Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017
УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ЗА 2-й КЛАС
Урок 5. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ПОНЯТТЯМ «РІВНЯННЯ» РОЗВ'ЯЗОК (КОРІНЬ) РІВНЯННЯ. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧІ ЗА ПЛАНОМ
Мета:
✵ формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з поняттями «рівняння», «корінь рівняння»; формувати вміння розв'язувати рівняння та задачі за планом; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;
✵ формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;
комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;
соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату; ціннісно-смислової: через розуміння учнем застосування алгоритму розв'язання рівняння, який він може використовувати у подальшому при вивченні нових тем у старшій школі;
інформаційної: розширити знання учнів про Всесвіт.
Тип уроку: урок формування нових знань.
Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа, рівняння, корінь рівняння.
Міжпредметні зв'язки: природознавство, українська мова.
Обладнання: схеми-опори; картки для самостійної роботи; таблиця «Математичні дії».
ХІД УРОКУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
Пролунав уже дзвінок.
Розпочинаймо наш урок!
Допитливі в класі діти
Про все хочуть знати на світі.
З добрим ранком!
Розпочато день.
Першим ділом женемо лінь.
На уроках не нудьгувати,
А працювати і рахувати!
По планетах мандрувати.
— Ой, на нас, здається, чекає перша небезпека — метеоритний дощ. Що це таке?
Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедїї — вільної енциклопедії)
Метеоритний дощ — це мільярди кам’яних частинок, що обертаються в Сонячній системі. Більшість із них дуже малі і згоряють, входячи в атмосферу.
2. Актуалізація опорних знань
1) Усні обчислення.
Пояснення розв'язання прикладів (фронтально, з використанням прийому «Влуч у ціль»)
— Метеорити можна знищити, швидко виконавши обчислення.
Я показуватиму завдання, один учень відповідатиме, а решта підтверджуватимуть правильність/неправильність обчислень словами «влучив — не влучив».
а |
36 |
44 |
52 |
63 |
75 |
b |
23 |
34 |
17 |
35 |
22 |
а + b |
|||||
а — b |
|||||
a + 5 |
|||||
b + 8 |
2) Каліграфічна хвилинка.
— Приготуймо зоряні карти і зробимо на них позначки, щоб в наступний раз уникнути небезпеки.
— Результати таблиці напишіть у порядку зростання, збільшивши їх на 2.
12; 15; 27; ЗО; 32; 33; 37; 43; 44; 45; 51; 55; 59; 61; 70; 71; 80; 82; 99; 100.
— Чи побачили ви якісь особливості запису? (100 — трицифрове число.)
— З небезпекою ми швидко впоралися, тому рушаємо далі.
3) Самостійна робота за індивідуальними картками (за рівнями).
— Перевіримо неушкодженість наших зорельотів.
Картка 1 (рівень 1)
З кожного прикладу на додавання складіть приклад на віднімання.
31 + 44 52 + 34
29 + 17 48 + 12
Картка 2 (рівень 2)
Перевіркою відніманням знайдіть, у якому прикладі на додавання допущено помилку, та виправте її.
39 + 36 = 73 21 + 37 = 58
49 + 17 = 66 27 + 45 = 72
Картка 3 (рівень 3)
Придумайте чотири приклади на додавання двоцифрових чисел та складіть з нього два приклади на віднімання.
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Коло ідей»)
— Ну що ж, рушаймо далі.
А в нас знову небезпека — космічні пірати. Вони вимагають, щоб ми виконали їхні завдання. Інакше далі нас пірати не пропустять.
— Який знак необхідний — «<», « = » або «>» — якщо замість х підставити число 5?
— Який висновок можна зробити? (Можна вирази розподілити на групи.)
— Випишіть в окремий рядок рівності.
— Ці рівності зі змінною (з невідомим) називають рівняннями. У кожному з виписаних рівнянь невідоме дорівнює 5. Це розв’язок кожного з поданих рівнянь.
— Розв’язати рівняння означає знайти те числове значення букви, при якому рівність буде правильною.
— Яка тема нашого уроку? (Відповіді учнів.)
2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Незакінчене речення»)
✵ Нам потрібно вміти розв’язувати рівняння, щоб... (Відповіді учнів.)
3. Опрацювання навчального матеріалу
1) Робота за підручником (с. 9, № 45).
а) Ознайомлення з алгоритмом розв’язання рівняння.
— Прочитайте рівняння:
x + 8 = 11
— Визначте, який компонент невідомий. (У рівнянні х + 8 = 11 невідомий перший доданок, відомий другий доданок і сума.)
— Пригадайте правило на знаходження невідомого компонента рівняння x + 8 = 11. (Щоб знайти невідомий доданок, треба від суми відняти відомий доданок.)
— Знайдіть розв’язок (корінь) рівняння.
x + 8 = 11
x = 11 - 8
x = 3
— Перевірте розв’язок рівняння шляхом підстановки його у подане рівняння.
3 + 8 = 11
— Якщо дістали правильну числову рівність, то рівняння розв’язане правильно.
11 = 11
Висновок. Розв’язати рівняння означає знайти те числове значення букви, при якому рівність буде істинною. Знайдене число — розв’язок (корінь) рівняння.
— Пірати вражені нашими успіхами. Шлях відкритий!
б) Розв’язування рівнянь (с. 9, № 46) з використанням прийому «Інтерв’ю».
за рівнями.
Рівень 1
Розв’язати рівняння за підказками.
Рівень 2
24 + x = 67 x + 19 = 58
Рівень 3
Самостійно придумати 2 рівняння та розв’язати їх.
2) Фізкультхвилинка.
Щось не хочеться сидіти.
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз.
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть.
А тепер їх опустіть. Плигніть, діти, кілька раз. За роботу, все гаразд.
3) Розв'язування задачі складанням рівняння (с. 9, № 48) за планом (робота в парах з використанням прийому «Навчаючи — вчусь»).
— Наша зупинка — планета Венера. Капітан екіпажу № 2, рапортуйте!
Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії)
— Ми — на планеті Венера. Це друга планета від Сонця. Її відстань від Сонця дорівнює від 107 до 109 млн км. Ця планета — найяскравіший об’єкт на небі після Сонця і Місяця.
Венера повільніша від Меркурія, бо тільки двічі на рік обертається навколо Сонця. Температура на поверхні Венери найвища в Сонячній системі. За розмірами Венера майже така, як і Земля.
— Про найцікавіше ви дізнаєтесь, виконавши наступне завдання.
— Розв’яжіть задачу складанням рівняння за планом.
— Про що йдеться в задачі? (У задачі йдеться про невідоме число, яке збільшили на 12 та отримали 36.)
— Що означає вислів «збільшили на 12»? (Це означає, що до цього числа додали 12.)
— Скільки отримали в результаті додавання? (36)
— Що є шуканим у задачі? (Шуканим є число, що невідоме.)
— Позначимо невідоме число буквою, наприклад х.
— Нагадайте, що відбулося з цим числом? (До числа х додали 12 і отримали 36.)
— Запишіть рівність. (х + 12 = 36)
— Що ми отримали? (Рівняння)
— Розв’яжемо рівняння та дізнаємося шукане число.
— Прочитайте рівняння. Що невідомо? (Невідомий перший доданок.)
— Як знайти перший доданок? (Щоб знайти перший доданок, треба від суми відняти другий доданок.)
— Виконайте дії.
х = 36 - 12
х = 24
— Зробіть перевірку.
(Якщо до 24 додати 12, маємо дістати 36: 24 + 12 = 36; додаємо до 24 число 12, буде 36, таким чином отримали правильну рівність: 36 = 36, тому х = 24. Число 24 є розв’язком рівняння, або його коренем, а отже, і шуканим числом.)
— Запишіть відповідь. (Відповідь: 24 — невідоме число.)
Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії)
— Планета названа на честь Венери, богині любові. Це єдина з восьми основних планет Сонячної системи, яка отримала назву на честь жіночого божества.
— Час польоту скінчився. Повертаємось додому...
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Домашнє завдання
С. 9, № 50; 51.
2. Рефлексія (з використанням прийому «Мікрофон»)
✵ Чого навчились на уроці? Які поняття повторили?
✵ Що таке рівняння, корінь рівняння?
✵ Визначте серед поданих записів рівняння.
22 + 18 = 40 85 + х = 94 14 - 10 < 9 13 + х = 71
✵ Що означає розв’язати рівняння?
✵ На яку планету літали? Про що дізналися?
✵ Що особливо сподобалось на уроці?
✵ Чи хотіли б ви ще здійснити подорож у Космос?
— Тож усміхніться одне одному, подякуйте за допомогу і надалі підтримуйте такі дружні стосунки.