Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017

УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ЗА 2-й КЛАС

Урок 11. ВІДНІМАННЯ ДВОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ З ПЕРЕХОДОМ ЧЕРЕЗ ДЕСЯТОК. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ

Мета:

формування предметних компетентностей: актуалізувати знання учнів з теми «Віднімання двоцифрових чисел з переходом через десяток»; вдосконалювати вміння розв'язувати рівняння, обчислювати числові вирази та оволодіти навичками розв'язування задач на знаходження третього доданка; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес; комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про Всесвіт.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа, розрядний склад числа, рівняння.

Міжпредметні зв'язки: природознавство, українська мова.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; схеми; таблиця «Математичні дії»; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Звучить космічна музика.

2. Актуалізація опорних знань

1) Усні обчислення. Гоа «Отримай квиток на ракету».

— Діти, всі космічні туристи отримують квитки на зореліт. Цей квиток отримають ті, хто правильно виконав обчислення.

2) Каліграфічна хвилинка.

— Розгорніть свої записнички. У кожної команди будуть свої квитки...

— Зверніть увагу, що місця в зорельотах (а їх 3) відповідають цифрам — відповідям квитка. Розташуйте їх у порядку спадання, зменшивши результати на 3.

Зореліт № 1 (27; 18; 9; 1).

Зореліт № 2 (67; 37; 6; 3).

Зореліт № 3 (77; 47; 9; 1).

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням методу «Коло ідей»)

— Займаємо місця. До польоту готові?

— За правилами відлік часу починаємо у зворотному порядку: 10; 9; 8; 7; 6; 5; 4; 3; 2; 1. Старт!

— Зараз ми перебуваємо у стані невагомості, бо вже далеко від Землі. Давайте перевіримо, чи не заважає це нам міркувати.

— Охочих відвідати інші планети було 73 туристи, а пройшли карантин тільки 28. Скільки туристів залишилось за бортом?

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедій

Карантин — поняття, яке має декілька значень.

Медицина — на обмеження контактів людини, тварини, рослини, вантажу, товару, транспортного засобу, населеного пункту; на рівні країни або між державами.

— Поясніть спосіб обчислення.

— Який висновок можна зробити?

Висновок. Від’ємник ми відняли послідовно, розклавши його на розрядні доданки.

— Складімо пам’ятку-підказку.

ПАМ’ЯТКА

Віднімання двоцифрових чисел

Спосіб віднімання частинами

1. Замінюю від’ємник сумою десятків та одиниць.

2. Віднімаю десятки.

3. Віднімаю із отриманого результату одиниці.

4. Записую та читаю відповідь.

— Яка тема нашого уроку? (Відповіді учнів.)

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Мікрофон»)

— А чи знадобляться нам ці знання у житті? (Відповіді учнів.)

— Який висновок можна зробити?

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Математичний диктант (фронтальна робота з використанням прийому «Коментування»).

— Ми відлетіли від Сонця далеко, життя на цих планетах, на яких ми побували, не існує, тому гадаю, що нам не варто чекати на несподіванки.

— Продовжуємо нашу подорож. Підлітаємо до наступної планети...

Співставлення розмірів Землі та Урана

— Звернемось на допомогу до бортового комп’ютера. Спрацювала захисна система. Мабуть, ми занесли вірус. У нас тільки одна спроба. Працюйте уважно, зосереджено...

— Обчисліть та перевірте дією додавання.

• На скільки 91 більше від 24? (91 -24 = 67)

• Різниця 73 і 16. (73 - 16 = 57)

• Число 84 зменшити на 37. (84 - 37 = 47)

• На скільки 58 менше за 95? (95 - 58 - 37)

— Що цікавого ви помітили? (Відповіді — у порядку спадання, присутня спільна цифра 7.)

— Введемо код...

— Ми наближаємось до планети Уран.

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії)

Уран — сьома планета від Сонця, належить до планет-гігантів.

Планета названа ім’ям античного божества Урана.

Уран став першою планетою, відкритою у Новий час і за допомогою телескопа. Телескоп — поняття, яке має декілька значень.

• Телескоп — пристрій для збільшення зображення віддалених предметів.

• Телескоп (риба) — форма золотих риб.

• Телескоп (сузір’я) — сузір’я південної півкулі зоряного неба.

2) Самостійна робота за рівнями (індивідуальна робота у зошитах, яку оцінює вчитель).

— Поки інформаційна система бортового комп’ютера перезавантажується, потренуємось...

1-й рівень

1. Обчисліть з перевіркою (дія додавання).

2. Розв’яжіть рівняння.

2-й рівень

1. Обчисліть з перевіркою (дія додавання).

2. Розв’яжіть рівняння.

3-й рівень

1. Обчисліть з перевіркою (дія додавання).

74 – 58 = 81 - 29 =

2. Розв’яжіть рівняння.

х + 19 = 64 82 - х = 37

4-й рівень

1. Придумайте 2 приклади на віднімання двоцифрових чисел з переходом через десяток. Обчисліть з перевіркою (дія додавання).

2. Придумайте 2 рівняння зі своїми числовими даними. Розв’яжіть їх.

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії)

— Уся система працює...

Уран доволі віддалений від Сонця, тому на ньому дуже холодно. Влітку на Урані Сонце не заходить 20 років, а взимку ніч триває 20 років; восени Сонце заходить і сходить кожних 9 годин. Поверхня Урана покрита океаном рідкого метану, що надає планеті блакитного кольору. Якщо впасти в цей океан хоча б на частину секунди, то можна перетворитися на крижинку і розбитися, як скло.

Уран, як і Сатурн, має кільця, але вони значно тонші, ніж у Сатурна. Крім того, навколо нього обертаються ... супутників.

— І дізнатися, скільки саме, — нам під силу.

3) Розв'язування задачі на знаходження третього доданка (робота в міні-групах з використанням прийому «Два — чотири — всі разом»).

Задача

У трьох з восьми відомих нам планет нашої Галактики 61 супутник. У Сатурна — 18, в Юпітера — на 2 менше. Скільки супутників в Урана?

— Згадайте інструкції щодо розв’язання задач.

— Заповніть таблицю за умовою та розв’яжіть задачу.

Планета

Кількість супутників

Усього

Сатурн

18

61

Юпітер

?, на 2 менше

Уран

?

Вказівка. Задача на 3 дії. Першою дією необхідно дізнатися, чому дорівнює друге число.

Відповідь. 27 супутників в Урана.

4) Фізкультхвилинка «Зореліт».

В зореліт ми дружно сіли

(Імітування.)

І у космос полетіли.

(Махи руками.)

Повз малі планети й зорі

(Стрибки з обертанням руками.)

Летимо, як метеори.

(Біг на місці.)

Обігнали ми комету —

(Стрибки на місці.)

Повернулись на планету!

(Повернення на місця.)

5) Розв'язування логічної задачі — с. 77, № 7 05 (фронтальна робота з використанням прийому «Синтез думок»).

Відповідь: 9 - (2 + 2) = 5 (см) — ширина дошки

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 17, № 106; 107.

2. Рефлексія (з використанням прийому «Інтерв'ю»)

• Чого навчились на уропі? Які поняття повторили?

• Який спосіб краще застосувати при відніманні двоцифрових чисел з переходом через десяток?

• Як знайти третій доданок при розв’язуванні задач?

• Що особливо сподобалось на уроці?

• Над чим ще треба попрацювати?

• Чим вам запам’яталась планета Уран?

— Завершилася наша незвичайна мандрівка. І хоч вона уявна, але я вірю, що настане день, коли хтось із вас виведе справжній космічний корабель в космічний простір і вирушить відкривати нові планети. А поки ми тут, на Землі. Тож, давайте берегти її природу, любити цей чудовий дивосвіт довкілля!





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити