Математика - Конспекти уроків 4 клас - до підручника Богдановича М.В. - 2016 рік

УРОК 93 Множення на розрядні числа. Повторення переставного та сполучного законів множення. Зображення круглого числа у вигляді добутку двох чисел, одним із множників якого є число 10, 100, 1000. Розв’язування задач, що включають знаходження числа за його дробом (№№ 806-813)

Тема. Множення на розрядні числа. Повторення переставного та сполучного законів множення. Зображення круглого числа у вигляді добутку двох чисел, одним із множників якого є число 10, 100, 1000. Розв'язування задач, що включають знаходження числа за його дробом (№№ 806—813).

Мета. Повторити з учнями переставний та сполучний закони множення; вчити використовувати їх для спрощення обчислень; закріплювати вміння учнів зображати круглі числа у вигляді добутку двох множників, один з яких 10, 100, 1000; вчити розв'язувати складені задачі, що включають знаходження числа за його дробом.

Обладнання. Таблиця «Множення круглих чисел»; схема задачі; завдання для опитування учнів.

Зміст уроку

І. Контроль, корекція та закріплення знань.

1. Перевірка домашнього завдання.

а) Пояснити розв'язання задачі № 804.

(Розв'язання:

1) 2940 : 7 ∙ 3 = 1260 (р.) — у 1-ому цеху;

2) 2940 - 1260 = 1680 (р.) — у 2-ому і 3-ому цехах;

3) 1680 : 2 = 840 (р.) — у 3-ому цеху.)

б) Зачитати відповідь до задачі № 805.

(Відповідь: швидкість другого човна 28 км/год.)

2. Усні обчислення.

а) Знайти від 21 (= 6); у від 40 (= 16); від 80 (= 60); ц (= 75 кг); год (= 24хв); доби (= 16 год); кг (= 300 г); м (= 60 см).

б) Задача.

Учень прочитав 50 сторінок, що становило всієї книжки. Скільки сторінок у книжці? (Відповідь: 200 сторінок.)

в)* У хлопчика запитали: «Яка твоя маса?» Він відповів жартома: « ц ще моєї маси». Яка маса хлопчика?

Маса хлопчика становить 5 таких частин, по 5 кг кожна. (Маса: 25 кг.)

3. Завдання для опитування учнів.

а) 5 дівчаток зібрали 4 кг полуниць. Скільки полуниць одержала кожна дівчинка? (800 г)

б) У трьох цехах приватного підприємства працює 352 робітники, усіх робітників працює в першому цеху, а решта — у другому і третьому, порівну в кожному. Скільки робітників працює в третьому цеху? (66)

ІІ. Повторення законів множення.

1. Виконання завдання № 806 (1, 2) (усно).

2. Обчислення виразів зручним способом (№ 806 (3).)

8 ∙ (5 ∙ 3) = (8 ∙ 5) ∙ 3 = 40 ∙ 3 = 120;

5 ∙ 7 ∙ 2 ∙ 9 = (5 ∙ 2) ∙ (7 ∙ 9) = 10 ∙ 63 = 630;

(49 ∙ 25) ∙ 4 = (25 ∙ 4) ∙ 49 = 100 ∙ 49 = 4900.

III. Множення на розрядні числа.

1. Виконання завдання № 808 (усно).

2. Запис розрядних чисел у вигляді добутку.

а) Вправа № 808 (1) (усно).

б) Вправа № 808 (2) (письмово).

Фізкультхвилинка.

IV. Розвиток математичних знань.

1. Робота над задачами.

а) Задача № 809 (усно).

б) Задача № 810 (фронтально).

Учні пояснюють, що 25 л — це тільки частина води, що була в бочці. Отже, води в бочці було 25 ∙ 4 = 100 (л). Хлопчик витратив із 100 л 25 л на поливання огірків і 30 л на поливання яблунь. Всього він витратив 25 + 30 = 55 (л). Води в бочці залишилося 100 - 55 = 45 (л).

в) Задача № 811.

Відповідь на перше питання.

1) 12 ∙ 10 = 240 (км) — пролетів літак за 20 хв;

2) 2 ∙ 20 = 40 (км) — пролетів вертоліт за 20 хв;

3) 400 + 40 - 240 = 200 (км) — відстань між вертольотом і літаком через 20 хв.

(II варіант 3-ої дії: 400 - 240 + 40 = 200 (км).)

Відповідь на друге запитання.

Якщо через 20 хв відстань між літаком і вертольотом зменшилася у 2 рази (400 : 200 = 2 (рази), то ще через 20 хв вона становитиме 0 км, тобто літак порівняється з вертольотом через 40 хв (20 + 20 = 40 (хв).

Відповідь на третє запитання.

1 год = 60 хв

1) 12 ∙ 60 = 720 (км) — пролетить літак за 1 год;

2) 2 ∙ 60 = 120 (км) — пролетить вертоліт за 1 год;

3) 720 - 400 - 120 = 200 (км) — відстань між літаком і вертольотом через 1 год:

(II варіант 3-ої дії: 720 - (400 + 120) = 200 (км).)

Або методом міркування:

Якщо через 20 хв відстань між літаком і вертольотом становила 200 км, ще через 20 хв літак порівнявся з вертольотом (відстань між ними стала 0 км), то через наступні 20 хв (1 год - 20 хв + 20 хв + 20 хв) літак випередить вертоліт — знову ж таки, на 200 км.

2. Знаходження значень виразів.

(5194 - b) + b ∙ 4 b = 985;

(а ∙ 3) - (859 + а) а = 573.

а) Якщо b = 985, то (5194 - b) + b ∙ 4 = (5194 - 985) + 985 ∙ 4 = 8149.

б) Якщо а = 573, то (а ∙ 3) - (859 + а) = (573 ∙ 3) - (859 + 573) = 287.

V. Підсумок уроку.

— Обчисліть вирази, використовуючи переставний і сполучний закони множення.

(47 ∙ 25) ∙ 4 = (25 ∙ 4) ∙ 47 = 100 ∙ 47 = 4700:

89 ∙ 2 ∙ 5 = 89 ∙ (2 ∙ 5) = 89 ∙ 10 = 890.

VI. Домашнє завдання.

№№ 812, 813 (с. 133).






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити