Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017

ТАБЛИЦІ МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ

Урок 21. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ НА ЗНАХОДЖЕННЯ ЧЕТВЕРТОГО ПРОПОРЦІЙНОГО СПОСОБОМ ЗВЕДЕННЯ ДО ОДИНИЦІ

Мета:

формування предметних компетентностей: закріпити навички табличного множення і ділення чисел на 6; актуалізувати знання учнів з теми «Зв'язок дій множення і ділення»; розвивати вміння самостійно розв'язувати задачі на знаходження четвертого пропорційного способом зведення до одиниці; вдосконалювати обчислювальні навички, використовуючи таблицю; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про спорт;

громадянської: виховувати та прищеплювати любов, повагу до українських традицій.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Основні терміни і поняття: назви чисел при діленні.

Міжпредметні зв'язки: фізична культура, українська мова.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

— Наші пригоди з героями мультфільму про козаків тривають...

— Яке ж питання їх турбує?

— І, як завжди, нам в цьому допоможе математика.

2. Актуалізація опорних знань

1) Усні обчислення (фронтально, з використанням прийому «Мозковий штурм»).

Гра «Влуч у ціль»

Клас об’єднується у 2 команди. Учням пропонується влучити у ціль, обчисливши значення виразів, і з’єднати їх із результатом.

2) Каліграфічна хвилинка (з використання прийому «інтрига»).

Гра «Шифрувальники»

63

87

93

48

93

20

58

60

з

д

о

р

о

в

я

— Козаки піклуються про своє здоров’я. Розімнемо наші пальчики в каліграфічному письмі.

— Хлопці записують числа в порядку зростання, зменшивши на 11 (9; 37; 47; 49; 52; 76; 82).

— Дівчата записують числа в порядку спадання, зменшивши на 11 (82; 76; 52; 49; 47; 37; 9).

3) Математичний диктант (фронтальна робота з використанням прийому «Мікрофон»),

— Спорт розвиває швидкість, кмітливість, точність реакції, витривалість. Також необхідно знати правила гри. Перевіримо вашу освіченість в математичних правилах.

Відповідь на запитання давайте, записуючи знаки відповідних дій.

• Щоб знайти ціну, потрібно вартість... (поділити) на кількість.

• Щоб знайти зменшуване, потрібно до від’ємника... (додати) різницю.

• Щоб знайти невідомий доданок, потрібно від суми ... (відняти) відомий доданок.

• Щоб знайти кількість, потрібно вартість ... (поділити) на ціну.

• Щоб знайти невідомий множник, потрібно добуток ... (поділити) на відомий множник.

• Щоб знайти вартість, потрібно ціну... (помножити) на кількість.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Коло ідей»)

— Зосередьтесь і з’ясуйте, яка тема нашого уроку?

Рахунок

Назва

Кількість предметів

Ціна

Вартість

М’яч баскетбольний

5

Однакова

30 грн

М’яч футбольний

9

?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Мозковий штурм»)

— А для чого нам знадобиться в житті вміння розв’язувати задачі на знаходження четвертого пропорційного способом зведення до одиниці? (Відповіді учнів.)

3. Формування вмінь і навичок

1) Інформаційна хвилинка (з використанням прийому «Інтрига»).

«Як козаки...» — мультфільм студії «Київнаукфільм» із серії «Все про козаків».

Мультфільм розпочинається з того, що козаки чекають прибуття Грая, Ока і Тура з... Вони розповідають не тільки про місто, але й про гру, яку вони там побачили — ... І козацький загін починає тренування, задля того, щоб здобути чемпіонський кубок. Троє козаків, котрі навчили азів футболу інших, збирають команду і вирушають на Захід.

Козаки грають у трьох країнах Європи — Німеччині, Франції, Англії. Спочатку вони потрапляють у середньовічну Німеччину, де обігрують лицарів у сталевих обладунках, які користуються своєрідним стилем у грі — шикування «клином» чи «свинею». У Франції вони грають проти мушкетерів у палаці, а в Англії матч проводиться у Лондоні, адже дощова погода, вежа з годинником, перший поїзд та королева —- це ознаки міста Лондон.

2) Усне опитування (фронтально, з використанням прийому «Інтрига»).

— Відповіді на тест — підказка для відновлення сюжету.

1) В 1-й день спортсмен пробігає 5 км, у 2-й — 7. Скільки кілометрів він пробіжить за 2 дні?

а) 40 км;

б) 12 км;

в) 21 км.

2) У команді 28 спортсменів. Скільки спортсменів в основному складі, якщо запасних 6?

а) 21;

б) 20;

в) 22.

3) Довжина поля 90 м. Це на 45 м більше, ніж ширина поля. Яка ширина поля?

а) 40 м;

б) 45 м;

в) 135 м.

4) У цієї гри є свої атрибути: футболки, шорти, взуття — бутси.

Кулю шкіряну ганяють,

Лиш одну на полі мають...

По ногам не б’ють — це фол.

Називають гру...

а) гандбол;

б) баскетбол;

в) футбол.

Відповіді: 12 км; 22 спортсмени; 45 м; футбол.

— Як розв’язати просту задачу?

— Як розв’язати складену задачу? Вслухайтеся в назву: складена, отже, її з чогось склали. Як ви вважаєте, з чого? (Повторення алгоритму розв’язання задачі.)

3) Робота над задачами (робота в малих групах з використанням прийому «Ажурна пилка»)

За таблицею придумайте і розв’яжіть задачу (повторіть правила).

Вартість = Ціна ∙ Кількість

Кількість = Вартість : Ціна

Ціна = Вартість : Кількість

Задача 1

Ціна

Кількість

Вартість

5 грн

8

?

?

6

42 грн

Розв’яжіть задачу, заповнивши таблицю (повторіть правила).

Задача 2

Ціна

Маса

Вартість

однакова

5 кг

30 грн

8 кг

?

Задача 3

Розв’яжіть задачу за коротким записом умови (визначте вид задачі).

Маса 6 посилок — 18 кг

Маса 4 посилок — ?

Висновок. Ця задача на знаходження четвертого невідомого, тобто коли три числа відомі, а четверте потрібно знайти (знаходження четвертого пропорційного).

1) 18 : 6 = 3 (кг) — 1 посилка

2) 3 ∙ 4 = 12 (кг)

Відповідь: 12 кг важать 4 посилки.

4) Фізкультхвилинка.

— Що б не казали, а футбол тренує не тільки ноги, але й тіло в цілому. Футболісти також дуже загартовані люди, бо ганяють м’яча на свіжому повітрі з ранньої весни до пізньої осені. Також футбол є командною грою і розвиває згуртованість та командний дух. А найбільше в цій грі вабить її неперевершений азарт! (Діти імітують гру у футбол, ударяючи по уявному м’ячу під веселу музику.)

5) Самостійна робота за рівнями. (Діти мають право вибрати завдання, відповідно до своїх знань, вмінь та навичок.)

Синя картка

1. 9 кг картоплі розклали в пакети, по 3 кг у кожний. Скільки потрібно пакетів?

2. В одній пачці 10 штук печива. Скільки штук печива у 6 таких пачках?

3. У бідоні 12 л молока. П’ятьом покупцям з нього налили по 2 л молока. Скільки літрів молока залишилося в бідоні?

Зелена картка

1. Листоноша доставив у село 63 газети і 9 журналів. На скільки більше листоноша доставив газет, ніж журналів? У скільки разів менше листоноша доставив журналів, ніж газет?

2. Учитель роздав 8 учням по 3 зошити, і у нього ще залишилося 6 зошитів. Скільки зошитів було у вчителя?

3. У хлопчика було 32 марки. Він наклеїв їх на 4 сторінки, по 6 марок на кожну. Скільки марок залишилося у хлопчика?

Червона картка (завдання підвищеної складності)

1. У Павлика 20 зошитів, що в 2 рази більше, ніж у Ніни. У Славка на 6 зошитів менше, ніж у Ніни. Скільки зошитів у Славка?

2. Ширина прямокутника вдвічі менше його довжини. Обчисліть суму довжин сторін прямокутника, якщо його ширина дорівнює 5 см.

3. Якщо до 24 додати 21, то задумане число буде у 5 разів менше отриманої суми. Яке число задумали?

6) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Футбол — дуже давній вид спорту. Він з’явився в Англії. Але, згідно з історичними описами, у цю гру, або схожу на неї, грали ще індіанці племені майя. На сьогоднішній день ця гра вважається найпоширенішою в світі. Величезна кількість людей, що проживають на планеті Земля, грають із задоволенням у футбол, а ще більша їх частина є фанатами та вболівальниками. У них є улюблені гравці — кумири. Кому не відомі такі прізвища, як Марадона, Зідан, Пеле чи Шевченко? Навіть ті, хто далекий від спорту, знають, що це — світові зірки футболу.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 30, № 194; 197; 198; 196 (з використанням прийому «Вибери сам»).

2. Рефлексія (з використанням прийому «Мікрофон»)

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Як розв’язати задачу на знаходження четвертого невідомого?

• Де можна використати ці знання?

• Чи хотіли б ви отримати більше інформації про футбол?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити