Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017

ТАБЛИЦІ МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ

Урок 19. ОЗНАЙОМЛЕННЯ ІЗ ВЗАЄМОПОВ'ЯЗАНИМИ ВЕЛИЧИНАМИ: ЦІНА, КІЛЬКІСТЬ, ВАРТІСТЬ

Мета:

формування предметних компетентностей: закріпити навички табличного множення і ділення чисел на 6; ознайомити учнів із трійкою взаємопов'язаних величин, що перебувають у пропорційній залежності: ціна, кількість, вартість; розвивати вміння виділяти у тексті взаємопов'язані величини, застосовувати правило знаходження певної величини під час розв'язування задач; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про Всесвіт;

громадянської: прищеплювати любов, повагу до українських традицій.

Тип уроку: урок формування знань.

Основні терміни і поняття: назва чисел при діленні; ціна, кількість, вартість.

Міжпредметні зв'язки: природознавство, українська мова.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу (з використання прийому «Інтрига»)

— Ранок починався, як завжди. Сонце заховалося і, здавалося, ось-ось вийде, але сірий туман так огорнув його своїми пазурами, що не видно було жодного промінчика. Все довкола було сіре і похмуре... І ось попереду блиснуло незвичайне світло, яке почало наближуватися. Від несподіванки перехопило подих.

— Продовження захопливої історії — попереду...

Головних героїв упізнаємо після усної розминки...

2. Актуалізація опорних знань

1) Усні обчислення (фронтально, з використанням прийому «Мікрофон»).

Гра «Математична естафета»

Учитель заздалегідь на трьох аркушах записує вирази на вивчені випадки множення та ділення. Об’єднує учнів у три команди. По сигналу вчителя учні розв’язують вирази, передаючи їх ланцюжком одне одному. Виграє команда, яка швидше поверне розв’язані вирази вчителеві.

Гра проводиться за командами (за кількістю рядів).

2) Математичний ланцюжок (з використанням прийому «Інтрига»).

Гра «Шифрувальник»

А

Б

В

Г

Ґ

Д

Е

Є

Ж

3

И

І

Ї

Й

К

Л

М

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14і

15

16

17

Н

О

П

Р

С

Т

У

Ф

X

Ц

Ч

Ш

Щ

Ь

Ю

Я

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

15; 19; 10; 1; 15; 11... 12; 18; 19; 20; 16; 1; 18; 7; 23; 33; 18; 11.

(Козаки, інопланетяни)

3) Каліграфічна хвилинка.

— Хлопці записують числа другого десятка в порядку зростання, збільшивши на 8. (18; 19; 20; 23; 24; 26; 27)

— Дівчата записують числа другого десятка в порядку спадання, збільшивши на 8. (27; 26; 24; 23; 20; 19; 18)

— Коли світло було вже зовсім поряд, можна було розгледіти трьох невеличких людиноподібних істот.

Маленькі губи незнайомців зарухалися: «Не бійтеся. Ми майже такі, як і ви, але ще не час нам ближче налагоджувати контакт. Ми не бажаємо вам зла, у нас вимушена аварійна зупинка. Допоможіть нам!».

— Сюжет якого мультфільму так починався? («Як козаки інопланетян зустрічали»)

4) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

«Як козаки інопланетян зустрічали» — анімаційний мультфільм студії «Київнаукфільм», знятий у 1987 році як восьмий із серії.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Синтез думок»)

— Згадаймо мультфільм... Прибульцям для повернення на рідну планету потрібно мастило.

Козаки запропонували «Олію соняшникову», але вона не підійшла... Помандрували наші герої Європою у пошуках мастила.

— Як ви гадаєте, що вони взяли із собою? (Гроші)

— А для чого вони потрібні?

Ціна

Кількість

Вартість

1

9 грн

8 м

?

2

4 грн

?

144 грн

3

?

9 шт.

513 грн

— Яка тема нашого уроку?

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії)

Гроші — особливий товар, що є загальною еквівалентною формою вартості інших товарів.

Гривня — офіційна валюта України.

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням методу «Мозковий штурм»)

— А для чого нам треба володіти цими знаннями? (Відповіді учнів.)

3. Вивчення нового матеріалу

1) Уточнення понять «гроші», «ціна» (з використанням методу «Мозковий штурм»),

— Без чого не підеш в магазин, на базар?

— А що таке гроші? Ще металеві або паперові знаки, що є мірою вартості при купівлі-продажу.)

— Для чого потрібні гроші?

— Я буду продавцем, а ви — покупцями.

— Подивіться уважно на вітрину нашого магазину.

— Що продається в магазині?

— Що позначено під картинками? (Ціна)

— Що показує ціна? (Скільки коштує один предмет.)

— Для чого потрібні цінники на товарах? (Щоб дізнатися ціну.)

— Складіть задачі за даними таблиці.

Рахунок

Назва

Кількість предметів

Ціна

Вартість

?

6 шт.

48 грн

5

9 шт.

?

9

? шт.

54 грн

Усього

Висновок:

Щоб знайти вартість, потрібно ціну помножити на кількість.

Щоб знайти кількість, потрібно вартість поділити на ціну.

Щоб знайти ціну, потрібно вартість поділити на кількість.

Запам’ятай!

Щоб знайти вартість, потрібно ціну помножити на кількість.

b ∙ а = с

Щоб знайти кількість, потрібно вартість поділити на ціну.

с : b = а

Щоб знайти ціну, потрібно вартість поділити на кількість.

с : а = b

2) Розв'язування математичної загадки (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

— Щоб бути успішним покупцем, необхідно добре орієнтуватися в числах, тобто в цінниках, вміти швидко... (рахувати).

Математична загадка

Одна знайома дівчинка вже допомагає батькам та ходить до магазину. Правда, розраховується за покупку тільки тоді, коли порахує на калькуляторі.

Учора вона дуже поспішала, а калькулятор залишила вдома. Вона прибігла до супермаркету та за списком склала свою покупку: «3 пачки печива по 4 грн та цукерок у пакеті на 39 грн». А в неї було 50 грн.

— Чи вистачить їй грошей?

— Чи можемо ми відразу відповісти на це питання? Чому?

1) 4 ∙ 3 +39 = 51 (грн) — вартість покупки;

2) 51 - 50 = 1 (грн).

Відповідь: грошей не вистачить.

3) Фізкультхвилинка.

4) Розв'язування рівнянь с. 28, № і 78 (самостійна робота за варіантами).

— Самостійно розв’язавши рівняння, ви дізнаєтесь про пригоди прибульців, про допомогу козаків.

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедїі — вільної енциклопедії)

Козаки разом з інопланетянами мандрують Європою у пошуках мастила для свого НЛО, захищають Болгарію від ворогів, винаходять водопровід у Рим: і ледь не потрапляють на багаття інквізиції в Іспанії. Проте виявляється, що заповітне мастило увесь цей час було в козаків під рукою...

Про використання дьогтю

Колись жодне господарство не обходилося без дьогтю: ним мастили шкіряне взуття, гужову збрую, аби була довговічною та м’якою, не розмокала на дощі й не тріскалася на сонці. Дьоготь уживали і для інших господарських потреб.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 28, № 179; 180.

2. Рефлексія (з використанням прийому «Мікрофон»)

• Чого навчились на уроці?

• Що цікавого дізналися на уроці?

• Як знайти ціну? вартість? кількість?

• Де можна використати ці знання?

• Чи хотіли б ви дізнатися про нові пригоди козаків?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити