Математика - Конспекти уроків 4 клас - до підручника Богдановича М.В. - 2016 рік
УРОК 36 Одиниці вимірювання маси. Задачі, які розв'язуються способом відношення (№№ 327-337)
Тема. Одиниці вимірювання маси. Задачі, які розв'язуються способом відношення (№№ 327—337).
Мета. Систематизувати знання учнів про одиниці вимірювання маси; формувати уміння замінювати одиниці вимірювання маси іншими; вправляти у розв'язуванні задач способом відношення.
Обладнання. Таблиця «Одиниці вимірювання маси», «Народні міри маси»; «Картки для поточного контролю знань».
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
а) Пояснити правила переходу від одних одиниць вимірювання довжини до інших (№ 325).
б) Скласти вираз для розв'язання задачі № 326.
(Розв'язання: (27 : 9) ∙ 36 = 108 (м).)
2. Завдання для опитування.
а) Виразити в метрах і сантиметрах:
14005 см 35090 см 610 см 40375 см
б) Вставити числа:
в) Порівняти:
3. Самостійна робота.
Варіант 1 — завдання № 51 (с. 30) із «Карток для поточного контролю знань»;
Варіант 2 — завдання № 53 (с. 31).
4. Усні обчислення.
а) Виконати дії.
7 см + 3 см 4 мм 7 см 9 мм + 3 см 6 мм
8 м 4 дм - 3 дм 9 км - 250 м
313 мм - 212 мм 5 м 3 дм - 1 м 9 дм
б) Знайти:
від 2 м; від
км;
від 1 м;
від 1 дм.
в) Цікаві задачі.
✵ Є давнє правило: довжина кроку людини дорівнює половині відстані від її очей до ступні. Тарас у такий спосіб знайшов, що довжина його кроку в середньому дорівнює 50 см. Скільки метрів пройшов Тарас, якщо він зробив 200 кроків? (100 метрів).
✵ Десять телеграфних стовпів стоять рядком. Відстань між двома сусідніми стовпами 50 м. Яка відстань між крайніми стовпами? (50 ∙ 9 = 450 (м).)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
— Які одиниці маси ви знаєте?
— Як визначають масу предметів?
— Які гирі використовують для визначення маси предметів?
— Скільки грамів в 1 кг?
2. Пояснення.
— Для вимірювання маси великих вантажів використовують одиниці вимірювання маси — центнер і тонну.
Ви вже знаєте, що 1 ц дорівнює 100 кг, 1 тонна позначається скорочено 1 т і дорівнює 1000 кг.
1 центнер — це, приблизно, 2 мішки картоплі або 1 мішок цукру.
1 тонна — маса автомашини «Москвич».
В давнину користувалися іншими мірами маси.
Народні міри маси:
Золотник — 4г
Гривна — 400 г
Безмен — 1 кг
Пуд — 16 кг
Корець — 1 ц
Гилетка — 25 кг
Фунт — 400 г
— Що незвичного ви помітили?
— Ви знаєте, шо грошова одиниця нашої країни — гривня.
У давнину гривня була ваговою і грошовою одиницею. Це був зливок срібла, маса якого дорівнювала 1 фунт. Майже 200 років тому гривню почали розрубувати. Новий зливок одержав назву «руб». Пуд як одиницю маси запровадили в XII ст., слово пуд означає «вага» або «важкий».
— Назвіть міру, більшу ніж 1 г, але меншу, ніж 1 кг (золотник, гривня, фунт); більшу, ніж 1 кг, але меншу, ніж 1 ц (гилетка, пуд).
3. Первинне закріплення.
а) Вправа № 327.
б) Задачу № 328 розв'язують з коментуванням.
— Щоб дізнатися, яка маса меду, потрібно від загальної маси відняти масу банки. Отже, 1000 - 300 = 700 (г).
в) Задача № 329.
Перед розв'язуванням задачі вчитель пояснює значення слова вантажність, пропонує учням перетворити дані міри маси у кілограми або центнери.
1 ц = 100 кг
3 т 500 кг = 3500 кг
Маса двох мішків цукру — 100 кг. Маса одного мішка — 50 кг.
(3500 : 50 = 70 (м).)
Отже, автомобілем можна перевезти 70 мішків цукру-пуску.
г) Завдання №№ 330-331 (з коментуванням).
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Розв'язування задач.
а) Задача № 332.
Після аналізу задачі та складання плану розв'язування записують розв'язання виразом: (2 ∙ (600 : 3) = 400 (ц) = 40 (т).)
б) Задача № 333.
— Що означає число 5000 л?
— Скільки води взяли з другої цистерни?
— Чи можна дізнатися, скільки літрів води залишилося у двох цистернах?
— Чи відомо, скільки води залишилося в кожній цистерні?
— Чи можна визначити, скільки літрів води залишилося у 1-й і 2-й цистерні окремо?
— Чи можна після цього знайти, скільки літрів води було в кожній цистерні спочатку?
(Розв'язання:
1) 5000 - 1000 = 4000 (я) — залишилося у двох цистернах;
2) 4000 : 2 = 2000 (л) — стало у кожній цистерні;
3) 2000 + 1000 = 3000 (л) — було в першій цистерні спочатку;
4) 3000 - 1000 = 2000 (л) — було в другій цистерні.)
в) Задача № 335.
15л - 12 кг 300 г
60 л - ?
План розв'язування.
1) Яка маса одного літра гасу?
2) Яка маса 60 л гасу?
(Розв'язання:12 кг 300 г = 12300 г
12300 : 15 . 60 = 49200 (г) = 49 кг 200 г.)
— Розв'яжіть задачу іншим способом.
(12300 ∙ (60 : 15) = 49200 (г).)
2. Самостійна робота.
Виконання завдання № 334.
Варіант 1 — вирази, записані у верхньому рядку;
Варіант 2 — вирази, записані у нижньому рядку.
3. Цікаві вправи.
✵ Йшли пустелею два віслюки. Один ніс у мішку 5 пудів солі, другий — 5 пудів вати. Було дуже жарко. Віслюки втомилися і, побачивши річку, разом з мішками полізли у воду. Після купання пішли далі. В одного віслюка поклажа стала легкою, а в другого —важчою. Чому? (Сіль розчинилася, а вата увібрала в себе вологу.)
✵ Скільки кубиків зрівноважать брусок?
(Відповідь: 2 кубики).
✵ Маса яйця страуса 1 кг 500 г, а курячого яйця - 60 г. На скільки грамів маса яйця страуса більша від маси курячого яйця? (На 1 кг 440 г.)
✵ Маса слонихи 6 т, а її дитинча — у 5 разів легше. Яка маса слоненяти? (1200 кг або 1 т 200 кг.)
IV. Підсумок уроку.
— Скільки кілограмів у 1 т; 5 ц; 8 ц 16 кг; 120 т?
V. Домашнє завдання.
№№ 336. 337 (с. 54).