Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017

ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ В МЕЖАХ 100. УСНЕ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ

Урок 62. АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ. ВІДНІМАННЯ КРУГЛИХ ТРИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ З ПЕРЕХОДОМ ЧЕРЕЗ РОЗРЯД ВИДУ 650 - 290. ВІДНІМАННЯ КРУГЛИХ ТРИЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ ВИДУ 600 ПЕРИМЕТР ТРИКУТНИКА

Мета:

формування предметних компетентностей: проаналізувати результати контрольної роботи; організувати роботу над помилками; ознайомити учнів з усним відніманням круглих трицифрових чисел з переходом через розряд; удосконалювати вміння розв'язувати розширені задачі на зведення до одиниці; формувати навички усного додавання і віднімання круглих трицифрових чисел; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про зимові свята України; громадянської: виховувати повагу до народних традицій.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа.

Міжпредметні зв'язки: українська мова, літературне читання, «Я у світі», зображувальне мистецтво.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

Математика — цариця всіх наук. Її коханий — істина, ЇЇ наряд — простота і ясність. Палац цієї володарки оточений тернистими заростями, і щоб досягти його, кожному треба продертися крізь хащі. Випадковий подорожній не знайде в її палаці нічого привабливого. Краса його відкривається лише розуму, який любить істину і загартовувався в боротьбі з труднощами (Ян Снядецький).

— Поясніть вислів.

2. Актуалізація опорних знань

1) Аналіз контрольної роботи.

• Оголошення результатів виконання роботи.

• Колективна робота над типовими помилками.

• Індивідуальна робота над помилками, допущеними в контрольній роботі.

2) Математична вікторина (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

• Якою системою лічби ми користуємось? (Десятковою)

• Як називається ця одиниця для лічби? (Десяток)

• Полічіть десятками від 30 ... до 80, від 70 ... до 100, від 100 до ... 20.

• Якщо візьмемо 10 десятків, то утворимо... (сотню).

• Полічіть сотнями від 100 ... до 700, від 400 ... до 1000, від 800 ... до 300.

• Як називається число, яке отримуємо у результаті додавання? (Сума)

• Як знайти невідомий доданок?

• Як називається число, яке отримуємо у результаті віднімання? (Різниця)

• Назвіть відомі вам геометричні фігури.

• Чим відрізняється трикутник від інших фігур?

• Що таке периметр?

• Як знайти периметр трикутника?

3) Математична розминка (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

• Яку цифру можна поставити замість зірочки, щоб одержати правильну рівність?

• Знайти суму а + 150 та різницю 480 - а, якщо а = 220.

• Марко виготовив 18 літаків, а Микола у 3 рази менше. Всі літаки хлопці розставили на чотирьох поличках порівну. Скільки літаків поставили на кожну поличку?

• 5 картоплин зварились у каструлі за 30 хв. Як довго варилася кожна картоплина?

• 3 множини «метр, кілометр, кілограм, дециметр, сантиметр, міліметр» вилучити зайве. Якою спільною ознакою можна об’єднати слова, що залишились?

Відповіді: 3 і 0; 3; 5; 370; 260; 6 літаків; 30 хв; кілограм.

4) Каліграфічна хвилинка.

— Продовжіть закономірність.

650; 640; ... 550.

740 ... 640.

830 ... 730.

— Перевіримо ваші знання традицій свого народу.

5) Літературна хвилинка (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

— Літературну хвилинку хочу почати з вірша Романа Завадовича.

Мене навчила рідна мати

Звичаї рідні шанувати,

І рідну мову, й рідний спів,

І славну пам’ять прадідів.

— Які бувають свята? (Державні, народні, релігійні, професійні, родинні)

— Які народні свята ви знаєте? (Відповіді дітей.)

— Які зимові свята ви знаєте? (Відповіді дітей.)

— У народі кажуть «Зима прийшла — і празників привела».

Про зимові свята ми ще поговоримо...

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»).

— Поясніть способи обчислення.

Спосіб обчислення 1

650 - 290

• Розкласти від’ємник 290 на розрядні доданки (200 + 90).

• Відняти від зменшуваного 650 спочатку 200, а потім 90 (650 - 200 - 90)

650 - (200 + 90) = (650 - 200) - 90 = 360

Спосіб обчислення 2

• Замінити числа на десятки.

• Виконати дію.

650 - 290 = 65 дес. - 29 дес. = 36 дес. = 360

Робота за підручником (№ 581, с. 91). Робота в парах.

Спосіб обчислення 1

600 - 270

• Розкласти від’ємник 270 на розрядні доданки (200 + 70).

• Відняти від зменшуваного 600 спочатку 200, а потім 70 (600 - 200 - 70).

600 - (200 + 70) = (600 - 200) - 70 = 330

Спосіб обчислення 2

• Замінити числа на десятки.

• Виконати дію.

600 - 270 = 60 дес. - 27 дес. = 33 дес. = 330

— Яка тема уроку?

Висновок. Віднімання круглих трицифрових чисел з переходом через розряд.

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням ділової гри «За і проти»).

— Чи потрібно вміти віднімати трицифрові числа з переходом через десяток? (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Обчислення прикладів з вивченої теми (з використанням прийому «Взаємоперевірка»).

Робота за підручником (№ 574, с. 89)

Варіант 1

340 - 250 =

700 - 30 =

230 - 140 =

620 - 360 =

850 - 270 =

500 - 60 =

Варіант 2

530 - 180 =

470 - 90 =

870 - 340 =

400 - 70 =

920 - 480 =

130 - 50 =

Робота за підручником (№ 583, с. 91)

Варіант 1

900 - 240 =

500 - 130 =

800 - 70 =

600 - 50 =

Варіант 2

330 + 480 =

250 + 270 =

910 - 580 =

740 - 360 =

2) Фізкультхвилинка «Повтори оченятками».

3) Робота за підручником (с. 75).

а) Робота над задачею № 575 (робота в міні-групах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

— Прочитайте задачу.

Аналіз змісту задачі за питаннями вчителя

— Про що йдеться в задачі? (Про кілограми і дні)

— За скільки днів хазяйка витратила 14 кг картоплі? (За 7 днів)

— Що можемо дізнатися, маючи такі дані? (Скільки кілограмів картоплі витрачає хазяйка за 1 день.)

— Якщо денна норма збільшиться на 1 кг, якою дією ми дізнаємося нову денну норму? (Додаванням)

— Знаючи нову денну норму, чи зможемо ми відповісти на питання задачі? (Так)

— Якою дією? (Діленням)

— Скільки дій у цій задачі? (Три)

— Складіть умову та розв’яжіть задачу.

Один учень працює за закритою дошкою, решта — в зошитах. Після перевірки 3-5 зошитів за вибором учителя дошка відкривається, проводиться перевірка розв’язання задачі з коментуванням до кожної дії і повного відповіддю.

Розв’язання

1) 14 : 7 = 2 (кг) — за один день витрачала господарка;

2) 2 + 1 = 3 (кг) — стала витрачати господарка за один день;

3) 18 : 3 = 6 (дн.)

Відповідь: на 6 днів вистачить 18 кг картоплі, якщо денна норма витрати збільшиться на 1 кг.

— Складіть обернену задачу, щоб знайти число 18. (За 7 днів господарка витратила 14 кг картоплі. Скільки кілограмів картоплі витратить господарка за 6 днів, якщо денна норма витрати збільшиться на 1 кг?)

б) Самостійне розв’язування задачі (№ 577, с. 90).

Аналіз умови задачі

Степова зона — 340 мм

На ? більше опадів у зоні мішаних лісів?

Зона мішаних лісів — 640 мм

— Які компоненти відомі?

Коментування дітей (корекція вчителя).

640 - 340 = 300 (мм)

Відповідь: на 300 мм.

4) Літературна хвилинка.

• Він приходить до малят

У кожусі аж до п’ят.

Із ціпком, у рукавицях

І у шапці, що іскриться.

Від сріблястого сніжку,

З подарунком у мішку.

Всім гостинці роздає?

Відгадайте, хто це є? (Дід Мороз)

— Свято зустрічі Нового року — одне з найдавніших і найпопулярніших у світі. У давні часи рік в Україні розпочинався у березні, у пору весняного рівнодення, коли, за українською міфологією, було створено світ і людину. Згідно з календарем, 1492 рік починався з 1 вересня. Указом від 15 грудня 1699 року Петро І запровадив римський календар і таким чином установив новий початок року: за 31 грудня 7208 року «Від створіння світу» настало 1 січня 1700 року нашої ери. В церковних відправах цей календар діє до цього часу. У повсякденному житті ми користуємось дещо іншим календарем, так званим «новим стилем*. Найулюбленішим святом дітей є Новий рік, що відзначається в Україні з ніч з 31 грудня на 1 січня. У січні Новий рік почали святкувати в Україні з початку XVIII ст. Тоді ж з’явилася і новорічна ялинка, що прийшла на зміну Ділуху — солом’яному снопові, який убирали до свята медяниками, горішками і ставили на покуті. Стояв він у хаті протягом усіх новорічних свят. Неодмінним учасником новорічних свят в Україні став Дід Мороз.

— Які приказки знаєте про Новий рік?

• Новий рік — до весни відлік.

• На Новий рік прибавилось дня на заячий скік.

Хвилинка-цікавинка

Раніше характер у Діда був досить суворий і крутий. Він не тільки обдаровував тих, хто йому догодив, але й карав норовливого — ударом палиці заморожував до смерті.

Коли в Україні почали зустрічати Новий рік узимку, в ніч з 31 грудня на 1 січня, Дід Мороз став головним героєм цього свята. Його характер змінився: він подобрішав і почав приносити дітям подарунки в новорічну ніч.

Зараз він узагалі сприймається більшістю наших співвітчизників як добрий чарівник з повним мішком подарункового добра.

5) Робота в художній студії (уявній).

— Уявіть собі! Ви — художник-чарівник. Візьміть пензлик до рук, виберіть фарбу — і помандруємо приміщенням школи, класом і писатимемо, де захочемо. Напишіть букву «м» на дверях спортивної зали, букву «о» — на спортивному майданчику, букву «л» — на вхідних дверях, букву «о» — на дверях класу, букву «д» — на вікні, букву «ц» — на стелі, букву «і» — на дошці. Заплющте очі і пройдіть ще раз уявним шляхом та зберіть букви докупи. Яке слово вийшло? (Молодці)

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 90, № 578; 579.

2. Рефлексія (з використанням прийому «Мікрофон»)

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Яким способом обчислення користувалися під час віднімання круглих трицифрових чисел з переходом через розряд? Наведіть приклади.

• Де можна використати ці знання?

• Чим зацікавила вас інформація про свята?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити