Розробки уроків - Математика 4 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ЗА 3-й КЛАС. ПИСЬМОВІ ПРИЙОМИ МНОЖЕННЯ І ДІЛЕННЯ

УРОК 12. ПИСЬМОВЕ МНОЖЕННЯ НА ДВОЦИФРОВЕ ЧИСЛО. ЗАДАЧІ НА ЗАСТОСУВАННЯ ДІЇ МНОЖЕННЯ

Мета:

формування предметних компетентностей: закріпити вміння учнів виконувати письмове множення на двоцифрове число; розглянути спосіб розв'язування задачі на дві дії; вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про українські мультиплікаційні серіали.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: назви чисел при множенні.

Міжпредметні зв'язки: літературне читання, українська мова.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; схеми; таблиця «Математичні дії»; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

1) Психологічна настанова «Планета Земля».

Я — планета. Я — донька великого Сонця. Сонечко любить та зігріває мене, а я радісно кружляю навколо нього цілий рік, не втомлюючись та не зупиняючись. Я сильна. Я дихаю вільно та спокійно. Мої легені-ліси наповнюють мене чистим повітрям. ...

Живильною вологою напоюють моє тіло струмочки та річки, що кожного дня поспішають до морів та океанів.

Я велика. Я всім дарую притулок: людині, тварині, рослині...

— Дізнаємось про деяких з них...

2) Калейдоскоп загадок.

✵ Його всі люблять дітки,

Заліза в нім багато,

Рум’яне і хрустке.

А ну, скажіть, малята,

То що ж воно таке? (Яблуко)

✵ Лампочка вгорі висіла,

Стала смачна, пожовтіла.

Діти лампочку зірвали,

З апетитом скуштували. (Груша)

✵ Запах, колір — все відмінне,

Посміхнешся неодмінно.

Як серединку кусати,

Скривить так, що й не впізнати. (Лимон)

— Це наші нові друзі, з якими ми подорожуватимемо далі...

2. Актуалізація опорних знань

1) Усні обчислення (фронтально з використанням прийому «Мікрофон»).

Гра «Обчислювальна машина»

Хід гри

Попрацюй на «обчислювальній машині». У машину закладено числа а = 116; 131; 118; 170.

Машина виконує зазначені дії. Яке число має вийти з машини?

Відповіді: 123; 119; 125; 158.

2) Математична розминка (робота в групах з використанням прийому «Синтез думок»).

1. Яке число необхідно відняти від 3319, щоб вийшло 33 сотні? Запиши приклад.

Відповідь: 3319 - 19 = 3300 (2 бали)

2. Запиши вираз і знайди його значення.

Сума найменшого чотирицифрового числа і найбільшого чотирицифрового.

Відповідь: 1000 + 9999 = 10 999 (3 бали)

3. Троє чоловіків на питання, скільки кожному років, відповіли по-різному.

Короленко: «Нам разом — 135 років».

Гуревич: «Я молодший за Короленка на 10 років».

Данилюк: «Мені разом з Короленком 85 років».

Скільки років кожному?

Відповідь:

1) 135 - 85 = 50 — років Гуревичу;

2) 50 + 10 = 60 — років Короленку;

3) 85 - 60 = 25 — років Данилюкові. (3 бали)

4. У трьох коробках було 135 олівців. Коли з першої коробки взяли 15 олівців, то в усіх коробках олівців стало порівну. Скільки олівців було в першій коробці?

Відповідь:

1) 135 - 15 = 120 — олівців порівну;

2) 120 : 3 = 40 — олівців в одній коробці;

3) 40 + 15 = 55 — олівців було в першій коробці. (4 бали)

3) Каліграфічна хвилинка (фронтальна робота з використанням прийому «Мікрофон»)

Математичний диктант (на картках за варіантами з використанням прийому «Взаємоперевірка»)

Варіант 1

1. На скільки 14 менше за 59?

2. Знайти 6/7 від 56.

3. Чому дорівнює сума чисел: 43 і 38?

4. 1/30 = 8. Знайти усе число.

5. Перетворити: 9 т 4 кг = [ ] кг.

6. Знайти периметр прямокутника зі сторонами: 7 м і 8 м.

7. Знайти 7/9 від 36.

8. У скільки разів 90 менше за 630?

9. Обчислити: 420 : 7 : 3 : 4 ∙ 70 = [ ].

10. Перевести: 4 кг 2 г = [ ] г.

11. Перевести: 5 м 8 см = [ ] см.

12. Яке число поділили на 18 і отримали 4?

Відповіді: 45; 48; 81; 240; 9004 кг; 30 м; 28; 7; 350; 4002 г; 508 см; 72.

— Запишіть відповіді (крім іменованих) усних обчислень у порядку зростання.

7; 28; 45; 48; 72; 81; 240; 350.

Варіант 2

1. На скільки 15 менше за 67?

2. Знайти 7/8 від 64.

3. Чому дорівнює сума чисел: 28 і 54?

4. 1/80 = 4. Знайти все число.

5. Перетворити: 8 кг 3 г = [ ] г.

6. Знайти периметр квадрата зі стороною 8 м.

7. Знайти 6/7 від 28.

8. У скільки разів 70 менше від 420?

9. Обчислити: 630 : 7 : 3 : 6 ∙ 80 = [ ].

10. Перевести: 6 т 8 кг = [ ] кг.

11. Перевести: 4 дм 7 мм = [ ] мм.

12. Яке число поділили на 19 і отримали 5?

Відповіді: 52; 56; 82; 320; 8003 г; 32 м; 24; 6; 400; 6008 кг; 407 мм; 95.

— Запишіть відповіді (крім іменованих) усних обчислень у порядку зростання.

6; 24; 52; 56; 82; 95; 320; 400.

4) Робота в «Телевізійній» студії.

Живчик (яблучко) та його друзі Лимончик і Грушка — головні герої українського короткометражного анімаційного серіалу.

У травні 2007 року ЗАТ «Оболонь» представила український 12-серійний анімаційний серіал «Живчик та його друзі». Перші серії «Живчика та його друзів» побачили світ у грудні 2006 року. З 21 травня 2007 року він демонструвався у ранковому ефірі на каналі «1 + 1». У липні 2008 року епізод «Живчик-телефільм» номінувався у категорії Film на 55-му Міжнародному фестивалі реклами «Канські леви».

III. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мозковий штурм»)

У їдальню привезли 12 ящиків груш по 11 кг, а яблук— 15 ящиків по 10 кг. Скільки всього кілограмів фруктів привезли?

1) 11 ∙ 12 = 132 (кг) — груш;

2) 10 ∙ 15 = 150 (кг) — яблук;

3) 132 + 150 = 282 (кг)

— Яка тема нашого уроку? (Відповіді учнів.)

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням методу «Мікрофон»)

— Де в реальному житті ми використовуємо ці знання? (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 18-19).

а) Розв’язування прикладів № 112 (фронтальна робота за варіантами з використанням прийому «Коментування»).

Учні виконують множення письмово.

85 — 7 ∙ 8 = 29 56 : (14 - 6) = 7

б) Розв’язування задачі № 113 (усно) (з використанням прийому «Мікрофон»).

— Як знайти частину числа?

18 : 9 = 2 (кг) води

в) Самостійне обчислення прикладів № 114 (індивідуальна робота з подальшою взаємоперевіркою).

Учні виконують множення письмово.

Варіант 1

Варіант 2

г) Розв’язування задачі № 116 (робота в міні-групах з використанням прийому «Два — чотири — всі разом»).

✵ Складання плану розв’язання

— Скільки часу витратить батько на дорогу до місця роботи і назад, якщо буде їздити автобусом?

— Скільки часу витратить батько на дорогу до місця роботи і назад, якщо буде їздити на метро?

— На скільки менше часу витратить батько на дорогу до місця роботи і назад за 7 днів, якщо буде їздити тільки на метро?

✵ Диференційована робота

Учні високого рівня знань розв’язують задачу виразом.

(56 ∙ 2 — 28 ∙ 2) ∙ 7 = 392

Учні достатнього рівня знань розв’язують задачу по діях.

1) 56 ∙ 2 = 112 (хв) — витрачає батько на дорогу на автобусі за 1 день;

2) 28 ∙ 2 = 56 (хв) — витрачає батько на дорогу на метро за 1 день;

3) 112 - 56 = 56 (хв) — економить батько за 1 поїздку на метро за 1 день;

4) 56 ∙ 7 = 392 (хв) = 6 год 32 хв — менше часу витратить батько на дорогу до місця роботи і назад за 7 днів, якщо буде їздити тільки на метро.

Решта учнів — за допомогою короткої умови на картках-підказках і схеми-опори.

— Чи можна розв’язати задачу іншим способом?

(56 - 28) ∙ 2 ∙ 7 = 392 (хв), або 6 год 32 хв

ґ) Самостійне розв’язування задачі № 115 з подальшою перевіркою.

— Яку дію обрали для розв’язання задачі? Чому?

Маса одного ящика масла 40 : 5 = 8 кг;

трьох ящиків 8 ∙ 3 = 24 кг;

двох ящиків 8 ∙ 2 = 16 кг.

2) Фізкультхвилинка.

ЯБЛУЧКА

(муз. Т. Шутенко, сл. Л. Реви)

Ми збирали яблучка

В нашому садку,

Яблучка червонії

Всім нам до смаку.

Так, так, так, так,

Всім нам до смаку.

Так, так, так, так,

Всім нам до смаку.

Поливали яблуньку

Завжди ми самі,

І тому в нас яблучка

Отакі смачні.

Так, так, так, так,

Отакі смачні.

Так, так, так, так,

Отакі смачні.

3) Обчислення виразів № П7за зразком (фронтальна робота за варіантами з використанням прийому «Коментування»).

4) Інформаційна хвилинка.

Живчик та його друзі Лимончик і Грушка постійно потрапляють у пригоди та кумедні ситуації. Однак із кожного курйозу чи то непростого випадку друзі роблять висновки, і це стає для них корисним уроком.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 19, № 119; 120.

2. Рефлексія

✵ Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

✵ Що слід пам’ятати при виконанні письмового множення на двоцифрове число?

✵ Де можна використати ці знання?

✵ Передайте зміст своєї діяльності на уроці за допомогою трьох дієслів.

✵ Передайте свій емоційний стан після уроку за допомогою трьох прикметників.

✵ Чи мали вплив інші люди на досягнення вами успіху на уроці?

✵ Кому ви хочете подякувати?






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити