Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017

ТАБЛИЦІ МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ

Урок 28. ПОВТОРЕННЯ ТАБЛИЦЬ МНОЖЕННЯ ЧИСЛА 8 І ДІЛЕННЯ НА 8. ЗАДАЧІ НА СПОСІБ ЗВЕДЕННЯ ДО ОДИНИЦІ (другий вид)

Мета:

формування предметних компетентностей: закріпити навички табличного множення і ділення чисел на 8; актуалізувати знання учнів з теми «Зв'язок дій множення і ділення»; розвивати вміння самостійно розв'язувати задачі на спосіб зведення до одиниці; вдосконалювати обчислювальні навички, використовуючи таблицю; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату, підтримувати дружні стосунки;

інформаційної: розширити знання учнів про географічні назви, про рослини (тюльпани).

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: назви чисел при діленні.

Міжпредметні зв'язки: літературне читання, українська мова, природознавство.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

Я легко дихаю і всміхаюся друзям,

Я допитлива(ий) і працелюбна(ий).

Хай світить сонце у небі,

Радість у душі, любов у серці.

• Усі людські вміння — це суміш терпіння і часу (О. Бальзак).

• Відкриття — це 10 % натхнення і 90 % праці (Т. Едісон).

— Чим цікаві ці висловлювання?

— Наші пригоди з козаками розпочинаються...

2. Актуалізація опорних знань

1) Усні обчислення (фронтально, з використанням прийомів «Мозковий штурм»).

— А назва наступної подорожі стане відомою після виконання наступних заїдань...

Гра «Веселі віршики»

• По п'ять пальців-молодців

Розмістились на руці.

Ну ж бо, діти, як узнаєм,

Скільки пальців всього маєм? (5 ∙ 2)

• Кінь дорогою біжить — чотири копита.

І до кожного підківка цвяхами прибита.

До підкови шість гвіздків треба забивати,

Хто не знає, скільки буде, треба рахувати. (6 ∙ 4)

• Є шість кліток із кролями,

Мені Саша розповів.

Скільки є кролів, дізнайтесь,

Коли в клітці шість кролів? (6 ∙ 6)

• Чотири ведмеді на велосипеді,

П’ятий пішки біг.

А ви тихенько полічіть,

Скільки всього у них ніг? (4 ∙ (4 + 1))

• Сорок вісім карасів

Наловили ми усі.

А нас було всього шість.

Скільки кожен із нас з’їсть? (48 : 6)

• Чотири хлопчики ішли,

По шість саджанців несли,

А за ними п’ять дівчаток

Несли саджанців десяток.

Порахуйте, скільки всіх

Було саджанців у них? (6 ∙ 4 + 10)

• — Шість днів у тижні я працюю, —

Мені татко розповів,—

Я два тижні на роботі.

Скільки це усього днів? (6 ∙ 2)

• Сім стручків гороху взяли,

По сім зернин ми з них дістали.

Усі міркуйте, як один,

Скільки буде горошин? (7 ∙ 7)

• Дев’ять вантажівок йшло,

В кожній сім стовпів було,

Їх завозять до села,

Щоб електрика була.

Скільки всіх стовпів було,

Що привезли у село? (7 ∙ 9)

• На шосе йдуть п’ять машин,

В кожній з них водій один,

Два дорослі пасажири

Та діток малих чотири.

Повезли батьки дітей

На екскурсію в музей.

Хто швиденько порахує,

Скільки всього їх мандрує? (1 + 2 + 4) ∙ 5)

2) Тестування «Перевір свої знання» (індивідуальна робота з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

1. Перевір правильність твердження.

а) 56 : 7 - 7 < 5

б) 63 : 7 + 7 = 14

в) 48 : 6 : 2 = 5

2. Перевір запис рівнянь та їх розв’язок.

Яке число слід збільшити у 7 разів, щоб отримати 42?

а) х + 7 = 42, х = 35

б) х ∙ 7 = 42, х = 6

в) х - 7 = 42, х = 49

3. Перевір розв’язання задачі за таблицею.

Маса 1 ящ.

Кількість

Загальна маса

однакова

7 ящ.

35 кг

9 ящ.

?

а) 35 : 9 ∙ 7 = 45 (кг)

б) 35 : 7 + 9 = 14 (кг)

в) 35 : 7 ∙ 9 = 45 (кг)

4. Назви прямокутник, зображений на малюнку.

a) AMN

б) MBCN

в) MNEB

5. Є червоні і білі троянди. Потрібно скласти букет із трьох квіток. Скількома способами це можна зробити? (В букеті — квіти різного кольору.)

а) 3

б) 2

в) 4

3) Каліграфічна хвилинка.

— Знайдіть закономірність і продовжіть ряд.

1; 4; 7; 10; 13; ...; ...; ...; ...; ...

3; 6; 9; 12; 15; ...; ...; ...; ...; ...

5; 10; 15; 20; 25; ...; ...; ...; ...; ...

— Отримайте сюрприз за відмінно виконану роботу!

4) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедій).

«Як козаки мушкетерам допомагали» — анімаційний мультфільм студії «Київнаукфільм», знятий у 1979 році, як шостий із серії «Все про козаків». Мультфільм присвятили успішній екранізації книжки «Три мушкетери» А. Дюма. — А хто такі мушкетери і як козаки їм допомагали, дізнаємось пізніше...

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Коло ідей»)

— Зосередьтесь і з’ясуйте, яка тема нашого уроку?

