, що сприяють фізичному здоров’ю

Навички раціонального харчування

- дотримання режиму харчування;

- уміння складати харчовий раціон з урахуваннямреальних можливостей, потреб та користі;

- вміння визначати й зберігати високу якість харчовихпродуктів

Навички рухової активності

- виконання ранкової зарядки;

- регулярні заняття фізичною культурою, руховими іграми, фізичною працею

Режим праці та відпочинку

- вміння чергувати розумову та фізичну активність;

- вміння знаходити час для регулярного харчування йповноцінного відпочинку

Санітарно-гігієнічні навички

- навички особистої гігієни;

- уміння проводити гігієнічні процедури (доглядати зашкірою, зубами, волоссям тощо)

Життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю

Навички ефективного спілкування

- уміння слухати;

- уміння чітко висловлювати свої думки;

- уміння виражати свої почуття;

- уміння просити про послугу або допомогу;

- володіння невербальною мовою (жести, міміка,інтонація тощо);

- адекватна реакція на критику

Навички розв’язування конфліктів

- уміння розрізняти конфлікти поглядів і конфліктиінтересів;

- уміння розв’язувати конфлікти поглядів на основітолерантності;

- уміння розв’язувати конфлікти інтересів за допомогою конструктивних переговорів

Навички поведінки в умовах тиску, погроз, дискримінації

- уміння уникати небезпечних ситуацій і діяти в разізагрози насилля;

- уміння обстоювати свою позицію та відмовлятися від небажаних пропозицій, зокрема пов’язаних із залученням до куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин тощо;

- уміння розрізняти прояви дискримінації, зокрема щодолюдей з особливими потребами, ВІЛ-інфікованих і хворих на СНІД;

- навички впевненої поведінки, зокрема застережливих дій щодо ВІЛ/СНІДу

Навички спільної діяльності та співробітництва

- уміння працювати в «команді»;

- уміння адекватно оцінювати свої здібності, свій внесоку спільну діяльність;

- уміння визнавати внесок інших у спільну роботу

Життєві навички, що сприяють духовному та психічному здоров’ю

Самоусвідомлення та самооцінка

- позитивне ставлення до себе, інших людей, до життєвих перспектив;

- уміння реально оцінювати свої здібності таможливості;

- адекватна самооцінка;

- уміння адекватно сприймати оцінки інших людей

Навички самоконтролю

- уміння правильно виражати свої почуття;

- уміння контролювати прояви гніву;

- уміння долати тривогу;

- уміння переживати невдачі;

- уміння раціонально планувати час

Мотивація успіху та тренування волі

- уміння зосереджуватися на досягненні мети;

- розвиток наполегливості та працьовитості;

- установки на успіх та віра в себе

Аналіз проблем і прийняття рішень

- уміння визначати суть проблеми та причини їївиникнення;

- здатність сформулювати декілька варіантіврозв’язання проблеми;

- уміння передбачити наслідки кожного з варіантів длясебе та інших людей;

- уміння оцінювати реальність кожного з варіантів, враховуючи власні можливості та життєві обставини;

- здатність обирати оптимальні рішення

Визначення життєвих цілей та програм

- уміння визначати життєві цілі, керуючись своїмипотребами, нахилами, здібностями;

- уміння визначати пріоритети й раціонально використовувати час;

- уміння планувати свою діяльність, враховуючи аналізможливостей і обставин

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в групах (3). Складання схеми «Ознаки зрілості»

— Які ж якості необхідно виховувати в собі підлітку, щоб стати зрілою людиною?

I група складає перелік ознак, за якими можна констатувати фізіологічну зрілість людини.

II група складає перелік ознак, за якими можна констатувати психологічну зрілість людини.

III група складає перелік ознак, за якими можна констатувати соціальну зрілість людини.

1. Презентація роботи груп. Складання спільної схеми «Ознаки зрілості»

2. Диспут (ілюстративний супровід)

* Розгляньте уважно світлини. Прокоментуйте їх за ознаками зрілості. Поясніть свою думку.

* Яку зі складових зрілості вам було найскладніше встановити за зовнішністю? (Психологічну, соціальну)

* Яку зрілість ви встановили за сюжетними світлинами?

* Які світлини у вас викликали суперечливі висновки? Чому?

* Чи допомагало вам те, що про зображення на деяких світлинах ви маєте якусь інформацію, наприклад, вам відома ця людина чи сюжет?

2. Практична робота. Самооцінювання рівня зрілості та готовності до дорослого життя

1. Вправа «Мої гідності, мої недоліки» (за індивідуальними картками)

Інструкція. Заповніть таблицю, враховуючи свої переваги і недоліки, а також запишіть можливості, які є у вас завдяки вашим чеснотам, і ті обмеження, які випливають із ваших недоліків.

Мої гідності:

1

2

3

Мої недоліки:

1

2

3

Мої можливості:

1

2

3

Обмеження:

1

2

3

2. Робота в парах

— Пропоную вам подумати, як краще подолати свої недоліки, і тим самим розширити для себе світ можливостей. Висловіть свої міркування, працюючи в парах.

3. Вправа «Асоціації» (робота в парах)

Інструкція. Попрошу одного з вас назвати будь-яку професію. Той, хто сидить ліворуч від першого, нехай назве асоціацію до неї і свій варіант професії. Наступний учасник продовжить вправу і озвучить асоціацію, що виникла в нього, та назве наступну професію.

3. Оздоровлювальна вправа. Руханка «Вставалки-пересідалки»

Інструкція. У світі налічується величезна кількість професій: одні виникають, інші «старіють» та зникають. Виділяють 5 типів професій за сферою діяльності: людина — природа, людина — техніка, людина — людина, людина — знакова система, людина — художній образ.

Учні отримують картки з одним із перерахованих типів професій.

Я називаю професію, а ви пересідаєте (змінюєте місця): ті, хто вважає, що ця професія належить до типу професій, лист із назвою якої ви тримаєте в руках. Наприклад, професія «вихователь

дошкільного закладу» — переміщуються класною кімнатою учні, які отримали картки з написом «людини-людина».

4. Робота за підручником (у парах)

— Знайдіть у тексті й зачитайте інформацію, яка може доповнити ваші знання про соціальні ролі й життєві навички.

5. Слухання та обговорення притчі «Олівець». Закінчення

...Перше — ти зможеш зробити багато великих речей, але лише в тому випадку, якщо ти дозволиш комусь тримати тебе у своїй руці.

Друге — ти будеш переживати хворобливе обточування час від часу, але це буде необхідним, щоб стати кращим олівцем.

Третє — ти будеш здатний виправляти помилки, які допускаєш. Четверте — твоя найбільш важлива частина завжди перебуватиме всередині тебе.

А головне: де б тебе не використовували, скільки б ти не витратив сил, продовжуй писати.

— Зробіть висновки зі змісту прослуханої притчі. Пов’яжіть їх із темою нашого сьогоднішнього спілкування.

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці

2. Рефлексія (музичний супровід, пісня «Доросле життя»)

Запитання вчителя (діти піднімають руки на знак вибору певного варіанта відповіді.)

1. Хто з вас уважає себе соціально зрілою людиною?

А Повністю;

Б частково.

2. Наскільки важливою є тема цього уроку для вашого подальшого розвитку?

А Повністю;

Б частково.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

* Обов’язкове:

- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§__, с__. );

* додаткові (на вибір, за бажанням):

- підготувати матеріали для оформлення портфоліо «Я — здорова людина»;

- скласти перелік розділів та продумати можливу структуру портфоліо «Я — здорова людина». (Див. додатки)





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити