Система уроків для 3 класу за програмою «Сходинки до інформатики» до підручника Г.В. Ломаковська

Система уроків для 3 класу

Урок 10. Передавання інформації

Мета:

- ознайомити учнів з поняттям «передавання інформації»;

- пояснити, за допомогою чого можна передавати інформацію;

- повторити поняття інформації;

- розвивати пам’ять і логічне мислення;

- виховувати дисциплінованість, обережність.

Тип уроку: вивчення нової теми.

Обладнання: роздатковий матеріал, наочність.

План уроку:

I. Організаційна частина.

II. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.

III. Повідомлення теми та мети уроку. Вивчення нового матеріалу.

IV. Робота з підручником.

V. Робота із зошитом.

VІ. Фізкультхвилинка.

VII. Практична робота на ПК.

VІІI. Підсумки уроку.

ІХ. Домашнє завдання.

Хід уроку:

I. Організаційна частина.

1. Перевірка присутніх на уроці.

2. Готовність учнів до уроку

II. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.

Придумайте назви казок, використовуючи слова-антоніми.

Наприклад: “Ситий голодному не товариш”.

- Що таке оперативна пам’ять?

- Що таке носії інформації?

- Наведіть приклади

III. Повідомлення теми та мети уроку. Вивчення нового матеріалу.

Ви ніколи не замислювалися над тим, як потрапляє до нас інформація? Саме про це ми дізнаємося на сьогоднішньому уроці.

Колись первісна людина зобразила на скелі тварин та рослин, знаряддя праці та мисливства, сюжети зі свого життя. На скелях зберігалася інформація. Завдяки цьому ми дізналися про те, яким був світ у доісторичні часи.

Первісна людина передавала інформацію за допомогою міміки, жестів, звуків.

Потім розвинулася мова - найчудовіший засіб спілкування та передавання інформації.

Рослини й тварини також передають інформацію. Своїми рухами бджоли-розвідники «розповідають» іншим бджолам, куди їм слід летіти по мед.

В Індії на березі Гангу росте «сором’язлива» мімоза. Вона відчуває наступ тропічної зливи. Тільки-но перші краплинки дощу падають на листя, сигнал про зливу передається від гілки до гілки, і всі листки на рослині згортаються.

Цікаво реагують на зміну погоди павуки. Восени 1974 року французька армія відступала, бо голландці відкрили шлюзи каналу й затопили дороги. Французький генерал звернув увагу на поведінку павуків, які дуже швидко плели павутиння. Це віщувало похолодання. І справді, вода замерзла і французи перейшли у наступ.

Відбулося передавання інформації від павуків до уважної і спостережливої людини.

Петрик взяв у шкільній бібліотеці книжку про котів. Він прочитав, що були випадки, коли кота відвозили за сотні кілометрів від дому і він все одно повертався назад. Петрик зрозумів, що коти добре запам'ятовують дорогу. У своєму читацькому щоденнику він записав цей висновок.

Чи відбулась передача інформації? За допомогою чого?

(Спочатку передавання інформації з книжки за допомогою очей, потім передавання в щоденник за допомогою руки)

Спробуємо показати, як все відбувалось, склавши схему.

Наведемо ще один приклад.

Слухаючи радіо, Марічка почула легенду про гладіолуси. Жорстокий римський полководець взяв у полон воїнів-фракійців, зробив їх гладіаторами. Двом з них - Севту і Тересу, красеням-юнакам, друзям - він наказав битися один з одним на смерть.

Він обіцяв переможцю свободу та руку своєї доньки. Але кривава битва не відбулася. Юнаки не зрадили дружбу. Тоді розгнівані римляни вбили їх. На місці, де гладіатори вткнули в землю свої мечі, розквітли чудові квіти, їх назвали гладіолусами. З тих пір гладіолуси символізують дружбу та вірність.

Марічка зрозуміла, що символізують гладіолуси. У своєму альбомі вона зробила малюнок гладіаторів.

Як Марічка отримала інформацію?

(За допомогою органів слуху відбулось передавання інформації - від диктора у пам'ять Марічки).

Що зробила Марічка з висновком (результатом обробки інформації)?

(Вона зробила малюнки у своєму альбомі. Знов відбулося передавання інформації, але за допомогою руки).

Отже, людина може не тільки сприймати інформацію, а й передавати за допомогою органів чуттів.

Отже, ми знову зіткнулись, як і в попередній розповіді, з передачею, інформації.

У процесі передачі інформації завжди є джерело та приймач.

1. Стародавні люди → сучасні люди.

2. Бджоли «розвідники» → бджоли-збирачі меду.

3. Один листок дерева → інші листки.

4. Павук → людина.

5. Книжка → Петрик.

6. Радіо → Марічка.

IV. Робота з підручником.

1. Що більше і на скільки: сума всіх парних чи сума всіх непарних чисел віл 1 до 10?________________

2. На двох островах сиділо 79 чайок. Коли з одного острова 15 чайок полетіли в море, а 12 перелетіли на другий острів, на обох островах чайок стало порівну. Скільки чайок було спочатку на кожному острові? (На першому острові - 59 чайок, на другому - 20.)

V. Робота із зошитом

1. Обведіть предмети, які можна використовувати для передавання інформації. Поясніть свій вибір.

2. Міміка - один з найдавніших способів передавання інформації. Її розуміють люди всього світу. Спробуйте зобразити обличчя, які несуть такі повідомлення.

3. Дві сестри знайшли разом 12 грибів. Але дорогою додому молодша загубила 2 гриби. Тоді старша сестра дала їй два своїх, і в них стало порівну. Скільки грибів знайшла кожна сестра?

4. Додайте один сірник так, щоб рівність стала правильною.

VI. Фізкультхвилинка.

VII. Практична робота на ПК.

Перед вами - карта України. Ви маєте розробити туристичні маршрути по головних містах областей.

Для цього необхідно з’єднати міста, в назвах яких:

а) наголошений перший склад;

б) наголошений другий склад;

в) наголос падає на третій склад;

г) наголос падає на четвертий склад;

VIII. Підсумки уроку.

1. Що таке передавання інформації?

2. Наведіть приклад передавання інформації.

3. За допомогою чого можна передавати інформацію?

IX. Домашнє завдання.

На малюнку позначити предмети передавання інформації.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити