Математика - Конспекти уроків 4 клас - до підручника Богдановича М.В. - 2016 рік

УРОК 36 Одиниці вимірювання маси. Задачі, які розв'язуються способом відношення (№№ 327-337)

Тема. Одиниці вимірювання маси. Задачі, які розв'язуються способом відношення (№№ 327—337).

Мета. Систематизувати знання учнів про одиниці вимірювання маси; формувати уміння замінювати одиниці вимірювання маси іншими; вправляти у розв'язуванні задач способом відношення.

Обладнання. Таблиця «Одиниці вимірювання маси», «Народні міри маси»; «Картки для поточного контролю знань».

Зміст уроку

І. Контроль, корекція і закріплення знань.

1. Перевірка домашнього завдання.

а) Пояснити правила переходу від одних одиниць вимірювання довжини до інших (№ 325).

б) Скласти вираз для розв'язання задачі № 326.

(Розв'язання: (27 : 9) ∙ 36 = 108 (м).)

2. Завдання для опитування.

а) Виразити в метрах і сантиметрах:

14005 см                35090 см        610 см      40375 см

б) Вставити числа:

в) Порівняти:

3. Самостійна робота.

Варіант 1 — завдання № 51 (с. 30) із «Карток для поточного контролю знань»;

Варіант 2 — завдання № 53 (с. 31).

4. Усні обчислення.

а) Виконати дії.

7 см + 3 см 4 мм                           7 см 9 мм + 3 см 6 мм

8 м 4 дм - 3 дм                              9 км - 250 м

313 мм - 212 мм                           5 м 3 дм - 1 м 9 дм

б) Знайти:

 від 2 м; від  км;  від 1 м;  від 1 дм.

в) Цікаві задачі.

• Є давнє правило: довжина кроку людини дорівнює половині відстані від її очей до ступні. Тарас у такий спосіб знайшов, що довжина його кроку в середньому дорівнює 50 см. Скільки метрів пройшов Тарас, якщо він зробив 200 кроків? (100 метрів).

• Десять телеграфних стовпів стоять рядком. Відстань між двома сусідніми стовпами 50 м. Яка відстань між крайніми стовпами? (50 ∙ 9 = 450 (м).)

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Бесіда.

— Які одиниці маси ви знаєте?

— Як визначають масу предметів?

— Які гирі використовують для визначення маси предметів?

— Скільки грамів в 1 кг?

2. Пояснення.

— Для вимірювання маси великих вантажів використовують одиниці вимірювання маси — центнер і тонну.

Ви вже знаєте, що 1 ц дорівнює 100 кг, 1 тонна позначається скорочено 1 т і дорівнює 1000 кг.

1 центнер — це, приблизно, 2 мішки картоплі або 1 мішок цукру.

1 тонна — маса автомашини «Москвич».

В давнину користувалися іншими мірами маси.

Народні міри маси:

Золотник — 4г

Гривна — 400 г

Безмен — 1 кг

Пуд — 16 кг

Корець — 1 ц

Гилетка — 25 кг

Фунт — 400 г

— Що незвичного ви помітили?

— Ви знаєте, шо грошова одиниця нашої країни — гривня.

У давнину гривня була ваговою і грошовою одиницею. Це був зливок срібла, маса якого дорівнювала 1 фунт. Майже 200 років тому гривню почали розрубувати. Новий зливок одержав назву «руб». Пуд як одиницю маси запровадили в XII ст., слово пуд означає «вага» або «важкий».

— Назвіть міру, більшу ніж 1 г, але меншу, ніж 1 кг (золотник, гривня, фунт); більшу, ніж 1 кг, але меншу, ніж 1 ц (гилетка, пуд).

3. Первинне закріплення.

а) Вправа № 327.

б) Задачу № 328 розв'язують з коментуванням.

— Щоб дізнатися, яка маса меду, потрібно від загальної маси відняти масу банки. Отже, 1000 - 300 = 700 (г).

в) Задача № 329.

Перед розв'язуванням задачі вчитель пояснює значення слова вантажність, пропонує учням перетворити дані міри маси у кілограми або центнери.

1 ц = 100 кг

3 т 500 кг = 3500 кг

Маса двох мішків цукру — 100 кг. Маса одного мішка — 50 кг.

(3500 : 50 = 70 (м).)

Отже, автомобілем можна перевезти 70 мішків цукру-пуску.

г) Завдання №№ 330-331 (з коментуванням).

Фізкультхвилинка.

III. Розвиток математичних знань.

1. Розв'язування задач.

а) Задача № 332.

Після аналізу задачі та складання плану розв'язування записують розв'язання виразом: (2 ∙ (600 : 3) = 400 (ц) = 40 (т).)

б) Задача № 333.

— Що означає число 5000 л?

— Скільки води взяли з другої цистерни?

— Чи можна дізнатися, скільки літрів води залишилося у двох цистернах?

— Чи відомо, скільки води залишилося в кожній цистерні?

— Чи можна визначити, скільки літрів води залишилося у 1-й і 2-й цистерні окремо?

— Чи можна після цього знайти, скільки літрів води було в кожній цистерні спочатку?

(Розв'язання:

1) 5000 - 1000 = 4000 (я) — залишилося у двох цистернах;

2) 4000 : 2 = 2000 (л) — стало у кожній цистерні;

3) 2000 + 1000 = 3000 (л) — було в першій цистерні спочатку;

4) 3000 - 1000 = 2000 (л) — було в другій цистерні.)

в) Задача № 335.

15л - 12 кг 300 г

60 л - ?

План розв'язування.

1) Яка маса одного літра гасу?

2) Яка маса 60 л гасу?

(Розв'язання:12 кг 300 г = 12300 г

12300 : 15 . 60 = 49200 (г) = 49 кг 200 г.)

— Розв'яжіть задачу іншим способом.

(12300 ∙ (60 : 15) = 49200 (г).)

2. Самостійна робота.

Виконання завдання № 334.

Варіант 1 — вирази, записані у верхньому рядку;

Варіант 2 — вирази, записані у нижньому рядку.

3. Цікаві вправи.

•   Йшли пустелею два віслюки. Один ніс у мішку 5 пудів солі, другий — 5 пудів вати. Було дуже жарко. Віслюки втомилися і, побачивши річку, разом з мішками полізли у воду. Після купання пішли далі. В одного віслюка поклажа стала легкою, а в другого —важчою. Чому? (Сіль розчинилася, а вата увібрала в себе вологу.)

•   Скільки кубиків зрівноважать брусок?

(Відповідь: 2 кубики).

•  Маса яйця страуса 1 кг 500 г, а курячого яйця - 60 г. На скільки грамів маса яйця страуса більша від маси курячого яйця? (На 1 кг 440 г.)

•  Маса слонихи 6 т, а її дитинча — у 5 разів легше. Яка маса слоненяти? (1200 кг або 1 т 200 кг.)

IV. Підсумок уроку.

— Скільки кілограмів у 1 т; 5 ц; 8 ц 16 кг; 120 т?

V. Домашнє завдання.

№№ 336. 337 (с. 54).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити