Математика - Конспекти уроків 4 клас - до підручника Богдановича М.В. - 2016 рік

УРОК 14 Письмове ділення на двоцифрове число (№№ 130-138)

Тема. Письмове ділення на двоцифрове число (№№ 130 - 138).

Мета. Ознайомити учнів з письмовим діленням на двоцифрове число; вправляти у розв'язуванні задач на різницеве порівняння чисел; формувати обчислювальні навички в учнів.

Обладнання. Таблиця «Письмове ділення на двоцифрове число»; схеми задач.

Зміст уроку

І.  Контроль, корекція та закріплення знань.

1. Перевірка домашнього завдання.

а) Зачитати значення виразів із № 128.

(Відповідь: 146; 360; 796.)

б) Пояснити розв'язання задачі № 129.

(Розв'язання: 240 : 80 + 420 : 60 = 10 (год).)

2. Завдання для опитування учнів (робота в групах).

а) Перша група.

Обчислити.

39 ∙ 19                     31 ∙ 24

42 ∙ 15                     52 ∙ 17

(Відповідь: 741; 630; 744; 884.)

б) Друга група.

Порівняти вирази.

(Відповідь: <; >; >.)

в) Третя група.

Розв'язати задачу.

На спортивних змаганнях 24 спортсмени набрали по 13 балів кожний і 18 спортсменів — по 16 балів кожний. Скільки балів набрали усі спортсмени? Виконати дії.

90 : 15 + 28 ∙ 6                       24 ∙ 24

(Відповідь до задачі: 600 балів. Результати обчислень: 174; 576.)

3. Усні обчислення.

Гол «Хто швидше?»

(Представники команд по черзі виконують дії, записуючи проміжні результати. Останній результат обчислень повинен збігтися з першим числом у колонці.)

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Підготовчі вправи (за №№ 130, 131).

2. Пояснення.

а) — Розгляньте записи. Спробуйте пояснити, як знаходили частку чисел 161 і 23.

Ділене 161, дільник 23. 16 менше, ніж 23, отже, будемо ділити відразу 161 на 23. У частці буде одна цифра. Частку шукаємо способом випробування. Пробне число можна швидше знайти, якщо 16 десятків поділимо на число десятків дільника: 16 : 2 = 8.

Перевіримо число 8 усно: 20 ∙ 8 = 160, 3 ∙ 8 = 24, сума чисел 160 і 24 більша, ніж 161. Цифра 8 не підходить. Перевіримо число 7. 20 ∙ 7 = 140, 3 ∙ 7 = 21, сума чисел 140 і 21 дорівнює 161. Отже, число 7 дібрали правильно. Запишемо у частку цифру 7.

б) Первинне закріплення. Читання пояснення за № 132.

3. Письмове знаходження часток з коментуванням (№ 133, № 134).

Частку 196 : 28 знаходять з детальним поясненням (Результат обчислення: 7.)

№ 134 виконують з коротким коментуванням.

(Результати обчислень: 4; 6; 3; 7.)

Фізкультхвилинка.

III. Розвиток математичних знань.

Розв'язування задач.

а) Задача № 135.

Учні з високим рівнем знань працюють самостійно, решта — під керівництвом учителя.

— Який вік дуба? (1000 років.)

— А верби? Що сказано у задачі про вербу? (Що вік верби у 10 разів менший.)

— Чи можемо дізнатися, який вік верби? Якою дією? Чому?

(Діленням. Щоб зменшити число у кілька разів, потрібно більше число поділити на менше).

— Як дізнатися, на скільки більше років може жити дуб, ніж верба? (Потрібно від більшого числа відняти менше число.)

(Розв'язання: 1000 - 1000 : 10 = 900 (р.).)

б) Задача № 136.

Учням з високим рівнем знань можна запропонувати розв'язати задачу, склавши рівняння. (347 - х = 129)

(Відповідь: 218 груш.)

IV. Підсумок уроку.

Знайти частку 256 : 64 з поясненням.

(Відповідь: 4.)

V.  Домашнє завдання.

№№ 137, 138 (с. 21).



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити