Розробки компетентнісно орієнтованих уроків - Математика 3 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2017
УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ЗА 2-й КЛАС
Урок 7. ПОВТОРЕННЯ ВИПАДКІВ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ВИДУ 36 + 7; 73 - 8. ЗАДАЧІ, ЩО МІСТЯТЬ ДВОРАЗОВЕ ЗБІЛЬШЕННЯ (ЗМЕНШЕННЯ) НА КІЛЬКА ОДИНИЦЬ
Мета:
✵ формування предметних компетентностей: актуалізувати знання учнів з темі* «Нумерація чисел у межах 100»; формувати навички додавати та віднімати двоцифрові числа різними способами; вдосконалювати вміння розв'язувати вирази та задачі, що містять дворазове збільшення (зменшення) на кілька одиниць та розв'язання завдань із підвищеною складністю; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;
✵ формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;
комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;
соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату; ціннісно-смислової: сприяти розумінню застосування алгоритму розв'язування рівнянь з метою його використання у подальшому при вивченні нових тем у старші школі;
інформаційної: розширити знання учнів про Всесвіт, кисень.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа.
Міжпредметні зв'язки: природознавство, українська мова.
Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; таблиця «Математичні дії»; схеми-опори.
ХІД УРОКУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
Ми полинемо в світи.
Мандруватимемо завзято
Разом, друзі,— я і ви.
На незвідані планети
В Космос корабель домчить всіх нас.
Всі готові до роботи?
Тож рушаймо, друзі, час!
2. Актуалізація опорних знань
1) Усне опитування (фронтально, із використанням прийому «Мікрофон»).
— Складіть задачу, обернену до даної (усно), та поясніть спосіб обчислення.
✵ Задача 1
Землянин подарував гуманоїду букет квітів. У ньому було 4 ромашка і кілька волошок. Усього в букеті було 40 квітів. Скільки волошок булл в букеті?
✵ Задача 2
На космічному зорельоті заправляли 23 скафандри. Тільки на 4 вистачило кисню. Скільки скафандрів ще треба заповнити киснем?
Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедіі — вільної енциклопедії)
Кисень (О2) — газ, який не має кольору, смаку і запаху. Найпоширеніший елемент на нашій планеті. Міститься у всіх живих клітинах.
Кисень необхідний для заповнення балонів спеціальних приладів, якими користуються льотчики, космонавти, під час виконання польотів, пожежники під час рятувальних робіт, водолази — під час роботи під водою тощо. Широко застосовується у медицині. Кисневі подушки полегшують утруднене дихання. Кисневі коктейлі, ліки з настоїв трав мають значний лікувальний ефект.
Застосування кисню
✵ У медицині для полегшення дихання.
✵ Для дихання під водою та в космосі.
✵ При газозварюванні металів.
✵ Для прискорення хімічних реакцій в металургії.
✵ Рідкий кисень застосовують у реактивних двигунах.
— Сьогодні ми будемо подорожувати трьома зорельотами.
Яка команда краще підготовлена?
2) Усні обчислення. Гра «Математична естафета».
Учитель заздалегідь на трьох аркушах записує вирази на вивчені випадки додавання і віднімання двоцифрових чисел. Об’єднує клас у три команди. За сигналом учителя учні розв’язують вирази, передаючи їх ланцюжком одне одному. Виграє команда, яка швидше поверне розв’язані вирази вчителеві.
34 + 11 = |
54 + 12 = |
63 + 15 = |
42 - 12 = |
45 - 15 = |
46 - 16 = |
34 + 45 = |
23 + 56 = |
32 + 27 = |
27 + 13 = |
34 + 16 = |
47 + 33 = |
11 + 45 = |
22 + 75 = |
14 + 63 = |
77 - 55 = |
88 - 66 = |
99 - 77 = |
3) Каліграфічна хвилинка.
— Розгорніть бортові журнали. У кожної команди будуть свої позивні... Запишіть їх у порядку спадання, збільшуючи результати на 3.
1-ша команда. 82; 59; 48; 43; 33; 25.
2-га команда. 100; 82; 69; 53; 33; 25.
3-тя команда. 83; 81; 80; 62; 33; 25.
— Яку особливість ви помітили?
— Кодовий номер нашого польоту: 3325.
— Є числа одноцифрові...
— А це яке? (Чотирицифрове)
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням методу «Коло ідей»)
— Щоб не потрапити під метеоритний дощ, виконаємо завдання.
— Розв’яжіть та визначте вид задачі.
✵ Задача 1
У шести з восьми відомих нам планет нашої Галактики є супутники. У Землі один — Місяць. У Марса — на один більше, ніж у Землі. У Юпітера — на 14 більше, ніж у Марса. Яка кількість супутників у кожній з планет?
1) 1 + 1 = 2 (с.) — у Марса;
2) 2 + 14 = 16 (с.) — в Юпітера.
Висновок. Задача, що містить дворазове збільшення на кілька одиниць.
✵ Задача 2
У шести з восьми відомих нам планет нашої Галактики є супутники. У Сатурна — 18, в Урана — на 2 менше. А у Нептуна — на 8 менше, ніж в Урана. Яка кількість супутників у нашій Сонячній системі?
1) 18 - 2 = 16 (с.) — в Урана;
2) 16 - 8 = 8 (с.) — у Нептуна
Висновок. Задача, що містить дворазове зменшення на кілька одиниць.
— Поясніть розв’язування задач та спосіб обчислення прикладів.
✵ Задача 3
У шести з восьми планет нашої Галактики є супутники. У Сатурна — 18, в Нептуна — 8. Яка кількість супутників у Сатурна і в Нептуна разом?
— Чи правильне розв’язання?
18 + 8 = (18 + 2) + 6 = 20 + 6 = 26
18 + 8 = 10 + (8 + 8) = 10 + 16 = 26
Висновок. В обох способах одиниці додавали до одиниць. Але в першому прикладі число 8 розклали на зручні доданки 2 і 6, щоб доповнити 18 до 20.
У другому прикладі число 18 розклали на розрядні доданки 10 і 8, щоб відокремити одиниці від десятків.
✵ Задача 4
У першій експедиції брало участь 73 космонавти, а в другій — на 8 менше. Скільки космонавтів полетіло в другій експедиції?
— Чи правильне розв’язання?
73 - 8 = (73 - 3) - 5 = 70 - 5 = 65
73 - 8 = 60 + (13 - 8) = 60 + 5 = 65
Висновок. У першому прикладі число 8 розклали на зручні доданки 3 і 5 та віднімали їх від 73 послідовно. У другому прикладі розклали зменшуване на зручні доданки 60 і 13, щоб відняти 8 від другого доданка.
— Яка тема нашого уроку?
2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням прийому «Незакінчене речення»)
✵ Нам необхідно вміти збільшувати та зменшувати числа, щоб... (Відповіді учнів.)
3. Формування вмінь і навичок
— Ми підлітаємо до планети... (з використанням прийому «Інтрига»).
1) Робота за підручником (с. 10-11).
а) Розв’язування кругових прикладів № 62 (фронтальна робота з використанням прийому «Коментування»).
б) Самостійна робота в командах (диференційована).
✵ С. 11, № 66 (фронтальна робота з використанням прийому «Мікрофон»)
✵ С. 11, № 64 (робота в парах з використанням прийому «Одне завдання на двох»)
✵ С. 11, № 65 (фронтальна робота з використанням прийому «Коментування»)
✵ С. 10, № 63 (робота в малих групах із використанням прийому «Два — чотири — всі разом»)
2) Фізкультхвилинка. Психологічна вправа «Асоціація».
Кожна команда утворює коло. Учні передають одне одному м’яч, називаючи якомога більше асоціацій до слова математика.
Наприклад: додавання, сума, відрізок...
3) Розв'язування логічної задачі (с. 12, № 67) (фронтальна робота з використанням прийому «Синтез думок»).
Відповіді: 5 червоних троянд; 5 білих троянд; 3 червоні і 2 білі троянди; 3 білі і 2 червоні троянди; 4 червоні й 1 біла троянди; 4 білі й 1 червона троянди.
4) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).
— Ми вдало примарсіанились.
Марс — четверта планета Сонячної системи за відстанню від Сонця й сьома за розміром і масою. Названа на честь Марса — давньоримського бога війни. Іноді Марс називають «червоною планетою» через червонуватий колір поверхні.
Марс — планета земного типу з розрідженою атмосферою. На Марсі є метеоритні кратери, як на Місяці, та вулкани, долини і пустелі, подібні до земних.
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Домашнє завдання
С. 12, № 68; 69.
2. Рефлексія (з використанням прийому «Інтерв'ю»)
✵ Чого навчились на уроці?
✵ Якщо число потрібно збільшити на кілька одиниць, то виконаємо дію...
✵ Якщо число потрібно зменшити на кілька одиниць, то виконаємо дію...
✵ Що цікавого дізналися на уроці?
✵ Чи хотіли б зустрітися з марсіанином?