Математика - Конспекти уроків 4 клас - до підручника Богдановича М.В. - 2016 рік

УРОК 35 Одиниці вимірювання довжини. Розв’язування задач (№№ 315 - 326)

Тема. Одиниці вимірювання довжини. Розв’язування задач (№№ 315 — 326).

Мета. Систематизувати знання учнів про основні одиниці вимірювання довжини; формувати обчислювальні навички учнів та вміння розв'язувати задачі способом відношення.

Обладнання. Таблиця «Одиниці вимірювання довжини»; таблиця усних обчислень; картки для опитування.

Зміст уроку

І. Контроль, корекція і закріплення знань.

1. Перевірка домашнього завдання.

а) Пояснити розв’язання задачі № 313. (300 : (180 : 12) = 20 (ящ.).)

б) Скласти задачу, обернену до даної.

(Наприклад,              

1 ц 80 кг — 12 ящ.

? — 20 ящ.)

в) Зачитати результати виразів, у яких останньою була дія віднімання.

(753 - 187 ∙ 3 = 192;  8 ∙ 109 - 618 = 254;   43 ∙ 23 - 379 = 610.)

2. Завдання для опитування.

а) Записати, скільки всього десятків, сотень, тисяч у числі двісті шістдесят тисяч сто п’ятдесят три.

б) У скільки разів збільшується число, коли до нього справа дописують один нуль; два нулі; три нулі?

в) Як зміниться число 50 000, якщо відкинути в його запису один нуль; два нулі; три нулі?

г) Порівняйте числа й вирази.

4. Картки для опитування.

№ 1

1) Запиши, скільки всього десятків у кожному з поданих чисел:

40 000; 6033; 302 175; 49 507.

2) Підкресли у кожному з поданих чисел клас тисяч:

475 344; 43 024; 320 000; 4 015; 80 000.

3) Запиши числа у вигляді суми розрядних доданків:

437 453; 60 310; 3 700.

№ 2

1) Запиши, скільки всього сотень у кожному з поданих чисел:

576 325; 60 110; 8 003; 322.

2) Підкресли у кожному з поданих чисел клас тисяч:

824 600; 32 012; 540 000; 8 011; 90 000.

3) Обчисли:

700                                ∙ 1000: 10;                    170 ∙ 10 ∙ 10;     (320 - 15) ∙ 100;   (260 + 240): 100.

5. Усні обчислення, а) Гра «Мовчанка».

б) Знайдіть помилку.

6050 - 6000 + 50;

328 019 = 30 000 + 20 000 + 800 +10 + 9;

503 200 = 500 000 + 30 000 3 200;

2 012 = 20 000 +10 + 2.

в) Розв’яжіть задачі.

•  У череді 700 голів рогатої худоби: із них  — кози;   — корови. Скільки кіз у череді? Скільки корів у череді? (70 кіз; 100 корів).

•  Довжина підлоги в кімнаті 6 м, а ширина — 4 м. Знайдіть периметр підлоги. (20 м)

•  Учні зібрали 120 кг яблук і 160 кг груш. Усі фрукти розклали у ящики, по 10 кг у кожний. У скільки ящиків розклали всі фрукти? (28 ящиків.)

•  Зозуля за 1 год може з’їсти 100 гусениць. Скільки гусениць може з’їсти зозуля за добу? (2400 гусениць.)

II. Повторення та узагальнення вивченого про одиниці вимірювання довжини.

1. Вправа № 315 (1).

— Назвіть відомі вам одиниці довжини, починаючи з найменшої.

2. Бесіда.

Одиниці вимірювання довжини виникли у процесі трудової діяльності людини. Найпростішим способом порівняння довжин є накладання предметів, проте це не завжди можливо. Для вимірювання та порівняння довжини використовують допоміжні одиниці, наприклад, планку, кроки. У давнину мірами довжини були частини тіла людини (пряма сажень — відстань між кінцями середніх пальців витягнутих горизонтально рук людини; лікоть - відстань від кінця середнього пальця до згину руки; четверть — найбільша відстань між кінцями розхилених вказівного і великого пальців і т. д.). Раніше різні народи мали свої одиниці вимірювання довжини. Сьогодні в різних країнах користуються міжнародними одиницями (міліметр, сантиметр, метр, дециметр, кілометр). Основною одиницею довжини є метр. У перекладі слово метр означає палицю із загостреним кінцем. Пригадаємо, скільки сантиметрів у одному метрі; скільки дециметрів у метрі; скільки міліметрів в одному сантиметрі.

3. Виконання вправи № 315 (2).

4. Народні міри довжини.

— Розгляньте таблицю. У ній представлено народні міри довжини.

Сажень — 2м 13 см

Аршин — 75 см

Лікоть — 46 см

П’ядь — 17 см 8 мм

Верста — 1 км 70 см

Миля — 1 км 600 м

Дюйм — 2 см 5 мм

— Спробуйте виміряти в ліктях вікно, парту, дошку.

— Отже, ці міри довжини були не точними, тому люди були змушені придумати інші міри, саме ті, якими ми користуємося зараз.

— Назвіть прислів'я або приказки, в яких зустрічаються міри довжини.

•  Бачити на сажень крізь землю.

•  Міряти на свій аршин.

•  До біди сім верст.

•  Сім верст до небес.

— Назвіть міру, довшу за 1 дм і коротшу за 1 м (п'ядь, лікоть, аршин); більшу за 1 км (верста, миля).

5. Виконання вправи № 316.

Завдання виконують за поданим зразком.

Фізкультхвилинка.

III. Розвиток математичних знань.

1. Самостійна робота.

Виконання вправ № 317, № 320.

2. Завдання № 318 виконують з коментуванням.

20 м 8 см (= 2008 см)

20 м 8 дм (= 208 дм)

20 м 8 мм (= 20 008 мм)

3. Розв’язування задач.

а) Задача № 319.

На дошці — скорочений запис задачі.

3 кг — 2 кг

12 кг — ?

Учні з високим та достатнім рівнем знань розв'язують задачу самостійно. Решта — під керівництвом учителя.

Після аналізу задачі учні колективно складають план її розв’язування.

1) У скільки разів 12 кг більше, ніж 3 кг?

2) Скільки кілограмів смаженої кави вийде з 12 кг сирої?

(Розв'язання:

1) 12 : 3 = 4 (р.);

2) 2 ∙ 4 = 8 (кг).

Вираз: 2 ∙ (12 : 3) = 8 (кг).)

б) Складіть задачі, обернені до даної.

в) Задача № 321.

Користуючись картою, учні знаходять протяжність території України.

г) Задача № 322 (колективно).

ґ) Цікаві задачі.

•  Довжина колоди 6 аршинів. За 1 хвилину від цієї колоди відпилюють по 1 аршину. За скільки хвилин розпиляють колоду? (За 5 хвилин).

•  Дві селянки йшли до Києво-Печерської лаври. Обидві пройшли 60 верст. Скільки верст пройшла кожна з них, якщо вони йшли з однаковою швидкістю? (60 верст.)

•  Хлопчик мав проїхати автобусом 20 км. На півдорозі він заснув. Коли прокинувся, то довідався, що залишилося їхати стільки, скільки кілометрів він проспав. Скільки кілометрів проспав хлопчик? (5 км)

•  За допомогою діаграми порівняйте найвищі вершини Карпат і Кримських гір — Говерли і Роман-Кошу.

IV. Підсумок уроку.

— У скільки разів 1 м більший від 1 дм; 1 мм?

— Виконання завдання № 323 (усно).

V. Домашнє завдання.

№№ 325, 326 (с. 53).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити