Конспекти усіх уроків - Інформатика 9 клас - 2018

ТЕМА 4. ОСНОВИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ

Урок 17. ЗАХИСТ ВІД СПАМУ. БЕЗПЕЧНЕ ЗБЕРІГАННЯ ДАНИХ. РЕЗЕРВНЕ КОПІЮВАННЯ ТА ВІДНОВЛЕННЯ ДАНИХ. БЕЗПЕЧНЕ ВИДАЛЕННЯ ДАНИХ

Мета уроку:

навчальна: ознайомлення з поняттям «спам» та із засобами захисту від нього; формування критичного ставлення до інформаційного наповнення Інтернет-ресурсів; формувати впевненість у необхідності використовувати засоби і методи безпечного зберігання та використання даних; формувати поняття про електронний підпис та захищені сайти, точки відновлення та резервне копіювання;

розвивальна: розвиток критичного мислення, а також абстрактного-логічного мислення, уміння аналізувати отриману інформацію; розвиток предметного мовлення та уваги, уяви, зорової та смислової пам'яті;

виховна: виховання пізнавального інтересу до предмета; виховання інформаційної культури; виховання дотримання загальнолюдських етичних норм та правил поведінки під час роботи з інформаційними джерелами, системами; виховання уважності, цілеспрямованості.

Очікувані результати: учень уміє захищати від спаму; здійснювати резервне копіювання та відновлення даних; безпечно видаляти дані.

Обладнання та матеріали: зошити, підручники, комп'ютери, з'єднані до мережі Інтернет, смайли для обирання учнями, естафетний предмет (комп'ютерна мишка чи лазерний диск чи електронна указка, навіть простий олівець), презентація вчителя.

Програмне забезпечення: ОС Windows чи альтернативна, веб-браузер.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

Інтернет — сучасне інформаційне поле, де росте дерево знання. Яблучка з нього різної стиглості, різної корисності, різної червивості, різного смаку і різної ваги.

Януш Вишневський

Діяльність учителя

Діяльність учнів

І. Організаційний момент

1. Привітання

— Прикріпляю на дошці смайл «Радість» і бажаю всім учням гарного настрою, легкого засвоєння теми.

— Пропоную обрати «Смайл уроку» серед запропонованих та намалювати його в зошиті поруч з датою уроку.

Учням, що обрали «сумні» або занадто веселі смайли, раджу налаштуватися на роботу.

2. Фіксація відсутніх.

3. Перевірка підготовки учнів до заняття, наявність робочих зошитів, підручників тощо.

4. Перевірка підготовки класного приміщення до заняття

Учні вітаються з учителем, називаючи різні інформаційні ресурси (від апаратних до програмних)

ІІ. Етап перевірки домашнього завдання

1. Установити правильність, повноту й усвідомленість виконання д/з більшістю учнів.

2. Виявити прогалини у знаннях і навичках учнів, з’ясувати причини їх виникнення.

3. Ліквідувати знайдені в ході перевірки прогалини

Учні зачитують виконані домашні завдання, озвучують творчі роботи

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

1. Гра-естафета

— Ми з вами вже багато знаємо з теми «Основи інформаційної безпеки», тому прошу стати в загальне коло та висловлювати положення нашої теми (будь-які, які згадаєте з минулих уроків), передаючи естафетний предмет.

Учні стають у коло та, пригадуючи основні положення теми,передають естафетний предмет

2. Двійковий диктант («Так чи ні», «1 або 0»)

√ Засобами браузера можна налаштувати антивірусний захист (1/0)

√ Антивірусні програми «сканер» та «монітор» виконують ту саму роботу — захист від вірусів (1/0)

√ Шкідливі програми — де виключно комп’ютерні віруси (1/0)

√ Серед загроз використання комп’ютерних мереж є така загроза — брандмауер (1/0)

√ Шкідливі комп’ютерні програми можуть заповнювати власними копіями носії комп’ютера (1/0)

√ Правовий захист інформації передбачає дотримання користувачами авторських прав (1/0)

√ Брандмауер — складова частина системи Windows (1/0)

√ Шкідливі комп’ютерні програми можуть знищити мікросхеми оперативної пам’яті (1/0)

√ Серед загроз використання комп’ютерних мереж є така загроза — булінг (1/0)

√ Шкідливі комп’ютерні програми можуть пересилати дані ні інші комп’ютери (1/0)

Перевірка та аналіз роботи учнів (за допомогою одного з учнів, якому можна довірити перевірку по шаблону)

Учні на окремих невеликих аркушах відповідають на запитання, ставлячи «1» у разі згоди з висловом та «0» у разі незгоди

IV. Мотивація. Повідомлення теми та мети уроку

— Як ми вже бачимо, у наше мовлення постійно вписуються різні зарубіжні терміни, деякі з них — з галузі інформатики. Наприклад, «надіслати на є-мейл (у вайбер, скайп, фейсбук)», «пошукати в Гугл (загуглити)», викласти на Ютуб чи в Інстаграм... Але мало хто знає, що більшість з вас інколи користується терміном, що в першому значенні містив таке тлумачення.

«Це назва м’ясного продукту, торгової марки Hormel Foods Corporation».

Як ви вважаєте — що це за термін інформатики?

Історія терміну почалась з англійського комедійного телесеріалу 1970-х років «Літаючий Цирк Монті Пайтона» (Monty Python’s FlyingCircus). В одній зі сценок фільму дія відбувається в маленькому ресторанчику. Офіціантка, перераховуючи список страв, у назві кожного згадує слово «spam» («spam» — від «spiced ham», тобто «пряна шинка»), причому в деяких декілька разів, щось на кшталт: горошок і спам з картоплею і спамом, спам і салат і спам і т. д. Хор вікінгів у рогатих шоломах, який випадково опинився тут же, затягує пісню «Спам, чудовий спам! Відмінний спам! Улюблений спам! Спам-спам-спам». Відвідувачі в цій какофонії намагаються замовити що-небудь без спаму, офіціантка кричить «Спам! Спам! Спам!», вікінги співають — безлад страшний». Сьогодні слово СПАМ має зовсім інше значення ©. Окрім того, існують навіть методи боротьби з ним! Уявіть — «методи боротьби з пряною шинкою»!

Але тема уроку сьогодні...

Учні висловлюють припущення

Учні записують тему

V. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя за допомогою презентації за планом:

1. Поняття спаму в інформаційних системах

2. Огляд та демонстрування засобів браузера, призначених для гарантування безпеки. Здійснення налаштування

3. Поняття захищеного сайту. Позначка https:// при відвідуванні сайтів

4. Особливості захисту від спаму

5. Безпечне зберігання даних. Резервне копіювання та відновлення даних — демонстрація вчителем відповідних дій.

6. Особливості безпечного видалення даних

Висновок роботи — утвердити учнів на думці, що особисті дані необхідно захищати, тому що (обговорити епіграф)

VI. Первинне закріплення навчального матеріалу

Вибіркове опитування або виконання тренувальних вправ на learningapps.org

Відповіді учнів:

• «Я зрозумів...»

• «Я зможу...»

VІІ. Фізкультхвилинка

VIII. Практична робота учнів за ПК

Інструктаж учителя щодо завдання практичної роботи

Завдання:

— Сьогодні ми відпрацюємо створення резервних копій файлів з даними одного з користувачів комп’ютера.

— Алгоритм роботи (кожне завдання оцінюють у 1 бал, сума балів — 10.)

• Відкрийте вікно Резервне копіювання та відновлення.

• Вибравши Змінити параметри, запустіть службу резервного копіювання.

• Оберіть ім’я диску для резервного копіювання.

• Визначте самостійно вміст резервної копію, для чого попрацюйте з перемикачем Вибрати самостійно.

• Залиште прапорець біля папки «Бібліотеки Логін» (логін — ім’я користувача).

• Перевірте встановлені параметри та виберіть Зберегти настройки та вийти

• Створіть резервні резервні копії зараз.

• Закрийте вікно Резервне копіювання та відновлення.

• У Провіднику відкрийте місце збереження файла резервної копії та визначіть його розмір.

• Запишіть у зошит ім’я файлу, його розмір та покажіть роботу учителю.

Аналіз учителем результатів практичної роботи, коментування взаємоперевірки учнів

Учні формулюють правила

Учитель роздає завдання на практичну роботу, учні виконують її під керівництвом учителя

IX. Підсумки уроку та рефлексія

Вправа «Смайликова рефлексія»

— Знову пропоную вам обрати «Смайл уроку» серед наведених та намалювати його в зошиті. А тепер порівняймо його з тим смайлом, який ви намалювали на початку уроку. Що стало з настроєм? Чому? Оцінювання роботи учнів з корекцією (за потреби) та аргументацією оцінки вчителем за схемою: «Сьогодні на уроці учень __________ свій настрій (відповідь учня), у зв’язку з __________ (відповідь учня — причини зміни настрою) тому на уроці він працював __________ (аналіз роботи учня учителем), й отримав оцінку (виставлення оцінки)»

Кожен учень аналізує свій настрій за допомогою смайлів та робить висновки — що ж на уроці вплинуло на настрій

VIII. Домашнє завдання

1. За підручником _________________________

2. Проведіть опитування серед своїх знайомих, чи користувалися вони резервним копіюванням системи? Чи знадобилася їм точка відновлення системи та як часто в них налаштована функція створення точки відновлення. [Також можна запропонувати учням провести та проаналізувати таке опитування щодо зараження їх комп’ютерів вірусами. Якими антивірусними програмами вони користуються? Чи поновлюють базу антивірусної програми? Попросити створити відповідну діаграму.]





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити