Розробки уроків - Математика 4 клас I семестр за підручником М. В. Богдановича - 2018

НУМЕРАЦІЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ. ВЕЛИЧИНИ

УРОК 18. АНАЛІЗ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ. ЛІЧИЛЬНА ОДИНИЦЯ - ТИСЯЧА. УТВОРЕННЯ БАГАТОЦИФРОВИХ ЧИСЕЛ

Мета:

формування предметних компетентностей: проаналізувати результати контрольної роботи, організувати роботу над помилками; ознайомити учнів з утворенням, назвами, читанням і записом чотирицифрових чисел у межах двох тисяч; повторити правило множення двоцифрових чисел на одноцифрове число і спосіб розв'язування задач, які включають збільшення (зменшення) числа в кілька разів або на кілька одиниць; розвивати критичне мислення, вміння виділяти головне;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння організовувати своє робоче місце, планувати власні дії, оцінювати свою роботу та діяльність однокласників; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, вміння доводити власну думку, правильно формулювати висловлювання з використанням математичних термінів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в парах, групах, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

інформаційної: розширити знання учнів про українські мультиплікаційні серіали.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: позиційний принцип запису числа; розрядний склад числа.

Міжпредметні зв'язки: «Я у світі», українська мова.

Обладнання: обчислювальні таблиці; картки для самостійної роботи; картки контролю; мультимедійне обладнання.

ХІД УРОКУ

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Психологічна настанова

— Уявіть, що ми лежимо на березі моря. Хвилі набігають на берег з тихим шелестом і ніби заколисують нас — ш-ш-ш, ш-ш-ш. Сонечко пригріває, хвилі шепочуть, ніби це тихесенько дихає море. І ми поступово починаємо дихати разом із ним — глибокий вдих носом — повільний видих, вдих — видих, наші очі заплющуються, теплі морські хвилі підхоплюють нас на свої блакитні спинки — і ось ми вже линемо по морю. Вдих — видих, вдих — видих. Море спокійне, сонечко світить, пригріває. Аж ось нам на обличчя впала якась тінь. Хто це? Та це ж Живчик підбіг до нас і запрошує до себе на гостину. Починаємо збиратися... Перевіримо вашу готовність.

2. Актуалізація опорних знань

1) Усні обчислення (з використанням прийому «Коло ідей»).

— Готуємось до старту. Останні приготування.

а) Гра «Математичні ланцюжки».

б) Гра «Віршовані задачі».

• Кролик з мамою (не сам)

З’їли моркви 800 грамів.

Кролик схрумав 200 грамів.

Скільки залишилось мамі? (800 - 200 = 600)

• Пройшов 100 метрів Вінні-Пух,

Постояв, перевівши дух.

А потім ще 130 ішов він до крамниці.

Втомився дуже, ледь не впав!

Яку ж він відстань подолав? (100 + 130 = 230)

• 508 беріз у гаї, 209 — то дуби, решта — в’язи,

Скільки ж їх тут, коли 1000 всіх? (1000 - 508 - 209 = 283)

• Граби, вільхи й ясени ростуть в цьому гаї.

Грабів — 300, 200 — вільх,

Ясенів — вгадай-но!

Бо дерев у цьому гаї — 1000 —

Лісник це знає. (1000 - 300 - 200 = 500)

• Є 500 машин у Льоні:

Білі, сині і червоні.

Синіх і червоних — 370,

Синіх та біленьких — 180.

Скільки синеньких авто?

Відповість на це нам хто? ((370 + 180) - 500 = 50)

• Намалювала Риточка 504 квіточки.

340 разом жовтих і червоних,

220 разом синіх і червоних.

А для вас завдання, діти:

Полічіть червоні квіти. ((340 + 220) - 504 = 56)

2) Каліграфічна хвилинка (фронтальна робота з використанням прийому «Мікрофон»).

Математичний диктант (на картках за варіантами з використанням прийому «Взаємоперевірка»)

Варіант 1

1. Число 64 зменшити в 2 рази.

2. У скільки разів більше 420 від 70?

3. Знайти 6/7 від 63.

4. Обчислити: 20 + 80 - 30 - 40 + 60 = [ ].

5. Яке число поділили на 17 та отримали 3?

6. Яке число помножили на 40 і отримали 320?

7. 1/9 = 40. Знайти все число.

8. Число 760 зменшити на 600.

9. Число 450 збільшити на 500.

10. Знайти різницю чисел: 800 і 6.

11. Перетворити: 5 дм 6 см = [ ] см.

12. Перетворити: 9 км 25 м = [ ] м.

Відповіді: 32; 6; 54; 90; 51; 8; 360; 160; 950; 794; 56 см; 9025 м.

— Запишіть відповіді (крім іменованих) усних обчислень у порядку спадання.

950; 794; 360; 160; 90; 54; 51; 32; 8; 6.

Варіант 2

1. Число 96 зменшити в 3 рази.

2. У скільки разів 630 більше від 70?

3. Знайти 7/8 від 40.

4. Обчислити: 30 + 70 - 20 - 50 + 60 = [ ].

5. Яке число поділили на 18 і отримали 4?

6. Яке число помножили на 70 і отримали 560?

7. Число 34 збільшити в 2 рази.

8. 1/8 = 30. Знайти все число.

9. Число 980 зменшити на 700.

10. Число 320 збільшити на 600.

11. Знайти різницю чисел: 700 і 4.

12. Перетворити: 7 см 5 мм = [ ] мм

Відповіді: 32; 9; 35; 90; 72; 8; 68; 240; 280; 920; 696; 75 мм.

— Запишіть відповіді (крім іменованих) усних обчислень у порядку спадання.

920; 696; 280; 240; 90; 72; 68; 35; 32; 9; 8.

3) Аналіз контрольної роботи.

• Повідомлення результатів роботи.

• Колективна робота над типовими помилками.

• Індивідуальна робота над помилками, допущеними в контрольній роботі.

4) Робота в телевізійній студії. Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

«Живчик та його друзі» (серія 4 «Живчик-телефільм»)

Телевізійний фільм, або скорочено телефільм — ігровий фільм, знятий спеціально для показу телебаченням.

При створенні таких фільмів ураховуються технічні можливості телебачення й особливості сприйняття телеглядачами зображення на екрані телевізора. Часто телефільм складається з двох і більше частин, що демонструються в різний час,— серій. Багатосерійні телефільми називають телесеріалами.

Телевізійним фільмам властиве специфічне «розтягнуте» оповідання. При монтажі телефільмів ураховують рекламні блоки в ефірній мережі телеканалів — на інтригуючому моменті робиться пауза, і після передбачуваної реклами триває продовження з невеликим «відкатом» сюжету.

Як жанр телефільм виник на початку 1960-х років із злиття телебачення і класичного кінематографа. Спочатку телебаченням демонструвалися звичайні кінофільми. Незабаром почали створюватися фільми за замовленням телеканалів. У процесі випуску таких фільмів була вироблена певна телевізійна специфіка, що, власне, і призвело до появи «телефільму».

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Повідомлення теми та мети уроку (з використанням прийому «Мікрофон»)

Завдання 1. Запиши числа, які йдуть у натуральному ряду за числами:

а) 799; 520; 309; 997;

б) 721; 189; 600; 799;

в) 1909; 1035; 1798; 1802.

Завдання 2. Запиши числа; які передують у натуральному ряду числам:

а) 2000; 1060; 1988; 1001;

б) 3000; 1999; 1870; 1009.

Завдання 3. Запиши числа; між якими стоять у натуральному ряду чисел:

а) 1609; 1580; 1573; 1100;

б) 1720; 1625; 1909; 1500.

Гра «Хто краще вміє утворювати числа?»

Хід гри

Назвіть чотирицифрове число, сума цифр якого дорівнює 2.

Зразок: 1100; 1010; 1001.

— Скільки є різних чотирицифрових чисел, у кожного з яких сума цифр дорівнює 3? 4? 9?

— Яка тема нашого уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності (з використанням методу «Синтез думок»)

— Де в реальному житті ми використовуємо ці знання? (Відповіді учнів.)

3. Опрацювання навчального матеріалу

1) Робота за підручником (с. 25-26).

а) Практичне пояснення утворення багатоцифрових чисел (вчителем або сильним учнем).

— Якщо до 1000 додати 1, отримаємо 1001. За числом 1001 слідує число 1002, потім — 1003. Назвіть наступне число.

— Розгляньте малюнок № 157.

— Яке число зображене на малюнку?

— Це чотирицифрове число. У чотирицифровому числі, крім розрядів одиниць, десятків і сотень, є ще розряд тисяч.

— Розглянемо запис чотирицифрових чисел у нумераційній таблиці № 159 (2).

б) Розв’язування прикладів № 160 (фронтальна робота з використанням прийому «Коментування»).

в) Самостійна робота з обчислення прикладів № 162 (з подальшою взаємоперевіркою).

Варіант 1

23 ∙ 30 = 690 40 ∙ 24 = 960

Варіант 2

15 ∙ 40 = 600 33 ∙ 20 = 660

г) Розв’язування задачі № 163 (з використанням прийому «Два — чотири — всі разом»).

Диференційована робота

Учні високого рівня знань розв’язують задачу виразом.

12 ∙ 2 : 6 = 4

Учні достатнього рівня знань розв’язують задачу по діях.

1) 12 ∙ 2 = 24 (км) — проїхав велосипедист за 2 години;

2) 24 : 6 = 4 (км) — проходив турист за годину.

Решта учнів — за допомогою короткої умови на картках-підказках і схеми-опори.

2) Фізкультхвилинка.

3) Робота над завданням з логічним навантаженням № 164 (індивідуально з подальшим поясненням біля дошки).

Добуток збільшиться на 160.

4) Інформаційна хвилинка. Робота зі словником (або інформація з Інтернету: матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії).

— Що слід пам’ятати, роблячи відеозйомку?

Люди беруть свої камери з собою в різні місця і фотографують або знімають на відеокамеру все, що бачать навколо,— природу, тварин, людей.

Під поняттям «фото-, кіно-, теле-, чи відеозйомка» слід розуміти процес фіксації фактів на відповідні фото-, кіно-, теле- чи відеоносії.

Цивільний кодекс України передбачає, що фізична особа може бути знята на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку лише за її згодою. Згода фізичної особи може виражатись як у письмовій, так і в усній формі.

Стаття 32 Конституції України передбачає, що не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Як правило, відкрите фотографування та знімання на відеокамеру в громадських місцях є абсолютно законними, за винятком деяких випадків:

• не можна знімати, навіть відкрито, в місцях, які визнані місцями особистого користування, таких як, наприклад, туалети, роздягальні, ванні кімнати;

• не можна знімати без дозволу в транзитних будівлях, будівлях суду, урядових будівлях і т. ін.;

• не можна знімати на фото чи відеокамеру, якщо своїми діями ви заважаєте працювати міліції, пожежникам, або медичним працівникам;

• не можна знімати в громадських місцях, які є приватною власністю, якщо наявне попередження про заборону зйомок.

— Фото чи відео напам’ять повинно приносити радість та приємні спогади...

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Домашнє завдання

С. 26-27, № 165;166.

2. Рефлексія

• Яке завдання викликало у вас найбільшу зацікавленість? Чому?

• Як засвоїли новий матеріал? («Квітка засвоєння»)

Учні прикріплюють на дошці пелюстки квітки:

зелені — все зрозуміло;

сині — майже все зрозуміло;

жовті — зрозуміло наполовину;

оранжеві — дещо зрозуміло;

червоні — нічого не зрозуміло.

• Назвіть числа від 1008 до 1011, від 1127 до 1119.

• Які правила множення двоцифрових чисел на одноцифрове число знаєте?

• Які властивості множення повторили?

3. Прощання

Інструкція: учні в парах беруться за руки й дарують одне одному усмішку: кожен повертається до свого сусіда і, сказавши йому те, що викликало в нього захоплення і побажавши йому чогось гарного, усміхається. Учитель дякує класу за роботу.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити