Математика - Конспекти уроків 4 клас - до підручника Богдановича М.В. - 2016 рік

УРОК 103 Ділення виду 45780 : 60 і 299600 : 700. Задачі на рух (№№ 893-901)

Тема. Ділення виду 45780 : 60 і 299600 : 700. Задачі на рух (№№ 893 — 901).

Мета. Вчити учнів виконувати ділення багатоцифрових чисел на круглі двоцифрові і трицифрові числа; закріплювати вміння розв'язувати задачі на рух.

Обладнання. Таблиця «Задачі на рух»; картки для опитування; схеми задач.

Зміст уроку

І. Контроль, корекція та закріплення знань.

1. Перевірка домашнього завдання.

а) Із завдання № 892 зачитати значення виразів на ділення на двоцифрові числа. (Відповідь: 966 : 42 = 23; 252 : 42 = 6; 161 : 30 = 5 (ост. 11); 275 : 40 = 6

(ост. 35).)

б) Пояснити виконання завдання № 891.

(Розв'язання:  

1) 8 ∙ 10 = 80 (м2) — площа, яку займають огірки;

2) 8 ∙ 8 = 64 (м2) — площа, відведена під помідора;

3) 2 ∙ 8 = 6 (м2) — площа, яку займає салат.)

2. Усні обчислення.

а) Вставити потрібне число.

 

 якщо остача найбільша з можливих.

в) Космічний корабель робить 2 витки навколо Землі за 3 год. Скільки годин рухався по орбіті космічний корабель, якщо він облетів Землю 16 разів? (24 год) Для розв'язування задачі на дошці заздалегідь виконати короткий запис.

2 в. — 3 год

16 в. — ? год

Якщо витків корабель зробить у 8 разів більше, то і часу для цього потрібно у 8 разів більше. (16 : 2 = 8 (разів); 3 ∙ 8 = 24 (год).)

3. Завдання для опитування (за варіантами).

Варіант 1

За поданим планом ділянки знайди, яку площу окремо відведено для динь, кавунів і кабачків.

(Відповідь: 100 м2; 140 м2; 60 м2.)

Варіант 2

За поданим планом ділянки знайди, яку площу окремо відведено для гарбузів, петрушки і квасолі.

(Відповідь: 40 м2, 20 м2, 30 м2.)

Додаткове завдання. Площа квадрата 2500 см2. Обчисли периметр цього квадрата. (Відповідь: 200 см.)

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Підготовча робота за вправою № 893.

2. Пояснення. Ділення круглого багатоцифрового числа на кругле двоцифрове число.

Перше неповне ділене 325 сотень. У частці буде три цифри. Поділимо 325 сотень на 60. Для цього 32 поділимо на 6, буде 5 (сотень). Множимо 60 на 5, буде 300. В остачі 25 сотень. Друге неповне ділене 258 десятків, яке поділимо на 60 і одержимо 4 десятки. Множимо 60 на 4, буде 240 десятків. В остачі 18 десятків.

Третє неповне ділене 180 одиниць ділимо на 60, буде 3 одиниці. Остачі немає. Частка 543.

У ході письмового ділення ми користувалися правилом ділення сухій на число.

32580 : 60 = (30000 + 2400 + 180) : 60 = 500 + 40 + 3.

3. Первинне закріплення вивченого.

а) Вправа № 895.

б) Вправа № 896.

в) Виконання завдання № 897 (з коментуванням).

(Відповідь: 287: 384.)

г) Самостійна робота.

16300 : 50 (= 326)                    13080 : 40 (= 327)

Фізкультхвилинка.

ІІІ. Розвиток математичних знань.

1. Робота над задачами.

а) Задача № 894

— Яка швидкість колісного трактора? (30 км/год)

— А гусеничного? (Невідома.)

— Як знайти швидкість гусеничного трактора? (30 - 20 = 10 (км/год)

— Маючи швидкості обох тракторів, про що можемо дізнатися? (З якою швидкістю віддаляються трактори.)

— Що для цього треба зробити? (30 + 10 = 40 (км/год).)

— Відомо, що трактори почали відділятися на відстані 40 км, а через деякий час опинилися на відстані 120 км. Отже, вони віддалилися на 80 км від населених пунктів. Щоб знайти, скільки годин тривало віддалення, потрібно 80 : 40 = 2 (год)

— Запишіть розв'язання задачі самостійно.

б) Задача № 898.

Учні з високим і достатнім рівнем розв'язують задачу самостійно, після чого записують її розв'язання виразом. Для контролю вчитель може запропонувати схему виразу:

(480 : (480 : 6 : 4 ∙ 3) = 8 (год).)

IV. Підсумок уроку.

Велосипедист проїхав 40 км за 4 год. За скільки годин подолає цю відстань пішохід, якщо його швидкість становить  швидкості велосипедиста. (Відповідь: 8 год. Міркування можуть бути такими: швидкість пішохода в 2 рази менша від швидкості велосипедиста, отож, пішоходу потрібно часу в 2 рази більше, ніж велосипедисту.)

V. Домашнє завдання.

№№ 900, 901 (с. 144).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити