Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017

УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ЗА 2-й КЛАС

Урок 12. ДІЯ МНОЖЕННЯ. НАЗВИ ЧИСЕЛ ПРИ МНОЖЕННІ. ТАБЛИЦІ МНОЖЕННЯ ЧИСЕЛ 2 І 3. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ СКЛАДЕНОЇ ЗАДАЧІ НА ДВІ ДІЇ. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ

Мета:

формування предметних компетентностей: закріпити знання учнів про зміст дії множення, зв'язок додавання і множення; повторити назви компонентів при множенні; розглянути спосіб розв'язування задачі на дві дії; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про Всесвіт, Червону книгу України; громадянської: виховувати бережливе ставлення до природи; формувати здатність екологічно мислити.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: назви чисел при множенні.

Міжпредметні зв'язки: природознавство, українська мова.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; схеми; таблиця «Математичні дії»; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова «Планета Земля»

— Я — планета. Я — донька великого Сонця. Сонечко любить та зігріває мене, а я радісно кружляю навколо нього цілий рік, не втомлюючись та не зупиняючись. Я сильна. Я дихаю вільно та спокійно. Мої легені-ліси наповнюють мене чистим повітрям.

Живильною вологою напоюють моє тіло струмочки та річки, що кожного дня поспішають до морів та океанів.

Я велика. Я всім дарую притулок. Але бережіть мене...

2. Актуалізація опорних знань

— Чому потрібно берегти нашу планету? (Зникають деякі види рослин та тварин через недбале господарювання людини.)

— Де ми можемо прочитати про це? (У Червоній книзі України)

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії)

Червона книга України — перелік рідкісних видів рослин та тварин, що знаходяться під загрозою зникнення на території України і підлягають охороні.

— Наскільки велика загроза?

1) Усні обчислення (фронтально, з використанням прийому «Мікрофон»).

75 - 46

(29)

53 - 25

(28)

43 - 37

(6)

54 - 48

(6)

73 - 69

(4)

57 - 39

(18)

90 - 86

(4)

80 - 62

(18)

73 - 44

(29)

50 - 22

(28)

72 - 66

(6)

52 - 48

(4)

36 - 18

(18)

80 - 51

(29)

61 - 33

(28)

2) Каліграфічна хвилинка.

— Яка закономірність між стовпчиками об’єднує ці числові вирази?

Відповідь. Сума відповідей — 85, повторення чисел: 29; 28; 6; 4; 18.

Варіант 1

— Розташуйте та запишіть числа у порядку спадання, збільшивши результати на 8.

37; 36; 26; 14;12.

Варіант 2

— Розташуйте та запишіть числа у порядку зростання, збільшивши результати на 8.

12; 14; 26; 36; 37.

— Це не просто числа, а вражаючі факти з Червоної книги України.

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії)

Перша Червона книга, присвячена українській флорі та фауні, була видана у 1980 році під назвою «Червона книга Української РСР». Перше видання Червоної книги України (1980 рік) містило опис 85 видів (підвидів) тварин: 29 — савців, 28 — птахів, 6 — плазунів, 4 — земноводних, 18 — комах і 151 вид вищих рослин.

Після набуття Україною незалежності було випущене друге видання Червоної книги України: в 1994 році — том «Тваринний світ», в 1996 році — том «Рослинний світ». Друге видання нараховувало 383 види тваринного та 541 вид слинного світу.

— Число 8 також має велике значення для продовження наших космічних мандрів... Ми вирушаємо до восьмої планети нашої Сонячної системи.

Перевіримо готовність до польоту.

3) Робота за індивідуальними картками (самостійна робота з подальшою перевіркою вчителя).

Картка 1

1. Розв’яжіть приклади.

96 - 28 45 + 17

2. Розв’яжіть задачу.

До Червоної книги України було занесено 85 видів тварин. Плазунів — на 67 менше, ніж усіх тварин, а ссавців — на 11 більше. Скільки ссавців занесли до Червоної книги?

Картка 2

1. Розв’яжіть приклади.

83 - 36 72 + 19

2. Розв’яжіть задачу.

До Червоної книги України було занесено 85 видів тварин. Комах— на 79 менше, ніж всіх тварин, а ссавців — на 23 більше. Скільки ссавців занесли до Червоної книги?

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

— Помилуємось перед стартом красою птахів, які, на жаль, занесені до ... книги нашої чудової планети...

До Червоної книги України занесено 87 птахів. Серед них — дятел білоспинний, жайворонок сірий, лелека чорний, вівсянка чорноголова, сич волохатий, змієїд, тетерук, голуб, журавель степовий, пелікан рожевий.

— А хто із вас швидко, довго не роздумуючи, дасть відповідь на запитання.

• Скільки лапок у пташок?

2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 = 20

— Поясніть розв’язання прикладів. Який висновок можна зробити? (Відповіді дітей.)

Висновок. Знаходити значення виразу за допомогою додавання незручно. Слід замінити приклади на додавання прикладами на множення, якщо це можливо.

Також занесені до Червоної книги України канюк степовий, або кураганник (вид птахів родини яструбові), шпак рожевий (птах родини шпакових ряду горобцеподібних), лелека чорний, малодосліджений через свій прихований спосіб життя.

2 + 2 + 2 + 2 + 2 + 2 = 12

Висновок. Потрібно скласти і вивчити результати таблиці множення числа 2 на числа 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9, тобто скласти таблицю множення числа 2.

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням методу «Синтез думок»)

— Де в реальному житті ми використовуємо знання таблиці множення? (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Усне опитування (з використанням прийому «Мікрофон»).

— Якою дією можна замінити дію додавання (при повторенні однакових доданків)?

— Як називаються компоненти при множенні?

— Замініть дію додавання дією множення.

Занесені до Червоної книги України носатка листовидна (метелик з підсімейства носаток сімейства німфалід), махаон (метелик з сімейства парусників або кавалерів).

• Скільки лапок у зображених тварин?

8 + 8 + 6 + 6 = 8 ∙ 2 + 6 ∙ 2 = 28

8 + 8 + 6 + 6 = 2 ∙ 8 + 2 ∙ 6 = 28

2) Фізкультхвилинка.

3) Робота за підручником (с. 18).

а) Робота за табличкою — с. 18, № 110 (фронтально, з використанням прийому «Карусель»).

— Полетіли. Уперед, до нових пригод! Щоб не нудьгувати, попрацюємо...

б) Самостійна робота — с. 16, № 111 (індивідуальна робота з подальшою взаємоперевіркою).

— Ми підлетіли до планети Нептун.

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії

Нептун — восьма планета від Сонця і четверта за розмірами планета Сонячної системи. На Нептуні, як і на Урані, є надзвичайно холодні океани рідкого метану, що надають йому дивовижно блакитного кольору з білими хмарами. На Нептуні дмуть найдужчі у Сонячній системі вітри.

Як і Уран, Нептун має систему тонких кілець. Там дуже холодно (температура на поверхні -210 °С).

в) Розв’язування задач — с. 18, № 112 (робота в міні-групах з використанням прийому «Два — чотири — всі разом»).

— Ми ще більше переконались, що кращої від нашої планети в Сонячній системі немає.

— Повертаємось!.. А щоб ви не сумували, розв’яжіть задачу-цікавинку.

Задача

Планета Земля робить повний оберт навколо своєї осі за 24 годин, а планета Нептун — за 16 годин. На скільки годин Нептун обертається швидше за нашу планету?

— Діти, любіть і бережіть свою планету, дбайте про неї, бо це — наш дім. Нехай вона завжди буде красивою!

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 18, № 114; 115; 116 (з використанням прийому «Вибери сам»),

2. Рефлексія

• Чи здійснилися ваші очікування? • Я дізнався(лася)...

• Найбільші труднощі я відчув(ла)... • Я навчився(лася)...

• Я не вмів(ла), а тепер умію... • Мені допомогли...





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити