Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017

ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ В МЕЖАХ 100. УСНЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ

Урок 52. УСНЕ ВІДНІМАННЯ ВИДУ 470 - 320. ЗАДАЧІ І ВПРАВИ НА ЗАСТОСУВАННЯ ПРИЙОМІВ ОБЧИСЛЕНЬ. ЗАДАЧА, ЩО МІСТИТЬ СУМИ ДВОХ і ТРЬОХ ДОДАНКІВ

Мета:

формування предметних компетентностей: ознайомити учнів із прийомом по- розрядного віднімання круглих трицифрових чисел; формувати вміння використовувати вивчені прийоми обчислень під час розв'язування задач і вправ; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про сім чудес світу.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, природознавство, «Я у світі».

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

1) Психологічна настанова.

І знову ранок. Новий день настав!

Чудовий, чи не дуже — вам судити.

Один мислитель так колись сказав:

«Ми самі настрій маємо творити!».

Дзвінок — починається урок!

Тут потіхи та завдання,

Ігри, жарти, все для вас!

Побажаю вам удачі —

За роботу, в добрий час!

2) Мотивація навчальної діяльності.

— У давні часи, ще до нової ери, в епоху, яка називалася античною, люди визначили для себе і наступних поколінь сім чудес світу. Ви запитаєте, а чому саме сім, а не п’ять, не десять? Річ у тім, що число сім магічне. Воно трапляється повсюди (кольори у веселки, кількість нот...).

3) Розглядання ілюстрації «Сім чудес світу».

— Серед семи чудес світу до наших днів збереглися лише піраміди, розташовані у казковій країні під назвою Єгипет. (Показати на карті.) Спробуємо побудувати піраміду, розв’язуючи приклади. Якщо розв’яжемо їх правильно, прочитаємо, який фараон наказав побудувати надвелику піраміду, аби влаштувати в ній гробницю.

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії)

Фараон — титул монарха у Стародавньому Єгипті, сучасне найменування правителів Стародавнього Єгипту.

Фараон уважався живим богом, який після своєї смерті повинен приєднатися до інших богів. Він носив титул Сина Сонця і мав релігійну, політичну та військову владу в усьому Єгипті. Кожен фараон мав п’ять так званих титульних імен.

Помічником фараона був перший міністр (візир), керівник виконавчої влади.

2. Актуалізація опорних знань

1) Каліграфічна хвилинка.

— Розгадаємо загадки фараона.

— Випишіть відповіді математичного кола.

— Дівчата виписують відповіді 1-го кола.

150; 180; 210; 240; 270; 300; 330; 120.

— Хлопці виписують відповіді 2-го кола.

650; 490; 373; 245; 120; 10; 900; 800.

2) Гра «Хто швидше побудує піраміду?» (робота за картками з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

— Розташуйте літери відповідно до зростання результатів.

— У Єгипті найвищою є піраміда Хеопса. Висота її 146 метрів, як у сучасного 40-поверхового будинку!

В Ель-Гізі розташована унікальна тріада пірамід і колосальна фігура сфінкса.

Велику піраміду Хеопса вважають найбездоганнішим монументом на Землі.

3) Самостійне розв'язування розширеної задачі на спосіб зведення до одиниці.

— На будівництві піраміди працювала ціла армія будівельників. Адже за час будівництва робітники підняли більше двох мільйонів блоків, кожен з яких важив, як бегемот! А будівництво тривало не один рік.

Складіть задачу з числами 9; 63; 4; 2.

Під час будівництва робітник за 9 годин піднімає 63 блоки. Скільки блоків він підніме за 4 дні, якщо кожного дня підніматиме на 2 блоки більше?

— Хто може розв’язати задачу самостійно?

Після аналізу задачі рештою учнів її розв’язують на дошці.

1) 63 : 9 = 7 (б.) — робітник за годину;

2) 7 + 2 = 9 (б.) — буде піднімати за годину;

3) 9 ∙ 4 = 36 (б.)

Відповідь: 36 блоків.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»)

— Поясни розв’язання прикладів.

470 - 320

400 — 4 сотні, а 300 — 3 сотні, 4 сот. — 3 сот. = 1 сот., або 100.

70-20

70 — це 7 дес., 20 — 2 дес., 7 дес. — 2 дес. = 5 дес., або 50.

Отже,

470 - 320 = 150

Висновок. Сотні віднімають від сотень. Десятки віднімають від десятків. Знайдені результати додають.

Знайди невідомий доданок

[ ] + 110 = 680

Розв’язання:

680 - 110 = (600 - 100) + (80 - 10) = 500 + 70 = 570

Зроби висновок:

Сотні віднімаємо від сотень, десятки від десятків, знайдені результати додаємо.

— Яка тема уроку?

Висновок. Усне віднімання виду 470 - 320. Задачі і вправи на застосування прийомів обчислень.

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням ділової гри «За і проти»)

— Чи потрібно вміти обчислювати приклади виду 470 - 320? (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Математична розминка (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

а) Про що дізнаємося, обчисливши вирази?

Відповіді. Сума, різниця, частка, добуток, сума часток, різниця часток.

б) Поставте знаки дій, щоб записи були правильними.

в) Політ першого у світі космонавта Юрія Гагаріна розпочався о 9 год 7 хв, а закінчився о 10 год 55 хв. Скільки часу тривав політ?

г) Як зміниться добуток 9 ∙ а, якщо число а зменшити на 3?

2) Обчислення прикладів з вивченої теми.

Самостійна робота (з використанням прийому «Взаємоперевірка»). Робота за підручником (№ 503, с. 78)

Варіант 1

280 – 130 =

170 – 110 =

660 – 230 =

190 - 150 =

Варіант 2

670 – 440 =

750 – 250 =

990 – 510 =

350 – 240 =

3) Фізкультхвилинка.

КОМПЛЕКС ВПРАВ ГІМНАСТИКИ ДЛЯ ОЧЕЙ

1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно лічачи до 5. Повторити 4-5 разів.

2. Міцно замружити очі. Лічачи до 3, розплющити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4-5 разів.

3. У середньому темпі проробити 3-4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само — у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь — на рахунок 1-6. Повторити 1-2 рази.

4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1-4. Потім перевести погляд вдалечінь на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.

4) Розв'язування задачі, яка включає суму двох або трьох доданків (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії)

Щоб душа улюбленого фараона жила вічно, потрібно після смерті зберегти його тіло, вважали єгиптяни. Для цього частину внутрішніх органів померлого видаляли, далі тіло обробляли спеціальними речовинами й висушували. Підготовчі роботи тривали декілька тижнів. Потім тіло змащували ароматичними речовинами та обертали довгими смугами тканини, подібними до сучасного бинта. Оце вже і була мумія, а всі процедури, яким піддавали тіло, називали бальзамуванням.

Задача (на основі задачі № 505)

Для бальзамування єгиптяни взяли три бинти завдовжки 990 дм. Сума довжин першого і другого бинта — 680 дм, а другого і третього — 640 дм. Знайдіть довжину кожного відрізка бинта.

1) 990 - 680 = [ ] (дм) — довжина III бинта;

2) 990 - 640 = [ ] (дм) — довжина І бинта;

3) [ ] – [ ] = 130 (дм) — довжина II бинта.

Відповідь: 350 дм; 330 дм; 310 дм.

— Яка довжина всіх бинтів? (990 дм)

— Яка довжина першого і другого бинтів? (680 дм)

— А другого і третього? (640 дм)

— Що можна дізнатися, якщо від 990 віднімемо 680? (Яка довжина третього бинта.)

— Про що дізнаємося, якщо від 990 віднімемо 640? (Яка довжина першого бинта.)

— Про що дізнаємося, якщо обчислимо вираз 680 - (990 - 640)? (Яка довжина другого бинта.)

— Четвертий вираз не може бути розв’язанням до даної задачі.

Коментування дітей (корекція вчителя).

5) Робота з геометричним матеріалом (№ 507, с. 79).

— Скільки кутів на малюнках?

— Чи є серед них тупі; прямі?

6) Робота в «Історичній» студії.

— Як добре, що до нашого дня дійшли хоча б якісь уривки відомостей або зображення найбільших споруд давнини. І сьогодні, вивчаючи стародавні пам’ятки архітектури, подорожуючи руїнами фортець і площами давніх міст, ми здійснюємо екскурс у загадковий і неповторний світ прекрасного.

Подорожувати древніми місцями — це не просто екскурс в історію заради цікавості. Це пізнання людством самого себе, адже без знання минулого в нас не може бути майбутнього. Зараз для нас усіх настав час замислитися над тим, чи здатні ми гідно продовжити і зберегти ті традиції і ту майстерність, що нам дісталися від давніх часів. Чи залишить наше покоління після себе щось гідне уваги і замилування?

Шануймо та бережімо історичне надбання людства!

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 79, № 508; 509.

2. Рефлексія (з використанням прийомів «Мікрофон», «Аплодисменти»)

— Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

— Заплющте очі і згадайте, що було цікавого на цьому уроці?

— Оцініть свою роботу на уроці.

— Якщо ви згодні з твердженням, аплодуйте.

• Ви працювали недостатньо старанно.

• Ви працювали добре.

• Ви працювали чудово.

— Як обчислювати приклади виду 470 - 320?

— Поясніть спосіб обчислення у прикладах на віднімання: 370 - 150; 680 - 520.

— З яким видом задач працювали на уроці?

— Де можна використати ці знання?

— Чим зацікавила вас інформація про Єгипет?

3. Цікаво знати!

Усталений перелік Семи чудес світу пов’язують з іменем Александра Македонського.

Об’єкт

Зображення

Творці

Руйнування

Піраміда Хеопса

єгиптяни

Висячі Сади Семіраміди

вавилоняни

після І століття до н. е. внаслідок землетрусу

Статуя Зевса в Олімпії

греки — скульптор Фідій

V століття, згоріла під час пожежі у Константинополі

Храм Артеміди в Ефесі

лідійці, греки, перси

спалений Геростратом близько 360 до н. е. або 262 н. е. (готами)

Мавзолей в Галікарнасі

карійці, перси, греки

1494 року внаслідок землетрусу, зберігся фундамент, фрагменти

Колос Родоський

греки

224 (або 226) до н. е. внаслідок землетрусу

Александрійський маяк

Династія Птолемеїв

303 до н. е.— 148 до н. е. внаслідок землетрусу





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити