Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017

НУМЕРАЦІЯ ТРИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ

Урок 44. ВИЗНАЧЕННЯ ЧИСЛА СОТЕНЬ І ДЕСЯТКІВ У ТРИЦИФРОВОМУ ЧИСЛІ. ВІДНІМАННЯ ВІД ТРИЦИФРОВОГО ЧИСЛА ОДИНИЦЬ ПЕВНОГО РОЗРЯДУ. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ, ЩО МІСТЯТЬ ЗБІЛЬШЕННЯ (ЗМЕНШЕННЯ) ЧИСЛА У КІЛЬКА РАЗІВ

Мета:

формування предметних компетентностей: навчати учнів визначати загальну кількість одиниць, десятків і сотень у трицифровому числі; формувати вміння розв'язувати складені задачі, що містять збільшення (зменшення) числа у кілька разів; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про повість-казку «Пригоди Аліси у Дивокраї» англійського письменника Чарльза Латвіджа (Лютвіджа) Доджсона.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа.

Міжпредметні зв'язки: літературне читання, українська мова, мистецтво.

Обладнання: обчислювальні таблиці, картки для самостійної роботи, картки контролю, мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

— В одній країні люди кажуть: «Якщо ви не знаєте Алісу і Чеширського Кота, Капелюшника й Шаленого Зайця, ви нічого не знаєте про нашу державу».

— Про яку ж державу йдеться?

— Як називається книжка, у якій головними героями є названі персонажі? Хто її написав?

— Математика дасть нам відповіді на ці запитання.

2. Актуалізація опорних знань

1) Математична розминка (з використанням прийому «Інтрига»).

а) Каліграфічна хвилинка.

— Випишіть відповіді математичних ланцюжків.

66; 64; 65; 44; 77; 63.

— Кожне число збільшіть на сотню та запишіть у порядку спадання.

177; 166; 165; 164; 163; 144.

б) Гра «Характеристика числа».

— Назвіть число.

— Які розряди має це число?

— Як інакше можна назвати одиниці? (Одиниці І розряду)

— Десятки? (Одиниці II розряду)

— Сотні? (Одиниці III розряду)

— Назвіть число, в якому:

• 2 сот. 3 дес. 7 од.

• 5 сот. 6 дес. 2 од.

• 7 сот. 4 дес.

• 9 сот. 9 од.

в) Запис у нумераційній таблиці.

III розряд

II розряд

І розряд

— Прочитайте числа. (627; 670; 705; 333; 966)

— Запишіть у нумераційну таблицю.

— Дайте відповіді.

— Що означають в запису цих чисел цифри 7; 0?

— Скільки в числах одиниць кожного розряду?

(Пояснення. У числі 627 у третьому розряді 6 одиниць, або 6 сотень; у другому — 2 одиниці, або 2 десятки; в першому — 7 одиниць.)

— На якому місці, якщо лічити справа наліво, записують одиниці; десятки; сотні?

г) Гра «Знайти число».

2) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Льюїс Керролл, справжнє ім’я Чарльз Латвідж (Лютвідж) Доджсон — англійський письменник, математик, філософ, логік. Найвідоміші літературні твори: «Пригоди Аліси у Дивокраї» і продовження «Аліса в Задзеркаллі». Українською твір уперше було перекладено 1960-го року Галиною Бушиною. Історія сповнена сатиричних натяків на друзів та ворогів Доджсона, пародій на шкільні вірші, які викладали в британських школах.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»)

— Поясніть склад числа 265.

2 сотні — де ... (200) одиниць, 6 десятків — це ... (60) одиниць та ще ... (5) одиниць, а разом — 265 одиниць.

2 сотні — це ... (200) одиниць, або ... (20) десятків та ще ... (80) одиниць — це ... (8) десятків, а разом — 28 десятків.

2 сотні — це ... (200) одиниць, або 2 сотні.

Висновок. Визначення числа сотень і десятків у трицифровому числі.

— Поясніть розв’язання.

Висновок. Віднімання від трицифрового числа одиниць певного розряду.

— Діти, ви бачите, що кожний художник бачить свою Алісу. В реальності ж у Аліси Лідделл було коротке темно-каштанове волосся і чупринка на лобі.

Л. Керролл розповідав: «У 1855 році я познайомився з дівчинкою Алісою Лідделл, донькою декана коледжу, в якому я викладав, їй було три роки. Ми пливли на човні Темзою. Аліса просила мене розповісти казку. Я почав щось вигадувати, щоб потішити малюків. А під час прощання Аліса раптом сказала: “Містере Доджсон, мені б дуже хотілося, щоб ви написали для мене про пригоди Аліси”». Я просидів усю ніч, записуючи в зошит усі нісенітниці, що запам’яталися. Перший екземпляр казки згодом переписав для Аліси від руки і прикрасив... власними малюнками та спеціальною римованою посвятою. Вона завершувалася такими словами:

“Алісо, прошу, пам’ятай казки до сивини.

Ти у скарбничку їх збирай,

Куди ховаєш сни.

Немов гербарій, зберігай,

Чекаючи весни”.

Л. Керролл: «Пам’ятайте, що дитинство — то найкраща пора у житті людини. А діти набагато розумніші й кращі, ніж ми, дорослі, про них думаємо».

Задача

Уявімо, що в першому екземплярі на 9 сторінках він розмістив по 8 малюнків. У другій частині твору розмістив у 2 рази менше та ще одну. Скільки малюнків було в 1 екземплярі?

9 ∙ 8 : 2 + 1 = 37 (м.)

Висновок. Розв’язування задач, що містять збільшення (зменшення) числа у кілька разів.

— Яка тема нашого уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (фронтально, з використанням прийому «Коло ідей»)

— Де в житті нам знадобляться ці знання? (Відповіді учнів.)

— А ми продовжуємо мандрувати з Алісою далі математичною країною...

3. Формування вмінь і навичок

1) Виконання вправ за новою темою (фронтально, з використанням прийому «Коментування»). Робота за картками.

Картка 1

Обчислити. Скільки всього копійок?

1 грн 13 к. =

2 грн 47 к. =

8 грн =

Картка 2

Обчислити. Скільки всього копійок?

1 грн 23 к. =

2 грн 43 к. =

6 грн =

Картка 3

Обчислити. Скільки всього копійок?

1 грн 33 к. =

2 грн 57 к. =

7 грн =

2) Виконання вправ за новою темою (самостійна робота з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

Варіант 1

Варіант 2

Варіант 3

345 к. - 3 грн -

345 к. - 40 к. =

345 к. - 5 к. =

635 к. - 6 грн =

635 к. - 30 к. =

635 к. - 5 к. =

585 к. - 5 грн =

585 к. - 80 к. =

585 к. - 5 к. =

Пояснення

— Розглянемо перший приклад: 345 - 300. Зменшуване 345 складається із 3 сот. 4 дес. 5 од., а від’ємник 300 — із 3 сот.

3 сот. 4 дес. 5 од. - 3 сот. = 4 дес. 5 од. = 45

3) Гра «Математична естафета».

Клас об’єднується у три групи. Виграє та команда, яка швидше поверне розв’язані вирази вчителеві.

Відповіді:

160; 360; 170; 580; 190; 150; 270; 270; 90; 140; 380; 430.

580; 380; 190; 170; 180; 190; 90; 150; 350; 260; 170; 380.

70; 190; 480; 440; 140; 160; 150; 480; 280; 350; 630; 190.

4) Фізкультхвилинка.

5) Робота за підручником (с. 66).

а) Робота над задачею № 440.

Аналіз умови задачі

Обкопали

Усього

Малина

3 ряди по 8 кущ.

?

Смородина

?, у 4 рази менше

— Які компоненти відомі?

Коментування дітей (корекція вчителя).

Розв'язування задачі за планом

1) Скільки кущів малини обкопали діти? (8 ∙ 3 = 24)

2) Скільки кущів смородини обкопали діти? (24 : 4 = 6)

3) Скільки всього кущів обкопали діти? (24 + 6 = 30)

Складання виразу до задачі

8 ∙ 3 + 24 : 4 = 30 (кущ.)

Відповідь: 30 кущів.

Творча робота над задачею

— Замініть слова «у 4 рази менше» словами «на 4 кущі менше». Що змінилося у розв’язанні?

6) Розв'язування завдання з логічним навантаженням № 441 (робота у міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

Розв’язання

1) 2 + 6 = 8 (д.) — усього дітей;

2) 8 : 2 = 4 (5.) — усього дорослих;

3) 8 + 4 = 12 (осіб) — усього осіб лагодили шпаківні.

7) Робота в «Літературній» студії (фронтально, з використанням прийому «Мозковий штурм»).

— Які ж мешканці Країни Чудес?

— Вони дуже різні. Королева — зла, знервована. Миша — весь час ображається. Гусінь — гонориста. Грифон, Черепаха — роздратовані. Чеширський Кіт — завжди усміхнений.

У тексті багато дивних речей, віршів, фраз, висловів. Казка Л. Керролла змушує дорослих зупинитися і побачити незвичайне у звичайному. А дітям допомагає розвивати фантазію, уяву.

— Чим завершилася подорож Аліси? (Добро завжди перемагає зло.)

Висновок. Треба бути добрим, і завжди, як Аліса, приходити на допомогу іншим.

— Діти, а ви звернули увагу, як англійці люблять свій народ? Згадайте про зображення Аліси та інших персонажів казки на вітражах у церквах. Мені дуже хочеться, щоб і ви любили нашу Україну і пишалися нею.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 66, № 442; 443.

2. Рефлексія (з використанням прийому «Мікрофон»)

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• 3 якими числами ознайомилися на уроці?

Гра «Знайди "зайве" число»

111; 121; 222; 333; 444; 555.

217; 317; 497; 417; 517; 617.

103; 123; 207; 309; 405; 506.

• За яким принципом слід віднімати трицифрові числа?

• Як розв’язувати задачі, що містять збільшення (зменшення) числа у кілька разів?

• Де можна використати ці знання?

• Чим зацікавила вас повість-казка Льюїса Керролла?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити