Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017

НУМЕРАЦІЯ ТРИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ

Урок 40. УТВОРЕННЯ ЧИСЛА 200. НАЗВИ ЧИСЕЛ ТРЕТЬОГО РОЗРЯДУ. ЗАДАЧІ НА ДВІ ДІЇ, ЩО МІСТЯТЬ ЗНАХОДЖЕННЯ НЕВІДОМОГО ЗМЕНШУВАНОГО

Мета:

формування предметних компетентностей: актуалізувати знання учнів з теми «Таблиці множення і ділення», закріпити вміння розв'язувати задачі; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне; виховувати самостійність;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату, підтримувати дружні стосунки.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.

Основні терміни і поняття: задачі, вирази, закони множення.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

• Знання збираються по краплині, як вода в долині.

• Живи своїм розумом, але звіряйся з чужим.

• Не досить оволодіти премудрістю, потрібно також уміти користуватися нею.

— Чим цікаві ці висловлювання?

2. Актуалізація опорних знань

1) Усні обчислення (фронтально, з використанням прийому «Мозковий штурм» з подальшою взаємоперевіркою).

а) Обчислювальний «ланцюжок».

Множник 8, множник 9, знайти добуток; зменшити на 7 десятків; збільшити у 9 разів; зменшити в 6 разів; отримане число — множник, другий множник — 8, знайти добуток; зменшити на 12; отримане число — ділене, дільник — 4. Що вийшло? (Відповідь: 3.)

б) Гра «Веселі віршики».

• Йшли по полю трактори,

Їх було усього три.

По два плуги кожний вів,

П’ять у плузі лемешів.

Підрахуйте-но, хлоп’ята,

Чи лемешів там багато? (3 ∙ 2 ∙ 5)

• В садок вийшли я і тато —

Снігом щепи обгортати.

Ми по десять обгорнули.

Скільки щеп в городі було? (10 ∙ (1 + 1))

• Нуль кругленький кожен знає,

Але хто з вас відповість,

Скільки буде, якщо нуль цей

Ми помножимо на шість? (0 ∙ 6 = 0)

б) Робота з граф-схемами.

Відповідь: 4; 10.

в) Задача-цікавинка.

Сергій запитав свого друга: «Скільки років твоєму дідусеві?». Хлопчик відповів: «Якщо від найбільшого двоцифрового числа відняти 90, результат збільшити у 3 рази й додати 73, то отримаєш число років дідуся». Скільки ж років дідусеві Сергія?

Відповідь: 99 - 90 = 9 ∙ 3 = 27 + 73 = 100

2) Математичний диктант (записати тільки відповіді).

• Миколі треба розставити 63 крісла по 9 крісел у кожний ряд. Скільки буде рядів?

• У першому тераріумі було 27 черепах, а у другому тераріумі — 9. У скільки разів менше черепах було у другому?

• На екскурсію повезли дітей у 4 мікроавтобусах по 9 дітей у кожному. Скільки всього дітей поїхало на екскурсію?

• Мама купила 9 кг яблук, а груш у 2 рази більше. Скільки кілограм груш купила мама?

• Школярі посадили 9 кущів смородини, а аґрусу в 5 разів більше. Скільки кущів аґрусу посадили?

Відповіді: 7; 3; 36; 18; 45.

3) Робота з геометричним матеріалом.

— Скільки всього трикутників на малюнку?

4) Каліграфічна хвилинка (фронтальна робота з використанням прийому «Мікрофон»).

а) Продовжіть ряд чисел.

98; 99; 100; ...; ...; ...;...; ...;...; ...; ...; ...; ...

б) Запишіть «сусідів» числа.

... 100...; ... 108...; ... 119...; ... 133...

5) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Редьярд Кіплінг — англійський поет і прозаїк. Більш відомий як творець дитячих казок про Мауглі, допитливе слоненятко, кішку, яка гуляє, як сама собі знає, про відважного мангуста Ріккі-Тіккі-Таві та багатьох інших. Наймолодший лауреат Нобелівської премії з літератури. Був нагороджений «за велику фантазію та зрілість ідей».

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням методу «Мозковий штурм»)

— Прочитайте числа.

— Назвіть числа та розкладіть їх на розрядні доданки.

104 = 100 + 4...

Сотні (III розряд)

Десятки (II розряд)

Одиниці (І розряд)

-

8

9

1

0

5

1

6

7

1

5

0

1

0

9

1

5

2

— Дайте відповіді на запитання.

• Скільки в числі 89 одиниць першого розряду? (9)

• Як утворити число 105? (100 + 5)

• Скільки в числі 167 одиниць третього, другого, першого розрядів? (1; 6; 7)

• Скільки в числі 150 одиниць другого розряду? (5)

• Як утворити число 109? (108 + 1)

• Скільки в числі 152 одиниць третього, другого, першого розрядів? (1; 5; 2)

• Утворимо число 200.

• Яке число йде за числом 199?

• Як утворили число 200? (199 + 1)

— Яка тема нашого уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням ділової гри «За і проти»)

— Чи потрібно вміти утворювати число 200 та називати числа третього розряду? (Відповіді учнів.)

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії)

«Книга джунглів» — збірка оповідань, серед яких відомі розповіді про Мауглі, вихованого серед вовків.

Мауглі — поняття, яке має декілька значень.

Мауглі — герой кількох оповідань Джозефа Редьярда Кіплінга.

«Мауглі» — анімаційний серіал і повнометражний мультфільм на основі серіалу, створений режисером Романом Давидовим.

«Мауглі» — дитина, що виросла серед тварин.

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 58).

а) Виконання завдання № 391 за новою темою (фронтально, з використанням прийому «Коментування»).

— Розглянемо уважно утворення чисел кожного розряду за підручником.

— Прочитайте назви чисел третього розряду.

— Зверніть увагу: якщо до числа 999 додати 1, одержимо число, яке називається тисяча (це перше число четвертого розряду).

б) Виконання завдання за новою темою (фронтально, з використанням прийому «Коментування» з подальшою перевіркою на дошці).

— Виконайте за зразком. Розкладіть числа на розрядні доданки.

234 = 200 + 30 + 4

542 =

506 =

321 =

801 =

— Виконайте за зразком. Утворіть число із розрядних доданків.

400 + 10 + 1 = 411

500 + 3 =

300 + 20 + 4 =

200 + 50 + 1 =

— Розв’яжіть приклади.

200 + 300 =

100 + 400 =

400 + 500 =

900 + 100 =

2) Розв'язування задач (робота в міні-групах з використанням прийому «Мікрофон»).

Задача 1

Риба-меч живе 6 років, а дельфін — 26 років. На скільки років довше живе дельфін, ніж риба-меч? (26 - 6 = 20 років)

— Як дізналися? (Щоб дізнатися, на скільки одне число більше або менше від другого, потрібно від більшого відняти менше.)

Задача 2

Маса атлантичного осетра 90 кг, а щука у 10 разів менше. Скільки важить щука? (90 : 10 = 9 кг)

— Як дізналися? (Щоб дізнатися, у скільки разів одне число більше або менше від другого, потрібно більше поділити на менше.)

3) Гімнастика для очей.

4) Розв'язування задачі № 392 (робота в групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

— Що відомо?

— Що невідомо?

— Які компоненти невідомі? (Зменшуване, різниця)

— Як знайти невідоме зменшуване?

— Що сказано в задачі про різницю?

— Як знайти різницю? (Множенням)

Сильніші учні записують розв’язання задачі самостійно, виразом. Решта розв’язують задачу за допомогою плану.

1) Скільки консервів залишилось у туристів?

2) Скільки банок консервів купили туристи?

Вираз до задачі: 9 ∙ 3 + 9 = 36

Творча робота над задачею

— Замініть число 3 числом 5. Чи зміниться план розв’язання задачі?

5) Завдання з логічним навантаженням, № 394 (робота у міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

Відповідь: 102 к., 105 к., 110 к., 125 к., 150 к.

6) Робота в «Літературній» студії (фронтально, з використанням прийому «Мозковий штурм»)

«АНКЕТА» ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ ПОВІСТІ-КАЗКИ «МАУГЛІ»

Ім’я

Мауглі, Жабеня, Нату

Вік

Від 1-2 до 17 років

Батьки

Вовки, Мессуа

Місце проживання

Джунглі, село

Заняття

Полювання, тренування, милування природою

ДРУЗІ

Багіра, Балу, Каа, Акела, Сірі Брати, Хатхі

Вороги

Шер-хан, Табакі, Бандер-логи, дикі собаки, Білий Клобук

Фізичний стан

Сильний, здоровий, тренований, витривалий

Моральні якості

Сміливий, чесний, вірний, добрий, вразливий тощо

Головна думка повісті-казки «Мауглі»

Людина повинна вміти знаходити вихід із будь-якої скрутної ситуації і при цьому залишатися людиною, любити природу й жити в гармонії з нею.

— Прочитайте цю казку-повість...

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 59, №395; 396.

2. Рефлексія (з використанням прийому «Мікрофон»)

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• 3 якими числами ознайомилися на уроці?

• Полічіть десятками від 10 до 100; сотнями від 100 до 1000.

• Назвіть будь-яке число першого, другого, третього розряду.

• Де можна використати ці знання?

• Чим зацікавила вас повість-казка «Мауглі»?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити