Методичний супровід для учителя до видання «Математика. 1 клас. Навчальний зошит. У 4 частинах. Частина 1» С. О. Скворцова - 2017

УРОК 11. Вивчаємо число і цифру 1; число і цифру 2

Мета: формувати поняття про число як про кількісну характеристику класу скінченних еквівалентних множин.

Дидактична задача: актуалізувати вміння порівнювати предметні множини способом складання пар; актуалізувати поняття більше, менше, стільки ж; формувати поняття про числа 1 і 2; учити співвідносити число предметів і цифру; учити писати цифри 1 і 2; формувати поняття про відношення рівності та нерівності, вчити позначати їх знаками «=» і «Ф »; ознайомити учнів зі способом утворення чисел 1 і 2.

Розвивальна задача: розвивати логічне мислення учнів шляхом формування прийомів розумових дій: аналізу, синтезу, порівняння.

ХІД УРОКУ

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Ви вже вмієте лічити, знаєте порядок чисел... Прадавні люди не вміли лічити. Наприклад, щоб «полічити» овець, пастухи робили по глиняному кружку на кожну вівцю, тобто кружків з глини було стільки ж, скільки й овець. Увечері, коли вівці поверталися, пастух відкладав з купи по одному кружку, як тільки одна вівця заходила в загін. І лише впевнившись, що овець повернулося стільки ж, скільки було кружків, він спокійно йшов спати. Але в стаді були не лише вівці — пастухи пасли і корів, і кіз. Щоб позначити тварину кожного виду, почали робити з глини інші фігурки. Так, ще не вміючи лічити, прадавні люди займалися арифметикою! Перекладати фігурки з місця на місце було не дуже зручно... — і нарешті числа одержали свої назви. Вважають, що спочатку назви одержали лише числа 1 і 2. Що собою являють числа 1 і 2, ви дізнаєтесь на цьому уроці.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЇ

1. Практична робота з математичними матеріалами «Арифметичні штанги». Завдання № 8; рівень IV, с. 6, 7.

Актуалізація поняття множини та вміння визначати кількість елементів множини

2. Завдання № 2. Назвіть множини. У якій множині 1 елемент? 2 елементи? Скільки елементів у множині грибів? у множині яблук?

3. Практична робота з математичними матеріалами «Геометричні фігури». Учитель пропонує учням розкласти на парті 3 великі сині кружки і 4 маленькі сині кружки.

Назвіть множину. Чим відрізняються кружки? Розбийте множину на дві підмножини. Скільки елементів у підмножині великих кружків? у підмножині маленьких кружків? Яких фігур більше? менше? На скільки? (Учні викладають у верхньому ряді великі кружки, в нижньому — маленькі. Складають пари «великий кружок — маленький кружок»; впевнюються, що великих кружків не вистачило для складання пар, отже, великих кружків менше, ніж маленьких; впевнюються, що деякі маленькі кружки залишилися без пари, отже, маленьких кружків більше, ніж великих.)

Далі вчитель пропонує учням розкласти на парті 4 маленькі сині кружки й 4 маленькі жовті кружки.

Чим тепер відрізняються кружки? Розбийте множину на дві підмножини. Скільки елементів у кожній підмножині? Що можна сказати про кількість синіх і жовтих кружків? (Учні викладають у верхньому ряді сині кружки, в нижньому — жовті. владають пари «синій кружок — жовтий кружок»; впевнюються, що всім кружкам вистачило пари, отже, синіх кружків стільки ж, скільки жовтих.)

4. Актуалізація вміння порівнювати предметні множини способом утворення пар. Завдання № 3. Не перелічуючи предмети, подумайте, що можна сказати про кількість бананів у верхньому та нижньому рядах; про кількість яблук у верхньому та нижньому рядах. [У верхньому ряді бананів більше, ніж у нижньому, тому що бананам із верхнього ряда не вистачило пари. Бананів у нижньому ряді менше, ніж у верхньому. Яблук у верхньому ряді менше, ніж у нижньому, тому що їм не вистачило пари з яблуками в нижньому ряді. Отже, яблук у нижньому ряді більше, ніж у верхньому.]

Що можна сказати про кількість полуниць у верхньому та нижньому рядах? про кількість груш? [Полуниць у верхньому ряді стільки ж, скільки в нижньому. Груш у верхньому ряді стільки ж, скільки в нижньому.]

Що можна зробити, щоб бананів у верхньому ряді було стільки ж, скільки в нижньому? [Або забрати в нижньому ряді 2 банани, або у верхній ряд добавити 2 банани.]...

ІІІ. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ I СПОСОБІВ ДІЇ

1. Формування поняття про число 1. Позначення числа 1 цифрою. Завдання № 4. Що можна сказати про кількість кубиків і циліндрів на малюнку зліва? [Кубиків стільки ж, скільки циліндрів. Циліндрів стільки ж, скільки кубиків. Кубиків і циліндрів порівну.] Число, яке характеризує в даному випадку кількість кубиків і циліндрів,— це число 1.

Розгляньте предмети навколо. Який об’єкт у класній кімнаті один? Яких частин тіла в людини по одній? [Голова, тулуб, ніс, ріт.] Цікаво, що коли стародавні римляни придумували назву числу «один», вони виходили з того, що Сонце (лат. sol) на небі завжди одне: «солюс» — один. І ця назва досі використовується! Так, «соліст» (solus) означає, що музикант або танцюрист виступає один.

Число «один» при написанні позначається цифрою 1. Уважно розгляньте друковану цифру 1. На що вона схожа? («Ось один, чи одиниця,— / І тонка, й пряма, як спиця!»)

Цифра «1» може бути проілюстрована, наприклад, і так. Уявіть, що це хлопчик, який посварився зі своєю сестричкою. У результаті він залишився один і йому ні з ким гратися.

Уважно розгляньте рукописну цифру 1. Визначимо елементи, з яких складається цифра 1: довга похила паличка, яка йде від верхнього правого кута клітинки до середини нижньої сторони клітинки, та коротка похила паличка, яка йде від середини клітинки до верхнього правого кута клітинки.

Пропишіть цифру 1 у повітрі, називаючи вголос її елементи.

До речі, з метою навчання дітей написання цифр корисно застосовувати так звані «цифри-шершавчики»: кожна цифра зроблена з наждачного паперу (нульовки) та наклеєна на гладенький картон. Учні кілька разів проводять по силуету цифри двома пальцями, а потім заплющують очі та проводять по силуету цифри ще кілька разів, по пам’яті.

Завдання № 1 із вкладки 11. Учитель пропонує учням повчитися писати цифру 1 у зошиті. («Коли пишеш одиницю, треба прямо вниз котиться!»)

2. Формування поняття про число 2. Позначення числа 2 цифрою. Повернемось до завдання № 4. Що можна сказати про кількість трикутників і квадратів на малюнку справа? [Трикутників стільки ж, скільки квадратів. Квадратів стільки ж, скільки трикутників.] Закриємо пальцем один трикутник. Скільки стало трикутників? [Один] Тепер трикутників стільки ж, скільки квадратів? [Ні] Що треба зробити, щоб трикутників стало стільки ж, скільки квадратів? [Треба або домалювати ще один трикутник, або прибрати один квадрат.] Якщо ми домалюємо ще 1 трикутник, то трикутників буде 1 і ще 1. Тепер трикутників стільки ж, скільки й квадратів? [Так] Число, яке характеризує в даному випадку кількість трикутників і квадратів,— це число 2. Як ми отримали 2 трикутники? [До 1 добавили ще 1.] 2 — це 1 і ще 1. Як ми з двох трикутників отримали 1? [Забрали 1 трикутник.] 1 — це 2 без 1.

Розгляньте предмети навколо. Яких об’єктів у класній кімнаті два? Яких частин тіла у людини по дві?

Число «два» на письмі позначається цифрою 2. Розгляньте друковану цифру 2. Розгляньте рукописну цифру 2. На що схожа цифра 2? [Цифра 2 схожа, наприклад, на лебедя, який пливе.] («А ось цифра два — / В неї кругла голова, / Довгий хвіст, зігнута шийка. / Отака, як бачиш, двійка».)

Розглянемо елементи цифри 2: ведемо зліва направо півовал, похила лінія вниз справа наліво до середини нижньої сторони клітинки, крива горизонтальна лінія вправо. Прописуємо цифру 2 у повітрі, називаючи вголос елементи. Наводимо цифру 2 на «цифрах-шершавчиках».

Завдання № 2 із вкладки 11. Учитель пропонує учням повчитися писати цифру 2 у зошиті.

3. Визначення місця числа в натуральному ряді. Способи одержання чисел. Спочатку розглядаємо порядок чисел 1 і 2 при лічбі та встановлюємо порядкові відношення: число 1 йде безпосередньо перед числом 2, тому 1 — попереднє число до 2; число 2 йде безпосередньо після числа 1, тому число 2 наступне до числа 1.

Як отримати число 2 із попереднього до нього числа 1? [Треба до попереднього числа 1 добавити ще 1; 2 — це 1 і ще 1.]

Як отримати число 1 із наступного до нього числа 2? [Треба від наступного числа 2 забрати 1; 1 — це 2 без 1.]

Співвіднесення цифри та числа об'єктів

4. Учитель пропонує учням знайти картки з цифрами 1 і 2, а потім викласти на парті стільки кружків (трикутників тощо), щоб їх кількість можна було позначити цими цифрами.

5. Завдання № 5 виконується колективно.

Перевір, чи правильно позначено цифрами кількість грибів і кількість яблук.

6. Завдання № 4 із вкладки 11. Учні самостійно позначають цифрою кількість предметів, потім здійснюється перевірка.

7. Формування поняття про склад числа 2. (Учні одержують по два кружки та аркуш, поділений лінією на ліву та праву частини.)

Покладіть зліва 2 кружки. Скільки всього кружків? Пересуньте 1 кружок зліва направо. Скільки кружків зліва? Скільки кружків справа? Скільки всього кружків? Назвіть склад числа 2. [1 і 1.]

Порівняння чисел

8. Практична робота з математичними матеріалами «Геометричні фігури». (Учні можуть працювати в парах.)

Покладіть на парту 1 трикутник. Покладіть стільки ж кружків. Скільки трикутників? Скільки кружків? Їхні кількості рівні чи нерівні? Якщо фігур порівну, то використовують спеціальний знак — «дорівнює». Цей знак складається з двох горизонтальних паличок рівної довжини. Розгляньте цей знак. (Учитель демонструє відповідну картку, учні знаходять картку зі знаком «=» у роздавальному матеріалі.)

Покладіть поряд ще один кружок. Складіть пари з трикутників і кружків. Яка фігура залишилася без пари? Яких фігур більше? Яке число більше? Якої фігури не вистачило для складання пар? Яких фігур менше? Яке число менше? Кількість трикутників і кількість кружків рівні чи не рівні? Щоб позначити, що кількості фігур не рівні, використовують знак «не дорівнює»: «≠» — знак рівності, який закреслено. (Учитель демонструє відповідну картку.)

9. Завдання № 6. Це завдання аналогічне попередньому. Учні підраховують кількість елементів кожної множини та визначають, рівні чи нерівні кількості елементів в обох множинах; розглядають спеціальні позначки. На основі складених пар учні мають дійти таких висновків. На першому малюнку кубиків більше, ніж циліндрів; циліндрів менше, ніж кубиків. Кубиків 2, а циліндрів 1, тому 2 більше 1; 2 не дорівнює 1...

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ I НАВИЧОК

1. Закріплення поняття «стільки ж». На цьому етапі доцільним буде завдання № 7, яке до того ж сприяє навчанню читання рівностей.

Скільки грибів «сховалося» за листям?

[За листям «сховалося» стільки ж грибів, скільки вгорі. На малюнку зліва вгорі 6 грибів, тому під смужкою так само 6 грибів. Кількість грибів рівна: вгорі 6 і внизу також 6.] Читаємо запис: шість дорівнює шести. Аналогічно працюємо з малюнком справа.

2. Розвиток логічного мислення учнів. Завдання № 8. Це завдання сприяє також закріпленню поняття «стільки ж».

Здогадайся, скільки на кожному малюнку фігур справа.

[На першому малюнку під смужкою «сховалося» стільки ж кружків, скільки їх розташовано ліворуч. Таким чином, справа кружків стільки ж і ще 2. Отже, не всім кружкам, розташованим справа, вистачило пари з кружків, розташованих зліва, тому кружків справа більше. Зліва 6 кружків, а справа — стільки ж, тобто 6, і ще 2.] Можна полічити, починаючи з шести, добавляючи по одному: сім, вісім. Отже, справа 8 кружків. Можна піти далі й зробити висновок: 6 менше ніж 8, 8 більше за 6...

3. Розвиток логічного мислення учнів.

Завдання 5 із вкладки 11. Робота за сходинками складності: перша сходинка — назвати кожну геометричну фігуру, визначити, яка вона (форма, колір, розмір); друга — продовжити послідовність у першому ряді; третя — продовжити послідовність у другому ряді.

[У першому ряді змінюються одна ознака: розмір, колір, розмір, колір, розмір; наступним кроком має змінитися колір; отже, наступним має бути маленький синій трикутник. У другому ряді змінюються дві ознаки: розмір і колір; форма і колір; розмір і колір; отже, наступним кроком мають змінитися форма і колір — має бути великий синій чотирикутник.]

V. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Що ви вивчали на уроці? Чому навчилися? Що цікаве робили? Що сподобалось? Як ви розумієте відношення «стільки ж»? Яким знаком його позначають? Яке число наступне до числа 1? попереднє до числа 2? Як одержати число 2 із числа 1? Як одержати число 1 із числа 2?






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.