Математика - Конспекти уроків 4 клас - до підручника Богдановича М.В. - 2016 рік
УРОК 34 Десяткова система числення. Збільшення (зменшення) числа у 10, 100, 1000 разів. Римські цифри (№№ 305-314)
Тема. Десяткова система числення. Збільшення (зменшення) числа у 10, 100, 1000 разів. Римські цифри (№№ 305—314).
Мета. Узагальнити уявлення учнів про десяткову систему числення, правила читання і запису багатоцифрових чисел; ознайомити учнів з римськими цифрами; повторити способи розв'язування рівнянь: формувати уміння розв'язувати задачі.
Обладнання. Схеми задач; таблиця для усних обчислень; нумераційна таблиця; «Карти для поточного контролю знань».
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
а) Пояснити розв'язання задачі № 303. Зачитати відповідь до задачі.
(На 4 дні раніше строку бригада виконала роботу.)
б) Скласти вираз для розв'язання задачі № 304.
((114 - 5 ∙ 18): 2 = 12 (с.).)
2. Завдання для опитування.
а) Записати число 320 809.
Визначити, скільки всього десятків, сотень, тисяч у записаному числі.
б) Обчислити.
360 000 : 100 ∙ 10 5200 ∙ 100 : 1000
в) Виконання завдань із «Карток для поточного контролю знань».
1-ша група — № 49 (с. 29).
2-га група — № 50 (с. 29).
3. Усні вправи.
а) Гра «Хто швидше?»
б) Збільшити у 10 разів числа: 300; 2000; 80000.
Зменшити у 100 разів числа: 50 000; 270 000; 2400.
в) Знайти: від 2 кг;
від 1 км.
г) Задача.
У сувої було 100 м тканини. всієї тканини використали для пошиття костюмів. Скільки метрів тканини залишилося? (100 - 100 : 4 = 75 (м).)
ґ) Задача.
Синиця з'їдає за добу стільки комах, скільки важить сама. За місяць (30 днів) вона знищує 600 г комах. Яка маса синиці? (20 г)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Виконання вправи № 305.
2. За текстом вправи № 306 учні ознайомлюються з десятковою системою числення.
3. Перевірка рівня засвоєння учнями прочитаного тексту за допомогою контрольних запитань.
— Які числа називаються натуральними?
— Яке найменше натуральне число?
— Чи існує найбільше натуральне число?
— Чому система числення, якою ми користуємось, називається десятковою?
— Назвати розрядні одиниці (числа) першого, другого, третього розряду.
— Назвати розряди, які утворюють клас тисяч.
— Яка лічильна одиниця першого (другого) класу?
— Як прочитати багатоцифрове число?
4. Ознайомлення з римськими цифрами (за № 309).
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Фронтальне виконання завдань №№ 307, 308, 310.
2. Розв'язування задач.
а) Задача № 311.
Учні з високим та достатнім рівнем знань розв'язують задачу самостійно, решта — під керівництвом учителя.
— Складемо план розв'язування задачі.
1) Скільки слив було у великих ящиках?
2) Скільки слив було в малих ящиках?
3) Скільки кілограмів слив клали у малий ящик?
(Розв'язання: (428 - 16 ∙ 20) : 12 = 9 (кг).)
б) Задача.
Зі 100 г морської води можна одержати 3 г солі. Скільки грамів такої морської води потрібно взяти, щоб одержати 96 г солі?
На дошці записано схему розв'язання задачі.
— Які знаки дій треба вставити у віконечка?
— Поясніть, чому такі знаки ви ставили у «віконечка».
(Розв'язання: 100 ∙ (96 : 3) = 3200 (г).)
3. Виконання завдання № 312.
(Відповідь: 1001, 1010; 1100, 2000.)
IV. Підсумок уроку.
— Продовжіть думку:
✵ Лічба починається з ... .
✵ Натуральний ряд чисел становить ....
✵ Десять одиниць становить ... .
✵ Десять десятків становить ....
✵ Щоб дістати число, що йде за даним, треба ... .
V. Домашнє завдання.
№№ 313, 314 (с. 51).