Математика - Конспекти уроків 4 клас - до підручника Богдановича М.В. - 2016 рік
УРОК 22 Читання і записування чотирицифрових чисел. Утворення числа 10000. Визначення кількості десятків, сотень і тисяч у числі. Задачі на зведення до одиниці з буквеним компонентом (№№ 194-205)
Тема. Читання і записування чотирицифрових чисел. Утворення числа 10000. Визначення кількості десятків, сотень і тисяч у числі. Задачі на зведення до одиниці з буквеним компонентом (№№ 194—205).
Мета. Ознайомити учнів з правилом визначення кількості десятків, сотень, тисяч у числі; повторити і закріпити вміння учнів читати і записувати чотирицифрові числа, розв'язувати задачі з буквеним и даними.
Обладнання. Нумераційна таблиця; схеми задач; «Картки для поточного контролю знань».
Зміст уроку
I. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
а) Назвати результати обчислень четвертого стовпчика із № 192. (34; 27)
б) Зачитати відповідь до задачі № 193. (Відповідь: хлопчики зібрали 144 кг винограду.)
2. Завдання для опитування.
а) Записати цифрами числа: шістсот двадцять; вісім тисяч; тисяча п'ять; шість тисяч шість; дві тисячі чотириста десять.
б) Записати число, яке містить:
2 тис.. 7 сот., 5 дес. і 8 од.;
7 тис. і 9 од.;
5 тис., 7 сот., 4 дес. і 3 од.
в) Розкласти числа на розрядні доданки:
1624; 4650; 5050; 3304.
г) Записати кожну суму як одне число.
8000 + 500 + 30 + 6 4000 + 600 + 2
9000 + 900 5000 + 5
ґ) Записати «сусідів» чисел.
899; 3000; 600; 5999.
д) За допомогою лінійки побудувати гострий і тупий кути.
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовча робота.
а) Виконання вправ №№ 194, 195.
б) Визначення числа десятків і сотень у трицифрових числах: 645; 803; 916.
2. Пояснення.
Бесіда за таблицею.
Учні пояснюють різні форми запису числа 3945 і на основі їх аналізу роблять узагальнення; щоб дізнатися, скільки всього десятків, сотень у чотирицифровому числі, достатньо відкинути останню цифру (дві останні цифри) справа.
3. Первинне закріплення.
— У таблиці № 1 (завдання № 196) записано три числа і до першого з них вказано, скільки у ньому тисяч, сотень, десятків і одиниць. Визначте, скільки тисяч, сотень, десятків і одиниць у двох наступних числах.
За таблицею № 2 учні визначають, скільки в кожному числі всього тисяч; усього сотень; усього десятків; усього одиниць.
4. Дії над круглими тисячами.
Виконання завдання № 197 (за зразком).
9 тис. - 6 тис. = 3 тис. 6 тис. : 3 = 2 тис.
Учні розглядають зразок виконання завдання, а потім знаходять значення виразів з коментуванням біля дошки.
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Завдання № 198 (з коментуванням).
Якщо k = 2000, то 8000 - k = 8000 - 2000 = 6000.
2. Розв'язування задач.
а) Задачу № 199 розв'язують самостійно.
Учні з високим рівнем знань складають вираз для розв'язання задачі, решта — розв'язують задачу окремими діями.
(Розв'язання: 48 + 48 : 12 + (48 - 8) = 92 (гр.).)
— Які ще запитання можна поставити до задачі?
б) Задачу № 200 розв'язують колективно. Учні складають вираз для розв'язування задачі та обчислюють його значення, якщо k = 45.
(Розв'язання: k : (15 : 5).)
— Складіть задачу, обернену до даної.
в) Задачу № 202 розв'язують самостійно.
(Розв'язання: 18 + 18 ∙ 3 = 72 (д.).)
— Складіть задачу з тим же сюжетом за виразом: 18 ∙ 3 - 18.
3. Виконання завдання № 201.
Першу частину завдання виконують фронтально, а другу — самостійно.
4. Цікаві вправи.
✵ На скільки треба зменшити число 3827, щоб у розряді одиниць мати цифру 2, у розряді десятків — цифру 1, у розряді сотень — цифру 3 і в розряді тисяч — цифру 2?
(Розв'язання: потрібно отримати чиєю 2312, віднявши від числа 3827 деяке число. Таким числом є різниця 3827 - 2312 = 1515. Отже, дане число потрібно зменшити на 1515.)
✵ Радіус круга 5 см. Чи поміститься у цьому крузі відрізок завдовжки 8 см?
✵ Виконання завдання № 203*.
IV. Підсумок уроку.
— Скільки у кожному числі тисяч, сотень, десятків, одиниць?
3245; 8040; 9106.
V. Домашнє завдання.
№№ 204. 205 (с. 33).