Система уроків для 3 класу за програмою «Сходинки до інформатики» до підручника Г.В. Ломаковська
Система уроків для 3 класу
Урок 31. Ханойська вежа
Мета:
- дати поняття «ханойська вежа»;
- пояснити правила роботи із програмою «Ханойська вежа»;
- розвивати пам’ять і логічне мислення;
- виховувати дисциплінованість, обережність.
Обладнання: комп’ютери, наочність, роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований урок.
План уроку:
I. Організаційна частина.
II. Актуалізація опорних знань.
III. Вивчення нової теми.
IV. Робота з підручником.
V. Фізкультхвилинка.
VІ. Робота із зошитом.
VІІ. Практична робота на ПК.
VІІІ. Підсумки уроку.
ІХ. Домашнє завдання.
Хід уроку:
I. Організаційна частина.
- готовність учнів до уроку;
- присутні на уроці.
II. Актуалізація опорних знань.
- Діти, давайте пригадаємо, що таке алгоритм? (послідовність точних, зрозумілих, виконуваних команд)
- Як має бути написаний алгоритм? (так, ніби його має виконувати хтось інший)
- Хто виконує алгоритми?
- Із чого складаються алгоритми?
III. Вивчення нової теми.
У стародавні часи одному з ченців буддійського монастиря, що знаходився поблизу міста Ханоя (столиця теперішнього В’єтнаму), було віщування, що в ту мить, коли ченці перекладуть вежу з 64 кілець, настане кінець світу. За буддійською релігією, після кінця світу настане блаженство, а для служителів Будди - найбільше блаженство.
За легендою перекладання цієї вежі триває й досі і завершиться ще не скоро. Якщо перекладати одне кільце за 1 секунду, то на виконання цього завдання буде потрібно 600 мільярдів років.
Це легенда, а ось правила, за якими ченці перекладали вежу.
Є три стрижні, на одному з яких нанизані кільця різного розміру від більшого до меншого таким чином, що найбільше кільце лежить в основі вежі, а найменше - вгорі.
Треба перекласти кільця з лівого стрижня на крайній правий. Стрижень посередині - допоміжний.
За одну дію можна перекласти тільки одне кільце. При цьому не можна класти кільце більшого розміру на менше.
Перекладемо вежу з двох кілець.
Алгоритм матиме вигляд.
Алгоритм «ХАНОЙСЬКА ВЕЖА»
1. Перекласти кільце зі стрижня 1 на стрижень 2.
2. Перекласти кільце зі стрижня 1 на стрижень 3.
3. Перекласти кільце зі стрижня 2 на стрижень 2.
Як бачимо, перекласти вежу з двох кілець виявилося нескладно. А тепер спробуйте скласти алгоритм «Ханойська вежа» для трьох кілець.
IV. Робота з підручником.
1. Серед восьми іграшкових пірамідок знайдіть дві однакових.
2. Спробуйте скласти алгоритм перекладання 4 кілець.
(Найменша кількість перекладань 15).
1. _________________________________________.
2. _________________________________________.
3. _________________________________________.
4. _________________________________________.
5. _________________________________________.
6. _________________________________________.
7. _________________________________________.
8. _________________________________________.
9. _________________________________________.
10. ________________________________________.
11. ________________________________________.
12. ________________________________________.
13. ________________________________________.
14. ________________________________________.
15. ________________________________________.
V. Фізкультхвилинка.
VI. Робота із зошитом.
(Одна дитина біля дошки, інші - на листках)
1. Намалюйте усі кроки виконання алгоритму «Ханойська вежа» для двох кілець.
2. Незнайко отримав закодованого листа від друзів з Місяця. Він не зміг його прочитати і пішов по допомогу до Знайка. Уважно подивившись на таблицю з загадковими знаками, Знайко сказав, що ними закодовано текст прислів’я, а знайти ключ йому допомогло слово, яке написано на конверті. Яке прислів’я закодували місячні коротунчики?
(Підказка: напис на конверті означає «НЕЗНАЙКОВІ»).
VII. Практична робота на ПК.
Ви познайомилися з легендою про ханойську вежу і тепер знаєте правила нової гри.
Перед вами на екрані - три стрижні. На одному з них - кільця, а інші - вільні. Дотримуючись відомих вам правил, перекладіть вежу з двох, а потім із трьох кілець.
VIII. Підсумки уроку:
- Що таке «ханойська вежа?
- Які правила перекладання кілець Ханойської вежі ви запам’ятали? виконати програму?
IX. Домашнє завдання:
Дотримуючись відомих вам правил, перекладіть вежу з п’яти кілець. Алгоритм запишіть.