Математика - Конспекти уроків 4 клас - до підручника Богдановича М.В. - 2016 рік
УРОК 2 Письмове додавання і віднімання трицифрових чисел. Знаходження значень буквених виразів. Розв'язування рівнянь. Розміщення відрізків на площині і в просторі. Ускладнена розширена задача на знаходження третього доданка (№№ 11-21)
Тема. Письмове додавання і віднімання трицифрових чисел. Знаходження значень буквених виразів. Розв'язування рівнянь. Розміщення відрізків на площині і в просторі. Ускладнена розширена задача на знаходження третього доданка (№№ 11—21).
Мета. Повторити прийоми письмового додавання і віднімання трицифрових чисел, ділення і множення круглих чисел; удосконалювати вміння знаходити значення буквених виразів; розв'язувати задачі на знаходження третього доданка; закріпити поняття про вертикальне і горизонтальне положення відрізків.
Обладнання. Схеми задач; таблиця усних обчислень; картки для опитування; картки з числами; посібник «Картки для поточного контролю знань. 4 клас» (авт. Походжай Н. Я., Шост Н.Б.)
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
а) Зачитати тільки ті значення виразів із № 9, які виражені двоцифровим числом. (60, 14, 17)
б) Пояснити розв'язання задачі № 10.
(Розв'язання:
1) 45 : 5 = 9 (д.) — в одному ряду;
2) 12 - 5 = 7 (р.) — стільки рядів треба ще посадити;
3) 9 ∙ 7 = 63 (д.).)
(Відповідь: потрібно посадити ще 63 дерева.)
2. Картки для опитування.
№ 1
1) Запиши числа: дев'ятсот один; триста тридцять; п'ятсот п'ятнадцять; сто шістдесят дев'ять.
2) Обчисли.
48 : 6 + 8 35 : 7 ∙ 3 49 - 21 : 3 8 ∙ 3 - 6 ∙ 4
№ 2
1) Запиши число, в якому: 1 сот. 1 дес.; 2 сот. 2 дес. 3 од.; 5 сот. 8 од.
2) Обчисли.
49 : 7 + 9 64 : 8 ∙ 4 67 - 27 : 9 6 ∙ 3 - 2 ∙ 9
3. Робота з «Картками для поточного контролю знань» (№№ 1—2).
4. Усні обчислення.
а) «Ланцюжок».
(Відповідь: 7.)
б) Гра «Хто швидше?»
Учитель показує вираз, записаний на таблиці, а учні знаходять картку з відповіддю і піднімають її.
100 - 2 325 - 25 600 + 200
705 + 5 202 - 2 397 - 90
158 + 2 324 + 6 900 + 100
в) Задачі.
✵ Школярі вирішили посадити в парку 150 беріз. Вони посадили 70 дерев. Скільки беріз залишилося ще посадити? (80)
✵ У магазин привезли 227 телевізорів. Через тиждень залишилося 120 телевізорів. Скільки телевізорів продали за тиждень? (107)
✵ Спортсмен виконав підряд два стрибки. Довжина першого стрибка 3 м 12 см, а другого на 1 дм більша, ніж першого. Яка довжина другого стрибка? (3 м 22 см)
г) Математичний диктант.
✵ Записати результати:
100 : 20; 8 ∙ 4; 16 ∙ 2; 16 ∙ 2; 9 ∙ 30 ∙ 2; 7 ∙ 0.
✵ Невідоме число збільшили у 2 рази й одержали 140. Знайти невідоме число. (70)
✵ Скласти і записати три вирази на множення з числом 8.
ґ) Гра «Весела лічба».
Два учні виходять до дошки, беруть указки і починають лічбу одночасно. Завдання: знайти і назвати вголос на таблиці всі числа по порядку. Перемагає той, хто закінчив лічбу першим і не допустив помилки.
Доцільно викликати учнів з різних рядів, щоб увесь клас уважно стежив за указками і виправляв помилки у разі потреби.
101 |
111 |
105 |
103 |
112 |
108 |
115 |
110 |
106 |
114 |
100 |
117 |
107 |
116 |
119 |
113 |
104 |
109 |
102 |
118 |
д) Виконання завдань №№ 11, 12, 1.3.
II. Повторення письмового додавання і віднімання трицифрових чисел.
1. Обчислити з коментуванням.
Учні докладно пояснюють обчислення.
2. Виконання завдання № 15 (із самоперевіркою).
3. Виконання завдання № 14.
Перші два рівняння учні розв'язують із коментуванням, решту — самостійно.
4. Виконання завдання № 16 (із коментуванням).
(а) Якщо а = 507, в = 328, то а + в = 507 + 328 = 835.
Якщо а = 507, в = 328, то а - в = 507 - 328 = 179.
б) 437 - 340 + 185 = 282
525 - (408 - 113) = 230)
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Розв'язування задач.
а) Робота над задачею № 17.
Учні аналізують задачу за схемою.
Розв'язання задачі записують самостійно. Учням з початковим та середнім рівнем знань учитель надає допомогу.
(Розв'язання: 1) 127 + 65 = 192 (кг) — зібрали з другої ділянки;
2) 192 + 127 = 319 (кг) — зібрали з двох ділянок;
3) 450 - 319 = 131 (кг) — зібрали з третьої ділянки.)
б) Творча робота над задачею № 17.
— Змініть умову задачі так, щоб у другій дії потрібно було виконувати віднімання.
— Складіть задачу, обернену до даної.
в) Розв'язування задачі № 19*.
Спочатку учні намагаються самостійно виконати завдання. Якщо їм це не вдається, учитель пропонує знайти суму трьох послідовних чисел, наприклад, 4, 5, 6; повторити, що кожне наступне число більше від попереднього на 1; сформулювати обернене завдання: «Відомо, що сума трьох чисел, які стоять поряд, дорівнює 15. Які це числа?»
— Пригадайте, яка різниця номерів сусідніх будинків.
— Щоб визначити номери будинків, які стоять поряд на одному боці вулиці. потрібно знайти такі три числа, сума яких становить 54. Такими числами є: 16, 18, 20.
2. Робота з геометричним матеріалом.
Виконання завдання № 18 (самостійно).
3. Цікаві завдання.
✵ Від дня народження Тетянки до дня народження Іванка минає 52 дні. Скільки днів минає від дня народження Іванка до дня народження Тетянки, якщо рік не високосний? (Відповідь: 313 днів.)
✵ Шляхом їде вантажівка, маса якої 1000 кг. Керує нею дядько Степан. Його маса — 50 кг. У кузові вантажівки стоїть «Запорожець», маса якого 500 кг. У «Запорожці» сидять дядько Василь і тітонька Софія. Маса кожного з них - 100 кг. Визначте загальну масу. (Відповідь: 1750 кг.)
✵ Один з розділів книжки починається зі сторінки 465 і закінчується сторінкою, номер якої записано тими самими цифрами, але в іншому порядку. Скільки сторінок може мати розділ? (Остання сторінка розділу може бути: 546, 564, 645, 654. Отже, розділ може мати 82, 100, 181, 190 сторінок.)
✵ На аркуші записали двоцифрове число, а потім перевернули аркуш так, що верхній і нижній краї помінялися місцями. З'ясувалося, що число не змінилося. Яке число записали? (88, 96 і 69)
IV. Підсумок уроку.
— Виконайте дії з коментуванням.
V. Домашнє завдання.
№№ 20, 21 (с. 5 - 6).