Усі уроки курсу «Основи здоров’я» 8 клас - 2016

РОЗДІЛ 1. ЗДОРОВ'Я ЛЮДИНИ (6 годин)

УРОК 6 АЛГОРИТМ РЯТУВАННЯ ЛЮДЕЙ ПІД ЧАС ПОЖЕЖІ. МОДЕЛЮВАННЯ СИТУАЦІЙ РЯТУВАННЯ ЛЮДЕЙ НА ПОЖЕЖІ

Мета: поглиблювати уявлення учнів про рятування людей, систематизувати знання про надання допомоги потерпілим на пожежах; розвивати навички опановувати себе, аналізу ситуацій і прийняття рішень; виховувати рішучість, упевненість у своїх можливостях.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, соціальні плакати державної служби з надзвичайних ситуацій та техногенної безпеки України, таблиця-схема «Рятування людей на пожежі», мультимедійні засоби та презентація.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ П Привітання, створення позитивного настрою

1. Вправа «Самоналаштування»

— Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте:

□ «Я зможу сьогодні добре працювати на уроці...»

□ «Я — особистість творча...»

□ «Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці...»

II. АКТИВІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ПРАКТИЧНОГО ДОСВІДУ УЧНІВ

1. Вправа «Істинне чи хибне твердження?»

□ Пожежа — це некероване горіння поза межами спеціального вогнища, що поширюється в часі й просторі.

□ Вогонь не є однією з найгрізніших природних стихій.

□ Пожежі відбуваються не тільки в природі, але й на виробництві, в організаціях, помешканнях громадян.

□ Горять будівлі, лісовий фонд, а хлібні масиви вогню не піддаються.

□ Серйозну небезпеку для природного середовища, економіки і людини становлять масові лісові, степові і торф’яні пожежі.

2. Вправа «Незакінчене речення»

— Продовжте речення: «Рятування людей під час пожежі являє собою...».

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Диспут

Щороку на дим і попіл перетворюються матеріальні цінності на мільярди гривень, гине значна кількість людей, зокрема й дітей.

— Може, не варто учням 8 класу говорити про пожежі щороку на уроках основ здоров’я?

— Як ви гадаєте, чи стануть у пригоді сучасному підлітку навички рятування людей під час пожежі?

ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Вправа «Пантоміма»

— Тема сьогоднішнього уроку стосується питань порятунку людей під час пожежі. Подібні матеріали ми вивчали в кожному класі, щось уже робили, тому ви із завданнями легко впораєтесь. Спробуємо закріпити успіх. Покажіть невербальними засобами тему уроку (за допомогою міміки, жестів, пантоміми) та озвучте свої очікування від уроку.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда за соціальними плакатами державної служби з надзвичайних ситуацій та техногенної безпеки України

— Що мають на меті державні служби з надзвичайних ситуацій та техногенної безпеки, створюючи соціальні проекти: плакати, відеоролики, буклети, календарі, флешмоби, виступи агітбригад тощо?

2. Вправа «Мозковий штурм». Причини пожеж в Україні (мультимедійний супровід)

Причини пожеж в Україні:

- необережне поводження з вогнем — 52 %;

- порушення правил монтажу й експлуатації електроустаткування та побутових електроприладів — 24 %;

- порушення правил експлуатації приладів опалення — 9 %;

- пустощі дітей з вогнем — 2 %;

- підпали — 5 %.

3. Робота за таблицею-схемою «Рятування людей на пожежі»

Важливо пам’ятати про небезпечні супутники вогню: отруйний дим, висока температура, погана видимість, паніка і розгубленість, обвалення конструкцій, токсичний чадний газ.

Дії під час пожежі в житловому будинку

Дії під час пожежі на природі

4. Принципи рятування людей під час пожежі (мультимедійний супровід)

Під час рятування людей під час пожежі слід зважати на таке:

- варто голосно гукати під час пошуків потерпілих;

- не можна рятуватися через задимлені сходи;

- неприпустиме використання ліфту;

- якщо є час, продивитися всі шафи, закутки, під меблями (люди в стані страху, паніки можуть там ховатися від вогню);

- за можливості треба змочити водою одяг на собі та потерпілому;

- якщо вихід можливий тільки через вікно, треба скоротити висоту стрибка, використавши для цього зв’язані простирадла, фіранки тощо;

- за можливості максимально пом’якшити падіння (перед стрибком скинути донизу матрац, подушку, килим тощо);

- якщо до прибуття пожежних треба чекати певний час, створіть запас води у ємкостях (ванні, відрах тощо);

- чекати порятунку краще на балконі, зачинивши за собою щільно двері в кімнату;

- рухатися треба понад стінами в бік, протилежний пожежі;

- опануйте себе, здійснюйте моральну підтримку потерпілих;

- тримайтеся всі за руки;

- у палаючому одязі бігти не можна, слід перекочуватися підлогою чи землею, збиваючи в такий спосіб вогонь;

- рятування не можна припиняти, треба боротися за життя!

VI. ПЕРВИННЕ ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ (ПРОБНІ ВПРАВИ)

1. Робота в групах (3). Вправа «Машина часу»

— Уявімо, що в майбутньому склалася ситуація, у якій вам можуть стати в пригоді знання, життєві навички щодо рятування себе та інших потерпілих в умовах пожежі. Доведіть свою спроможність рішуче й ефективно діяти в таких ситуаціях, реальну користь своїх знань.

Завдання

І група — оцінка стану потерпілого, прийняти рішення щодо надання домедичної допомоги (за схемою).

ІІ група — дії щодо рятування потерпілих від пожежі на відкритій місцевості (демонстрування з коментарем).

ІІІ група — моделювання ситуації виведення людей із палаючого приміщення (ілюстративний супровід).

2. Робота за підручником (у парах). Взаємонавчання та взаємоперевірка

— Поставте одне одному три запитання за змістом прочитаного.

3. Оздоровлювальна вправа. Руханка «Пожежна тривога»

Учні ходять класом. Коли прозвучить сигнал пожежної тривоги («Увага! Увага! Пожежна тривога!»), всі повинні зібратися тісною групою, сховавши всередину «дітей», «хворих» і «поранених». Умовними дітьми, хворими та пораненими можуть бути дівчатка, невисокі хлопчики, або, навпаки, високі (щоразу міняти ознаки).

VII. ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК У СТАНДАРТНИХ СИТУАЦІЯХ (ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ)

Розв'язування ситуаційних задач (мультимедійний супровід)

а) Пожежа поширюється на меблі та інші предмети, кімната швидко заповнюється димом. Крім вас, у приміщенні ще 13 потерпілих. Як діятимете?

б) Вам доручено провести заняття з учнями початкових класів на тему «Причини пожеж та порятунок під час їх виникнення». Яким буде план цього заняття?

в) Пожежа у стаціонарному відділенні лікарні. Ви прийшли відвідати хворого сусіда. Крім нього, в палаті ще один інвалід. Як діятимете?

VIІІ. ТВОРЧІ ВПРАВИ

В Колективна робота. Вправа «Десять "не можна" під час рятування потерпілого в разі пожежі».

Завдання: скласти пам’ятку для рятівника, яка б містила 10 заборонних правил щодо дій під час порятунку потерпілих під час пожежі. Робота супроводжена колективним обговоренням і коментарями учнів. Наприклад: не можна ігнорувати власну безпеку, піддаватися паніці, діяти невпевнено, марнувати час при прийнятті рішень.

2. Вправа «Якби малюнки заговорили...» (мультимедійний супровід)

— Уявімо, що при демонстрації фільму «Порятунок потерпілих на пожежі» з технічних причин зник звуковий супровід. За його кадрами зробіть відповідні інформаційні коментарі для аудиторії: учнів середніх класів, батьків, літніх людей.

· Що робити під час пожежі

□ Негайно покинути будинок, використовуючи для цього основні і запасні виходи.

□ Повідомити оточення (сусідів) про небезпеку.

□ Повідомити про пожежу службу «101».

□ Якщо вогнище пожежі невелике, до прибуття пожежної команди спробуйте загасити його наявними підручними засобами.

□ Зберігати спокій, здатність швидко оцінювати обстановку і приймати правильні рішення.

□ Проходячи через приміщення, що горять, накритися з головою мокрою тканиною, через задимлені приміщення рухатися повзучи або пригнувшись, закривши рот і ніс вологою ганчіркою — менша імовірність задихнутися в диму.

□ Якщо на вас спалахнув одяг, не нервуйте, не біжіть, намагайтеся збити полум’я, перекочуючись на підлозі, накинувши ковдру, або за можливості загасити водою.

□ Для захисту від продуктів горіння дихайте через вологу хустку, тканину.

□ Під час виходу з будівлі по задимлених сходах просувайтеся уздовж стін.

IX. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці

2. Саморефлексія

Учні відповідають на запитання: «Чи справдилися мої очікування?», «Про що мені хочеться поговорити?», «Яку проблему хотілось би порушити?».

X. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

* Обов’язкове:

- опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§___, с___.);

* додаткові (на вибір, за бажанням):

- намалювати плакат соціального спрямування «Зуміти врятувати себе й інших під час пожежі»;

- скласти статтю для класного куточка «Правила порятунку потерпілих під час пожежі».



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити