Система уроків для 3 класу за програмою «Сходинки до інформатики» до підручника Г.В. Ломаковська

Система уроків для 3 класу

Урок 14. Обробка інформації

Мета:

- закріпити знання про кодування інформації;

- розвивати навички роботи з мишею;

- розвивати пам’ять і логічне мислення;

- виховувати дисциплінованість, обережність.

Обладнання: комп’ютери, наочність, додаткові завдання, роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований урок.

План уроку:

I. Організаційна частина.

II. Перевірка домашнього завдання.

III. Вивчення нової теми.

IV. Робота з підручником.

V. Робота із зошитом.

VI. Фізкультхвилинка.

VІІ. Практична робота на ПК. Клавіатурний тренажер.

VІІI. Підсумки уроку:

IX. Домашнє завдання:

Хід уроку:

I. Організаційна частина.

- готовність учнів до уроку;

- присутні на уроці.

II. Перевірка домашнього завдання.

Як ви закодували прислів’я будь-яким відомим вам способом:

Книга вчить як на світі жить.

III. Вивчення нової теми.

Відтоді, як людина почала мислити, вона стала обробляти інформацію.

Ганнуся - спостережлива дівчинка. Якщо дим від труби стелиться над землею і ластівки дуже низько літають, слід чекати дощу. Поміркувавши, тобто обробивши цю інформацію, Ганнуся вирішила не розвішувати випрану білизну на подвір’ї.

Міркуючи над розв’язанням задачі, ваш давній знайомий Елзік обробляє інформацію, яка міститься в умові задачі, а також ту, яка міститься в його пам’яті.

Арифметичний вираз, що вводиться в калькулятор, - це вхідна інформація.

Обчислення, що відбувається в калькуляторі, - це обробка інформації.

Результат, який дістанемо після обробки інформації, - це вихідна інформація.

Отже, інформацію можуть обробляти як людина, так і різні прилади.

Можна сказати, що комп’ютер - це прилад, створений людиною для обробки, збереження, передавання інформації.

Комп’ютер дає змогу обробляти інформацію дуже швидко й безпомилково. Тому він - надійний помічник людини у праці, навчанні, розвагах тощо.

IV. Робота з підручником.

1. Знайдіть пропущене слово за аналогією.

2. Поміркуйте, чи обробляють інформацію тварини та рослини.

V. Робота із зошитом.

1. Утворіть істинні висловлення, з’єднавши овал з відповідними прямокутниками.

2. Розкодуй малюнок зліва, знаючи, що 1 відповідає зафарбованій клітині, а 0 — не зафарбованій. Який предмет зображено на малюнку?

3. Простежте за стрілками й розшифруйте слово.

4. Розфарбуйте квітку, яку Незнайко подарував Зірочці, якщо всі три висловлення є істинними:

- Квітка має не менше чотирьох пелюсток.

- На стеблі два листочки.

- Квітку прикрашає жук-сонечко.

VI. Фізкультхвилинка.

VII. Практична робота на ПК. Клавіатурний тренажер.

Ви вже знаєте, що для швидкого набору слід працювати всіма 10 пальцями. На малюнку показано, пальцями найзручніше натискати певні клавіші.

Щоб запам’ятати цю відповідність, потренуйтеся на клавіатурному тренажері.

VІІI. Підсумки уроку:

- Що таке “обробка інформації”?

- Яку схему ви знаєте для обробки інформації?

IX. Домашнє завдання:

Розгляньте множини. Домалюйте фігури так, щоб множини стали рівними.

Урок 13. Коди бувають різні

Мета:

- закріпити знання про кодування інформації;

- розглянути поняття “кодування інформації”;

- розвивати навички роботи з мишею;

- розвивати пам’ять і логічне мислення;

- виховувати дисциплінованість, обережність.

Обладнання: комп’ютери, наочність, додаткові завдання, роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований урок.

План уроку:

I. Організаційна частина.

II. Перевірка домашнього завдання.

III. Вивчення нової теми.

IV. Робота з підручником.

V. Робота із зошитом.

VI. Фізкультхвилинка.

VІІ. Практична робота на ПК. Клавіатурний тренажер.

VІІI. Підсумки уроку:

IX. Домашнє завдання:

Хід уроку:

I. Організаційна частина.

- готовність учнів до уроку;

- присутні на уроці.

II. Перевірка домашнього завдання.

- Які із поданих слів ви закодували?

III. Вивчення нової теми.

Люди часто користуються кодуванням інформації.

Наприклад, для збереження секретності військові, спілкуючись по рації у відкритому ефірі під час навчань, користуються спеціальними кодами.

Письменник Артур Конан Дойл написав цікаве оповідання “Чоловічки, що танцюють”. Його можна знайти й прочитати у книжці “Записки про Шерлока Холмса”. Автор придумав цікавий спосіб кодування інформації. Замість літер зображають чоловічків у різних позах. Здається, що кожен із них виконує веселий танок. За допомогою цього коду можна передати секретну інформацію.

Американський художник Самуєль Морзе придумав спосіб кодування, який набув широкої популярності. Літери кодуються за допомогою коротких і подовжених сигналів - крапок і тире. Такий код використовувався у телеграфному зв’язку.

Уся інформація, яку обробляє комп’ютер, зберігається в ньому в закодованому вигляді. А всі коди складаються з нулів та одиниць.

Наприклад, коли ви набираєте на клавіатурі літери або інші символи, вони перетворюються на послідовності нулів та одиниць. У такому вигляді інформація потрапляє в комп’ютер і зберігається в ньому.

Так, літера “А” перетворюється на 11000000, “Б” - на 11000001, “В” - на 11000010 тощо.

У цьому коді кожна з цифр 0 або 1 називається біт, а вісім таких цифр утворюють байт.

Біт - найменша одиниця кодування інформації (0 або 1).

8 біт = 1 байт (1 літера).

Можна сказати, що

Кодування - це перетворення інформації для її передавання або збереження.

IV. Робота з підручником.

1. Прочитайте закодоване прислів’я.

2. Закодуйте прислів’я.

3. Листки з поштової скриньки виймаються 5 разів на день через однакові проміжки часу. Визначте, які це проміжки, якщо перший раз листи виймали о 7.00 ранку, а останній - о 19.00.

V. Робота із зошитом.

1. Утворіть істинні висловлення, з’єднавши овал з відповідними прямокутниками.

2. Розгадайте принцип кодування та розкодуйте прислів’я.

3. Прислів’я, яке ви розшифрували у попередньому завданні, знову закодували за допомогою українського алфавіту. Знайдіть ключ до цього шифру.

4. За допомогою нулів та одиниць закодували два слова, одне з яких - КОСМОС. Здогадайтеся, яке друге слово.

VI. Фізкультхвилинка.

VII. Практична робота на ПК. Клавіатурний тренажер.

Подивіться, як розташовані на клавіатурі літери українського алфавіту. Порядок їх розташування не збігається з алфавітним. Зроблено це з міркувань зручності. Літери, які частіше використовуються, розміщено ближче до центра. І, навпаки, літери, які використовуються зрідка, розташовано ближче до краю.

Щоб швидко вводити інформацію з клавіатури, слід користуватися всіма десятьма пальцями. Кожен із них відповідає за “свої” клавіші.

Спробуйте дотриматися цієї схеми, виконуючи вправи на клавіатурному тренажері.

VІІI. Підсумки уроку:

- Що таке “кодування”?

- Які одиниці кодування інформації ви знаєте?

IX. Домашнє завдання:

Закодуйте прислів’я будь-яким відомим вам способом:

Книга вчить як на світі жить.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити