Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017

ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ В МЕЖАХ 100. УСНЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ

Урок 56. ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ВИДУ 230 + 70; 200 - 60. ДІЇ З ІМЕНОВАНИМИ ЧИСЛАМИ. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ

Мета:

формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з прийомами додавання і віднімання круглих чисел виду 230 + 70; 200 - 60; формувати вміння виконувати дії з іменованими числами; розвивати вміння розв'язувати задачі вивчених видів; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про мешканців Чорного та Азовського морів.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: іменовані числа, позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа.

Міжпредметні зв'язки: природознавство, українська мова, трудове навчання.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

— Я пропоную вам здійснити подорож на морське дно. Безумовно, морське дно — це красиве, неповторне, дивовижне місце, сповнене цікавинок і таємниць, хоча разом із тим і досить небезпечне. Тож на нас чекає багато пригод, де ви проявите свою доброту, взаємодопомогу, вміння швидко ухвалювати рішення.

2. Актуалізація опорних знань

1) Математична розминка (з використанням прийому «Тихе опитування»).

— А вирушимо в дорогу на кораблі з порту «Усних обчислень».

а) Математичний ланцюжок.

300 + 100 – 200 – 10 – 100 + 210 = 300

900 – 300 – 10 – 10 + 120 + 300 = 1000

б) Математичний диктант.

— Запишіть розв’язання задач виразами, обчисліть їх.

• Маса коня і лошати становить 880 кг. Маса лошати —80 кг. Яка маса коня? (880 - 80 = 800 (кг))

• У парку посадили 630 беріз, а каштанів — на 130 менше. Скільки посадили каштанів? (630 - 130 = 500 (к.))

• У школі навчається 950 учнів. З них 450 — хлопчики. Скільки дівчаток навчається в школі? (950 - 450 = 500 (д.))

2) Каліграфічна хвилинка.

— Випишіть відповіді математичних ланцюжків.

— Дівчата виписують відповіді 1-го стовпчика.

40; 800; 600; 520.

— Хлопці виписують відповіді 2-го стовпчика.

720; 640; 870; 940.

3) Гра «Відгадай назву корабля» (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

— Розташуйте літери відповідно до збільшення результатів. (Назва корабля — «Знайки».)

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»)

— Ми маємо потрапити на Землю Знань.

— Обчисліть з коментуванням.

34 + 6 = 70 – 4 = 95 + 5 = 100 – 8 =

— Поясніть розв’язання прикладів.

230 + 70

— Розкладіть на розрядні доданки.

Додайте спочатку одиниці, а потім — сотні.

Отже, 230 + 70 = 200 + (30 + 70) = 200 + 100 = 300

200 - 60

• Розкладіть число 200 на 100 і 100.

• Відніміть від першої сотні 60.

• Додайте отриманий результат до другої сотні.

200 - 60 = (100 + 100) - 60 = (100 - 60) + 100 = 140

— Яка тема нашого уроку?

Висновок. Додавання і віднімання виду 230 + 70; 200 - 60.

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Мікрофон»)

— Як ви вважаєте, чи стануть нам у пригоді ці знання?

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Обчислення виразів. Робота за підручником (№ 537 с. 85) (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

Варіант 1

590 – 270 = 900 – 40 = 280 + 20 = 360 + 40 =

Варіант 2

490 – 370 = 800 – 40 = 580 + 20 = 260 + 40 =

2) Робота з геометричним матеріалом (з використанням прийому «Коментування»).

— У подорож беремо карту, на якій немає назв, є тільки умовні позначення. Наш маршрут нагадує нам... (ламану лінію).

Повторимо одиниці вимірювання довжини.

— Дізнаємося довжину нашого шляху.

1. Виміряйте відрізки ламаної.

2. Виконайте дії з іменованими числами.

Умовні позначення карти:

А1 — усні обчислення

А2 — довжина маршруту

А3 — підводні камені

А4 — острів Задач

А5 — Бухта Відпочинку

А6 — Земля Знань

— Підняти вітрила, набираємо швидкість!

3) Виконання дій з іменованими числами. Самостійна робота. Робота за підручником (№ 538, с. 85).

— Увага! Попереду підводні камені.

Повторимо одиниці вимірювання маси.

Варіант 1

Варіант 2

4) Розв'язування задачі. Самостійна робота. Робота за підручником (№ 539, с. 85).

— Пливемо далі! Ми — на острові Задач.

Пояснення для слабких учнів.

1) [ ] + [ ] = [ ] (м) — пробіг спортсмен

2) [ ] - [ ] = [ ] (м)

Відповідь: ... метрів залишилося пробігти спортсменові.

Коментування дітей (корекція вчителя)

— Що дізнаємося в першій дії? (Скільки метрів пробіг спортсмен?)

— Що дізнаємося в другій дії? (Скільки метрів залишилося пробігти?)

— Скільки дій у задачі? (Дві)

5) Фізкультхвилинка.

6) Робота над задачею (№ 540, с. 85).

Коментування дітей (корекція вчителя).

Аналіз умови задачі

— Які компоненти відомі?

План розв’язання

1) Скільки літрів повітря вдихає людина під час бігу за 1 хвилину?

9 ∙ 5 = 45 (л)

2) Скільки літрів повітря вдихає людина під час бігу за 2 хвилини?

45 + 45 = 90 (л)

Відповідь: 90 літрів повітря вдихає людина під час бігу за 2 хвилини.

7) Розв'язування завдання з логічним навантаженням (№ 541, с. 85).

80 + 0 = 80

80 - 0 = 80

— Використовуючи подані числа, складіть і запишіть приклади з відповіддю «4»: 1; 3; 4; 8; 12; 16; 32.

— Сума цифр трицифрового числа — 6. Назвіть усі такі числа: 600; 501,...

8) Студія «Юних дослідників природи».

— Нам, можна сказати, пощастило. У морях, що омивають Україну,— Чорному та Азовському,— страшних риб немає. Іноді в Чорне море запливає небезпечна риба-меч, але до берегів вона не підходить. Хоча, звісно, є в наших морях мешканці, які при безпосередньому контакті із ними таки можуть завдати неприємностей.

Медуза-аурелія. Когось жалила кропива? Отак само, тільки більш боляче, жалить медуза-аурелія, якщо ти її торкнешся. Хоча з вигляду вона — симпатична й доволі приваблива істота.

• Також у Чорному морі є така рибка, як морський дракончик. Це невеличка донна рибка, яка має отруйні шипи на спині і зябрах. Колеться, коли її беруть до рук.

Скорпена — теж невеличка донна рибка. В неї отруйні колючки плавців. Має звичку зариватися у пісок, тож може поранити, якщо на неї наступити босоніж.

Звісно, це не такі вже і страшні рибки. А яких небезпечних морських створінь ви знаєте?

— Крім небезпечних для людини створінь тут мешкають і цікаві експонати. Для початку я покажу вам рибок, які вміють... літати. Називають їх летючі рибки. Ці рибки живуть у теплих морях. Харчуються переважно планктоном. Але ці рибки дуже незахищені від ворогів. На них полюють багато риб, від них летючі рибки рятуються, вилітаючи з води, але і там їх чекає небезпека, бо на них полюють і птахи. До речі, рибка може «летіти» лише кілька секунд, від 10 до 30 у середньому. Зафіксований рекорд найдальшого польоту, що його вдалося здійснити летючій рибі: за 42 секунди риба подолала відстань у 600 метрів. А ви кажете, що риби не літають!

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 85, № 542; 543.

2. Рефлексія (з використанням прийому «Мікрофон»)

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Яким способом обчислення ви користуватиметесь під час розв’язування прикладів: 540 + 60; 800 - 20?

• 3 яким видом задач працювали на уроці?

• Де можна використати ці знання?

• Чим зацікавила вас інформація про морське дно?

3. Творча майстерня (за наявності часу)

• Виготовлення рибки «морський півник» у техніці оригамі.

• Перегляд фільму «Морські глибини», або уривка з мультфільму «У пошуках Немо».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити