Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017

НУМЕРАЦІЯ ТРИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ

Урок 41. УТВОРЕННЯ ТРИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ ІЗ СОТЕНЬ, ДЕСЯТКІВ І ОДИНИЦЬ. НАЗВИ РОЗРЯДНИХ ЧИСЕЛ. ЗАДАЧІ НА СПІЛЬНУ РОБОТУ

Мета:

формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з утворенням трицифрових чисел із сотень, десятків, одиниць; формувати вміння розв'язувати задачі на спільну роботу; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про героїв твору «Дивовижний чарівник з Країни Оз» американського письменника Лаймена Френка Баума.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа.

Міжпредметні зв'язки: літературне читання, українська мова, мистецтво.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

— Французький філософ і математик Рене Декарт сказав: «Для того щоб удосконалювати розум, треба більше міркувати, ніж зубрити».

— Чому він так сказав? (Тому що просте заучування приносить менше користі.)

— Якби люди не думали, то ніколи не зробили би великих відкриттів — не полетіли б у космос, не винайшли б комп’ютера, не навчилися б читати... (казки).

2. Актуалізація опорних знань

1) Усне опитування (з використанням прийому «Асоціативний кущ»).

Вітання вам, дорослим і малим,

Від всіх казок низенький вам уклін.

Казка — мудра, хочу вам сказати,

Що кожен з вас її повинен знати,

Бо, кажуть, казка вчить на світі... (жити)

Та правду й волю завжди боронити.

— А які асоціації спадають вам на думку, коли ви чуєте слово казка?

2) Математичний диктант (з використанням прийому «Інтрига»),

— А познайомимося ми з автором..., розв’язавши наступні завдання.

• Запишіть число, у якому 6 десятків і 5 одиниць. (65)

• Запишіть найбільше трицифрове число. (999)

• Запишіть найменше трицифрове число. (100)

• Запишіть число, попереднє до числа 400. (399)

• Запишіть число, наступне до числа 799. (800)

• Запишіть число, яке представлене у вигляді суми розрядних доданків: 100 + 80 + 4. (184)

• Запишіть число, яке представлене у вигляді суми розрядних доданків: 500 + 70 + 3. (573)

• Запишіть число, яке представлене у вигляді суми розрядних доданків: 200 + 1. (201)

• Запишіть число, розв’язавши приклад: якщо від числа 500 відняти кількість його сотень. (495)

• Запишіть число, розв’язавши приклад: якщо від числа 853 відняти кількість його десятків. (803)

• Запишіть число, розв’язавши приклад: якщо від числа 602 відняти кількість його одиниць. (600)

• Запишіть число, розв’язавши приклад: якщо від числа 602 відняти кількість його десятків. (602)

3) Гра «Шифрувальники». Робота в парах.

65

800-К

495-Е

999-У

184-А

803-Б

100-Л

573-Н

600-Ф

399-М

201-Й

602-Р

4) Каліграфічна хвилинка.

— Запишіть відповіді трицифрових чисел у порядку зростання.

100; 184; 201; 399; 495; 573; 600; 602; 800; 803; 999.

(Лаймен Френк Баум)

5) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Лаймен Френк Баум — американський письменник, творець чарівної Країни Оз. Відомий класик дитячої літератури, чиї книги були екранізовані десятки разів.

Країна Оз — вигадана країна із серії книг «Дивовижний чарівник з Країни Оз». На її честь названо Землю Оз (Oz Terra) на Хароні (відкритий у 1978 році супутник Плутона).

Широко відомий переказ Олександра Волкова «Чарівник Смарагдового міста».

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»)

— У нас попросила допомоги дівчинка Еллі. Її разом із песиком Тотошкою буревій заніс у далеку чарівну Країну Оз. Добра фея Вілліна погодилася показати Еллі дорогу до Смарагдового міста, де живе наймудріший чарівник Гудвін, який може допомогти повернутися їй з Тотошкою додому до матусі.

Та Еллі повинна розв’язати його математичні загадки. Допоможемо дівчинці?

• Великий пучок — сотня.

• Маленький пучок — десяток.

• Паличка — одиниця.

1) Скільки паличок у кожному рядку?

(236; 430; 405)

Висновок. Утворення трицифрових чисел із сотень, десятків і одиниць.

2) Запис чисел у нумераційну таблицю.

Сотні (III розряд)

Десятки (II розряд)

Одиниці (І розряд)

Висновок. Назви розрядних чисел.

3) «Задача-цікавинка» для розумних та допитливих.

Героям «Простоквашино» треба заготовити на зиму 60 полін дров. Матроскін з дядею Федором можуть виконати цю роботу за 10 годин, а Шарик — за 15 годин.

— За який час виконають цю роботу наші герої, якщо працюватимуть разом?

1) 60 : 10 = 6 (п.) — М. з Ф. за 1 годину;

2) 60 : 15 = 4 (п.) — Ш. за 1 годину;

3) 6 + 4 = 10 (п.) — за 1 годину;

4) 60 : 10 = 6 (год.)

Відповідь: 6 годин.

— Як називаються завдання, де хтось виконує деякі дії, працює?

— А як назвати задачі, де йдеться про роботу відразу декількох об’єктів?

Висновок. Задачі на спільну роботу.

— Яка тема нашого уроку? (Відповіді учнів.)

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Мікрофон»)

— Як ви вважаєте, у житті трапляються такі ситуації, коли краще працювати разом, ніж одному?

— Разом робота виконується швидше, легше, веселіше.

— Ось і кіт Матроскін стверджує... (Перегляд відеофрагмента мультфільму «Спільна праця...».)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 59-60).

— Вілліна у чарівній книзі знайшла вказівку, як потрапити до Смарагдового міста, та вона зачарована. Допоможемо Еллі?

а) Усне обчислення прикладів (з використанням прийому «Мікрофон»).

2 сот. 3 дес. 7 од. =

4 дес. 7 од. =

5 сот. 6 дес. 2 од. =

5 сот. 8 од. =

7 сот. 4 дес. =

9 сот. 9 од. =

б) Виконання завдання № 400 за таблицею (фронтально, з використанням прийому «Коментування»).

— Дорогою Еллі зустріла опудало Страшилу, який вирішив йти з нею до Гудвіна, щоб отримати розум. Але, щоб його зняти з палиці, потрібно попрацювати з числами.

в) Розв’язування задач (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

— А кого ж ще зустріла Еллі? Це залізний Дровосік. Його руки й ноги покриті іржею. Щоб йому допомогти, потрібно попрацювати над задачами.

Задача 1

Еллі може з’їсти коробку цукерок за 2 хвилини, Страшила — за 3 хвилини, а Дровосік — за 6 хвилин. За скільки хвилин вони «з’їдять» всі цукерки разом?

Перевірка

— Чому різні відповіді? (Ми не знаємо обсяг роботи.)

— Дійсно, не завжди в задачах на спільну роботу відомий обсяг роботи, або його неможливо виразити в якихось одиницях вимірювання. Наприклад, побудувати будинок, зробити домашнє завдання, зробити прибирання в квартирі і т. ін.

Задача 2 (№ 401)

— Вирушили Еллі з Тотошкою та їхні нові друзі далі. На горизонті видніється чудовий замок... Можливо, це і є Смарагдове місто. Ні, це Страшний Людожер чекає на здобич. Але він нас не чіпатиме, якщо ми покажемо, які розумні та допитливі.

Аналіз умови задачі

За 1 годину

Час роботи

Загальна кількість

1 токар

4 д.

?

42 дет.

2 токар

3 д.

— Які величини відомі? (Робота, виконана за годину, кількість годин та загальна кількість деталей.)

Коментування дітей (корекція вчителя).

1) 4 + 3 = 7 (дет.) — обидва токарі за годину;

2) 42 : 7 = 6 (год.)

Відповідь: 6 годин.

Творча робота над задачею

— Придумайте задачу з іншими числами.

2) Фізкультхвилинка.

Звучить «Пісенька друзів» з мультфільму «Чарівник Смарагдового міста».

Руки в сторони та вгору —

На носочки піднялись,

Підніми голівку вгору —

Й на долоньки подивись.

Присідати ми почнемо,

Добре ноги розімнемо.

Раз — присіли, руки прямо.

Встали — знову все так само.

Повертаємося вправно,

Все виконуємо гарно.

Вліво-вправо повернулись

І сусіду усміхнулись.

3) Робота з іменованими числами (з використанням прийому «Мікрофон»),

— Дорогою до Еллі приєднався боязливий Лев. Він вирішив допомогти пройти повз злих тигрів, якщо ми допоможемо знайти Еллі шлях через глибокий рів. Для цього потрібно..

а) Повторення одиниць часу.

— І ось уже до Смарагдового міста залишилось зовсім небагато. Подивіться: вдалині сяють його ворота. Та потрібно перейти макове поле, на якому можна заснути і залишитися назавжди. Тому потрібно ступати рівно по цеглинках, виконуючи правильно наступне завдання.

б) Виконання завдання № 402 (с. 60).

Відповідь: 12 год 10 хв.

Творча робота

— Коли закінчився попередній урок, якщо перерва тривала 20 хвилин? (Об 11 год 50 хв)

4) Робота в «Художній» студії. Виконання малюнка «Чарівник Смарагдового міста».

— Як ви гадаєте, чому місто називається Смарагдовим? (Відповіді дітей можна пов’язати з кольорами.)

Смарагд — це дорогоцінний камінь зеленого кольору, його часто використовують у виготовленні ювелірних прикрас. Виблискуючи в променях сонячного світла, Смарагдове місто переливається різними відтінками зеленого кольору.

Учні малюють Смарагдове місто лише за допомогою відтінків зеленого кольору. Учитель звертає увагу на те, що малюнок має бути великим, необхідно рівномірно заповнювати аркуш, правильно використовувати колір. З власної ініціативи учні можуть намалювати й самого чарівника Гудвіна.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 60, № 403; 404.

2. Рефлексія (з використанням прийому «Мікрофон»)

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• 3 якими числами ознайомилися на уроці?

• Назвіть числа, в яких... 7 сот. 6 дес. 3 од.; 9 сот. 8 од.

• Назвіть число, у якому 7 од. III розряду, 4 од. II розряду, 2 од. І розряду. (742)

• 3 яким видом задач ознайомилися на уроці?

• Як ви вважаєте, чи корисно працювати спільно? Чому?

• Де можна використати ці знання?

• Чим вас зацікавила казка «Чарівник Смарагдового міста»?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити