Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017

ТАБЛИЦІ МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ

Урок 26. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ВИРАЗІВ І ЗАДАЧ

Мета:

формування предметних компетентностей: актуалізувати знання учнів з теми «Буквені вирази»; формувати в учнів навички розв'язування задач на кратне порівняння; вдосконалювати обчислювальні навички, використовуючи таблицю; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про народні українські свята;

громадянської: виховувати повагу до українських традицій.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: задачі з буквеними даними, вирази.

Міжпредметні зв'язки: літературне читання, українська мова, мистецтво.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

Я — КВІТКА!

Я — квітка. Я зовсім легенька.

Я повільно-повільно росту, піднімаюсь. Я прокидаюсь від чудового сну. Я розтуляю свої тоненькі ніжні пелюстки. Я вмиваю пелюстками обличчя.

Я — квітка. Мої пелюстки граються з вітром. Вони танцюють з ним, кружляють у вальсі. Я танцюю і дарую свої пахощі небу, сонцю, землі й людям.

— Розгляньте репродукції картин (С. Л. Кожин. Івана Купала. Гадання на вінках; Г. Семирадський. Ніч на Івана Купала).

— Що цікавого помітили у задумці художників?

— На початку фільму «Як козаки наречених визволяли» події розпочинаються зі свята Івана Купала, де українки ворожать на судженого. Анімацій- ний мультфільм студії «Київнаукфільм» знятий 1973 року як третій із серії «Все про козаків». У цій серії прозвучали авторські пісні на слова Юрія Рибчинського.

— Дізнаємось про це свято...

2. Актуалізація опорних знань

1) Усні обчислення (фронтально, з використанням прийому «Мозковий штурм»).

Гра «Математична естафета»

Учитель заздалегідь на трьох аркушах записує вирази на вивчені випадки множення та ділення. Об’єднує учнів у три команди. За сигналом учителя учні розв’язують вирази, передаючи їх ланцюжком одне одному. Виграє команда, яка швидше поверне розв’язані вирази учителеві.

Відповіді: 9; 8; 7; 6; 5; 4; 3; 2; 10.

2) Каліграфічна хвилинка.

— Дівчатам — скласти можливі варіанти двоцифрових чисел з числами 7; 8; 3.

Відповіді: 78; 73; 87; 83; 37; 38; 77; 88; 33.

— Хлопцям — скласти можливі варіанти двоцифрових чисел з числами 6; 5; 4.

Відповіді: 65; 64; 56; 54; 46; 45; 44; 55; 66.

3) Робота за індивідуальними картками.

Картка 1

• Порівняти вирази.

• За 5 пиріжків заплатили 30 грн. Скільки коштує 1 пиріжок?

Картка 2

• Порівняти вирази.

• За 6 шоколадок заплатили 54 грн. Скільки коштує 1 шоколадка?

Картка 3

• Порівняти вирази.

• За один шматок торта заплатили 6 грн. Скільки коштують 9 шматочків торта? Скласти обернену задачу.

4) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Івана Купала — традиційне східнослов’янське свято, яке відзначали вночі перед Івановим днем 7 липня. Назва свята походить від імені християнського святого Івана Хрестителя.

Інші назви цього свята:

• Сонцекрес (деякі області України).

• Купала, Колосок, Крес (давньорус.)

• Купалле (білорус.).

• Saulés (Литва) — День Сонця.

• День Яніса та Ліго (Латвія).

• Єньовдень (болг. Еньовден).

• Соботки (пол. Sobotki).

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети (фронтально, з використанням прийому «Коло ідей»),

У цьому році на свято Івана Купала прийшло а чоловіків, а жінок — на 24 більше. У скільки разів жінок прийшло більше, ніж чоловіків?

Висновок. Задача з буквеними даними на кратне порівняння.

— Заповнення таблиці, користуючись пам’яткою.

а

69

60

90

70

38

49

b

20

4

48

35

10

28

(а - b) : 7

Відповіді: 7; 8; 6; 5; 4; 3.

Висновок. Складання виразів та обчислення їх значень.

— Яка тема нашого уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Незакінчене речення»)

• Задачу з буквеними даними слід уміти розв’язувати, бо... (Відповіді учнів.)

• Розв’язувати задачу на кратне порівняння потрібно вміти розв’язувати, бо... (Відповіді учнів.)

• Складати вирази та обчислювати їх значення необхідно вміти, бо... (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

— Серія — про морські пригоди козаків, що ганяються за піратами, які знову викрали козачок. Гонитва проходить через колоритні стародавні держави: Стародавню Грецію, Давній Єгипет, Індію, і завершується на острові піратів. Тут козаки показують себе у незвичному амплуа виконавців етно-джазу.

— Чи вдалося врятувати наречених, дізнаємось, розв’язавши наступні завдання.

1) Робота за підручником (с. 34).

а) Робота над задачею № 234 на кратне порівняння (робота в парах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

Аналіз задачі, запис короткої умови

— Запишіть розв’язання задачі.

Сильніші учні розв’язують задачу самостійно.

Решта учнів записують задачу, користуючись планом і схемою.

1) Яка маса дині?

[ ] – [ ] = [ ]

2) У скільки разів маса гарбуза більша за масу дині?

[ ] : [ ] = [ ]

б) Робота над задачею з буквеними даними № 235 (фронтально, з використанням прийому «Я — вчитель»).

Розв’язання

1) а + 30 — перше число;

2) (а + 30) : а

Відповідь: у (а + 30) : а разів перше число менше за друге.

2) Фізкультхвилинка.

3) Самостійна робота за варіантами.

I варіант

1. Розв’яжіть задачу.

Школярі посадили у 5 рядах 45 ялин. їм ще залишилося посадити 18 ялин. Скільки рядів потрібно посадити школярам?

2. Розв’яжіть приклади.

3. Запишіть виразом.

Перше число а, друге — на 40 більше. У скільки разів перше число менше від другого?

II варіант

1. Розв’яжіть задачу.

Школярі посадили у 6 рядах 42 ялинки. їм ще залишилося посадити 28 ялин. Скільки рядів потрібно посадити школярам?

2. Розв’яжіть приклади.

3. Запишіть виразом.

Перше число а, друге — на 20 більше. У скільки разів перше число менше від другого?

4) Розв'язування завдання з логічним навантаженням — № 237, с. 34 (з використанням прийому «Мозковий штурм»),

48; 44; 84; 88.

5) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

— Мандри козаків завершились успішно. Наречених визволили!

Цікаві факти

Святкування Купала включає такі народні обряди:

• запалювання вогню;

• стрибки через багаття (або кропиву);

• скочування колеса — культ вогню;

• купання, обливання, «черпання роси» — культ води;

• у стародавності «Зелені святки» — легенда про квітку, що розпускається цієї ночі, папороть;

• повір’я, що дерева цієї ночі розмовляють, що трави, зібрані на Івана Купала мають чудодійну силу;

• ворожіння на букетах про весілля — культ рослинності.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання (з використанням прийому «Вибери сам»)

С. 34-35, № 238; 239; 236.

2. Рефлексія (з використанням прийому «Мікрофон»)

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Як розв’язати задачу з буквеними даними?

• Як розв’язати задачу на кратне порівняння?

• Як скласти вирази та знайти їх значення?

• Де можна використати ці знання?

• Чи хотіли б ви дізнатися про наступні пригоди козаків?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити