Математика - Конспекти уроків 4 клас - до підручника Богдановича М.В. - 2016 рік
УРОК 113 Множення багатоцифрових чисел на трицифрові (ознайомлення). Задачі на рух. Знаходження значень виразів на сумісні дії (№№ 959-967)
Тема. Множення багатоцифрових чисел на трицифрові (ознайомлення). Задачі на рух. Знаходження значень виразів на сумісні дії (№№ 959—967).
Мета. Ознайомити учнів із множенням багатоцифрових чисел на трицифрові; закріплювати вміння розв'язувати і складати задачі на рух; удосконалювати вміння знаходити значення виразів на сумісні дії.
Обладнання. Схеми задач; сигнальні картки; завдання для опитування.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Усні обчислення.
а) Гра «Ланцюжки обчислень».
Учитель повільно читає «ланцюжок» виразів, роблячи невеликі паузи. Учні обчислюють. Коли вчитель скаже: «Результат», учні піднімають сигнальні картки з відповідним числом.
• Знайти від 1000 —►
від одержаного результату —►
від одержаного числа —►
від одержаного числа ( = 80).
б) Задача.
Літак мав пролетіти 2000 км. Перші 2 години він летів зі швидкістю 400 км/год, а наступних 3 години — зі швидкістю 300 км/год. Скільки кілометрів йому залишилося пролетіти? (300 км)
2. Завдання для опитування (за варіантами).
Варіант 1
1) Один автобус проїхав 400 км, а другий 640 км. Перший автобус був у дорозі на 3 год менше, ніж другий. Скільки годин був у дорозі кожний автобус, якщо їх швидкість однакова? (Відповідь: 5 год, 8 год.)
2) 100 - (16 ∙ 6 + 4) : 25 (= 96)
Варіант 2
1) У магазин привезли 45 мішків пшениці і 25 мішків жита. Пшениці привезли на 1800 кг більше, ніж жита. Скільки кілограмів жита і скільки кілограмів пшениці завезено, якщо всі мішки були однакові? (Відповідь: 2250 кг, 4050 кг)
2) 400 - 480 : 6 + 180 : 30 (= 326)
II. Вивчення новою матеріалу.
1. Підготовча робота.
— Знайдіть добуток чисел 3194 і 46
— А тепер спробуйте помножити 3194 на 246.
Учитель з «допомогою» учнів виконує письмове множення на дошці:
— Порівняйте записи; зробіть висновок, як помножити багатоцифрове число на трицифрове.
2. Закріплення вивченого матеріалу.
а) Виконання завдання № 960 (з коментуванням).
(Результати обчислень: 10З 944; 269 800; 619 512; 734 593.)
б) Завдання № 961 (самостійно).
137 ∙ 239 + 247500 = 280 243
Фізкультхвилинка.
ІІІ. Розвиток математичних знань.
1. Робота над задачами.
а) Задача № 962.
Після аналізу задачі учні записують розв'язання з коментуванням з місця.
(Розв'язання:
1) 900 : 15 = 60 (км/год) — швидкість вантажівки;
2) 900 : 10 = 90 (км/год) — швидкість легківки;
3) 60 + 90 = 150 (км/год) — швидкість їх зближення;
4) 900 : 150 = 6 (год) — через стільки часу вони зустрінуться.)
б) Складання задачі на рух за поданим виразом (№ 963).
(42 — це може бути швидкість одного мотоцикліста; 48 — швидкість другого; 540 — відстань. Із двох міст, відстань між якими 540 км, виїхали одночасно назустріч один одному два мотоциклісти. Перший рухався зі швидкістю 42 км/год, а другий — 48 км/год. Через скільки годин вони зустрілися?)
в) Задача № 965*.
(Розв'язання:
15 км = 15000 м, 1 год = 60 хв.
15000 : 60 = 250 (м/хв).)
(Відповідь: лижник має збільшити швидкість на 250 м/хв, або на 15 км/год (тобто — вдвічі).)
2. Самостійна робота (№ 964).
Варіант 1 — перший стовпчик;
Варіант 2 — другий стовпчик.
IV. Підсумок уроку.
Виконати множення з коментуванням.
V. Домашнє завдання.
№№ 966, 967 (с. 153).