Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017

ТАБЛИЦІ МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ

Урок 25. ЗАДАЧІ З БУКВЕНИМИ ДАНИМИ. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ НА КРАТНЕ ПОРІВНЯННЯ. ВПРАВИ НА ЗАСВОЄННЯ ТАБЛИЦЬ МНОЖЕННЯ ЧИСЛА 7 І ДІЛЕННЯ НА 7

Мета:

формування предметних компетентностей: актуалізувати знання учнів з теми «Буквені вирази»; формувати в учнів навички розв'язування задач на кратне порівняння; вдосконалювати обчислювальні навички, використовуючи таблицю; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про українське весілля;

громадянської: виховувати повагу до українських традицій.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: задачі з буквеними даними, вирази.

Міжпредметні зв'язки: літературне читання, українська мова, основи здоров'я.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

— Хто з вас не встиг поспілкуватися зі своїми рідними?

— Заплющте, будь ласка, на хвилинку очі.

— Уявіть, що ви вдома.

— Візьміть ніжно близьку людину за руку, посміхніться до неї.

— Подумки побажайте їй приємного дня.

— Рідна тепла посмішка поліпшить вам настрій на весь день.

2. Актуалізація опорних знань

1) Усне опитування (фронтально, з використанням прийомів «Мозковий штурм», «Інтрига»).

Творча робота «Незвичайна звичайність»

Учитель пропонує учням на аркуші паперу намалювати різними кольорами емоції. Завдання учні отримують у незвичайний спосіб. Теми малюнків записані на окремих аркушах та покладені у скриньку. Учні по черзі витягають своє завдання: зобразити радість, гнів, любов, заздрість, сором, страх, цікавість, задоволення, образу тощо. Потім учні разом з учителем розглядають та обговорюють малюнки.

— Які емоції підтримують здоров’я?

— І наші козаки сьогодні отримують позитивні емоції...

— Розв’язавши наступні завдання, ми дізнаємось про це.

2) Усні обчислення (фронтально, з використанням прийому «Мозковий штурм».

Гра «Заморочки з бочки»

Клас об’єднується у дві команди. Перед учнями на столі стоїть бочка із цікавими завданнями. Учні підходять до бочки, виймають картки із завданнями і дають відповіді. Переможе команда, члени якої не припустяться жодної помилки.

• Розгадайте ребус: 100лиця.

• Скільки разом крил у 8 гусей і одного горобця?

• Частку чисел 36 і 6 збільшіть на 22.

• Добуток чисел 6 і 8 зменшіть на 20.

• Скільки жуків мають — 42 ніжки?

• Замініть приклад на додавання прикладом на множення 11 + 11 + 11, розв’яжіть.

• Від найбільшого двоцифрового числа відніміть 45.

• У хокей грають 5 гравців і 1 воротар. Скільки рукавиць у хокеїстів?

• Число 11 збільшіть на частку чисел 54 і 6.

• Сергій та Катруся поїхали на машині в село. Кожне колесо машини проїхало 50 км. Яку відстань проїхала машина?

• Півник, стоячи на одній нозі, важить 3 кг. Скільки важить півник, якщо стане на дві ноги?

• У трьох братів по одній сестрі. Скільки дітей у цій родині?

• Що легше: 3 кг заліза чи 3 кг вати?

Відповіді: Столиця; 18; 28; 28; 7; 33; 54; 12; 20; 50 км; 3 кг; 4; рівні.

3) Каліграфічна хвилинка.

— Випишіть двоцифрові числа у порядку зростання (окрім величин).

12; 18; 20; 28; 33; 54.

4) Усне опитування (з використанням прийому «Коментування»)

— Наведіть приклад числового виразу.

— Наведіть приклад буквеного (алгебраїчного) виразу.

— Нагадайте алгоритм розв’язання виразів.

ПАМ’ЯТКА

1. Замість букви у виразі підставляю її значення.

2. Обчислюю значення числового виразу.

3. Отримане число є значенням буквеного виразу при даному значенні букви.

— Ми вирушаємо за позитивними емоціями разом з козаками — на весілля!

5) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

«Як козаки на весіллі гуляли» — анімаційний мультфільм студії «Київнаукфільм», знятий у 1984 році — як сьомий із серії «Все про козаків».

Містична серія, яка розповідає про одруження Тура, створена на основі творів Гоголя.

— Чи відшукає Тур черевички для своєї коханої?

— Чи зможе покинути шабаш нечистої сили, яка хоче забрати у нього душу?

— Хто допоможе йому врятуватися?

— Про це ми дізнаємося пізніше.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (фронтально, з використанням прийому «Я — вчитель»)

На весілля до Тура в перший день прийшло а гостей, а на другий день — на 35 більше. У скільки разів у перший день прийшло гостей менше від другого дня? Висновок. Задача з буквенный даними на кратне порівняння.

— Яка тема нашого уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Незакінчене речення»)

• Задачу з буквенный даними слід уміти розв’язувати, бо... (Відповіді учнів.)

• Розв’язувати задачу на кратне порівняння слід уміти розв’язувати, бо... (Відповіді учнів.)

• Таблиці множення числа 7 і ділення на 7 потрібно знати, бо... (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Розв'язування буквених виразів (фронтально, з використанням прийому «Я — вчитель»).

— Заповніть таблицю, користуючись пам’яткою.

а

21

30

39

50

17

16

b

28

12

17

13

4

19

(а + b) : 7

2) Розв'язування задачі з буквеними даними (робота в міні-групах з використанням прийому «Два — чотири — всі разом»).

На весіллі нареченій подарували 5 букетів в перший день, а на другий — на х букетів більше. У скільки разів у перший день подарували букетів менше від другого дня?

5 + х — букетів другого дня;

(5 + х) : 5 — у стільки разів менше подарували букетів другого дня.

Відповідь: (5 + х): 5.

Висновок. Якщо умова задачі містить буквені дані, відповідь записують у вигляді виразу.

3) Робота за підручником (с. 33-34).

а) Самостійне розв’язування задачі № 227, спираючись на пояснення № 219 на с. 32 (робота в міні-групах з використанням прийому «Два — чотири — всі разом»).

Розв’язання

1) а ∙ 8 (кг) — маса залізного бруска;

2) а ∙ 8 - а (кг).

Відповідь: на а ∙ 8 - а (кг) — маса залізного бруска більша від маси дерев’яного.

б) Самостійне розв’язування виразів № 229 (фронтальна робота з використанням прийому «Коментування»).

Відповіді. 60; 83; 31; 42; 62; 20.

4) Оздоровча фізкультхвилинка.

Вправа на саморегуляцію «Візьми себе в руки»

Тільки-но ти відчуєш, що тебе щось дратує, пригадай досить простий спосіб довести собі власну силу: обхопи долонями лікті й сильно притисни руки до грудей — це поза стриманої людини.

5) Розв'язування завдання з логічним навантаженням № 230 (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

Склад числа 8 — це 1 + 7; 2 + 6; 3 + 5; 4 + 4.

Добуток цих чисел: 1 ∙ 7 = 7; 2 ∙ 6 = 12; 3 ∙ 5 = 15; 4 ∙ 4 = 16.

Найбільший добуток в парі чисел — 4 та 4.

Найменший добуток в парі чисел — 1 та 7.

6) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

— Мандри Тура завершились успішно. Весілля відбулося. Позитивними емоціями поповнилися...

Цікаві факти

Українські традиційні весільні обряди виникли на основі давньослов’янських.

При всій різноманітності весільних обрядів в Україні у них чітко виділяються такі складові:

1) Сватання;

2) Умовини;

3) Заручини;

4) Запросини.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 34, № 231;232.

2. Рефлексія (з використанням прийому «Мікрофон»)

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Як розв’язати задачу з буквеними даними?

• Як розв’язати задачі на кратне порівняння?

• Як скласти вирази та знайти їх значення?

• Де можна використати ці знання?

• Чи хотіли б ви дізнатися про наступні пригоди козаків?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити