Усі уроки курсу «Основи здоров’я» 8 клас - 2016

РОЗДІЛ 4. СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ'Я (16 годин)

Тема 2. Безпека в побуті й навколишньому середовищі

УРОК 35 ПІДСУМКОВО-УЗАГАЛЬНЮВАЛЬНИЙ УРОК. РОЗРОБКА ПРОЕКТІВ «МОЛОДЬ ОБИРАЄ ЗДОРОВ'Я»

Мета: систематизувати знання про цілісність здоров'я та чинники впливу на нього, про правила здорового способу життя; сприяти формуванню в учнів стійких переконань щодо пріоритету здорового способу життя як основної умови реалізації фізичного, психічного, соціального та духовного потенціалу людини з урахуванням її індивідуальних особливостей; розвивати здоров'язбережувальні компетенції; виховувати свідому потребу в дотриманні принципів здорового способу життя.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, аркуші формату А1 (4 шт.), таблиця-схема «Прогноз погоди», квітка кульбаби, музичний супровід (пісня «Канікули», муз. А. Олєйнікової, сл. Л. Ратич).

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання, створення позитивного настрою

2. Слухання пісні «Канікули»

II. АКТИВІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ЧУТТЄВИХ УЯВЛЕНЬ УЧНІВ

Вправа «Валіза»

Пісня нагадала про те, що незабаром розпочинаються літні канікули, а сьогоднішня наша зустріч — остання в цьому навчальному році. «Відкрийте» «валізу» своїх знань, умінь, навичок і ставлень. Що в ній з’явилося після минулого уроку? (Учні називають найважливіші для кожного з них моменти матеріалу 8 класу курсу «Основи здоров’я».)

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Слухання та обговорення притчі

ЩО ПОТРІБНО ДЛЯ ЩАСТЯ?

Одного чоловіка якось запитали:

— Що тобі потрібно, щоб бути повністю щасливим? Може, мішок золота?

— Ні, без цього я можу обійтися.

— Може, багатоповерховий палац?

— І це мені не потрібно.

— Може, дорогоцінне каміння та прикраси?

— У мене їх ніколи не було, і я чудово без них обходився.

— Смачна їжа?

— Після важкої праці і черствий окраєць здається смачним.

— То що ж тобі потрібно для щастя?

— Те, — відповідає, — що не можуть замінити ні гроші, ні палаци, ні коштовності.

Запитання до класу:

* Що ж це?

* Як ви думаєте, що відповів чоловік?

* Люди кажуть, головне — це здоров’я, а інше все буде. А ви як уважаєте?

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Протягом навчального року під час наших зустрічей ми багато говорили про значення здоров’я для людини, формували життєві здоров’язбережувальні навички, виховували ціннісне ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей.

Сьогодні закріпимо ваше успішне вивчення курсу «Основи здоров’я» у 8 класі створенням групових проектів «Молодь обирає здоров’я!».

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ПОНЯТЬ

1. Робота за ілюстративним та мовним матеріалом

— Об’єднайте пропонований матеріал у групи за складовими здоров’я: фізичною, психічною, соціальною, духовною.

Так само — і пропоновані афоризми, прислів’я, вислови відомих людей, створивши 4 групи відповідно до складових здоров’я.

«Фізична складова здоров'я»

«Соціальна складова здоров'я»

«Психічна складова здоров'я»

«Духовна складова здоров'я»

* Які світлини підходять до всіх груп? Чому?

Висновок: усі складові здоров’я людини тісно пов’язані між собою.

Варіанти мовного матеріалу для виконання завдання:

- Люди часто хворіють, бо берегтися не вміють.

- Цікава робота — кращий відпочинок.

- Людина без друга, як дерево без коріння.

- Їдь тихо — обминеш лихо.

- Май совість — людиною зватимуть.

- Знання людині — що крила пташині.

- Горе тому жить, хто життям не дорожить.

(Українські народні прислів’я)

- Не сподівайся, що здоровим тебе зробить лікар.

- Лікар лікує хвороби, а здоров’я потрібно здобувати самому.

- Якщо пощастило потрапити до хорошого лікаря, бережи його, не турбуй його даремно.

(М. Амосов)

Не делай зла — вернётся бумерангом,

Не плюй в колодец — будешь воду пить,

Не оскорбляй того, кто ниже рангом,

А вдруг придётся что-нибудь просить.

Не предавай друзей, их не заменишь,

И не теряй любимых — не вернёшь,

Не лги себе — со временем проверишь,

Что этой ложью сам себя ты предаёшь.

(Омар Хайям)

Один не разберёт, чем пахнут розы,

Другой из горьких трав добудет мёд.

Дай хлеба одному — навек запомнит.

Другому жизнь пожертвуй — не поймёт...

(Омар Хайям)

Хорошие друзья достаются тому, кто сам умеет быть хорошим другом.

2. Робота у групах (4). Розробка проектів «Молодь обирає здоров'я!»

Учні об’єднуються у групи за принципом «пори року». Учитель наголошує на тому, що про здоров’я своє та інших людей кожному треба дбати щодня, щогодини, за будь-якої пори року.

Завдання для груп: за відповідним ілюстративним та мовним матеріалом, на його основі розробити проекти.

№ групи

Назва проекту

І

«Молодь обирає фізичне благополуччя»

ІІ

«Молодь обирає психічне благополуччя»

ІІІ

«Молодь обирає соціальне благополуччя»

IV

«Молодь обирає духовне благополуччя»

3. Презентація проектів груп

4. Оздоровлювальна вправа. Релаксація «Моя життєва мета»

Важко зосередитись на нових завданнях, якщо вас постійно непокоять тривожні думки, якщо ви напружені, знервовані. Релаксація — той засіб, який допомагає розкрити свої потенційні можливості і запобігти неприємним відчуттям. Сядьте зручно, розслабтесь.

Перш ніж розслабити м’язи, їх потрібно напружити. Пропоную почергово виконати такі дії: стиснути кулаки... сильніше... ще сильніше... розтисніть. Втягніть живіт, наскільки можливо, залишіться в цьому положенні. Розслабтесь. Стисніть зуби, сильніше... ще сильніше... розслабтесь. Стисніть повіки так сильно, як тільки це можливо. Втягніть голову в плечі. Глибше. Розслабтесь. Вдихніть. Затримайте дихання. Видихніть. Витягніть руки і ноги. Сильніше. Розслабтесь. Тепер намагайтесь усі ці дії виконати одночасно. Уявіть, що по вашому тілу розтікається м’яка, тепла хвиля. Розслабляйтесь поступово, у міру того, як хвиля від голови покотиться дедалі нижче, захоплюючи кожен м’яз.

Напруження спадає, настає розслаблення. Нехай хвиля зніме напруження м’язів. Розплющте очі.

Тепер уявіть ситуацію, яка максимально сприяє розслабленню. Відчуйте її до найменших дрібниць. Відчуйте звуки, запахи, дотики. Можливо, це подорож на плоту теплим сонячним днем, або тепла ванна, або прогулянка по лісу після свіжого вранішнього дощу. Яким би не був цей образ, зануртеся в нього.

Тепер ваш дух і тіло готові прийняти програму сьогоднішнього дня. Сплануйте майбутні події, уявіть можливі обставини і себе як головного героя. Ви не будете стурбовані. Ви отримаєте від цього задоволення. Ви впораєтеся з цим. Такою є інструкція, яку ви даєте собі. Відчуйте радість від свого гарного настрою.

Рахуючи від 10 до 1, спершу вийдіть зі стану релаксації, ви усвідомите, як приємно бути самим собою і володіти своїми думками. Повірте, це відчуття стане постійним.

Ви стали на шлях для того, щоб почуватися сильною та врівноваженою особистістю.

VI. ПОВТОРЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ГОЛОВНИХ ТЕОРЕТИЧНИХ ПОЛОЖЕНЬ

У школі чи на вулиці, у магазині чи в лікарні, серед знайомих чи незнайомих нам людей є ті, що потребують нашої підтримки і допомоги, розуміння та співчуття. Я впевнена, що коли ви зустрінете таких людей, то виявите свою толерантність, турботу та милосердя, адже всі ви добрі, чуйні, щирі діти. А знання, здобуті на сьогоднішньому уроці, нехай допоможуть вам у цьому.

Вправа «Установіть відповідність»

1

Оздоровча система

1

Схильність суб’єкта до поведінки, яка підвищує шанси на вчинення злочину проти нього

2

Евакуація

2

Такий стан та умови навколишнього природного середовища, за якого забезпечується екологічна рівновага та гарантується захист навколишнього середовища: біосфери, атмосфери, гідросфери, літосфери, космосфери, видового складу тваринного і рослинного світу, природних ресурсів, збереження здоров’я і життєдіяльності людей

3

Перша допомога

3

Стан суспільства, зокрема всіх основних сфер виробництва, соціальної сфери, охорони внутрішнього конституційного порядку, зовнішньої безпеки, культури, за якого забезпечується номінальний рівень соціальних умов та соціальних благ — матеріальних, санітарно-епідеміологічних, екологічних, психологічних тощо, що визначають якість життя людини і суспільства загалом — та гарантує мінімальний ризик для життя, фізичного та психічного здоров’я людей

4

Соціальні наслідки ранніх статевих стосунків

4

Комплекс вправ і методів, спрямованих на поліпшення стану здоров’я, забезпечення нормального розвитку й активного способу життя

5

Віктимна поведінка

5

Організоване вивезення населення з міст у заздалегідь підготовлені прилеглі безпечні місця з метою його розосередження

6

Регулювальник

6

Неготовність до материнства, батьківства, недостатньо сформована відповідальність, нездатність матеріально забезпечувати сім’ю, зміни життєвих планів

7

Збалансоване харчування

7

Двоколісний транспортний засіб, з коляскою чи без неї, що має максимальну масу не більше 400 кг і/або двигун об’ємом більше 50 см3 (двигун внутрішнього згоряння)

8

Становлення особистості

8

Працівник поліції, військової інспекції безпеки дорожнього руху, дорожньо-експлуатаційної служби, черговий на залізничному переїзді, поромній переправі; присутність якого застосовується як тимчасовий захід за несправності світлофорів, у місцях, де короткочасно утворюються інтенсивні потоки транспортних засобів чи пішоходів, або під час проведення спеціальних заходів

9

Мотоцикл

9

Дії чи комплекс протидій, спрямовані на захист себе і свого майна, або іншої людини і його майна, у разі загрози з боку третіх осіб

10

Екологічна безпека

10

Закономірний процес, у ході якого підліток, з одного боку, перебуває під впливом оточуючих, а з іншого — може сам на себе впливати, змінювати себе, обирати своє коло спілкування і форми діяльності, набувати нового досвіду

11

Соціальна безпека

11

Харчування, за якого задовольняється добова потреба організму в енергії, а також підтримується оптимальний баланс мікроелементів і вітамінів

12

Самооборона (рідше — самозахист)

12

Стан захищеності життєво важливих інтересів людини, суспільства і держави, за якого запобігають нанесенню шкоди через: неповноту, невчасність та невірогідність інформації, що використовується; негативний інформаційний вплив; негативні наслідки застосування інформаційних технологій; несанкціоноване поширення, використання і порушення цілісності, конфіденційності та доступності інформації

13

Інформаційна безпека

13

Сукупність простих, доцільних дій, спрямованих на збереження здоров’я потерпілого

14

Уміння вчитися

14

Ключова компетентність учнівської молоді сучасного інформаційного суспільства

Відповіді: 1-4, 2-5, 3-13, 4-6, 5-1, 6-8, 7-11, 8-10, 9-7, 10-2, 11-3, 12-9, 13-12, 14-14.

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Рефлексія «Прогноз погоди»

Кожен учень розповідає про свій емоційний стан наразі мовою «прогнозу погоди», тобто говорить про те, якими погодними ознаками можна охарактеризувати його душевний стан: якій порі року, частині доби відповідає? Похмуро або ясно? Вітряно чи тихо? Чи є опади? Яка температура? (Під час визначення температури є чітка умова — визначити температуру в інтервалі від 0 до +10 °С).

Потім учні по черзі повідомляють про свій душевний, емоційний стан ознакою «температура», а педагог фіксує маркером (крейдою) на аркуші паперу (дошці), де зображено відповідну таблицю-схему.

Після того як висловилися всі учні, педагог з’єднує всі відмітки температури у графік. Коли графік побудовано, вчитель запрошує учнів до взаємодії: проаналізувати його, висловити свої емоції щодо останнього уроку основ здоров’я у 8 класі, всього курсу (за навчальний рік) загалом.

2. Слухання та обговорення притчі

КУЛЬБАБИ

Один чоловік дуже пишався своєю прекрасною галявиною. Одного разу він побачив, що серед трави виросли кульбаби. Як він тільки не намагався позбутися їх, але жовтоокі квіти продовжували бурхливо рости.

Нарешті він написав до департаменту сільського господарства. Він перерахував усі методи боротьби з бур'янами. Лист закінчив питанням: «Я випробував усі методи. Порадьте, що робити?».

Незабаром він отримав відповідь: «Пропонуємо вам полюбити їх».

Запитання до класу:

* Як ви думаєте, чому чоловік хотів так наполегливо і вперто позбутися квіток кульбаби?

* Що з поведінки підлітків присутнє в образі головного героя притчі?

* Спрогнозуйте моделі поведінки чоловіка після того, як він прочитав відповідь на свого листа із департаменту сільського господарства.

* Як ця притча може вам допомогти у саморозвитку, самовихованні?

3. Вправа «Віночок побажань»

Учні стають у коло. Учитель, тримаючи в руках квітку кульбаби, проголошує свої побажання класу на літні канікули, потім передає квітку учневі, що стоїть поруч. Звучать побажання від кожного учня для товаришів, учителя, України, світу.

Коли квітка, обійшовши коло, знову опиниться в руках у вчителя, останній звертає увагу класу на те, що колективно сплетено «віночок побажань».

Усі роблять жест, ніби тримають у руках вінок із кульбаб, а потім надягають його на голову.

4. Узагальнювальне слово вчителя

Той, хто веде здоровий спосіб життя, робить вигідну інвестицію (внесок) у своє власне майбутнє. Він витрачає час на фізичні вправи, приготування корисних страв, розбудову стосунків. Але завдяки цьому виконує більший обсяг роботи за коротший час і отримує додатковий бонус = прибуток = міцне здоров’я, хороший настрій, вірних друзів, відчуття повноти життя та успіху.

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

* Обов’язкове:

- дбати про своє здоров’я і безпеку під час літніх канікул;

* додаткові (на вибір, за бажанням):

- підготувати мудрі поради щодо здоров’я для молодших школярів;

- спланувати сімейний відпочинок улітку, обговорити проект разом із батьками.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити