Розробки уроків - Математика 4 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018
УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ЗА 3-й КЛАС. ПИСЬМОВІ ПРИЙОМИ МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ
УРОК 12. ПИСЬМОВЕ МНОЖЕННЯ НА ДВОЦИФРОВЕ ЧИСЛО. ЗАДАЧІ НА ЗАСТОСУВАННЯ ДІЇ МНОЖЕННЯ
Мета:
✵ формування предметних компетентностей: закріпити вміння учнів виконувати письмове множення на двоцифрове число; розглянути спосіб розв'язування задачі на дві дії; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;
✵ формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;
комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;
соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;
інформаційної: розширити знання учнів про українські мультиплікаційні серіали.
Тип уроку: комбінований.
Основні терміни і поняття: назви чисел при множенні.
Міжпредметні зв'язки: літературне читання, українська мова.
Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; схеми; таблиця «Математичні дії»; мультимедійне обладнання.
ХІД УРОКУ
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
1) Психологічна настанова «Планета Земля».
Я — планета. Я — донька великого Сонця. Сонечко любить та зігріває мене, а я радісно кружляю навколо нього цілий рік, не втомлюючись та не зупиняючись. Я сильна. Я дихаю вільно та спокійно. Мої легені-ліси наповнюють мене чистим повітрям. ...
Живильною вологою напоюють моє тіло струмочки та річки, що кожного дня поспішають до морів та океанів.
Я велика. Я всім дарую притулок: людині, тварині, рослині...
— Дізнаємось про деяких з них...
2) Калейдоскоп загадок.
✵ Його всі люблять дітки,
Заліза в нім багато,
Рум’яне і хрустке.
А ну, скажіть, малята,
То що ж воно таке? (Яблуко)
✵ Лампочка вгорі висіла,
Стала смачна, пожовтіла.
Діти лампочку зірвали,
З апетитом скуштували. (Груша)
✵ Запах, колір — все відмінне,
Посміхнешся неодмінно.
Як серединку кусати,
Скривить так, що й не впізнати. (Лимон)
— Це наші нові друзі, з якими ми подорожуватимемо далі...
2. Актуалізація опорних знань
1) Усні обчислення (фронтально з використанням прийому «Мікрофон»).
Гра «Обчислювальна машина»
Хід гри
Попрацюй на «обчислювальній машині». У машину закладено числа а = 116; 131; 118; 170.
Машина виконує зазначені дії. Яке число має вийти з машини?
Відповіді: 123; 119; 125; 158.
2) Математична розминка (робота в групах з використанням прийому «Синтез думок»).
1. Яке число необхідно відняти від 3319, щоб вийшло 33 сотні? Запиши приклад.
Відповідь: 3319 - 19 = 3300 (2 бали)
2. Запиши вираз і знайди його значення.
Сума найменшого чотирицифрового числа і найбільшого чотирицифрового.
Відповідь: 1000 + 9999 = 10 999 (3 бали)
3. Троє чоловіків на питання, скільки кожному років, відповіли по-різному.
Короленко: «Нам разом — 135 років».
Гуревич: «Я молодший за Короленка на 10 років».
Данилюк: «Мені разом з Короленком 85 років».
Скільки років кожному?
Відповідь:
1) 135 - 85 = 50 — років Гуревичу;
2) 50 + 10 = 60 — років Короленку;
3) 85 - 60 = 25 — років Данилюкові. (3 бали)
4. У трьох коробках було 135 олівців. Коли з першої коробки взяли 15 олівців, то в усіх коробках олівців стало порівну. Скільки олівців було в першій коробці?
Відповідь:
1) 135 - 15 = 120 — олівців порівну;
2) 120 : 3 = 40 — олівців в одній коробці;
3) 40 + 15 = 55 — олівців було в першій коробці. (4 бали)
3) Каліграфічна хвилинка (фронтальна робота з використанням прийому «Мікрофон»)
Математичний диктант (на картках за варіантами з використанням прийому «Взаємоперевірка»)
Варіант 1
1. На скільки 14 менше за 59?
2. Знайти 6/7 від 56.
3. Чому дорівнює сума чисел: 43 і 38?
4. 1/30 = 8. Знайти усе число.
5. Перетворити: 9 т 4 кг = [ ] кг.
6. Знайти периметр прямокутника зі сторонами: 7 м і 8 м.
7. Знайти 7/9 від 36.
8. У скільки разів 90 менше за 630?
9. Обчислити: 420 : 7 : 3 : 4 ∙ 70 = [ ].
10. Перевести: 4 кг 2 г = [ ] г.
11. Перевести: 5 м 8 см = [ ] см.
12. Яке число поділили на 18 і отримали 4?
Відповіді: 45; 48; 81; 240; 9004 кг; 30 м; 28; 7; 350; 4002 г; 508 см; 72.
— Запишіть відповіді (крім іменованих) усних обчислень у порядку зростання.
7; 28; 45; 48; 72; 81; 240; 350.
Варіант 2
1. На скільки 15 менше за 67?
2. Знайти 7/8 від 64.
3. Чому дорівнює сума чисел: 28 і 54?
4. 1/80 = 4. Знайти все число.
5. Перетворити: 8 кг 3 г = [ ] г.
6. Знайти периметр квадрата зі стороною 8 м.
7. Знайти 6/7 від 28.
8. У скільки разів 70 менше від 420?
9. Обчислити: 630 : 7 : 3 : 6 ∙ 80 = [ ].
10. Перевести: 6 т 8 кг = [ ] кг.
11. Перевести: 4 дм 7 мм = [ ] мм.
12. Яке число поділили на 19 і отримали 5?
Відповіді: 52; 56; 82; 320; 8003 г; 32 м; 24; 6; 400; 6008 кг; 407 мм; 95.
— Запишіть відповіді (крім іменованих) усних обчислень у порядку зростання.
6; 24; 52; 56; 82; 95; 320; 400.
4) Робота в «Телевізійній» студії.
Живчик (яблучко) та його друзі Лимончик і Грушка — головні герої українського короткометражного анімаційного серіалу.
У травні 2007 року ЗАТ «Оболонь» представила український 12-серійний анімаційний серіал «Живчик та його друзі». Перші серії «Живчика та його друзів» побачили світ у грудні 2006 року. З 21 травня 2007 року він демонструвався у ранковому ефірі на каналі «1 + 1». У липні 2008 року епізод «Живчик-телефільм» номінувався у категорії Film на 55-му Міжнародному фестивалі реклами «Канські леви».
III. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»)
У їдальню привезли 12 ящиків груш по 11 кг, а яблук— 15 ящиків по 10 кг. Скільки всього кілограмів фруктів привезли?
1) 11 ∙ 12 = 132 (кг) — груш;
2) 10 ∙ 15 = 150 (кг) — яблук;
3) 132 + 150 = 282 (кг)
— Яка тема нашого уроку? (Відповіді учнів.)
2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням методу «Мікрофон»)
— Де в реальному житті ми використовуємо ці знання? (Відповіді учнів.)
3. Опрацювання навчального матеріалу
1) Робота за підручником (с. 18-19).
а) Розв’язування прикладів № 112 (фронтальна робота за варіантами з використанням прийому «Коментування»).
Учні виконують множення письмово.
85 — 7 ∙ 8 = 29 56 : (14 - 6) = 7
б) Розв’язування задачі № 113 (усно) (з використанням прийому «Мікрофон»).
— Як знайти частину числа?
18 : 9 = 2 (кг) води
в) Самостійне обчислення прикладів № 114 (індивідуальна робота з подальшою взаємоперевіркою).
Учні виконують множення письмово.
Варіант 1
Варіант 2
г) Розв’язування задачі № 116 (робота в міні-групах з використанням прийому «Два — чотири — всі разом»).
✵ Складання плану розв’язання
— Скільки часу витратить батько на дорогу до місця роботи і назад, якщо буде їздити автобусом?
— Скільки часу витратить батько на дорогу до місця роботи і назад, якщо буде їздити на метро?
— На скільки менше часу витратить батько на дорогу до місця роботи і назад за 7 днів, якщо буде їздити тільки на метро?
✵ Диференційована робота
Учні високого рівня знань розв’язують задачу виразом.
(56 ∙ 2 — 28 ∙ 2) ∙ 7 = 392
Учні достатнього рівня знань розв’язують задачу по діях.
1) 56 ∙ 2 = 112 (хв) — витрачає батько на дорогу на автобусі за 1 день;
2) 28 ∙ 2 = 56 (хв) — витрачає батько на дорогу на метро за 1 день;
3) 112 - 56 = 56 (хв) — економить батько за 1 поїздку на метро за 1 день;
4) 56 ∙ 7 = 392 (хв) = 6 год 32 хв — менше часу витратить батько на дорогу до місця роботи і назад за 7 днів, якщо буде їздити тільки на метро.
Решта учнів — за допомогою короткої умови на картках-підказках і схеми-опори.
— Чи можна розв’язати задачу іншим способом?
(56 - 28) ∙ 2 ∙ 7 = 392 (хв), або 6 год 32 хв
ґ) Самостійне розв’язування задачі № 115 з подальшою перевіркою.
— Яку дію обрали для розв’язання задачі? Чому?
Маса одного ящика масла 40 : 5 = 8 кг;
трьох ящиків 8 ∙ 3 = 24 кг;
двох ящиків 8 ∙ 2 = 16 кг.
2) Фізкультхвилинка.
ЯБЛУЧКА
(муз. Т. Шутенко, сл. Л. Реви)
Ми збирали яблучка
В нашому садку,
Яблучка червонії
Всім нам до смаку.
Так, так, так, так,
Всім нам до смаку.
Так, так, так, так,
Всім нам до смаку.
Поливали яблуньку
Завжди ми самі,
І тому в нас яблучка
Отакі смачні.
Так, так, так, так,
Отакі смачні.
Так, так, так, так,
Отакі смачні.
3) Обчислення виразів № П7за зразком (фронтальна робота за варіантами з використанням прийому «Коментування»).
4) Інформаційна хвилинка.
Живчик та його друзі Лимончик і Грушка постійно потрапляють у пригоди та кумедні ситуації. Однак із кожного курйозу чи то непростого випадку друзі роблять висновки, і це стає для них корисним уроком.
III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Домашнє завдання
С. 19, № 119; 120.
2. Рефлексія
✵ Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?
✵ Що слід пам’ятати при виконанні письмового множення на двоцифрове число?
✵ Де можна використати ці знання?
✵ Передайте зміст своєї діяльності на уроці за допомогою трьох дієслів.
✵ Передайте свій емоційний стан після уроку за допомогою трьох прикметників.
✵ Чи мали вплив інші люди на досягнення вами успіху на уроці?
✵ Кому ви хочете подякувати?