Математика - Конспекти уроків 4 клас - до підручника Богдановича М.В. - 2016 рік
УРОК 70 Обчислення площі прямокутної ділянки. Прості і складені задачі на знаходження площі прямокутника (№№ 609-616)
Тема. Обчислення площі прямокутної ділянки. Прості і складені задачі на знаходження площі прямокутника (№№ 609 — 616).
Мета. Вчити учнів обчислювати площі прямокутних ділянок, розв'язувати прості і складені задачі на знаходження площі прямокутника; вправляти у складанні виразів та знаходженні їх значень.
Обладнання. Таблиця усних обчислень; картки для опитування; таблиця «Одиниці вимірювання площі»; схеми задач.
Зміст урок
І. контроль, корекція та закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
а) Пояснити, як обчислили периметр і площу прямокутника (№ 607).
(Відповідь: периметр прямокутника — 24 см; площа — 23 см 75 мм.)
б) Зачитати відповідь до задачі № 608.
(Відповідь: на 9 а площа городу більша від площі саду.)
2. Усні обчислення.
а) Гра «Замкни коло».
Учні двох команд, в кожній з яких по 7 чоловік, по черзі ідуть до дошки, виконують одну дію і вписують результат у відповідний кружечок. Команда, учень якої першим впише відповідь в останній кружечок, виграє (за умови, що всі кружечки правильно заповнені).
б) Суму чисел 75 і 15 зменшити на різницю цих чисел (40); добуток чисел 25 і 5 зменшити на їх різницю. (105)
в) Знайти периметр і площу квадрата, довжина сторони якого 9 дм. (36 дм; 81 дм2)
г)* Знайти довжину сторони квадрата, якщо площа його 16 а? 25 га?
Міркування учня. Треба знайти таке число, яке при множенні само на себе дає нам 16. (25). Це число 4 (5).)
3. Диференційоване опитування.
Задача. Площа присадибної ділянки 48 а. Двір займає ділянки, сад —
ділянки. Решту площі займає город. Знайди площу городу.
Картка № 1 (для учнів із високим рівнем знань)
1) Прочитай задачу. Розв'яжи її діями з поясненням. Склади вираз. Перевір за схемою:
2) Додатково дізнайся, на скільки арів площа городу більша від площі саду.
Картка № 2 (для учнів із достатнім рівнем знань)
1) Прочитай задачу. Розв'яжи її діями з поясненням
2) Склади вираз за схемою:
Картка № 3 (для учнів із середнім та початковим рівнем знань)
1) Прочитай задачу. Розв'яжи її діями з поясненням за планом.
а) Скільки арів займав двір?
б) Яка площа саду?
в) Яка площа двору і саду разом?
г) Яка площа городу?
II. Розвиток математичних знань.
1. Обчислення площі прямокутника.
а) Задача № 609.
1) Вибір одиниці площі для вимірювання площі шкільного коридору (квадратний метр), площі сторінки учнівською зошита (квадратний сантиметр), площі поверхні стола (квадратний дециметр).
2) Учні приходять до висновку: якщо довжину прямокутника збільшити у 2 рази, а ширину не змінювати, то площа прямокутника збільшиться у 2 рази; якщо довжину і ширину збільшити у 3 рази, то площа прямокутника збільшиться у 9 разів; якщо довжину збільшити у 4 рази, а ширину зменшити у 2 рази, то площа прямокутника збільшиться у 2 рази.
б) Задача № 610.
Учні розглядають плани ділянок; пояснюють, як знайти їхні площі.
(Розв'язання: 1) 6 ∙ 5 = 30 (м2) — площа ділянки з цибулею:
2) 6 - 4 = 2 (м) — ширина ділянки з редискою;
3) 2 ∙ 10 = 20 (м2) — площа ділянки з редискою;
4) 4 ∙ 10 = 40 (м2) — площа ділянки з морквою.)
в) Задача № 611.
Після аналізу задачі учитель пропонує учням з високим рівнем знань розв'язати її самостійно. Решта працюють під керівництвом учителя. Задачу розв'язують двома способами.
Перший спосіб:
1) 120 + 80 = 200 (г) — витратили лаку на 1 м2 підлоги;
2) 5 ∙ 4 = 20 (м2) — площа підлоги;
3) 200 ∙20 = 4000 (г) = 4 кг — витратили лаку.
Другий спосіб:
1) 5 ∙ 4 = 20 (м2) — площа підлоги;
2) 120 ∙ 20 = 2400 (г) — витратили лаку першого разу;
3) 80 ∙ 20 = 1600 (г) — витратили лаку другого разу;
4) 2400 + 1600 = 4000 (г) = 4 кг — витратили лаку.
г) Задача № 612.
Під час повторення умови вчитель малює на дошці схему.
Далі учні, які можуть розв'язати задачу самостійно, записують розв'язання у зошити. З усіма іншими вчитель робить розбір задачі від числових даних або від запитання.
(Відповідь: 640 м2.)
Фізкультхвилинка.
2. Складання виразів та знаходження їх значення.
а) Завдання № 614 (з коментуванням).
1) (9407 + 5080) - (9407 - 5080) (= 10160);
2) 9485 ∙ 9 - (9485 - 9) (= 75889).
б) Завдання № 613 (за варіантами).
Варіант 1 — перший стовпчик;
Варіант 2 — другий.
(Відповідь: 50744; 119910; 51658; 847.)
III. Підсумок уроку
— Яка площа поля зайнята капустою? Картоплею?
(Відповідь: 60 м2; 180 м2.)
IV. Домашнє завдання.
№№ 615, 616 (с. 100 — 101).