— Наші герої забобонні. Вони вважають, що вдалою мандрівка буде, якщо взяти сувенірів по 8 шт.

8+8=

8+8+8=

8+8+8+8=

8+8+8+8+8=

8+8+8+8+8+8=

8+8+8+8+8+8+8=

8+8+8+8+8+8+8+8=

8+8+8+8+8+8+8+8+8=

8+8+8+8+8+8+8+8+8+8=

(Сплести «мереживо» 8 + 8 + 8... 80 та обчислити додаванням.)

Висновок. Знаходити добуток за допомогою додавання незручно. Слід скласти і вивчити результати таблиці множення числа 8 на числа 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9, тобто скласти таблицю множення числа 8.

— Перше випробування! Скільки козаків візьме 9 сувенірів?

2 козаки — 6 сувенірів.

? — 9 сувенірів

Висновок. Розв’язування задач на спосіб зведення до одиниці.

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Мозковий штурм»)

— А для чого нам знадобиться в житті вміння розв’язувати задачі на знаходження четвертого пропорційного способом зведення до одиниці та знання таблиці на 8? (Відповіді учнів.)

— Отримайте сюрприз за відмінно виконану роботу!

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії)

Мушкетер (фр. Mousquetaire) — солдат XVI—XVII сторіч, озброєний мушкетом, а також частини кавалерії в декількох країнах Європи і Азії.

Мушкет, гаківниця (італ. moschetto — маленька муха, мошка) — ручна вогнепальна зброя.

3. Опрацювання навчального матеріалу

— Чим допомогли козаки?

1) Робота за підручником (с. 38).

а) Розв’язування прикладів. Обчислення за таблицями № 266 (фронтально, з використанням прийому «Коментування»).

Варіант 1

Варіант 2

б) Розв’язування задачі № 267 (робота в міні-групах з використанням прийому «Два — чотири — всі разом»).

1) 8 ∙ 9 = 72 (кг) — маса леопарда;

2) 72 - 30 = 42 (кг)

Сильніші учні розв’язують виразом.

8 ∙ 9 - 30 = 42

Відповідь: маса вовка 42 кг.

в) Розв’язування задачі № 268 (робота в парах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

5 кош. — 30 кг вишень

? — 54 кг вишень

1) 30 : 5 = 6 (кг) — 1 кошик;

2) 54 : 6 = 9 (кош.)

Або виразом: 54 : (30 : 5) = 9

Висновок. Розв’язування задач на спосіб зведення до одиниці (другий вид).

— Складіть обернену задачу, розв’яжіть її.

5 кош. — 30 кг

9 кош. — ?

1) 30 : 5 = 6 (кг) — 1 кошик;

2) 6 ∙ 9 = 54 (кг)

30 : 5 ∙ 9 = 54 (кг)

Висновок. Розв’язування задач на спосіб зведення до одиниці (перший вид).

— Отримайте сюрприз за відмінно виконану роботу! Тепер нам відомий напрямок руху наших героїв.

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії)

Голландія (нід. Holland) — історична область на заході Нідерландів. Включає територію двох провінцій країни — Північної Голландії (нід. Noord-Holland) та Південної Голландії (нід. Zuid-Holland).

2) Розв'язування задачі (самостійна робота за рівнями).

1-й рівень

• Розв’яжи задачу за умовою.

5 ігр. — 30 грн

? — 18 грн

• Самостійно склади вираз до задачі.

Вираз. 18 : (30 : 5) = 3

2-й рівень

• Розв’яжи задачу за умовою.

5 ігр. — 30 грн

? — 18 грн

• Запиши розв’язок задачі по діях.

1) [ ] : [ ] = [ ] (грн) — 1 іграшка;

2) [ ] : [ ] = [ ] (ігр.)

— Отримайте сюрприз за відмінно виконану роботу! Наші козаки вирушили у небезпечну подорож за...

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії)

Тюльпан (Тulіра) — рід багаторічних рослин. На території України тюльпани зустрічаються у степовій зоні. Зокрема до Червоної книги України занесені такі види: тюльпан змієлистий, Шренка, скіфський, двоквітковий, дібровний, гранітний. Більшість культурних сортів походить від центральноазійських видів.

3) Фізкультхвилинка.

Плеснути в долоні стільки разів скільки буде 8 ∙ 2.

Покивати головою 8 разів.

Зробити колові оберти головою вперед і назад.

Тупнути правою ногою стільки разів, скільки буде 8 ∙ 1.

Тупнути лівою ногою 10 - 8.

Помахати руками 2 ∙ 8.

4) Розв'язування завдання з логічним навантаженням № 270 (фронтальна робота з використанням прийому «Мозковий штурм»).

5) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

У мультфільмі козаки допомагали французьким мушкетерам перевезти княжну зі Сходу до її нареченого — голландського принца. Козакам вдалося перемогти і обдурити людей кардинала Франції, який хотів видати за принца свою огрядну племінницю. На згадку про цю подію в Голландії тепер ростуть цілі поля тюльпанів — квітів княжни зі сходу.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 38, №272; 272.

2. Рефлексія (з використанням прийому «Мікрофон»)

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Як розв’язати задачу на знаходження четвертого невідомого?

• Які таблиці множення та ділення повторювали на уроці?

• Як пов’язані між собою дії множення і ділення?

• Де можна використати ці знання?

• Чи хотіли б ви дізнатися про наступні пригоди козаків?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити