Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017

ТАБЛИЦІ МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ

Урок 18. ДОБА, ГОДИНА, ХВИЛИНА, СЕКУНДА. ВИЗНАЧЕННЯ ЧАСУ ЗА ГОДИННИКОМ

Мета:

формування предметних компетентностей: закріпити навички табличного множення і ділення чисел на б; актуалізувати знання учнів з теми «Зв'язок дій множення і ділення»; розвивати вміння самостійно розв'язувати задачі на дві дії різного ступеня; вдосконалювати обчислювальні навички, використовуючи таблицю; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про Всесвіт.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: назви чисел при діленні; доба, година, хвилина, секунда.

Міжпредметні зв'язки: природознавство, українська мова.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

— Подумайте, про що говорить подане прислів’я?

• Пізно піднявся — день втратив!

— Діти, а чому іноді кажуть: втратив час?

— Хіба можна втратити час, наприклад, як ручку або олівець?

— Тоді не будемо втрачати час — будемо працювати.

— Наш помічник сьогодні — працьовита Хвилинка.

• Хвилина годину береже!

2. Актуалізація опорних знань

1) Усні обчислення (фронтально — з використанням прийому «Мікрофон»).

Гра «Чарівне коло» (за 1 хв)

— Хвилина — невеликий час. Для лікарів — це врятоване життя, для вчених — відкриття нового. Пожежники і сапери зовсім інакше ставляться до хвилини. Хвилини біжать одна за одною, а наздогнати їх або повернути не можна. Ось і сьогодні ми будемо цінувати кожну хвилинку на уроці.

2) Математичний диктант (з використання прийому «Інтрига»).

— Ми — поруч біля зірки Сіріус. І вона не поодинока. їх тут безліч...

Ми сьогодні вирушаємо у подорож... Але куди?

Щоб загадку розгадати,

Потрібно слово розкодувати.

— Наша помічниця Хвилинка пропонує вам обчислити приклади протягом 1 хв (час заміряється за пісковим годинником) і записати тільки відповідь.

Гра «Математична естафета»

Учитель заздалегідь на двох аркушах записує вирази на вивчені випадки множення та ділення. Об’єднує учнів у три команди. За сигналом учителя школярі розв’язують вирази, передаючи їх ланцюжком одне одному. Виграє команда, яка швидше поверне розв’язані вирази учителю.

• Перший множник — б, другий — 9. Знайдіть добуток.

• Добуток чисел 6 і 6 збільшіть на 18.

• Добуток чисел 6 і 8 зменшіть на 11.

• Число 60 зменшіть на добуток чисел 6 і 4.

• Число 6 помножте на суму чисел 2 і 8.

• Число 6 помножте на різницю чисел 71 і 67.

• Ділене 63, дільник 9. Знайдіть частку.

• Частку чисел 42 і 6 збільшіть на 27.

• Частку чисел 60 і 6 збільшіть на 11.

• Число 40 зменшіть на частку чисел 24 і 6.

• Число 60 збільшіть на частку чисел 60 і 6.

Відповіді: 54; 54; 37; 36; 60; 24; 7; 34; 21; 36; 70.

3) Гра «Шифрувальники». Робота в парах.

— Утворіть назву сузір’я, користуючись двоцифровими відповідями.

В 21

Л 34

21

24

34

36

37

36

54

60

24

70

К 37

С 70

П 60

Е 24

И 36

Й 54

— Ми будемо подорожувати сузір’ям Великого Пса. А ви знаєте тлумачення цих слів?

— Що ж таке сузір’я?

4) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Сузір’я — поняття, яке має декілька значень.

Сузір’я — у сучасній астрономії ділянки, на які розділена небесна сфера для зручності орієнтування на зоряному небі.

«Сузір’я» — космічна програма розвитку пілотованої космонавтики NASA.

«Сузір’я» — театр у Києві — Київська академічна майстерня театрального мистецтва.

5) Каліграфічна хвилинка.

— Покажемо Хвилинці каліграфічне письмо цифр.

— Хлопці записують числа в порядку зростання, зменшивши на 8.

(13; 16; 24; 29; 46; 54; 64)

— Дівчата записують числа в порядку зростання, збільшивши на 8.

(29; 32; 44; 45; 62; 68; 78)

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети (з використанням прийому «Синтез думок»)

— Зосередьтесь і з’ясуйте, яка тема нашого уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням методу «Незакінчене речення»)

— Кожна людина повинна... (Відповіді учнів: знати, скільки годин у добі, скільки хвилин у годині, скільки секунд у хвилині, вміти визначати час за годинником.)

Опрацювання навчального матеріалу

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Математична хвилинка

Історично основною одиницею для вимірювання коротких інтервалів часу доба (часто кажуть «день»), тобто період обертання Землі навколо своєї вісі. У результаті ділення доби на менші інтервали виникли години, хвилини, секунди. Добу ділили на два рівних послідовних інтервали (умовно «день» - «ніч»). Кожен з них ділили на 12 годин. Кожна година ділилася на 60 хвилин. Кожна хвилина — на 60 секунд.

Одиниці часу:

1 хв = 60 с

1 доба = 24 год

1 год = 60 хв

1 місяць = 30 діб (лютий — 28 або 29 діб)

1 рік = 12 місяців (або 365 або 366 діб)

1 століття =100 років

Практична робота з макетом годинника (фронтально, з використанням прийому «Коментування»).

Розв'язування математичної загадки (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

Одна знайома дівчинка вміє визначати час, правда, тільки на мобільному телефоні. Вчора вона дуже поспішала в кінотеатр, а мобільний телефон залишила вдома. Коли вона пробігала повз площі, то годинник показував 10 год 40 хв. Залишалося йти ще 10 хвилин. Чи встигне вона в кінотеатр на сеанс фільму, початок якого об 11-й годині?

— Чи можемо ми відразу відповісти на це питання? Чому?

4) Фізкультхвилинка.

5) Розв'язування математичної загадки (робота у міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

— Настав час відповісти на загадку про дівчинку, яка не знала, чи встигне вона в кіно. (Повторне читання й аналіз задачі.)

Афіша: «Запрошуємо учнів на лялькову виставу. Тривалість вистави 60... Початок вистави об 11-й...».

Художник, який малював афішу, не знав одиниць часу і не написав, скільки триватиме вистава. Учні першого класу вирішили, що вистава триватиме 60 секунд, тобто одну хвилину, а учні другого класу вирішили, що 60 хвилин.

Як ви вважаєте, хто з них має рацію? О котрій годині завершиться вистава?

— Чому ви вирішили, що мають рацію учні другого класу?

— Що потрібно для того, щоб не припускатися таких помилок?

— Скільки хвилин в одній годині?

Учні з’ясовують, що мають рацію учні 2 класу (1 хв < 1 год; вистава завершиться о 12 год 00 хв).

— Хвилинка дякує вам за плідну та творчу роботу і швидко пролетить з нами по сузір’ю.

6) Робота з геометричним матеріалом (фронтальна робота з використанням прийому «Мозковий штурм»).

— Які геометричні фігури ви побачили?

— Скільки відрізків нарахували?

— Підпишіть латинськими літерами.

— Знайдіть суму довжин відрізків.

— На яку породу собак сузір’я схоже за своєю формою?

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 27, № 170; 171; 172; 173 (з використанням прийому «Вибери сам»).

2. Рефлексія (з використанням прийому «Мікрофон»)

• Чого навчились на уроці? Які поняття повторили?

• Що цікавого дізналися на уроці?

• Скільки годин має 1 доба? 2 доби? З доби?

• Скільки хвилин у годині? у 2 годинах? в 1 годині 20 хвилинах?

• Скільки секунд у хвилині? в 1 хвилині 30 секундах?

• Де можна використати ці знання?

• Чи хотіли б ви побувати на інших сузір’ях?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити