Розробки уроків - Математика. 1 клас. II семестр за підручником Ф. М. Рівкінд - 2013 рік
НУМЕРАЦІЯ ЧИСЕЛ ВІД 11 ДО 20. ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ У МЕЖАХ 20 НА Основі НУМЕРАЦІЇ
Урок 85. РОЗРЯДНА ТАБЛИЦЯ. ВИЗНАЧЕННЯ КІЛЬКОСТІ ДЕСЯТКІВ І ОДИНИЦЬ У ЧИСЛІ. ПЕРЕТВОРЕННЯ ОДИНИЦЬ ВИМІРЮВАННЯ ДОВЖИНИ. ВИМІРЮВАННЯ І ЗАПИСУВАННЯ ДОВЖИН ВІДРІЗКІВ
Мета: ознайомити учнів з розрядною таблицею; вчити визначати кількість десятків і одиниць у числі, перетворювати одиниці вимірювання довжини, вимірювати і записувати довжини відрізків; розвивати мовлення, логічне мислення; виховувати акуратність, працьовитість.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра «Закінчи речення»
— 11 — це 10 і ...
— 13 — це 10 і ...
— 15 — це 10 і ...
— 17 — це 10 і ...
— 18 — це 10 і ...
2. Розв'язування задач
✵ Мама купила 1 десяток яблук і ще 5. Скільки всього яблук купила мама?
✵ На столі лежить 1 десяток зошитів у клітинку, а в лінію — на 2 зошити менше. Скільки зошитів у лінію лежить на столі?
ІІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1. Робота з матеріалом для лічби
— Візьмемо 10 паличок і зв’яжемо їх у пучок.
— Скільки паличок у пучку? (10, або 1 десяток)
— Запишемо це число за допомогою цифр.
— Якими цифрами запишемо число 10? (Число 10 ми записали цифрою 1, а так як одиниць немає, то на їхньому місці пишемо 0.)
— До 10 паличок додамо 1 паличку.
— Скільки стало паличок? (11, або 1 десяток і 1 одиниця)
— Число 11 записуємо цифрами 1 і 1, де 1 — це десяток і 1 — це одиниці.
— До 10 паличок додамо 3 палички.
— Скільки стало паличок? (13, або 1 десяток і 3 одиниці)
— Число 13 записуємо цифрами 1 і 3, де 1 — це десяток і 3 — це одиниці. Візьмемо 2 пучки по 10 паличок.
— Скільки всього паличок? (20, або 2 десятки)
— Число 20 записуємо цифрами 2 і 0, де 2 — це десятки, а одиниць немає, тому на їхньому місці ставимо 0.
2. Визначення кількості десятків і одиниць у числах 17; 18; 16; 19
Учитель звертає увагу учнів на те, що одиниці написані на першому місці, якщо рахувати справа наліво.
3. Робота за підручником (с. 92)
Завдання 1
— Розгляньте розрядну таблицю.
— Що написано у першому стовпчику, якщо рахувати справа наліво? А у другому?
— Прочитайте записані у розрядній таблиці числа.
— Число 12 містить 1 десяток і 2 одиниці. Скільки десятків і скільки одиниць містять числа: 10; 11; 13; 19; 20?
— Яке число найменше?
— Яке найбільше?
Завдання 2
— Перетворіть одиниці вимірювання довжини за зразком. (Вправа виконується з коментуванням.)
Завдання 3
— Розгляньте малюнок. Хто вищий? Хто нижчий?
— Запишіть зріст солдатика і офіцера у сантиметрах; у дециметрах і сантиметрах.
— На скільки офіцер вищий, ніж солдатик?
Завдання 4
— Скільки відрізків? Назвіть їх.
— Виміряйте довжину відрізків і відповідь запишіть у сантиметрах; у дециметрах і сантиметрах.
Завдання 5
— Які фігури ви бачите на малюнку? Знайдіть «зайву».
Фізкультхвилинка
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра «Упізнай число»
— Яке число складається з: 1 десятка 2 одиниць; 1 десятка 4 одиниць; 1 десятка 6 одиниць; 1 десятка 9 одиниць; з 2 десятків?
2. Складання і розв'язування задач за коротким записом
— Як дізнатися, на скільки одне число більше або менше від другого?
3. Логічна задача
На дереві сиділо 5 горобців і 3 синиці. 4 пташки полетіло. Чи був серед них хоча б один горобець? (Так)
4. Гра «Хто швидше?»
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Назвіть числа, записані цифрами 1 і 8; 1 і 5; 2 і 0.