Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017

УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ЗА 2-й КЛАС

Урок 5. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПОНЯТТЯМ «РІВНЯННЯ» РОЗВ'ЯЗОК (КОРІНЬ) РІВНЯННЯ. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧІ ЗА ПЛАНОМ

Мета:

формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з поняттями «рівняння», «корінь рівняння»; формувати вміння розв'язувати рівняння та задачі за планом; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату; ціннісно-смислової: через розуміння учнем застосування алгоритму розв'язання рівняння, який він може використовувати у подальшому при вивченні нових тем у старшій школі;

інформаційної: розширити знання учнів про Всесвіт.

Тип уроку: урок формування нових знань.

Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа, рівняння, корінь рівняння.

Міжпредметні зв'язки: природознавство, українська мова.

Обладнання: схеми-опори; картки для самостійної роботи; таблиця «Математичні дії».

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Пролунав уже дзвінок.

Розпочинаймо наш урок!

Допитливі в класі діти

Про все хочуть знати на світі.

З добрим ранком!

Розпочато день.

Першим ділом женемо лінь.

На уроках не нудьгувати,

А працювати і рахувати!

По планетах мандрувати.

— Ой, на нас, здається, чекає перша небезпека — метеоритний дощ. Що це таке?

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедїї — вільної енциклопедії)

Метеоритний дощ — це мільярди кам’яних частинок, що обертаються в Сонячній системі. Більшість із них дуже малі і згоряють, входячи в атмосферу.

2. Актуалізація опорних знань

1) Усні обчислення.

Пояснення розв'язання прикладів (фронтально, з використанням прийому «Влуч у ціль»)

— Метеорити можна знищити, швидко виконавши обчислення.

Я показуватиму завдання, один учень відповідатиме, а решта підтверджуватимуть правильність/неправильність обчислень словами «влучив — не влучив».

а

36

44

52

63

75

b

23

34

17

35

22

а + b

а – b

a + 5

b + 8

2) Каліграфічна хвилинка.

— Приготуймо зоряні карти і зробимо на них позначки, щоб в наступний раз уникнути небезпеки.

— Результати таблиці напишіть у порядку зростання, збільшивши їх на 2.

12; 15; 27; ЗО; 32; 33; 37; 43; 44; 45; 51; 55; 59; 61; 70; 71; 80; 82; 99; 100.

— Чи побачили ви якісь особливості запису? (100 — трицифрове число.)

— З небезпекою ми швидко впоралися, тому рушаємо далі.

3) Самостійна робота за індивідуальними картками (за рівнями).

— Перевіримо неушкодженість наших зорельотів.

Картка 1 (рівень 1)

З кожного прикладу на додавання складіть приклад на віднімання.

31 + 44 52 + 34

29 + 17 48 + 12

Картка 2 (рівень 2)

Перевіркою відніманням знайдіть, у якому прикладі на додавання допущено помилку, та виправте її.

39 + 36 = 73 21 + 37 = 58

49 + 17 = 66 27 + 45 = 72

Картка 3 (рівень 3)

Придумайте чотири приклади на додавання двоцифрових чисел та складіть з нього два приклади на віднімання.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Коло ідей»)

— Ну що ж, рушаймо далі.

А в нас знову небезпека — космічні пірати. Вони вимагають, щоб ми виконали їхні завдання. Інакше далі нас пірати не пропустять.

— Який знак необхідний — «<», « = » або «>» — якщо замість х підставити число 5?

— Який висновок можна зробити? (Можна вирази розподілити на групи.)

— Випишіть в окремий рядок рівності.

— Ці рівності зі змінною (з невідомим) називають рівняннями. У кожному з виписаних рівнянь невідоме дорівнює 5. Це розв’язок кожного з поданих рівнянь.

— Розв’язати рівняння означає знайти те числове значення букви, при якому рівність буде правильною.

— Яка тема нашого уроку? (Відповіді учнів.)

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Незакінчене речення»)

• Нам потрібно вміти розв’язувати рівняння, щоб... (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 9, № 45).

а) Ознайомлення з алгоритмом розв’язання рівняння.

— Прочитайте рівняння:

x + 8 = 11

— Визначте, який компонент невідомий. (У рівнянні х + 8 = 11 невідомий перший доданок, відомий другий доданок і сума.)

— Пригадайте правило на знаходження невідомого компонента рівняння x + 8 = 11. (Щоб знайти невідомий доданок, треба від суми відняти відомий доданок.)

— Знайдіть розв’язок (корінь) рівняння.

x + 8 = 11

x = 11 - 8

x = 3

— Перевірте розв’язок рівняння шляхом підстановки його у подане рівняння.

3 + 8 = 11

— Якщо дістали правильну числову рівність, то рівняння розв’язане правильно.

11 = 11

Висновок. Розв’язати рівняння означає знайти те числове значення букви, при якому рівність буде істинною. Знайдене число — розв’язок (корінь) рівняння.

— Пірати вражені нашими успіхами. Шлях відкритий!

б) Розв’язування рівнянь (с. 9, № 46) з використанням прийому «Інтерв’ю».

за рівнями.

Рівень 1

Розв’язати рівняння за підказками.

Рівень 2

24 + x = 67 x + 19 = 58

Рівень 3

Самостійно придумати 2 рівняння та розв’язати їх.

2) Фізкультхвилинка.

Щось не хочеться сидіти.

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз.

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки.

Вище руки підніміть.

А тепер їх опустіть. Плигніть, діти, кілька раз. За роботу, все гаразд.

3) Розв'язування задачі складанням рівняння (с. 9, № 48) за планом (робота в парах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).

— Наша зупинка — планета Венера. Капітан екіпажу № 2, рапортуйте!

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії)

— Ми — на планеті Венера. Це друга планета від Сонця. Її відстань від Сонця дорівнює від 107 до 109 млн км. Ця планета — найяскравіший об’єкт на небі після Сонця і Місяця.

Венера повільніша від Меркурія, бо тільки двічі на рік обертається навколо Сонця. Температура на поверхні Венери найвища в Сонячній системі. За розмірами Венера майже така, як і Земля.

— Про найцікавіше ви дізнаєтесь, виконавши наступне завдання.

— Розв’яжіть задачу складанням рівняння за планом.

— Про що йдеться в задачі? (У задачі йдеться про невідоме число, яке збільшили на 12 та отримали 36.)

— Що означає вислів «збільшили на 12»? (Це означає, що до цього числа додали 12.)

— Скільки отримали в результаті додавання? (36)

— Що є шуканим у задачі? (Шуканим є число, що невідоме.)

— Позначимо невідоме число буквою, наприклад х.

— Нагадайте, що відбулося з цим числом? (До числа х додали 12 і отримали 36.)

— Запишіть рівність. (х + 12 = 36)

— Що ми отримали? (Рівняння)

— Розв’яжемо рівняння та дізнаємося шукане число.

— Прочитайте рівняння. Що невідомо? (Невідомий перший доданок.)

— Як знайти перший доданок? (Щоб знайти перший доданок, треба від суми відняти другий доданок.)

— Виконайте дії.

х = 36 - 12

х = 24

— Зробіть перевірку.

(Якщо до 24 додати 12, маємо дістати 36: 24 + 12 = 36; додаємо до 24 число 12, буде 36, таким чином отримали правильну рівність: 36 = 36, тому х = 24. Число 24 є розв’язком рівняння, або його коренем, а отже, і шуканим числом.)

— Запишіть відповідь. (Відповідь: 24 — невідоме число.)

Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії)

— Планета названа на честь Венери, богині любові. Це єдина з восьми основних планет Сонячної системи, яка отримала назву на честь жіночого божества.

— Час польоту скінчився. Повертаємось додому...

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 9, № 50; 51.

2. Рефлексія (з використанням прийому «Мікрофон»)

• Чого навчились на уроці? Які поняття повторили?

• Що таке рівняння, корінь рівняння?

• Визначте серед поданих записів рівняння.

22 + 18 = 40 85 + х = 94 14 - 10 < 9 13 + х = 71

• Що означає розв’язати рівняння?

• На яку планету літали? Про що дізналися?

• Що особливо сподобалось на уроці?

• Чи хотіли б ви ще здійснити подорож у Космос?

— Тож усміхніться одне одному, подякуйте за допомогу і надалі підтримуйте такі дружні стосунки.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити