Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017

ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ В МЕЖАХ 100. УСНЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ

Урок 50. АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ. ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ КРУГЛИХ СОТЕНЬ. ДОДАВАННЯ КРУГЛИХ ДЕСЯТКІВ З ПЕРЕХОДОМ ЧЕРЕЗ ДЕСЯТОК. ЗАДАЧІ НА ДВІ ДІЇ ПЕРШОГО СТУПЕНЯ. ТВОРЧА РОБОТА НАД ЗАДАЧЕЮ

Мета:

формування предметних компетентностей: проаналізувати результати контрольної роботи; організувати роботу над помилками; ознайомити учнів з додаванням і відніманням круглих сотень і круглих десятків з переходом через десяток; удосконалювати вміння розв'язувати задачі та творчо їх опрацьовувати; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про життя та творчість Т. Г. Шевченка.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа.

Міжпредметні зв'язки: літературне читання, українська мова, мистецтво.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю, мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

2. Актуалізація опорних знань

1) Аналіз контрольної роботи.

• Оголошення результатів виконання роботи.

• Колективна робота над типовими помилками.

• Індивідуальна робота над помилками, допущеними в контрольній роботі.

2) Математична вікторина (з використанням прийому «Мозковий штурм»),

— Якою системою лічби ми користуємось? (Десяткова)

— Як називається ця одиниця для лічби? (Десяток)

— Полічіть десятками від 20... до 50, від 60... до 100, від 100 до... 40.

— Якщо візьмемо 10 десятків, то утворимо... (сотню).

— Полічіть сотнями від 100... до 500, від 600... до 1000, від 900... до 500.

— Як називається число, яке отримуємо у результаті додавання? (Сума)

— Як називається число, яке отримуємо у результаті віднімання? (Різниця)

— Перевіримо ваші здібності на літературному матеріалі.

3) Літературна вікторина (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

а) Перегляд презентації «Дітям — про Т. Г. Шевченка» (за посиланням http://youtu.be/_QY2ZSTPX_w).

— Що із побаченого вам найбільше запам’яталося?

— Чи дізналися ви щось нове про великого Кобзаря?

— А зараз ми перевіримо, чи уважними ви були глядачами?

б) Гра «Чи уважний ти глядач?».

• Де і коли народився Тарас Григорович Шевченко?

• Ким були його батьки?

• Яке нещастя сталося у житті 9-річного Тараса?

• Ким йому довелося бути після смерті батьків?

• У скільки років він став вільною людиною?

• Чи все життя він провів на Батьківщині?

• Що йому заборонялося робити на засланні?

• Як склалося життя після повернення в Україну?

• Чому Чернечу гору в Каневі перейменували на Тарасову?

• Як ушанували Т. Г. Шевченка нащадки?

4) Математичний диктант (фронтально, з використанням прийому «Коментування»).

• Запишіть число, в якому: 7 сот. 8 дес. 2 од.; 5 сот.; 6 дес. 1 од.; 3 сот. 9 од.; 2 сот. 4 дес.

• Запишіть число, в якому: 2 од. III розряду, 7 од. II розряду і 3 од. І розряду; 8 од. III розряду і 4 од. II розряду; 1 од. III розряду і 9 од. І розряду.

• Запишіть числа цифрами: триста сорок вісім; двісті один; чотириста двадцять; тисяча.

Відповіді: 782; 500; 61; 309; 240; 273; 840; 109; 348; 201; 420; 1000.

5) Каліграфічна хвилинка.

— Дівчата, випишіть трицифрові числа за порядком зростання.

109; 201; 240; 273; 309; 348; 420; 500; 782; 840.

— Хлопці, випишіть трицифрові числа за порядком спадання.

840; 782; 500; 420; 348; 309; 273; 240; 201; 109.

6) Музична хвилинка.

— Заплющте очі, розслабтесь. Зараз ви почуєте пісню, яку виконує 7-річний Олег Александров. («Реве та стогне Дніпр широкий»; концерт, присвячений річниці з дня народження Т. Г. Шевченка — за посиланням: http://youtu.be/3ty0aWDlyus)

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»)

— Запишіть кожне число у вигляді суми розрядних доданків.

Зразок: 678 = 600 + 70 + 8

540 = ... 309 = ...

— Пригадайте, як ми додавали і віднімали круглі трицифрові числа.

200 + 700

200 — 2 сотні, а 700 — 7 сотень, 2 сот. + 7 сот. = 9 сот., або 900.

800 - 300

800 — 8 сотень, а 300 — це 3 сотні, 8 сот. - 3 сот. = 5 сот., або 500.

60 + 90

60 — це 6 дес., 90 — 9 дес., 6 дес. + 9 дес. = 15 дес., або 150.

120 - 30

120 — це 12 дес., 30 — 3 дес., 12 дес. — 3 дес. = 9 дес., або 90.

— Яка тема уроку?

Висновок. Додавання і віднімання круглих сотень та круглих десятків з переходом через десяток.

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням ділової гри «За і проти»).

— Чи треба вміти додавати і віднімати круглі сотні та круглі десятки з переходом через десяток? (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Обчислення прикладів з вивченої теми.

1000 - 700 = 300

(Щоб від 1000 відняти 700, треба від 10 сотень відняти 7 сотень. Отримаємо 3 сотні.)

300 + 300 = 600 (3 сот. + 3 сот. = 6 сот.)

— Як можна визначити кількість десятків у числі? (Потрібно відкинути цифру одиниць і прочитати двоцифрове число, яке утворилося.)

640 - 600 = 40 (64 дес. - 60 дес. = 4 дес.)

640 - 40 = 600 (64 дес. - 4 дес. = 60 дес.)

2) Самостійна робота на основі завдань № 475-476 (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

Варіант 1

Варіант 2

3) Робота за підручником (с. 75).

а) Робота над задачею № 478.

План розв’язання

— Скільки ковбаси купила мама? (500 г)

— Чи знаємо ми, скільки грамів масла купила мама? (Ні)

— А що ми знаємо? (що на 300 г менше)

— Ми можемо дізнатися, скільки масла купила мама?

— Що для цього потрібно зробити? (500 - 300 = 200 г масла)

— Чи відповіли ми на головне питання задачі?

— Що запитується в задачі? (Яка маса всієї покупки?)

— Чи можемо ми відповісти на це питання?

— Що потрібно зробити? (500 + 200 = 700 г)

— Сформулюйте повну відповідь на запитання задачі. (Маса всієї покупки 700 г.)

Коментування дітей (корекція вчителя).

500 + (500 - 300) = 700 (г)

б) Самостійне розв’язування задачі № 480 (робота у міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

Аналіз умови задачі

Зливок 1 кг

Срібло — 700 г

На ? грамів більше срібла?

Мідь — ?

— Які компоненти відомі?

— Чи можемо ми відразу відповісти на питання задачі? (Ні)

— Чому? (Ми не знаємо, скільки важить мідь.)

— Чи можемо ми дізнатися масу міді? (Якщо ввесь зливок важить 1 кг, або 1000 г, а срібла у ньому — 700 г, то 1000 - 700 = 300 (г) — маса міді.)

— Знаючи масу міді, дайте відповідь на головне питання задачі. (700 - 300 = 400, на 400 грамів у зливку більше срібла, ніж міді.)

Коментування дітей (корекція вчителя).

700 - (1000 - 700) = 400 (г.)

Відповідь: на 400 грамів.

в) Творча робота над задачею № 487.

Самостійне розв'язування задачі

Коментування дітей (корекція вчителя).

Творче завдання

— Яким чином можна замінити число 2, щоб задачу можна було розв’язати двома діями?

4) Робота в «Літературно-художній» студії. «Для нас він більше, ніж література...».

— Нам відомо, що Тарас Шевченко був не тільки поетом, він був ще й талановитим художником. Багато своїх живописних творів залишив він у спадок.

Перегляд презентації «Т. Г. Шевченко і його картини» (за посиланням http://youtu.be/Mghj9golTXY)

«Іду з дитинства до Тараса...»

— Минають роки, змінюються покоління, а слава Шевченка не згасає, твори його сьогодні є не менш актуальними, ніж майже два століття тому. Понад 300 сходинок ведуть на Тарасову гору в Каневі. Ними пройшли понад 11 мільйонів людей зі 150 країн світу,— такі приблизні підрахунки.

Прийдуть до одного з найвідоміших у світі пам’ятників Шевченку, розташованому в нашому рідному місті, і 9 березня.

Останні хвилинки сьогоднішнього уроку мають назву «Іду з дитинства до Тараса...», бо саме в ранньому дитинстві розпочинається наше ознайомлення з творчістю геніального українського поета, справжнього патріота — Тараса Шевченка.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 76, № 488; 490; 492.

2. Рефлексія (з використанням прийому «Мікрофон»)

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Яким способом обчислення користувалися під час додавання і віднімання круглих сотень та десятків? Наведіть приклади. (Круглі сотні додають і віднімають так само, як одиниці і круглі десятки.)

• Де можна використати ці знання?

• Чим зацікавила вас інформація про Т. Г. Шевченка?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити