Система уроків для 3 класу за програмою «Сходинки до інформатики» до підручника Г.В. Ломаковська

Система уроків для 3 класу

Урок 31. Ханойська вежа

Мета:

- дати поняття “ханойська вежа”;

- пояснити правила роботи із програмою “Ханойська вежа”;

- розвивати пам’ять і логічне мислення;

- виховувати дисциплінованість, обережність.

Обладнання: комп’ютери, наочність, роздатковий матеріал.

Тип уроку: комбінований урок.

План уроку:

I. Організаційна частина.

II. Актуалізація опорних знань.

III. Вивчення нової теми.

IV. Робота з підручником.

V. Фізкультхвилинка.

VІ. Робота із зошитом.

VІІ. Практична робота на ПК.

VІІІ. Підсумки уроку.

ІХ. Домашнє завдання.

Хід уроку:

I. Організаційна частина.

- готовність учнів до уроку;

- присутні на уроці.

II. Актуалізація опорних знань.

- Діти, давайте пригадаємо, що таке алгоритм? (послідовність точних, зрозумілих, виконуваних команд)

- Як має бути написаний алгоритм? (так, ніби його має виконувати хтось інший)

- Хто виконує алгоритми?

- Із чого складаються алгоритми?

III. Вивчення нової теми.

У стародавні часи одному з ченців буддійського монастиря, що знаходився поблизу міста Ханоя (столиця теперішнього В’єтнаму), було віщування, що в ту мить, коли ченці перекладуть вежу з 64 кілець, настане кінець світу. За буддійською релігією, після кінця світу настане блаженство, а для служителів Будди - найбільше блаженство.

За легендою перекладання цієї вежі триває й досі і завершиться ще не скоро. Якщо перекладати одне кільце за 1 секунду, то на виконання цього завдання буде потрібно 600 мільярдів років.

Це легенда, а ось правила, за якими ченці перекладали вежу.

Є три стрижні, на одному з яких нанизані кільця різного розміру від більшого до меншого таким чином, що найбільше кільце лежить в основі вежі, а найменше - вгорі.

Треба перекласти кільця з лівого стрижня на крайній правий. Стрижень посередині - допоміжний.

За одну дію можна перекласти тільки одне кільце. При цьому не можна класти кільце більшого розміру на менше.

Перекладемо вежу з двох кілець.

Алгоритм матиме вигляд.

Алгоритм “ХАНОЙСЬКА ВЕЖА”

1. Перекласти кільце зі стрижня 1 на стрижень 2.

2. Перекласти кільце зі стрижня 1 на стрижень 3.

3. Перекласти кільце зі стрижня 2 на стрижень 2.

Як бачимо, перекласти вежу з двох кілець виявилося нескладно. А тепер спробуйте скласти алгоритм “Ханойська вежа” для трьох кілець.

IV. Робота з підручником.

1. Серед восьми іграшкових пірамідок знайдіть дві однакових.

2. Спробуйте скласти алгоритм перекладання 4 кілець.

(Найменша кількість перекладань 15).

1. _________________________________________.

2. _________________________________________.

3. _________________________________________.

4. _________________________________________.

5. _________________________________________.

6. _________________________________________.

7. _________________________________________.

8. _________________________________________.

9. _________________________________________.

10. ________________________________________.

11. ________________________________________.

12. ________________________________________.

13. ________________________________________.

14. ________________________________________.

15. ________________________________________.

V. Фізкультхвилинка.

VI. Робота із зошитом.

(Одна дитина біля дошки, інші - на листках)

1. Намалюйте усі кроки виконання алгоритму “Ханойська вежа” для двох кілець.

2. Незнайко отримав закодованого листа від друзів з Місяця. Він не зміг його прочитати і пішов по допомогу до Знайка. Уважно подивившись на таблицю з загадковими знаками, Знайко сказав, що ними закодовано текст прислів’я, а знайти ключ йому допомогло слово, яке написано на конверті. Яке прислів’я закодували місячні коротунчики?

(Підказка: напис на конверті означає “НЕЗНАЙКОВІ”).

VII. Практична робота на ПК.

Ви познайомилися з легендою про ханойську вежу і тепер знаєте правила нової гри.

Перед вами на екрані - три стрижні. На одному з них - кільця, а інші - вільні. Дотримуючись відомих вам правил, перекладіть вежу з двох, а потім із трьох кілець.

VIII. Підсумки уроку:

- Що таке “ханойська вежа?

- Які правила перекладання кілець Ханойської вежі ви запам’ятали? виконати програму?

IX. Домашнє завдання:

Дотримуючись відомих вам правил, перекладіть вежу з п’яти кілець. Алгоритм запишіть.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити