ЛЮДИНА І СВІТ. 11 клас.
РОЗРОБКИ УРОКІВ

Розділ VI. СУСПІЛЬНЕ ЖИТТЯ ЛЮДИНИ


Урок 36. Суспільство як самоорганізована система


Мета: сформувати поняття «суспільство», розкрити процес формування суспільства; виховувати повагу людей до суспільства, розвивати вміння аналізувати факти та робити висновки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: евристична бесіда.

Обладнання: картки з основними поняттями: «суспільство», «людина», «сім’я», «соціальна група», «колектив».

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент


ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Повідомлення теми та завдань уроку.


ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Проблемна ситуація

Учитель. Відомий давньогрецький мислитель Г. Горацій сказав: «Мета суспільства в тому, щоб користування своїм набутком було забезпечене кожному спільними зусиллями і за загальною згодою».

1. Чи згодні ви з Горацієм?

2. А що для вас означає поняття «суспільство»?

3. Як ви розумієте просторові й історичні межі суспільства?

У процесі обговорення проблемних питань учні доходять висновку, що суспільство є результатом існування людських відносин. Це явище динамічне й дуже мінливе. Зміни в суспільстві відбуваються набагато швидше, ніж можна собі уявити. Але є відносини, котрі, виникнувши, існують тривалий час у відносно незмінному вигляді. Саме завдяки їм можна говорити про суспільство як про явище, що існує. Саме тому, з історичної точки зору, на певних часових відрізках суспільство загалом залишається незмінним, хоча в ньому постійно відбуваються якісь зрушення, трансформації, що не змінюють суті суспільного ладу.


IV. Вивчення нового матеріалу

Виступ учнів-експертів

Учні-експерти отримали випереджальне завдання підготувати повідомлення про типи суспільства.

1. «Аграрне суспільство».

2. «Індустріальне суспільство».

3. «Постіндустріальне суспільство».

4. «Інформаційне суспільство».

Обговорення проблемних запитань

1. Що дає людині суспільство і що суспільству дає людина?

2. Чи можна людині прожити на самоті?

3. Що є причиною змін, які відбуваються в суспільстві?

4. Які відносини складають суспільство з точки зору потреб людей?

5. Чи пов’язано виникнення суспільства з природою людини?

6. Які історичні етапи розвитку українського суспільства ви можете назвати?


V. Закріплення вивченого матеріалу

Учитель пропонує учням картки з поняттями: «суспільство», «людина», «сім’я», «соціальна група», «колектив».

Завдання учням

Дати визначення цих понять.


VI. Домашнє завдання

Написати твір-роздум «Проблеми українського суспільства на сучасному етапі».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити