Математика - Конспекти уроків 4 клас - до підручника Богдановича М.В. - 2016 рік
УРОК 60 Самостійна робота. Дія множення. Переставний, сполучний і розподільний закони множення (№№ 531-540)
Тема. Самостійна робота. Дія множення. Переставний, сполучний і розподільний закони множення (№№ 531—540).
Мета. Узагальнити уявлення учнів про дію множення; повторити взаємозв'язки між величинами «відстань», «швидкість», «час»; перевірити обчислювальні навички та вміння розв’язувати задачі, рівняння, нерівності.
Обладнання. Таблиця «Множення на одноцифрове число»; «Картки для поточного та тематичного контролю знань»; набірне полотно з предметними малюнками.
Зміст уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
а) Скласти вираз для розв'язання задачі № 529.
((350 + 50) : 5 = 80 (т).)
б) Зачитати значення виразів № 530, останньою дією яких є дія віднімання.
(17800 - (9753 - 8009) = 16056; 640 : 16 - 2 = 38; 320 + 80 - 2 = 398.)
2. Самостійна робота.
Варіант 1
1) Знайти значення виразу.
80 км 091 м + 7 км 799 м (=87 км 890 м)
2) Розв’язати рівняння.
154329 - а = 8095 (х = 146234)
3) Із чисел 2, 4, 7, 9, 10 вибрати ті значення х, при яких нерівності будуть правильними.
140: х <110 30 ∙ а > 190 50 - а > 44
(х = 2; 4; 7; 9; 10) (х = 7; 9; 10) (х = 2; 4)
4) За даними таблиці знайти невідомі величини.
Рухомий об’єкт |
Швидкість |
Час |
Відстань |
Карась |
2 год |
12 км |
|
Орел |
180 км/год |
? |
540 км |
Страус |
80 км/год |
4 год |
? |
(6 км/год; 3 год; 320 км.)
Варіант 2
1) Знайти значення виразу.
10 км 084 м + 8 км 970 м (= 19 км 054 м)
2) Розв’язати рівняння.
120643 - а = 9061 (х = 111582)
3) Із чисел 1, 3, 4, 8, 10 вибрати ті значення А, при яких нерівності будуть правильними.
320 : а < 240 40 ∙ а > 200 60 - а > 55
(х = 3; 4; 8; 10) (х = 8; 10) (х = 1; 3; 4)
4) За даними таблиці знайти невідомі величини.
Рухомий об’єкт |
Швидкість |
Час |
Відстань |
Черепаха |
? |
2 год |
140 км |
Муха |
18 км/год |
? |
54 км |
Кінь |
60 км/год |
4 год |
? |
(70 км/год); 3 год; 240 км.)
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Бесіда.
На набірному полотні виставляються малюнки шести машин, по чотири пасажири в кожній.
— Дізнайтеся різними діями про кількість пасажирів у всіх автомобілях.
(4 ∙ 6; 4 + 4 + 4 + 4 + 4 +4)
— Отже, 4 ∙ 6 = 4 + 4 + 4 + 4 + 4 + 4.
— У загальному вигляді це можна записати так:
— Як називають числа при множенні? (Множники і добуток).
— Діям множення властиві переставний і сполучний закони.
Переставний закон. Від перестановки множників добуток не змінюється.
3 ∙ 12 = 12 ∙ 3; а ∙ b = b ∙ а.
Сполучний закон. Добуток не зміниться, якщо будь-яку групу множників, що стоять поруч, замінити їх добутком.
7 ∙ 8 ∙ 4 ∙ 5 = 7 ∙ 8 ∙ (4 ∙ 5)
а ∙ b ∙ с = а ∙ (b ∙ с) (а ∙ b) ∙ с = а ∙ (b ∙ с)
З переставного та сполучного законів множення випливає, що натуральні числа можна множити у будь-якому порядку. Наприклад:
5 ∙ 7 ∙ 2 ∙ 4 = 5 ∙ 2 ∙ 7 ∙ 4 = 280;
3 ∙ (7 ∙ 5) = 3 ∙ 7 ∙ 5 = 105.
— Знайдемо, скільки на малюнку разом білих і чорних кружечків, двома способами.
(5 + 3) ∙ 4 = 8 ∙ 4 = 32
5 ∙ 4 +3 ∙ 4 = 20 + 12 = 32
Ми лічили ті самі кружечки, отже, вирази (5 + 3) ∙ 4 і 5 ∙ 4 + 3 ∙ 4 рівні між собою.
(5 + 3) ∙ 4 і 5 ∙ 4 + 3 ∙ 4
(а + b) ∙ с = а ∙ с + b ∙ с.
Ця рівність виражає правило множення суми на число: щоб помножити суму на число, можна помножити на це число кожний доданок і утворені добутки додати. В математиці цю властивість називають розподільним законом множення. Його використовують в усних та письмових обчисленнях. Наприклад,
38 ∙ 6 = (30 + 8) ∙ 6 = 180 + 48 = 228.
2. Первинне закріплення.
Вправи №№ 531 - 534.
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Усне виконання вправи № 535.
2. Виконання завдання № 536 (з коментуванням).
207 ∙ 4 = 828 36 ∙ 23 = 828 1 ∙ 0 + 4 ∙ 1 = 4
288 : 8 = 36 928 : 32 = 29 8 : 1 + 6 : 6 = 9
200 : 100 = 2 230 : 10 = 23
3. Розв'язування задач.
а) Задача № 537.
Учні складають за таблицею задачу і розв’язують її самостійно.
(Розв'язання: 12 ∙ (30 : 15) = 24 (км).)
б) Задача № 538.
— Розв’яжіть задачу складанням виразу.
(Розв'язання: 72 : 3 : 12 = 2 (км/хв).)
в) Творча робота над задачею.
Швидкість літака 800 км/год, а потяга — 60 км/год. Доповніть умову задачі так, щоб вона розв’язувалася виразом:
800 ∙ 2 - 60 ∙ 10.
IV. Підсумок уроку.
— Які закони множення ви знаєте?
— Знайдіть добуток зручним способом: 2 ∙ 6 ∙ 4 ∙ 50.
(2 ∙ 6 ∙ 4 ∙ 50 = (50 ∙ 4) ∙ 2 ∙ 6 = 2400)
V. Домашнє завдання.
№№ 539, 540 (с. 89); повторити правила на с. 87 — 88.