Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017

ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ В МЕЖАХ 100. УСНЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ

Урок 55. ПОРІВНЯННЯ СПОСОБІВ УСНОГО ВІДНІМАННЯ КРУГЛИХ ТРИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ. ПЕРЕВІРКА ВІДНІМАННЯ ДОДАВАННЯМ. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧІ НА ТРИ ДІЇ

Мета:

формування предметних компетентностей: узагальнити знання учнів про різні способи віднімання круглих трицифрових чисел; формувати вміння розв'язувати задачі на знаходження третього доданка; розвивати мислення, самостійність під час роботи; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про життя та творчість В. 3. Нестайка.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, літературне читання.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

— Дитинство... Щаслива пора для кожної людини. У цей час ми пізнаємо багато цікавого, переживаємо хвилюючі миті пізнання, захоплення, радощів та невдач. Дитинство несе нам багато нових знайомств. Саме в цей період ми прагнемо до подорожей, до пригод, до чогось нового.

І добре, коли доросла людина хоч подумки може повернутися в дитинство.

Тільки такі люди можуть по-справжньому зрозуміти дітей, їхнє життя, їхні бажання.

Таким є знаний у світі чудовий дитячий письменник Всеволод Зіновійович Нестайко.

Як завжди, рада зустрічі з вами і мрію про те, що на цьому уроці ви порадуєте мене цікавими думками.

— А ви про що мрієте? На що сподіваєтесь?

— Як бачите, наші бажання збігаються. Отже, докладемо зусиль — і мрії здійсняться. Будемо на це сподіватися.

2. Актуалізація опорних знань

— А познайомимося ми з автором... та назвою твору... (Прийом «Інтрига»), розв’язавши наступні завдання.

1) Усні обчислення (з використанням прийому «Тихе опитування»).

а) Продовжте ряд чисел до 500.

375; 380; 385; ...

— З кожної пари чисел назвати більше число.

137 і 138; 333 і 332; 260 і 206; 500 і 50; 647 і 645.

б) Гра «Граф-схеми».

Відповіді: 600; 100.

в) Обчисліть.

45 дес. + 23 дес. 37 дес. + 52 дес.

100 + 200 + 500 200 + 200 + 200

28 дес. + 41 дес. 62 дес. + 33 дес.

Відповіді: 680; 800; 690; 890; 600; 950.

2) Каліграфічна хвилинка.

— Випишіть відповіді, збільшуючи результати на 5 дес.

— Дівчата виписують відповіді у порядку зростання.

650; 730; 740; 850; 940; 1000.

— Хлопці виписують відповіді у порядку спадання.

1000; 940; 850; 740; 730; 650.

3) Гра «Шифрувальник» (фронтально, з використанням прийому «Коментування»).

650-ЧА

740-НІ

940-ЛЯ

730-РІВ

850-ОКУ

1000-РИ

— Ви вже знайомі з творами відомого українського письменника Всеволода Нестайка. Це цікаві оповідання, казки, повісті про незвичайні пригоди ваших ровесників — хлопчиків і дівчаток. З героями його казок теж відбуваються дивовижні події, завдяки чарівним речам. Сьогодні ми ознайомимося з уривком з фантастичної повісті Всеволода Нестайка.

Робота над заголовком. Гра «Передбачення»

— Прочитайте заголовок «Чарівні окуляри».

— Як ви його зрозуміли?

— Як ви вважаєте, про що йтиметься в повісті із таким заголовком?

4) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

Всеволод Зіновійович Нестайко — письменник, класик сучасної української дитячої літератури. Для його творів характерне гумористичне обігравання імен та ситуацій. Найпопулярніший твір — трилогія «Тореадори з Васюківки» («Пригоди Робінзона Кукурузо» — 1964, «Незнайомець з 13-ї квартири» — 1966, «Таємниця трьох невідомих» — 1970).

Неповторна країна Дитинства, створена Всеволодом Нестайко.

«Всі болі розтоптаного війною мого дитинства викликали жагуче бажання знову повернутися в те дитинство і спробувати пережити його по-іншому, по-новому, не так, як жилося, а так, як мріялося,— сонячно. Весело, цікаво, з пригодами не трагічними, а комічними, радісними, щасливими».

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням методу «Мозковий штурм»)

— Поясніть розв’язання прикладів.

— Обчисліть з коментуванням.

Спосіб обчислення № 1

860 - 250

Розкласти на розрядні доданки.

Відняти сотні, десятки.

Додати отримані результати.

Спосіб обчислення № 2

Від круглого числа відняти сотні.

Від отриманого результату відняти десятки.

Спосіб обчислення № 3

Замінити круглі числа на десятки.

Виконати дію.

— Яка тема уроку?

Висновок. Різноманітність способів усного додавання круглих трицифрових чисел.

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Мікрофон»)

— Як ви вважаєте, чи стануть нам у пригоді ці знання?

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Обчислення прикладів з вивченої теми 3-ма способами. Робота за підручником (№ 530, с. 84) (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

Варіант 1

970 – 340 = 750 - 420 =

Варіант 2

670 – 130 = 590 - 270 =

2) Обчислення з перевіркою додаванням. Робота за підручником (№ 531, с. 84) (з використанням прийому «Коментування»).

750 – 230 = 140 – 30 = 330 - 110 =

3) Самостійне розв'язування задачі (№ 526, с. 83).

Аналіз умови задачі

— Які компоненти відомі?

Картопля

48 кг

30 кг

Крохмаль

8 кг

?

Коментування дітей (корекція вчителя)

Пояснення для слабких учнів.

Розв’язання:

1) 48 : 8 = 6 (кг)

2) 30 : 6 = 5 (кг)

Відповідь: 5 кг крохмалю.

Творча робота над задачею

— Складіть обернену задачу.

48 кг картоплі — 8 кг крохмалю

? — 5 кг крохмалю

Розв’язання

1) 48 : 8 = 6 (кг)

2) 6 ∙ 5 = 30 (кг)

Відповідь: 30 кг картоплі.

4) Фізкультхвилинка. Вправи для очей

Міцно стиснути повіки.

Розімкніть повільно віки.

Декілька разів моргніть,

Вправу ще раз повторіть.

Поморгайте дві хвилини

Швидко-швидко, час бо лине.

Притуліться до долонь,

Проведіть ними до скронь.

Всі заплющте міцно очі.

Вверх та вниз ними ведіть

Зосередьтеся на точці

І спокійно вже сидіть.

5) Робота над задачею на три дії (с. 83, № 528).

— Прочитайте задачу.

— Які дерева позначив лісник на зруб? (Сосни і ялини)

— Скільки було сосен? ялинок? (110; на 60 менше)

— Прочитайте головне питання задачі.

План розв’язання

1) Скільки ялинок позначив на зруб лісник?

2) Скільки всього дерев позначив на зруб лісник?

3) Скільки дерев залишиться на ділянці після зрубу?

— Оберіть схему і розв’яжіть задачу.

Розв’язання

1) 110 - 60 = 50 (5.) — ялинок позначив на зруб

2) 110 + 50 = 160 (5.) — позначив на зруб

3) 980 - 160 = 820 (д.)

Відповідь: 820 дерев залишиться на ділянці після зрубу.

Творча робота над задачею

— Замініть одне слово в умові, щоб задача розв’язувалася за другою схемою. (А ялинок — на 60 більше.)

6) Самостійне розв'язування задачі на три дії (№ 529, с. 83).

Аналіз умови задачі

— Які компоненти відомі?

усього

990 кг

На ? кг більше завезли картоплі, ніж буряків?

картопля

?

буряки

420 кг

морква

80 кг

— Розв’яжіть задачу.

Коментування дітей (корекція вчителя).

1) 420 + 80 = 500 (кг) — буряків та моркви;

2) 990 - 500 = 490 (кг) — картоплі;

3) 490 - 420 = 70 (кг).

Відповідь: на 70 кг більше завезли картоплі, ніж буряків.

7) Робота в «Літературній» студії (фронтально, з використанням прийому «Мозковий штурм»).

а) Гра «Прочитай. Зацікав».

— Сьогодні ми дізналися про уривок з фантастичної повісті Всеволода Нестайка «Чарівні окуляри».

— Які фантастичні перетворення відбуваються в казці?

— Які чарівні предмети згадуються?

— Чи справедливим був суд над Ромкою?

— Про це ви дізнаєтесь, прочитавши казку...

б) Гра «Складаємо казочку».

— Складіть казку, доповнюючи словами з трьох букв.

Жив був (дід). У нього болів (зуб). Зайшов він у (дім). Хотів з’їсти (сир). Раптом прилетіла (оса). Вона вкусила діда за (ніс). Потім хотіла скуштувати (мед). Але побачила, що там сидить (жук). Старенький зі злістю вдарив ногою (м’яч). Він потрапив жукові в (око). Жук образився і полетів у (ліс). От і казочці кінець, а хто її складав, той молодець.

в) Уривок з автобіографії...

— Усе своє свідоме життя Всеволод Нестайко прожив у Києві. Як пише сам письменник: «І хоч би де мені доводилось побувати, хай навіть у найцікавішій подорожі, коли я повертаюсь до Києва, серце у мене б’ється від радісного хвилювання зустрічі з рідним містом». Коли Всеволод Нестайко був маленьким хлопчиком, він страшенно хотів швидше вирости і стати великим та дорослим. «Може тому, що я був справді малий на зріст, чи не найменший у класі. Малий, худий та ще й рудий. Як вогонь червоний. Мене дражнили “Море горить!”, “Пожежна команда”. А ще в класі мене називали Рудий африканський їжачок»,— згадує письменник. І щоб швидше вирости, Всеволод годинами стояв під дощем і спати лягав о сьомій. Отак у сні і нетерплячці В. Нестайко і не зогледівся, як несподівано виріс майже під два метри і перестав бути рудим. «І раптом збагнув, що даремно поспішав вирости, що дитинство — найпрекрасніша, найщасливіша пора людського життя. І так мені захотілося повернутися назад! Назад — у дитинство. Та нема у часу дороги назад»,— зізнається він. І все ж таки Всеволод Зіновійович Нестайко знайшов цю дорогу. А пролягла вона через уяву і фантазію. Він подумки повертався у дитинство — почав писати для дітей веселі і мудрі книги. Майже п’ятидесятилітній шлях у дитячій літературі він засвідчив виданням близько тридцяти книжок оповідань, казок, повістей і п’єс.

Книги В. 3. Нестайка перекладено двадцятьма мовами.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 84, № 533; 534.

2. Рефлексія (з використанням прийому «Мікрофон»)

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Яким способом обчислення треба користуватися під час додавання і віднімання круглих сотень та десятків? Наведіть приклади.

• 3 яким видом задач працювали на уроці?

• Де можна використати ці знання?

• Чим зацікавила вас інформація про життя та творчість В. 3. Нестайка?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити