Розробки уроків - Математика. 1 клас. II семестр за підручником Ф. М. Рівкінд - 2013 рік

ТАБЛИЧНЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ЧИСЕЛ У МЕЖАХ 10 (ПРОДОВЖЕННЯ)

Урок 75. ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ЧИСЕЛ ЧАСТИНАМИ. ПОБУДОВА ЧОТИРИКУТНИКА ЗА ЗРАЗКОМ

Мета: ознайомити учнів з прийомами додавання і віднімання чисел частинами; продовжити формування обчислювальних умінь і навичок; вправляти у розв'язуванні задач, побудові чотирикутника за зразком; розвивати логічне мислення; виховувати інтерес до математики.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розв'язування задач. Робота з числовим віялом

• З бідона вилили спочатку 6 л води, а потім — ще 3 л. Скільки літрів води вилили з бідона?

• Качка має масу 2 кг, а індик — 5 кг. На скільки кілограмів індик важчий від качки?

• Коли у відро долили 2 л молока, у ньому стало 8 л. Скільки літрів молока було у відрі спочатку?

2. Розв'язування прикладів, що містять три доданки

2 + 4 - 1 9 - 2 - 2 4 + 4 + 1

3 + 1 + 2 6 + 2 - 1 5 + 2 + 1

10 – 3 7 + 1 + 2 8 - 2 + 1

3. Робота з геометричним матеріалом

— Поділіть чотирикутники на:

а) два трикутники;

б) два чотирикутники;

в) трикутник і чотирикутник;

г) трикутник і п’ятикутник.

ІІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З НОВИМ МАТЕРІАЛОМ

1. Пояснення вчителя

На дошці — приклад 5 + 2.

— Чому дорівнює сума? Як ви дізналися? (Ми знаємо таблицю додавання числа 2.)

— А ще ви знаєте склад числа 7. (7 — це 5 і 2.)

— Існує й інший прийом обчислення цього результату: додавання і віднімання по одному. Цей прийом вам знадобиться в другому класі, коли ми будемо додавати великі числа.

— Викладіть ліворуч 5 квадратиків, а праворуч 2 кружечки.

— Підсуньте 1 кружечок до квадратиків. Скільки фігурок ліворуч одержали? (5 + 1 = 6)

— Тепер підсуньте ще 1 кружечок до квадратиків.

— Скільки фігурок ліворуч одержали? (6 + 1 = 7)

Висновок. Ми додавали 2 кружечки по одному: 5 + 1 + 1 = 7.

— Поясніть, як ви до 6 квадратиків додасте 3 кружечки по одному.

— У вас 3 повітряних кульки. Скільки дівчат одержить по 1 кульці? (3)

— У вас 5 цукерок. Скільки хлопчиків одержать по одній цукерці? (5) Висновок. Число 3 складається із трьох одиниць, а число 5 - з п’яти. Ми вміємо додавати числа не відразу, а по одному.

2. Робота з набірним полотном

— Можна додавати і віднімати числа частинами.

— Скільки синіх паличок у Петрика? (6) Скільки рожевих? (4) Скільки їх усього?

— Як рахував Петрик? (Він додавав по одному)

— Скільки синіх паличок у Маринки? Скільки рожевих? Скільки всього?

— Як рахувала Маринка? (Вона додавала частинами: 2 + 2).

— А як інакше можна було додати 5 + 4? (5 + 1 + 3; 5 + 1 + 1 + 2; 5 + + 3 + 1 і т. д.)

— Маринка обрала найзручніший спосіб.

Висновок. Числа більші, ніж 3, додавати і віднімати по 1 довго. Зручніше розбити другий доданок на два менші числа. Для цього треба добре пам’ятати склад чисел.

Фізкультхвилинка

3. Робота за підручником (с. 82)

Завдання 1

— Розгляньте малюнок ліворуч. Скільки кульок? Яких скільки?

— Розгляньте малюнок праворуч. Скільки кульок? Яких скільки?

— Поясніть за виразами, як виконали додавання.

Завдання 2

— Розгляньте малюнок. Скільки рогаликів у кошику? Скільки рогаликів узяли? Поясніть за виразами, як виконали віднімання.

Завдання 3

— Виконайте додавання за зразком.

— На які два числа можна розкласти число 4; число 3?

Завдання 4

— Виконайте віднімання за зразком.

— На які два числа можна розкласти число 4; число 5?

Завдання 5

— Розв’яжіть кругові приклади.

— Скільки прикладів на додавання? на віднімання?

Завдання 6

— Накресліть у зошиті чотирикутник за зразком.

— Проведіть відрізок так, щоб вийшло два трикутники. Зробіть це різними способами.

Завдання 7

— Як за допомогою трилітрової і дволітрової посудин відміряти 1 л води? (Налити в трилітрову, відлити у дволітрову. У трилітровій залишиться 1 л.)

Фізкультхвилинка

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ (ДИВ. ДОДАТОК НА с. 38)

V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Віршована задача

Сім цукерок є в Тані.

Дві цукерки віддасть мамі,

Дві віддасть своїй сестрі,

Дві бабулі. А собі?

— Скільки цукерок залишиться у Тані?

— Як від 7 можна відняти 6 частинами?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити